Вікторина-турнір "СВІТ ШАХІВ"

Про матеріал
Захід підготовлено для проведення у студентському гуртожитку. Містить міні-лекцію про історію шахів, питання та відповіді тематичної вікторини, правила гри в шахи, поради. Після вікторини проводиться міні-турнір з шахів.
Перегляд файлу

Вікторина-турнір

"СВІТ ШАХІВ»

 

Мета: знайомство з історією та особливостями гри в шахи; виховання культури гри і спілкування

Форма проведення: бесіда + вікторина + міні-турнір

Цільова аудиторія: студенти, які проживають в гуртожитку

Час проведення: 1 – 1,5 ч.

План

1. Міні-лекція «Історія шахів»

2. Шахова вікторина

3. Міні-турнір з шахів

 

 Шахи — це за формою гра,

за змістом — мистецтво,

а за труднощами оволодіння грою — наука.

Т.Петросян, чемпіон світу з шахів

 

Питання аудиторії:

Назва якої гри в перекладі з перської мови означає «Володар помер»?

Найрозумніший вид спорту - це…

В яку гру любив грати на дозвіллі крокодил Гена?

 

Ведучий 1: Шахи... Це один з найдавніших і прекрасних винаходів людства. Протягом багатьох століть шахи хвилюють серця мільйонів людей. У чому ж головна притягальна сила цієї стародавньої і вічно молодої гри? Відповідь напрошується сама собою. На шістдесяти чотирьох клітиах дерев'яні фігурки в мініатюрі відтворюють життя і боротьбу людини, силу і слабкість його духу, його досягнення і упущення, радості і печалі. Вони розвивають кмітливість і математичні здібності, виховують характер і волю. За допомогою шахів людина може навчитися тримати себе в руках в самих різних життєвих ситуаціях, оскільки в цій грі кожен має можливість, як відчути смак перемоги, так і відчути гіркоту поразки.

 

Ведучий 2: Крім того, шахи вчать протистояти психологічному тиску суперника. Саме цей досвід дозволяє людині безболісно переносити будь-які життєві випробування... але головна їх цінність полягає в тому, що це один з найкращих і захоплюючих видів дозвілля, коли-небудь придуманих людством. Ось чому, коли я зустрічаю людей, які не знають, як ходять шахові фігури, мені стає шкода їх. Іноді мені здається, що це майже те ж саме, що не володіти азбукою!

Ведучий 1: Справжній час виникнення шахів досі не вдалося назвати жодному досліднику, оскільки до 570 року в літературі не зустрічається ніяких згадок про цю гру. Однак існує кілька легенд, згідно з якими шахи були придумані за часів більш ранні, ніж ті, що підтверджуються історичними свідченнями.

 

Ведучий 2: Так, в одній з легенд йдеться про те, що шахи були винайдені близько 1000 року до нашої ери індійським математиком, який також відкрив зведення числа в ступінь. У цій легенді розповідається, що математик навчив правителя грати в шахи. Правителю дуже сподобалася ця захоплююча гра і він вирішив винагородити свого вчителя, запитавши останнього, що він хоче отримати в знак подяки. Математик відповів на це так: "Покладіть на першу клітку шахівниці одне зерно, на другу - два, на третю - чотири і так далі. Дайте мені ту кількість зерна, яке вийде, якщо заповнити всі 64 клітини дошки". Іншими словами, математик запропонував правителю звести число " 2 в 64-й ступінь.

 

Ведучий 1: Також існують легенди, згідно яких шахи були винайдені в 3000-2000 роках до нашої ери в Єгипті. Але оскільки, як вже говорилося, до 570 року в історичних документах і літературі про цю гру не згадується, офіційно вважається, що шахи виникли саме в цей час.

Ведучий 2: Згідно з дослідженнями істориків, найдавніша форма шахів - військова гра чатуранга - з'явилася в перші століття нашої ери в Індії. Чатурангой називався лад війська, що включав бойові колісниці, слонів, кінноту і піших воїнів. Гра символізувала битву за участю чотирьох родів військ, якими керував ватажок.

