ВІКТОРИНА-ЗМАГАННЯ З ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ
Методична розробка вікторини — змагання пропонується для середніх та старших класів загальноосвітніх шкіл. Цей позакласний захід можна проводити під час предметних тижнів, «Дня цивільної оборони» тощо.
Мета вікторини-змагання: закріпити знання учнів з питань пожежної безпеки, відпрацювати навички правильних дій при пожежі; навчитися швидко оцінювати небезпечну ситуацію, приймати оптимальне рішення щодо її подолання, рятування свого життя та наданню допомоги іншим; зацікавити у більш поглибленому вивченні курсу ОБЖ
Місцем проведення вікторини-змагання може стати спортивний майданчик або зал, навчальний клас. Тривалість вікторини приблизно 3 години. Можна проводити естафету на майданчику або у залі, а іншу частину вікторини — у навчальному класі
Проведення вікторини не потребує великих матеріальних затрат. Якщо вікторина — змагання проводиться у приміщенні, бажано продумати його унаочнення: плакати та пам’ятки з безпечного поводження у громадських та житлових приміщеннях; знаки пожежної безпеки; плакати прийомів пожежегасіння; стінні газети, присвячені вікторині та дотримання правил пожежної безпеки. Ще знадобляться тазики, заповнені водою, двоє санітарних носилок, протигази, гімнастичні перекладини, судейський свисток, столи для журі.
У склад журі можна запросити представників пожежної служби, рятувальників, викладачів, батьків, старших школярів.
Учасники: команди по 5 осіб.
ПЕРШИЙ ЕТАП
Пожежна естафета
Ведучий знайомить команди з правилами естафети.
Команди будуть позмагатися у швидкості і силі: біг на довжину спортивної зали, потім підтягання на перекладині (хлопці — 10 раз, дівчата — 5 раз). Після виконання завдання учасник повертається до команди та передає естафету наступному гравцю. Той біжить до стільця у центрі зала, де знаходиться протигаз і швидко його одягає і у протигазі проповзає під п’ятьма поставленими у рядок стільцями.
У цей час третій та четвертий гравці знаходяться у готовності транспортувати потерпілого при пожежі. Вони повинні правильно оцінити ступень ураження (їм дається на окремому аркуші опис ступеня опіку). Після повернення другого гравця вони транспортують потерпілого до місця знаходження журі, повідомляють ступень опіку потерпілого.
Конкурс оцінюється у 10 балів. За неправильну — з максимальної суми балів віднімають штрафні бали.
П’ятий гравець команди бере участь у самому незвичайному конкурсі: «Виживання у диму». Але, у зв’язку з тим, що створювати задимлення у приміщенні неможна, роль диму виконує вода, яка налита у тази. Учасник повинен опустити голову у воду, затримати дихання і протриматись якнайдовше. Нормативний час — 35 сек. Це, так би мовити прохідний бал. Кожна наступна секунда перебування під водою оцінюється балом.
Перемагає команда, яка набрала більшу кількість балів.
ДРУГИЙ ЕТАП
Теоретична частина
Ця частина розпочинає безпосередньо вікторину. Командам задаються питання, відповідати на які треба швидко, адже у реальній небезпеці часу теж може не бути. Так що швидкість відповіді, як і, безумовно, правильність — головні критерії, які враховує журі при оцінці.
І тур. Конкурс капітанів.
Ведучий повідомляє капітанам, що їм будуть запропоновані питання, на які дається відповідь з коментарем. Час на підготовку відповіді — хвилина. Хто готовий — піднімає руку. Конкурс оцінюється 5 балами. Кожна неточність — штрафний бал.
1. Чи можна вибивати вікна при пожежі? (Ні, бо у приміщення почне поступати свіже повітря, який прискорює горіння).
2. Чому бензин або гас, які горять неможна гасити водою? (Бо вони легші за воду і розподіляється по її поверхні і вода не надає вогнегасного ефекту).
3. Чому у дитячих закладах двері приміщень відчиняються назовні? (Тому, що у такому випадку при евакуації не створюється велике скупчення людей).
4. Яка діжка представляє більшу небезпеку: наповнена бензином чи порожня після нього? (Порожня: в ній може створитися вибухонебезпечна концентрація прів бензину з повітрям).
5. Чому неможна кидати у вогонь аерозольні упаковки? (Аерозольні упаковки — вибухонебезпечні).
6. Чи можна вмикати світло, якщо у квартирі відчувається запах газу? (Ні, через те, що при вмиканні світла може виникнути іскра, що при наявності газу може спричинити вибух).
7. Як погасити палаючий на людині одяг? (Потрібно зупинити його, повалити на землю і катати, вбиваючи полум’я. Можна обернути ковдрою. Однак, коли це робить сама собі людина у
8. Що треба робити, якщо під час перегляду телевізора, якщо з нього пішов дим? (Вимкнути телевізор. Викликати пожежну службу, позвати на допомогу дорослих або самому накинути на телевізор щільну тканину, ковдру).
9. Які існують види вогнегасників? (Пінні, вуглекислотні, порошкові).
10. Куди треба телефонувати під час пожежі, що треба повідомляти? (Викликати пожежну службу за телефоном 1-01. Повідомити, що і де горить, адресу: вулицю, номер дому, під’їзду, його код; своє прізвище).
ІІ тур
У цьому турі капітанам дається завдання на картках і вони повинні дати відповідь через 10 сек.
