Віктор Домонтович«Дівчина з ведмедиком» Зіна Тихменєва як представниця національної еліти, втілення нового способу життя, переконань, уявлень та прагнень

Про матеріал
Презентацію можна використати на уроках української літератури (профільний рівень). Окрім питань текстового аналізу, цікавий підхід до художнього аналізу головної героїні Зини, її дій, світосприйняття.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Віктор Домонтович«Дівчина з ведмедиком»Зіна Тихменєва як представниця національної еліти, втілення нового способу життя, переконань, уявлень та прагнень

Номер слайду 2

Мета:проаналізувати жанрову специфіку твору, схарактеризувати його образну систему; дати характеристику образу Зини; розвивати вміння учнів «проникати» в духовний світ письменника, розвивати вміння осмислювати проблеми, порушені в творі; показати близькість повісті до філософії екзистенціалізму.

Номер слайду 3

Бесіда за питаннями:- Справжнє прізвище письменника.- Де і коли він народився?.- У якій сім’ї він народився?- Де здобував освіту?- Улюблений жанр письменника.- До якого літературного угрупування входив письменник?- Як називався його перший роман?

Номер слайду 4

Сьогодні ми з вами поговоримо про його твір «Дівчина з ведмедиком». Ви всі вже його прочитали. На літературний вік В. Домонтовича припадає два десятиліття, за які написано п'ять повістей і близько 30 оповідань, новел, есе. Ця невеличка за обсягом прозова спадщина засвідчує непересічний талант оригінального письменника. Хронологічно проза В. Петрова вкладається у два періоди: кінець 20-х і початок 30-х років; на 40-ві припадає більшість оповідань, новел, есе, публіцистика. З погляду жанрового поділу теж визначаються дві групи: романізовані історико-біографічні твори та психологічна проза.

Номер слайду 5

Бесіда: -Чи було цікаво (нецікаво ) читати твір і чому?- Як би ви визначили жанр прочитаного твору?Твір Віктора Домонтовича «Дівчина з ведмедиком» за жанром модерністський неокласичний інтелектуальний роман, за визначенням самого автора ‒ філософсько-інтелектуальна повість. Твір написаний 1928 року, вийшов у приватному видавництві «Сяйво», за апробацією Миколи Зерова.- Чи зіштовхувалися ви з труднощами під час читання? Чи все вам було зрозумілим?Трудність у сприйнятті роману «Дівчина з ведмедиком» полягає у тому, що цей роман належить до ново­го для української літератури типу інтелектуального ро­ману, будучи одночасно психологічним романом.

Номер слайду 6

Інтелектуальний роман — різновид роману, в якому увагу зосереджено на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа. Інтелектуалізм був домінантою модернізму й художньої культури XX століття в цілому. Інтелектуальний роман є, як правило, модерним романом. Література завжди мала філософський підтекст, проте в епоху небувалих історичних і суспільних катаклізмів і краху світових філософських систем філософування стало її домінантою. Література заглиблювалася в ті проблеми, які пробувала вирішити філософська наука, додаючи до цього свій настрій. Найчастіше це був настрій песимізму й розчарування. Песимізм походив від неможливості вирішити фундаментальні філософські питання, розчарування торкалося всіх попередніх ідеалів, передовсім гуманізму й раціоналізму. В українському випадку автори, крім того, просто тікали від дійсності у філософські питання. Філософування на абстрактні теми наприкінці 20-х виявилося єдиним способом говорити правду.

Номер слайду 7

Ознаки інтелектуального роману1. Стиль інтелектуального роману визначений переважанням думки над формою.2. Інте­лектуальні романи є штучними, сконструйованими. Це романи-дискусії, демонологів і сентенцій на філософські й літературні теми більше за дію.3. Діалоги і колізії роману торкаються універсальних, філософських проб­лем буття. 4. Стиль роману іронічний, скеп­тичний, навіть не позбавлений пародійних ноток. 5. Голос автора в інтелектуальному романі чітко прослуховується. В романі, як правило, багато алюзій, відкритих і прихованих цитат, тут відбувається полеміка з письменниками, філософами, вченими, відтак текст може нагадувати науковий твір. В інтелектуальному романі конфлікт є певною розумовою схемою, якій підкорений розвиток сюжету. Схематичність героїв. Вони символізують певні погляди або психологічні стани, а роман є викладом зіткнення цих поглядів або осмисленням цих станів.