Ведучий 1: Вони розташовувалися по кутах 64-клітинної квадратної дошки, в грі брало участь 4 гравця. . Рух фігур визначалося киданням кісток. Чатуранга існувала в Індії до початку 20 століття і стала з часом називатися «чатурраджа» — гра чотирьох королів; при цьому фігури стали фарбуватися в 4 кольори — чорний, червоний, жовтий і зелений. Наступницею чатурангі стала гра шатранг, яка виникла в Центральній Азії в кінці 5 - початку 6 століть і мала два «табори» фігур; грали два суперника. Мета гри - поставити мат королю суперника. Так «гру випадку»  замінила «гра розуму». У 8-9 століттях шатранг поширився з Центральної Азії на схід і захід, де став відомий під арабською назвою шатрандж. У шатранджі збереглася термінологія і розстановка фігур шатранга, але змінився зовнішній вигляд фігур. Зважаючи на заборону ісламом зображення живих істот, араби використовували мініатюрні абстрактні фігурки у вигляді невеликих циліндрів і конусів, що спрощувало їх виготовлення, сприяло поширенню гри.

 

Ведучий 1: Тисячоліття змін створили теперішній вид гри, звівши її до квадратної дошки з абстрактними фігурками. Можливо саме тому, в різний час виникали види шахів, які намагалися повернути грі реалістичність

Ймовірно, однією з найбільш вражаючих, стала спроба представити шахову дошку у вигляді ... Земної кулі. З таким ігровим полем звичайна партія в шахи перетворюється в модель планетарної битви! Чим не репетиція Третьої світової?

У Візантії, на Русі і Болгарії гра в шахи стала відома приблизно в 10-12 століттях. Незважаючи на шалений опір спочатку мусульманської, а потім і християнської церкви, яка прирівнювала шахи до азартних ігор в кості і вважала їх «бісівською маною», шахи поступово ставали однією з популярних ігор не тільки серед феодальної знаті, але і в народі.

Ведучий 2: За свідченням істориків, Іоанн Грозний помер за шаховою партією. Петро Великий нерідко розважався шахами на асамблеях і протегував цій грі. Великий князь Потьомкін Костянтин Миколайович був сильним гравцем і часто грав з кращими гравцями того часу. Однак історики досі не можуть відповісти на питання, коли в Росії з'явилися нові шахи. Достеменно відомо, що за часів Петра I грали вже за новими правилами.

 

Ведучий 2: Першим офіційним чемпіоном світу з шахів став Вільгельм Стейніц у 1886 році. Перші пів століття чемпіон довільно вибирав претендента, з яким грав матч, і не завжди це був найсильніший кандидат.

З 1948 року організатором матчів за першість світу стала ФІДЕ і введено чітку структуру кваліфікаційних турнірів

Ведучий 1: Вважається, що вітчизняні майстри створили так звану радянську школу шахів, засновником якої був Ботвинник. Головним досягненням радянської шахової школи стала розробка науково обґрунтованих методів різнобічного навчання шахістів та їх підготовки до змагань — теоретичної, практичної, фізичної та психологічної.

Ведучий 2: У 1948 році Ботвинник став першим радянським чемпіоном світу з шахів, Боротьба за цей титул далі в основному проходила між радянськими шахістами.

 

Ведучий 1: сьомим чемпіоном світу був Смислов, восьмим - Таль, дев'ятим - Петросян, десятим — Спаський.

Одинадцятим чемпіоном світу з шахів в 1972 році став американець Роберт Фішер, але після того, як він через три роки вступив в конфлікт з ФІДЕ і відмовився захищати своє звання, дванадцятим чемпіоном світу став Анатолій Карпов. Цей видатний шахіст протягом 10 років успішно захищав своє звання, але в 1985 році програв матч на першість світу Гаррі Каспарову, який і став тринадцятим чемпіоном світу. На шаховому троні Каспаров царював 15 років.

 

1993 року через розбіжності з ФІДЕ, Гаррі Каспаров організував Професіональну шахову асоціацію (ПША). У відповідь на це ФІДЕ позбавила його звання чемпіона, розігравши шахову корону між іншими претендентами. В результаті цих подій в світі з'явилися два чемпіона: Гаррі Каспаров — за версією ПША і Анатолій Карпов, який виграв матч під егідою ФІДЕ.

У 2006 році відбувся об'єднувальний матч між чемпіоном за версією ФІДЕ Веселіном Топаловим і чемпіоном з «класичних шахів» Володимиром Крамником, в результаті якого визначився абсолютний чемпіон світу — ним став Крамник.

Чинним чемпіоном світу з 2013 року є Магнус Карлсен.

 

Ведучий 1: У народів, здавна знайомих з шахами, є прислів'я, приказки з шаховими мотивами.

  • Шахи - це море, з якого комар може напитися і в якому слон може скупатися. Індія
  • Не час в шахи грати, коли твій будинок вогнем обійнятий. Італія.
  • Можна збити з ніг противника шахівницею, але це зовсім не означатиме, що ви сильніший гравець. Англія.

Ведучий 2: довгий час, ще починаючи з Середніх століть, людині не давала спокою думка про створення машини, що грає в шахи. У 18 столітті Ф. Кемпелен «винайшов» такий «автомат», проте всередині нього виявився майстерно захований шахіст. І тільки 2 століття потому, у зв'язку з бурхливим розвитком електроніки і появою електронно-обчислювальних машин (ЕОМ), давня ідея прийняла, нарешті, реальні обриси.

Ведучий 1: У середині 1950-х американський математик і інженер Клод Шеннон сформулював загальні принципи такого програмування, що відкрило шлях до створення перших «електронних шахістів». Сила їх гри стрімко зростала завдяки швидкодії машин, здатних "обмірковувати" сотні тисяч, а потім і мільйони ходів в секунду.

Ведучий 2: Головним "мірилом сили" універсальної ЕОМ, як і слід було очікувати, стало її змагання з людиною. В кінці 80-х група американських вчених з Університету в Пітсбурзі розробила програму «Діп Сот» ("глибока думка"), яка виявилася здатною змагатися з гросмейстерами.

 

Ведучий 1: У зв'язку зі створенням досконалих комп'ютерних програм багатьох турбує майбутнє шахів. Однак загибель їм не загрожує. Звичайно, багато що змінилося і в регламенті змагань, з тим щоб не можна було використовувати їх «підказки» під час гри.  

 

Ведучий 2: Гра в шахи – хороший тренер, вона вчить приймати рішення і, може бути, неординарні; вислуховувати думку інших і вміти наполягти на своєму; гідно вигравати і програвати; радіти не тільки власним успіхам, а й успіхам друзів.  

 

 

ШАХОВА  ВІКТОРИНА 

 

Яку країну вважають батьківщиною шахів?

(Індію.) 

 Які дівчата-спортсменки уважніше всіх стежать за своїми фігурами?

(Шахистки)

 Не тільки пошукова, геолого-розвідувальна, політична, оперна, а й шахова.

(Партія )

 Не тільки перший виступ артиста на сцені, а й початкова стадія шахової та шашкової партії. (Дебют.)

 Яке слово добре знайоме не тільки студентам театральних вузів, музикантам, художникам, а й шахістам?

(Етюд.)

 Як називається ігрове шахове поле?

(Дошка.)

 Як називають партію зі швидких шахів?

(Бліц.)

 Льоша виграв 2 партії, Дмитро програв 2 партії. Одну партію вони зіграли внічию. Скільки партій в шахи зіграно?

(Три)

 Доля шахового тугодума - це... що?

(Цейтнот.)

 Яка шахова фігура носить назву   тварини?

(Кінь.)

Назвіть   «грамотну» шахову фігуру.

(Кінь, він ходить буквою «Г», тобто знає її.)

 Яка шахова фігура може "перестрибувати" через інші фігури?

(Кінь.)

 На яку максимальну кількість клітин може ходити ферзь за один хід?

(На 7.)

 Назвіть шахову фігуру, нападаючу з-за рогу.

(Кінь.)

 Охоронець шахових діагоналей - це…

(Слон.)

 Як по-іншому називають шахову ладдю?

(Тура.)

 Якою шаховою фігурою, крім коня, можна почати партію?                                (Пішаком)

 Яка шахова фігура позначається латинською літерою "Q"?

(Ферзь.)

 

Скільки пішаків одного кольору розташовано на шахівниці на початку партії?

(Вісім.)

