Мета:
• освітньо-навчальна: закріпити і розвинути знання учнів про властивості кислот, основ, солей; розширити поняття про застосування різних речовин; перевірити рівень вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях;
• розвиваюча: формувати в учнів пізнавальний інтерес і творче мислення, сприяти розвитку в учнів логічного мислення на основі аналізу причино-наслідкових зв´язків;
• виховна: формувати в учнів новітній науковий світогляд, виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід заходу:
І. Вступ (виступ вчителя)
Девіз:
«Хто цікавиться предметом, у того відкриті очі і розум»
Хімія — наука про речовини та їх перетворення. Вона вивчає склад і будову речовин, залежність їхніх властивостей від складу й будови, умови й способи перетворення одних речовин на інші.
Академік М. М. Семенов, лауреат Нобелівської премії, говорив: «Всі ми поєднуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні світу, що нас оточує... І не може бути в наші дні спеціаліста, який міг би обійтися без знання хімії».
Отже, ким би ви не стали в майбутньому, вам будуть потрібні хімічні знання. Без них неможлива екологічно грамотна поведінка у побуті, у природі й на виробництві.
Хімія належить до природничих наук. Вона так само, як фізика, біологія, геологія, географія, вивчає природу, весь навколишній світ —різноманітні речовини і явища.
Хімія — наука складна і багатогранна. Хімічні спостереження і знання про речовини та їхні перетворення людство накопичувало протягом тисячоліть. Ці знання поступово впорядковувались та перепліталися з іншими науками. Виникали різні розділи хімії: фізична хімія, біохімія, космохімія, агрохімія, геохімія, фармацевтична хімія.
Величезні здобутки хімічної науки стали можливими тільки завдяки тісним зв’язкам хімії з іншими науками, які збагатили її.
Жеребкування.
Гравцям ставиться одне важке запитання, на яке вони не знають відповіді. Гру починає той, хто буде ближче до правильної відповіді. У такий спосіб визначається черговість виступів учасників.
Запитання:
1. Хто використовує гелієве повітря ? (водолази під час занурювання на великі глибини)
2. Сполукою якого хімічного елементу отруїли Наполеона? (миш’яку).
ІІ. Проведення конкурсів.
Перший конкурс - «Хімія і загальна ерудиція»
(кожна правильна відповідь – 1 бал. Наступний учасник може одержати додатковий бал, відповівши на запитання, що виявилося важким для попереднього гравця)
Запитання :
I. Найменша частинка речовини - носій властивостей цієї речовини (молекула)
2. Доступний нині метал, що за часів Петра І коштував дорожче за золото. (алюміній)
3. Скільки груп у сучасній системі хімічних елементів? (Вісім)
4. Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (Сім)
5. З якою речовиною довелося зіткнутися собаці Баскервілей ? (з фосфором)
6. Яка відносна молекулярна маси кисню? (32г/моль)
7. Що таке чорне золото"? (нафта)
8. Що називають "сухим льодом"? (С02)
9. Яка формула карбонатної кислоти? ()
10. Яка розмірність величини кількості речовини ? (моль)
11. Ядро складається з …(протонів і нейтронів).
12. Оксиди - це…
13. Якого кольору набуває індикатор лакмус у кислому середовищі ? (червоного)
14. Д.І.Менделєєв відкрив періодичний закон у році … (1869).
15. Яка формул основної речовини крейди? ()
16. Які метали практично не окиснюються ? (золото, срібло, платина)
І7. Як ім’я батька Менделєєва ? (Іван)
18. Шар, який відіграє значну роль у збереженні життя на нашій планеті. (Озоновий)
19. Яку горілку не можна пити? (Царську)
20. Цю кислоту застосовують як смаковий засіб для консервування та маринування овочів. (Оцтова)
21. Як називається число, що пишеться у формулі поряд з елементом трохи нижче ? (індекс)
22. Як називається залізо, що падає з неба ? (метеорит)
23. Отруйна речовина, що міститься в листі тютюну. (Нікотин).
24. Про яку речовину говорять , що якщо розсипати її, то це до сварки ? (про NaCl)
25. Яка валентність Оксигену? (ІІ)
26. 3 яким мінералом ми відпочиваємо на морі ? (з піском)
27. Чому дорівнює молярний об’єм? (22,4 л/моль)
28. Ця кислота міститься в шлунковому соку. (Хлоридна)
29. Нестача цього хімічного елемента в організмі людини призводить до збільшення щитовидної залози. (Іод)
30. Цю речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя». (Вода).