Номер слайду 8

 Літературний диктант1. Твір або сукупність творів, написаних невіршованою мовою, у яких зображено місто, його життя і мешканців, порушено проблеми містян – … 2. Сам письменник вказав жанр твору «Дівчинка з ведмедиком» як … 3. Різновид роману, в якому увага зосереджена на аналізі певної інтелектуальної проблеми та внутрішньому світі персонажа – … 4. Дія роману «Дівчина з ведмедиком» відбувається в Києві протягом … 5. Де відбуваються події, описані у творі? … 6. Життя київської інтелігенції в 1920-х рр.- це … 7. Основні проблеми: …

Номер слайду 9

8. Цетральними мотивами твору є: … 9. Хто є оповідачем у творі? … 10. Хто він за фахом? Чим займається? … 11. Головні герої – … Іполит Миколайович Варецький та Зина Тихменєва. 12. Початок репетиторства головного героя з дочками Олександра Владиславовича. Тихменєва – це … 13. Пропозиція Іполита Зині одружитися з огляду на уявлення про обов’язок і порядність чоловіка, який переспав із дівчиною, - … 14. Зина, бунтуючи проти застарілих цінностей і не знайшовши нових життєвих орієнтирів, стає повією та покінчує життя самогубством. Іполит, дізнавшись про це, звинувачує в трагедії себе й засуджує якнайжорстокіше –…

Номер слайду 10

- Іполит Миколайович Варецький- Семен Пилипович Кузьменко- Олександр Владиславович Тихменєв- Мар’я Семенівна Тихменєва- Леся Тихменєва- Зина Тихменєва- Стефан Хоминський- Мар’я Іванівна- Жінка з трамваю- Василь Олексійович Гриб- Панас Григорович Робота над образами твору

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Образ Зини ТихменєвоїСкладання короткої характеристики за планом (усно): Вік, зовнішність;Поведінка;Ставлення до близьких;Ставлення до оточення.

Номер слайду 13

Обговорення поведінки і думок Зини у певних ситуаціях: Знайомство з Іполитом Миколайовичем (як характеризує Зину поставлене запитання про зламані окуляри);Поведінка Зини під час занять (ігри з ведмедиками, бешкетування)Розмова про Стефана Хоминського (її захоплення життєвою позицією поета «Ви питаєте, що таке правдоподібне? Треба зненавидіти все правдоподібне, бо воно тільки подібне на правду, але не є правда»);Любов Зини відпливати далеко у море, щоб не видно було берегової лінії («Я люблю запливати далеко, далеко, як зараз, щоб ледве видко було берег і щоб почувати навколо себе тільки небо й море і знати, що ти сама в собі несеш свою долю і, коли потопатимеш, то вже ніхто не врятує»). Кроки, які робить Зина, щоб звабити Іполита Миколайовича (прощальні слова під час від’їзду Варецького з Криму; запис у зошиті; перший візит до викладача; прохання побути з нею, поки всі втеатрі

Номер слайду 14

Ставлення до шлюбу («Ти гадаєш, що коли я віддалась тобі, то мова йтиме про шлюб? Ти помиляєшся! Саме тому. Що я віддалась тобі, мова й не може йти за шлюб. Я не хочу шлюбу. Я віддалась тобі, щоб знищити можливість шлюбу. Я хочу робити те, що хочу робити. Я не збираюсь виходити заміж», «Ти не подумав, що коли висловлюєш намір своєю порядність прикрити мою, мовляв, непорядність, ти цим ображаєш мою гідність?», «Для мене кохання є спосіб звільнитись од шлюбу, одруження, родини – всього, що зв’язує й може зв’язати мене і волю»). Вчинок Зини, коли Іполит Миколайович прийшов свататись (ставлення до Лесі, до матері, до Іполита). Записка в ресторані («Ми шукали неправдоподібних істин. І ми не найшли їх. Життя зламало нас. Нічого не лишилося для надій. Я гину. А Ви – я ненавиджу Вас»). Чи змінюється враження від сприйняття образу героїні на початку твору і наприкінці?

Номер слайду 15

- Які проблеми було порушено автором роману при змалюванні образу Зини Тихменєвої? (трагедія людини, що «випадає» зі своєї сучасності, її невлаштованість, розколотість; втрата сенсу людського життя; емансипація)- До яких висновків спонукає вибір життєвого шляху героїні?Узагальнення й систематизація результатів роботи.

Номер слайду 16

Домашнє завдання1. Написати тезу, аргумент і приклад до теми «Що є справжньою цінністю в житті людини?», використовуючи сюжет роману «Дівчина з ведмедиком».2. Підготуватися до характеристики образу Іполита Миколайовича 

pptx
Додано
23 жовтня
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку