Тема: Конкурс веселих і кмітливих у світі біології
Мета: перевірити і розширити знання учнів про світ живої природи; розвивати пізнавальний інтерес учнів, спостережливість, увагу, пам’ять, уяву, кмітливість, логічне мислення, вміння спостерігати за явищами природи; виховувати у дітей любов, бережливе ставлення до природи, чуйність і доброту, згуртованість і дружність.
Форма проведення: вікторина
Використане обладнання: картки з назвами тварин, плакати, таблиці.
Хід проведення:
Ведучий 1.
Вітаю вас друзі, на «Конкурсі веселих і кмітливих у світі біології»
Добрий день вам, любі учні –
І дівчата, і хлоп’ята!
Ви прийшли на нашу зустріч,
І ми раді вас вітати.
Ведучий 1.
Є науки природничі –
І цікаві, й таємничі,
З ними будеш йти готовий
У природи світ чудовий.
Пропонуємо сьогодні
Вам, залишивши уроки,
На шляхах біологічних
Теж нові зробити кроки.
Ведучий 1.
Від мікроба до людини,
Від амеби до тварини –
Нас веде і там, і тут
Біології маршрут.
У конкурсі задавати
Будуть різні запитання,
Хто із трьох команд сильніший –
Це покажуть нам змагання.
Ведучий 1.
Є питання і серйозні,
Є питання й жартівливі,
Тому будьте ви уважні,
Тому будьте ви кмітливі.
І так розпочинаймо! Хочемо представити вам вельмишановне журі, яке сьогодні судитиме наші команди! Класний керівник, ______________________________! Вчитель хімії, ___________________________________ ! Вчитель біології -________________________________________! Підраховувати бали буде ________________________________________!
Ведучий 1.
Запрошуємо на сцену команди, які візьмуть участь у змаганні. Вітайте, команду "Супер Ботани", команду "Інфузорії-туфельки" і нарешті, команду "Скажені огірки"!
Ваші аплодисменти нашим учасникам!
Ведучий 1.
І так, перший конкурс „Візитка”. Кожна команда представляється і готує захист (девіз, малюнок). Оцінюється в 5 балів. (Кожна команда по-черзі презентує себе, після чого журі виставляє оцінки)
До вашої уваги другий конкурс „Інтелектуальний”. Кожна команда обирає по дві категорії запитань, на які відповідають всі учасники команди разом. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1бал. (Лічильна комісія рахує бали, набрані кожною командою).
Чи знаєте ви рослини?
1. Які горіхи ростуть під землею? (Арахіс)
2. Який фрукт найкалорійніший? (Авокадо)
3. Є легенда, яка розповідає про те, що Афіна Паллада подарувала грекам дерево, гілка якого вважалася символом світу. Що це за дерево? (Маслинове дерево)
4. Ці рослини можуть замінити м’ясо. До якої родини вони належать? (Родина Бобові: соя,квасоля, горох, сочевиця)
5. Вінками з листків цього дерева в стародавньому світі вшановували героїв. (Лавр)
6. Ці дерева мають пух. (Тополі)
7. Завдяки цій рослині людина має вату. (Бавовник)
8. Цю рослину американські індіанці назвали “слідом білої людини”. (Подорожник)
9. Хвойне дерево, що здатне скидати хвою. (Модрина)
10. Яка рослина годує, лікує, одягає і ... карає? (Кропива)
Квіти навколо нас
1. У стародавні часи люди поклонялися цій рослині, вважаючи, що саме Сонце спустилося на Землю. Що це за рослина? (Соняшник)
2. Цю лікарську рослину молоді дівчата часто використовують для гадання. (Ромашка)
3. У народі цю лікарську рослину називають „нагідки”, а яка її наукова назва? (Календула)
4. Назвіть жіночі імена, що є назвами квітів. (Роза, Лілія)
5. Назва цієї рослини навіває сон. (Сон-трава)
6.У стародавні часи цю рослину використовували як снодійне. (Мак)
7. Квітки цієї рослини нагадують наперсток. Як вона називається? (Наперстянка)
8. За легендою цю квітку, яка росте в горах, дарували найвродливішій дівчині. (Едельвейс)
9. Цю квітку називають так само, як і сорт цукерок. (Ірис)
10. У перекладі з латини назва цієї квітки означає „меч”. (Гладіолус)
Шапинкові гриби
1. Ці гриби ростуть у березових лісах. (Підберезники)
2. Цей гриб має форму кулі. (Дощовик)
3. Найяскравіший отруйний гриб. (Мухомор)
4. Які гриби мають назву тварин? (Лисички, свинушки, козляк)
5. Назва цих грибів говорить про те, що їх не треба готувати. (Сироїжки)
6.У Франції ці гриби вважають делікатесом, розшукувати ж їх допомагають спеціально навчені свині. (Трюфелі)
7. Цей гриб із французькою назвою людина вирощує у великих кількостях. (Шампіньойон)
8. Назва яких грибів говорить про їх колір? (Білий гриб, рижик, зеленушка)
9. Ці гриби потрібно шукати на пеньку. (Опеньки)
10. Найбільш отруйний шапинковий гриб. (Бліда поганка)
Безхребетні
1. Як називається наука, яка вивчає комах? (Ентомологія)
2. Який жук вважався священним у Стародавньому Єгипті? (Жук-гнойовик)
3. Який жук був завезений до Європи з Північної Америки? (Колорадський жук)
4. За вивезення цієї комахи із країни в Стародавньому Китаї загрожувала страта. Що це за комаха? (Шовковичний шовкопряд)
5. Ця комаха не раз прирікала людей на голодну смерть. (Сарана)
6. Цей черв’як використовується в медицині. Як він називається? (Медична п’явка)
7. Своє ім’я цей веслоногий рачок одержав на честь міфологічного одноокого велетня. Як він називається? (Циклоп)
8. За давньогрецькою легендою богиня перетворила на цю тварину дівчину, котра ткала краще, ніж вона. Яка це тварина? (Павук)
9. Найбільше безхребетне. (Гігантський кальмар, його довжина сягає 17,5 м і вага до 2 т.)
10. Найбільший павук. (Павук-птахоїд, розмах кінцівок – 26см, довжина тулуба – до 10 см, вага –до 120г)
Риби. Земноводні. Плазуни
1. Зграя цих риб за лічені хвилини обгризає м’ясо з туш навіть великих тварин. Що це за риби? (Піраньї)
2. Кажуть: „ Він почуває себе, як риба у воді ”. Але є риба, яка може... потонути! Що це за риба? (Акула, вона не має плавального міхура)
3. Ця тварина плаває „брасом”. Яка це тварина? (Жаба)
4. Цей плазун має жовті плями на голові. (Вуж)
5. Суп із якого плазуна вважається делікатесом? (Зелена або супова черепаха)
6. Які риби не мають луски? (Річкові вугри, соми)
7. Ця риба має дископодібну форму й власне джерело струму. (Електричний скат)
8. Яка змія найдовша? (Сітчастий пітон — до 10м та анаконда — до 9м)
9. Назвіть найбільшу жабу. (Ага, живе в Центральній і Південній Америці, завдовжки до 25см, завширшки до 12 см,а вагою близько 1-2 кг)
10. Чому рибалки ловлять рибу після дощу? (Після дощу риба краще клює, оскільки під час дощу вода, а особливо її верхні шари, збагачуються киснем. Попри це риби піднімаються до поверхні води, щоб там знайти збитих дощем комах)
Птахи. Ссавці
1. Цей птах не більший за метелика й живиться нектаром. Що це за птах? (Колібрі, нектарниця)
2. Цьому птахові в Америці поставили пам’ятник за успішне знищення гусениць-шкідників. (Горобець)
3. Який із ссавців найненажерливіший? (Землерийка)
4. Ця звична для нас тварина й сьогодні є священною в Індії. (Корова)
5. Очі цього птаха розташовані не з боків голови, як у більшості представників цього класу, а дивляться прямо, як у людини? Хто це? (Сова)
6. Цей пес у Китаї був власністю імператора. Якої він був породи? (Пікінес)
7. Від зустрічі з цією твариною буде радіти англієць, а ми з вами визнаємо за краще, щоб наші дороги не перетиналися. Хто це? (Чорна кішка)
8. Звідки походить назва тварини кенгуру? (Коли у місцевих жителів запитували, що це за тварина, вони відповідали „кен-гуру”. Це означало, я вас не розумію.)