31. Чому дорівнює число Авогадро? (6,02∙1023)
32. Елемент, що входить до складу крові та надає їй червоного кольору. (Ферум)
Другий конкурс - «Хімічний кросворд».
(5 балів отримає та команда, яка швидше розв’яже кросворд). Завдання. У дев’яти колах записано символи хімічних елементів. Розмістіть їх назви по горизонталі так, щоб у виділених клітинках по вертикалі можна було б прочитати прізвище вченого – автора символів хімічних елементів.
(Елементи: 1 – C; 2 – Ag; 3 – Au; 4 – Si; 5 – O; 6 – Al; 7 – K; 8 – F; 9 – P. Відповідь. Берцеліус)
Третій конкурс - «СМС-повідомлення»
Завдання. Потрібно прочитати шифрограму. Спосіб розшифрування – це СМС-повідомлення. Чисельником у записі є цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменником – порядковий номер літери на кнопці.
(Команди виконують одночасно, враховується швидкість і правильність. Конкурс оцінюється максимум у 5 балів.)
СМС: 7/2, 4/2, 5/1, 4/2, 9/3 – 5/2, 2/1, 6/4, 4/5, 2/1, 5/4, 6/1, 5/3, 6/1, 3/2, 7/4, 5/3, 2/3, 4/1, 5/2, 4/1. (Хімія – наука про речовини.)
Код для читання повідомлення:
2 А, Б, В, Г |
3 Д, Е, Є, Ж, З |
4 И, І, Ї, Й, К, Л |
5 М, Н, О, П |
6 Р, С, Т, У |
7 Ф, Х, Ц, Ч |
8 Ш, Щ, |
9 Ь, Ю, Я |
|
Четвертий конурс - «Хімічні загадки»
(за кожну правильну відповідь 1 бал).
1. Сам не горить, а горіння підтримує. (Кисень)
2. На полі родився, на заводі зварився. А у воді розчинився. (Цукор)
3. Чорний Іван, дерев’яний капітан, де носом проведе, там мітку прокладе. (Олівець)
4. У воді не тоне, у вогні не горить. (Лід)
5. Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, уживаєш. (Повітря)
6. У воді росте, у воді кохається, а у воду попаде – води злякається. (Сіль)
7. Я— газ, найлегший і безбарвний,
Неотруйний я і дуже гарний.
Як сполучуся з киснем я,
Водичку дам я для життя! (Водень)
8. «Живим сріблом» мене називають,
Ще у пристрої медичні заливають,
Та брати в руки категорично забороняють. (Ртуть)
9. В храмі Менделєєва зверху проживаю,
В різних під'їздах дві квартири маю,
Одну під номером один.
Скоріш скажіть, хто я такий? ( Гідроген)
10. Срібно-білий активний метал,
І повітря боїться він дуже.
Є у грунті, у наших кістках
І у водах підземних потужних
Є він в наших зубах білосніжних
А тому він метал дивовижний. (Кальцій)
П’ятий конкурс – «Знайти відповідність»
На хімії ви вивчаєте хімічні речовини, на біології - органи нашого тіла. Давайте об,єднаємо інформацію, отриману на цих уроках. Перед вами вісім карток з малюнками органів і вісім карток з формулами хімічних речовин.
Об,єднайте речовину та її місцезнаходження в організмі людини. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Відповіді: Шлунок – НСІ, Щитовидна залоза – І, Гемоглобін крові – Fe, Вухо – S, Кістки – Са, Емаль зубів – F, Волосся – білок, Сльози – NaCl.
Шостий конкурс - «Гра для капітанів»
До завдань для капітанів ми висуваємо особливі вимоги. Капітан – особистість неординарна, тому він повинен проявити себе не лише як гарний учень, але й як винахідлива та кмітлива людина. За кожне запитання отримують по 3 бали. Час для роботи – 4 хвилини»
Завдання :
1. Використовується для виготовлення олівців. (Графіт)
2. Кругом носа в’ється, а в руки не дається. (Повітря, запах)
З .Який спирт не горить ? (нашатирний)
4. Яка кислота міститься в кефірі. (Молочна)
5. Знаходиться в центрі атома. (Ядро)
6. Метал, який згубив Рим. (Олово)
7. Господарці необхідна, і при випичці потрібна. (сода)
8.Алотропна видозміна Оксигену з трьох атомів. (озон)
9. Яку речовину використовують у разі отруєння зіпсованою їжею для промивання шлунку (Марганцівка)
10. Ця вода стає каламутною від дихання. (Вапняна вода).
ІІІ. Підведення підсумків та результатів конкурсу-вікторини.