Середюк В.В.
Сучасна освіта в епоху глобалізації: Нейронет.
Місце освіти в житті суспільства визначається тією роллю, яку відіграють в суспільному розвитку знання людей, їх досвід, вміння, можливості для розвитку професійних і особистісних якостей.
Сучасна інформаційна революція і пов'язане з нею формування нового типу суспільного устрою, іменованого інформаційним суспільством. висувають інформацію і знання на передній план соціального-економічного розвитку, що неминуче тягне за собою кардинальні зміни в освітній парадигмі
Результати дослідження. Сьогодні, в освіті та навчанні, співіснують традиційна схема навчання з додаванням ряду комп'ютерних технологій і напрямок, пов'язаний з глобальною комп'ютеризацією.
До останньої відносимо e-learning (мережеве, цифрове, онлайн навчання), в основі якого лежить відкритість освітніх ресурсів, децентралізація навчальної діяльності і використання в цих цілях інформаційних технологій, тобто всього того, що допомагає вчитися в мережі: онлайн-курсів, цифрових ресурсів, веб-сервісів, мобільних додатків і т.п. Мережеве навчання передбачає створення масової загальної цифрової середовища для освіти і самоосвіти. Розглянемо деякі з найбільш вживаних інноваційних технологій, які допомагають воатотіть концепцію на практиці.
• Гібридне / змішане навчання (blended learning) - поєднання цифрової та традиційної форм навчання. при якій студенти, крім звичного відвідування навчального закладу, з частиною матеріалу працюють онлайн.
• Цифрова платформа МООС (massive open on-line courses) для курсу дисципліни, доступна онлайн будь-якому жителю планети. МООС об'єднує викладачів і студентів, зацікавлених вивченню певної теміи. Агрегатори МООС - Udemy, Coursera. University. Вони складаються із текстового матеріалу лекцій. відеосупроводу і домашніх завдань, що виконуються в режимі on-line, що. в свою чергу, змінює режим роботи студента: він працює більш самостійно і відповідально, а контакті «живим» носієм інформації, тобто. з викладачем, зводиться до обговорення вивченого самостійно матеріалу або підготовки проекту. МООС - ідеальний приклад асинхронного (asynchronous) онлайн-навчання, коли всю відповідальність за проходження курсу бере на себе користувач, а викладач в більшості випадків залишається за кадром.
• Відкриті освітні ресурси (Open Educational Resources: OKR)- цифрові навчальні матеріали. викладаються в публічний доступ і поширюються по відкритій ліцензії. Це можуть бути і матеріали для вчителів, і контент для учнів: конспекти лекцій, зміст відеокурсів. колекції навчальних наукових журналів і публікацій.
• Дистанційне навчання - термін, який був відомий задовго до появи інформаційних технологій і можливості обміну інформацією в інтернеті. Дистанційне навчання передбачає взаємодію учня і вчителя на відстані. Зараз навчальні теле- і радіопередачі змінилися онлайн-курсами і підкастами. Сюди відноситься також навчання шматочками (pieces of learning), коли учням пропонується матеріал для засвоєння маленькими, тематично організованими порціями
• Мобільний навчання (Mobile Learning) -різновид дистанційного електронного навчання, котрій характерно використання мобільних пристроїв (планшетів, смартфонів, ігрових приставок, мультимедійних гідів). При наявності підключення до інтернету мобільні пристрої відкривають дост п до мережевих освітніх ресурсів з будь-якої точки світу, тим самим забезпечуючи можливість спілкуватися з іншими і створювати власний контент або проекти і надаючи майданчик для швидкої комунікації між учнями, вчителями, викладачами, студентами і батьками .
• «Перевернене навчання / перевернутий урок » Clipped blended classroom / leaming) - педагогічна технологія, яка спирається на ідеї активного навчання, залучення учнів до спільної діяльності, комбіновану систему навчання. Сутність цієї технології полягає втому. що пояснення вчителя школярі / студенти слухають вдома , а домашні завдання виконують в класі
• Гейміфікація / ігрове навчання (Gamification) - вид навчання, суть якого полягає в застосуванні підходів, що використовуються в комп'ютерних іграх для підвищення залученості гравців: нагороди, бейджики, рівні майстерності, створення єдиної історії. Вчителі молодших класів та дошкільних установ давно користуються деякими елементами такого підходу.
• Синхронне навчання (Synch learning) - різновид- онлайн-навчання. в якому взаємодія між слухачами та викладачами відбувається в режимі реального часу. Прикладами синхронного навчання можуть бути вебінари, спільна робота над документами, відеоконференції
• Когнітивне навчання (Cognitive Apprenticeship така модель педагогічного процесу, яка розвиває не тільки інтелектуальні навички, а й способи пізнання через емоційну сферу інтуїцію. Прикладами таких технологій служать мозковий штурм, інтерактивне навчання. Когнітивне навчання широко використовує візуалізацію інформації та структурно-логічні схеми,
• Активний і інтерактивний види навчання. Інтерактивне навчанняявляє собою спеціальну форму організації пізнавальної діяльності. Суть інтерактивного навчання полягає в організації діалогу, при якому всі учні втянутрі в процес пізнання. Для цього на уроках організовуються індивідуальна, парна і групова робота, дослідницькі проекти. рольові ігри, робота з документами та різними джерелами інформації, творчі роботи, малюнки та ін.
• Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), які передбачають використання в навчанні соцмереж, Skype, Twitter, ігровий і гібридної педагогіки.
Наведений нами перелік далеко не вичерпаний. Є ще адаптивне (adaptive) навчання, learning analysis тощо.
Розглянемо деякі світові тенденції, які сучасне, глобальні за своєю природою освіту пропонує на противагу старомц навчання. Почнемо з констатації того факту, що інноваційні технології спрямовані на пошук найкоротшого шляху до отримання необхідної інформації. Відповідно, розвиток освітніх технологій в постіндустріальну епоху передбачає. перш за все, наявність навичок роботи з інформацією з метою адаптації до нової глобальної системи міжнародного освітнього простору.
У зв'язку з цим окремий інтерес викликають технології, пов'язані з глобалізацією навчання при використанні цифрової / мережевий педагогіки.
- створення транснаціональної освітньої бізнес-структури
- ассоціації «Глобальні університети , яка має свій статут і вбудовується в глобальний ринок освітніх послуг. включаючи вітчизняні університети; курси edX (Массачусетський технологічний ун-т і Гарвардський ун-т).
Однією з найбільш актуальних завдань в цьому контексті стає підготовка до інтеграції в кіберпростір. зокрема навчання самостійному навчанню. тобто знаходженню необхідної інформації і оперування нею.
у 2001 році, Націонатьний науковий фонд США (NBIC) висунув ініціативу, метою якої було покращення людини через підзавантаження його мозку (mind uploading), і навіть визначив терміни і послідовність такого «підключення *: 2015-2020 - підключення до глобальної мережі;
Йдеться про моделювання головного мозку і створенні штучного інтелекту, розвитку нейрокомпьютерних інтерфейсів і нейроінженеріі
- створенні нейромережі (НЕЙРОНЕТ / НЕЙРОвеба) з інтерфейсами комунікації «мозок-мозок *. Концепція навчання в рамках такої освітньої парадигми полягає в тому, щоб включіть себя в мережу. Учні просуваються в своєму утворенні, взаємодіючи з практиками, починаючи з копіювання моделей. Цей процес копіювання діяльності підтримується рефлексією і коригується іншими учасниками спільноти. Навчання відбувається в спільнотах, де навчальною практикою є участь в житті суспільства, а навчання діяльності відбувається в процесі спілкування учня та інших членів
Спільноти. Це спілкування в епоху Веб 2.0 полягає не тільки зі слів, але також із зображень, мультимедіа та багато чого іншого: людина одягає шапочку, і її електроди прочитують фонову активність нейронів іншої людини, створюючи тим самим колективну нейрокоммунікацію.
В умовах, коли суспільство поступово але переходить від товарної економіки до економіки інтелектуально-творчої, важливо за комп'ютерними технологіями не втратити самої людини.
Цифрова педагогіка пропонує життя в віртуальних світах освіти як ми його звикли розуміти. Дипломи зникнуть через непотрібність - перш за все тому, що освіта перестане обмежуватися будь-якими часовими і просторовими рамками. Замість них будуть використовувати «Паспорт компетенцій». По всій видимості. з'являться центри сертифікації в яких фахівці будуть здавати кваліфікаційні іспити. що визначають набір навичок і компетенцій. Залежно від результату людина отримає або не отримає певну посаду. ймовірно, згодом введуть також уніфіковану шкалу балів - їх кількість дозволить зайняти певне положення в суспільстві. Відповідно, університети стають постачальниками послуг, які самі ці послуги не оцінюють. В США. Канаді, Японії, Європі дуже популярна система портфоліо, коли за час навчання людина накопичує дипломи, свідоцтва, сертифікати та надає їх роботодавцю. В майбутньому накопичений інтеллектуатьний багаж стане одним з ключових елементів системи освіти, а інформаційні технології зроблять заслуги людини доступними і прозорими
Висновки і перспективи. Підводячи підсумки, відзначимо, що час йде вперед і пропонує нові обставини, умови, форми явищ. У сучасних умовах основними гравцями на світовому ринку електронного навчання виступають Відкриті, Віртуальні, Електронні, Мережеві, Смарт (Smart-) і Кібер-університети. Гармонійне поєднання їх в часі призводить до змін, розвитку та руху в бік прогресу: адже «зміна форм - закон вічно оновлюється Життя, основа вічності. Педагогіка, так само як і методика викладання предмета, сьогодні стає точною наукою. Але вона поки в пошуку нових працюючих моделей.