9. Які ссавці мають імунітет проти зміїної отрути? (Їжак, лисиця і свійські кішки. На їжака слабо діють миш’як, сулема, опіум і навіть синильна кислота.)
10. Ця тварина єдина з котячих не вміє втягувати пазурі. (Гепард)
Ведучий 1.
Наступний конкурс „Зелена аптека”. Зараз на сцені залишаються капітани команд. Вам будуть зачитувати опис рослини, а ви постарайтесь вгадати її назву. Відповідь говорить той, хто перший здогадався. Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
1. У народі цю рослину називають дикою горобиною. І дійсно, різьбленим листям та зібраним у щільний щиток суцвіттями з жовтими квітками вона нагадує горобину в мініатюрі. Дуже поширена на цвинтарях. З лікарською метою використовуються суцвіття. Застосовується як глистогінний, жовчогінний та закріплюючий засіб. (Пижмо)
2. Колючий чагарник, який називають диким пращуром троянди. У природі невідомо багатшої на вітамін С рослини. Вчені називають його плоди природною коморою вітамінів. (Шипшина)
3. Якими тільки назвами не нагородив народ цю велику дворічну рослину: дідовник, ріп’яшний корінь, королевина трава. Хоча з лікарською метою від багатьох хвороб застосовують коріння, ми найчастіше звертаємо увагу на його листочки: м’які на дотик вони досягають таких розмірів, що можуть сховати людину від дощу. А ще настій цієї рослини застосовують для укріплення волосся. (Лопух)
4. Листя цієї лікарської рослини голе зверху, низ опушений наче покритий білою повстю. Народна назва рослини – білопух, біле листя, ранник. Цвіте рано навесні яскраво-жовтими кошиками. З лікарською метою використовуються листя і квіти. Застосовується як відхаркуючий засіб при хворобах дихальних шляхів, кашлю. (Підбіл)
5.Добре знайома навіть дитині всюдисуща рослина, квітка якої нагадує маленьке сонечко. У стародавній медицині її вважали засобом від безсоння та життєвим еліксиром, який добре діє на травлення, чистить легені та знижує кров’яний тиск. Коріння рослини можуть замінювати каву, підсмажені вони солодкуваті, з ними можна пити чай. (Кульбаба)
Ведучий 2.
Переходимо до наступного конкурсу − „Зоологічні жарти”. Зараз командам пропонуються загадки-жарти, на які відповідає та команда, яка швидше знайшла правильну відповідь, за що отримує 1 бал (лічильна комісія в цей час підраховує бали).
1. Коли собака буває зайцем? (Коли їде в автобусі без квитка)
2. Яка голка не тоне в морі? (Риба-голка)
3. Від чого качка пливе? (Від берега)
4. На яке дерево сідає ворона під час зливи? (На мокре)
5. Який ключ літає? (Журавлиний)
6. Чи може страус назвати себе птахом? (Ні, бо він не говорить)
7. Яким гребінцем не можна зачесатися? (Півнячим, морським)
8. В якій клітці не тримають ані птахів, ані звірів? (У грудній)
Ведучий 1.
Конкурс №5 −„Показуха”. Команди отримують картки з назвами тварин (курка, лисиця, черепаха, кінь, жаба, коза, собака, кіт, слон, корова). Представники однієї команди показують по черзі, інші представники цієї ж команди відгадують. Якщо вдало показано і відгадано – команда отримує 1 бал.
Ведучий 2.