1. Які причини виникнення пожеж у побуті? (Залишені без догляду електронагрівальні прилади, перевантаження електромережі при одночасному вмиканні у розетку декількох електроприладів, куріння у постелі, ігри дітей з сірниками, пустощі з вогнем, нагрівання або кидання у вогонь аерозолів, вибухонебезпечних або невідомих предметів).
2. У яких випадках при пожежегасінні використовуються вуглекислотні вогнегасники? (При гасінні всіх видів горючих матеріалів та електроустановок під напругою)
3. Чи можна гасити електроагрегат або електромережу, що горять, водою або пінним вогнегасником? (Ні, якщо вони під напругою. Перед гасінням їх слід знеструмити).
4. Ви знаходитеся на третьому поверсі будинку, що горить. Вихід на сходи — відрізан. Затримка хоч на хвилину — і ви отруїтесь чадним газом. Ваші дії? (Взяти простирадла, зірвати гардини, міцно зв’язати їх між собою на 2-3 вузли, міцно прив’язати до батареї опалення, спустити кінець у вікно і спуститися по цій мотузці скільки зможете, відпустити її і стрибнути на землю).
Змагання команд
І тур. Тестування.
Командам пропонуються питання про порядок дій людини, яка опинилася у небезпечній ситуації і три варіанта відповіді. Максимальна оцінка за відповідь — 3 бали, за помилкову відповідь — 0 балів. Час на підготовку відповіді — 3 хвилини.
Ведучий роздає командам по одній картці із запитаннями. Команди відмічають правильну відповідь і повертають картки ведучому.
1. Якщо виникне пожежа, як ви будете діяти?
а) зателефоную по 01;
б) покличу на допомогу сусіда;
в) втечу, нікому нічого не сказавши.
2. Якщо кімната почала наповнюватися їдким димом, що ви будете робити?
а) відчиню вікно, залишу відкритими двері;
б) буду просуватися до виходу;
в) закрию рот і ніс вологою ганчіркою і буду просуватися до виходу.
3. Загорілася електромережа, ваші дії?
а) буду гасити її водою;
б) знеструмлю мережу, потім почну гасити;
в) буду кликати на допомогу.
4. Що робити, якщо на вас загорівся одяг?
а) буду бігати, зриваючи одяг;
б) впаду, буду кататися, збиваючи полум’я;
в) завернуся у ковдру.
5. Що треба робити, якщо при приготуванні їжі загорілася олія на сковороді?
а) ввимкну вогонь, накрию сковороду кришкою;
б) буду гасити водою;
в) спробую винести сковороду на сходи до сміттєпроводу і вилити туди олію.
6. Ви розпалюєте газову колонку або духовку газової плити. Сірник згас, а ви не встигли запалити газ, що ви будете робити?
а) дістану новий сірник і ще раз спробую підпалити;
б) перекрию газ;
в) перекрию газ та перевірю тягу.
7. Якими будуть ваші дії, якщо вис відрізало вогнем у квартирі на п’ятому поверсі?
а) вологими рушниками та простирадлами закрию щілини по периметру двері, скоротивши приток диму;
б) відкрию вікно і покликаю на допомогу;
в) зроблю мотузку з простирадл, прив’яжу до батареї опалення і стану спускатися;
г) стану голосно кричати.
8. Що ви будете робити, якщо побачите як на лісовій полянці горить минулорічна трава?
а) пройду мимо;
б) намагатимусь загасити вогонь, закидаючи його землею;
в) повідомлю про пожежу дорослим
9. Ви побачили, що маленькі діти кидають у вогонь папір, аерозолі. Що ви будете робити?
а) зупиню, роз’ясню, що це — небезпечно;
б) пройду мимо;
в) намагатимусь звернути увагу дітей на інші біль безпечні заняття.
ІІ тур. Робота з малюнками.
Мета цього туру, як і усіх попередніх, визначити, наскільки глибоко команди, що змагаються, засвоїли правила пожежної безпеки. Командам пропонуються картки з малюнками, на кожному з яких зображена небезпечна ситуація і міститься фраза з пожежної безпеки, яку слід закінчити. За правильні відповіді нараховується 5 балів, за неточні відповіді-3 бали, за неправильну — 0 балів. Враховується також і швидкість виконання завдання.
Ведучий роздає командам 11 однакових малюнків з небезпечними для людей ситуаціями.
Відповіді: (слова, якими повинні бути доповнені фрази)
1. … призводить до пожежі.
2. … курити у постелі.
3. … легкозаймистих предметів.
4. … у електромережу телевізор без догляду.
5. … електродротом з пошкодженою ізоляцією.
6. … великої потужності.
7. … лаки, фарби, мастікі.
8. … газові прилади без контролю.
9. … над газовою плитою.
10 … речі, що швидко загораються.
11. … горища, підвали.
ІІІ
У цьому турі командам видається однаковий малюнок, тема якого: «Дитина у кухні». Завдання команд — знайти максимум джерел можливої пожежі і травм для дитині. Їх повинно бути не менш десяти. Скільки команда знаходить джерел небезпеки — стільки балів і отримує. На виконання завдання відводиться 20 хвилин. Команда, яка перша і без помилок виконує завдання — отримує додаткові бали (кількість додаткових балів визначає журі).
Правильні відповіді: (Перелік небезпек, що зображені на малюнку)
1. Маленька дитина сама на кухні в оточенні багатьох небезпек.
2. Кухонні рушники сушаться над плитою.
3. З крану ллється дуже гаряча вода.
4. Дитина торкається рукою сковороду з гарячою їжею.
5. Ручка сковорідки розгорнута назовні від плити.