Прийшов час переходити до наступного конкурсу − „Конкурсу прислів’їв і приказок”. У цьому конкурсі пропонується впізнати у висловлюваннях відоме прислів’я або приказку. Команди по черзі мають давати відповіді. За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали (лічильна комісія підраховує бали, набрані командами).
1. Кореневище хрестоцвітої рослини містить глюкози більше, ніж інший представник цієї ж родини. (Хрін за редьку не солодший)
2. Збився з азимуту серед трьох голонасінних. (Заблукав у трьох соснах)
3. На один з органів кровообігу не поширюється вплив дисциплінарного статуту. (Серцю не накажеш)
4. Скільки цього ссавця не забезпечуй поживними речовинами, він постійно дивиться в рослинне угруповання. (Скільки вовка не годуй, він все в ліс дивиться)
5. Кровосисна комаха не може зробити гострішим ротовий апарат. (Комар носа не підточить)
6. Від розоцвітого – розоцвіте, від голонасінного – голонасінне. (Від яблуньки – яблучко, від ялинки – шишка)
7. Порція, яка дорівнює приблизно 20 г продукту напівкоксування твердих палив, призводить до непридатного для використання стану велику дерев’яну ємність продукту переробки квіткового нектару представником перетинчастокрилих комах. (Ложка дьогтю псує бочку меду)
Ведучий 1.
І ось, дійшла черга до останнього конкурсу − “Відгадай загадки”. Зараз будуть зачитуватись загадки з теми “Основні функції рослинного організму”. Починаємо з першої команди. Якщо вона не знає правильної відповіді, цю ж саму загадку розгадує наступна команда. За кожну правильну відповідь до балів команди додається ще 4 бали (лічильна комісія рахує бали кожної команди).
Поясніть, прошу проблему:
Нащо дереву вона?
Треба відповідь ясна.
(Рухаються органічні речовини)
Поясніть і цю проблему:
Нащо дереву вона?
Треба відповідь ясна.
(Рухаються мінеральні речовини)
А скажіть-но ви для мене,
В цю весняну теплу пору
Що бере із грунту корінь?
І яка це робить зона?
Це триває всі сезони?
(Вода, мінеральні речовини. Всисна. У теплу пору року).
Рану дереву зробила.
Плаче дерево від болю,
Сльози капають поволі.
Сліз “аналіз” тих зробіть
І що вийшло поясніть.
(Вода, органічні і мінеральні речовини).
І мені в пригоді став
Свіжозрізаний пеньок
В той насуплений деньок.
А якби це з вами сталось?
Як пеньком ви б скористались?
(З північного боку річні кільця найвужчі).
Скільки років дуб той мав,
Що на цьому місці ріс.
Як я це дізнатись зміг?
(По кількості річних кілець).
На столі, на підвіконні,
На серванті, на стіні.
Поясніть тепер мені,
Чи повітрю це не шкодить?
Бо ж відомо, що виходить
Під час дихання весь час
З листя вуглекислий газ.
(Під час фотосинтезу вбирається більше СО₂, ніж його виділяється під час дихання рослин).
У пригоді для людини
Може стати деревце
Й плівка поліетилену.
А тепер гуртом для мене
Як поясните ви це?
(Плівку накидають на деревце, і на ній конденсується вода, що випаровується листками).
Та й забув про нього
Схаменувсь, а він пропав.
Поясніть, від чого.
(Без світла не відбувається фотосинтез).
Ведучий 2.
Наша зустріч добігає кінця. Просимо лічильну комісію та журі підрахувати загальні бали набрані кожною командою. Чекаємо оголошення результатів змагань (журі оголошує переможців конкурсу).
Ведучий 1.
Гра до кінця підходить.
І сумнівів немає,
Нам зараз переможців
Рахунок визначає.
Команді переможців
Від нас аплодисменти!
А ось і нагороди –
Щасливі гри моменти.
Ведучий 2.
Команди інші також
Сьогодні добре грали.
Бажаю, щоб реваншу
Наступний раз дістали.
Приходьте ж на уроки,
Беріть підручник в руки.
Нехай завжди вам будуть
Цікавими науки!