  Першим ходом навіть гросмейстер може зрушити з місця тільки пішака і цю фігуру. Яку?

(Коня.)

   Якою шаховою фігурою, крім слона, можна поставити дитячий мат?

(Ферзь, або королева.)

  У боксі - нокдаун, а в шахах – ...

(Шах.)

  Скільки циферблатів мають шахові годинники?

(Два.)

  Скільки клітин налічується на найкоротшій діагоналі шахівниці?

(Дві .)

  Гамбіт - це варіант початку шахової партії або її закінчення?

(Початку.)

  Скільки видів рокіровок існує в класичних шахах?

(Дві)

  Скільки рокіровок може зробити шахіст в ході однієї партії?

(Одну.)

  На прапорі якої федерації зображена голова коня?

(ФІДЕ - Міжнародної шахової федерації.)

  У ХХ столітті чоловіча команда цієї країни вигравала шахову Олімпіаду 18 разів – рекордне число! Назвіть цю країну.

(СРСР.)

  Чия перемога над гросмейстером Гаррі Каспаровим стала сенсацією 1994 року?

(Комп'ютер.)

 

 

Проведення міні-турніру.

Нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

ПРАВИЛА ГРИ В ШАХИ

Як розтавляти фігури на шахівниці

На початку гри шахівниця розташована так, що кожен гравець, у нижній правій частині, має квадрат білого (або світлого) кольору.

Шахові фігури кожного разу стають у той самий порядок. Другий ряд (або ранг) заповнюється пішаками. Тури стоять у кутках, біля них коні, потім слони, і нарешті - ферзь, який завжди розташовується на відповідному їому кольорі (білий ферзь на білому, чорний ферзь - на чорному), а король стає на останній вільний квадрат.

Гравець, який грає білими фігурами, завжди робить хід першим. Тому гравці, як правило, вирішують, кому грати білими за жеребом, наприклад, підкидаючи монету або змушуючи одного з гравців вгадати колір пішака, схованого у руці суперника. Потім білі роблять хід, а за ними - чорні, потім знов білі, потім знов чорні і так далі аж до завершення партії. Право першого ходу надає невеличку перевагу гравцеві білими, який отримує можливість одразу розвинути атаку.

Як ходять шахові фігури

Кожен з 6 різновидів фігур ходить по-різному. Фігури не можуть пересуватися крізь інші фігури (хоча кінь може перестрибувати через інші фігури) і ніколи не можуть ставати на поле, на якому розташована одна з фігур такого ж кольору. Втім, вони можуть ставати на поле, яке займає фігура суперника, прибираючи її з дошки. Як правило, фігури пересувають на позиції, звідки вони можуть захопити інші фігури (стаючи на їхнє поле і прибираючи їх з дошки), захистити власні фігури від захоплення або ж взяти під контроль важливі клітинки під час партії.

Як ходити королем у шахах

Король є найважливішою фігурою, проте водночас і однією з найслабших. Король може ходити лише на одну клітинку у будь-якому напрямку: вгору, вниз, вбік та по діагоналі. Король ніколи не може ставати на клітинку під шахом (тобто, де його можуть схопити). Ситуація, коли короля атакує інша фігура, називається "шахом".

Як ходити ферзем у шахах

Ферзь - це найсильніша фігура. Він може ходити прямо в одному напрямку: вперед, назад, вбік або по діагоналі; на будь-яку відстань, доки на його шляху не трапляється жодна своя фігура. І, подібно до всіх інших фігур, якщо ферзь бере фігуру суперника, його хід завершено. Зверніть увагу як ферзь білих забирає чорного ферзя та змушує чорного короля робити хід.

Як ходити турою у шахах

Тура може пересуватися, так далеко, як хоче, але тільки вперед, назад і в сторони. Тури особливо сильні фігури, коли вони захищають одна одну і працюють разом!

Як ходити слоном у шахах

Слон може ходити на будь-яку відстань, втім лише по діагоналях. Кожен слон починає гру на полі певного кольору (світлого або темного) і має завжди залишатися на клітинках цього кольору. Слони добре взаємодіють один з одним, оскільки вони перекривають обопільні слабкі місця.

Як ходити конем у шахах

Коні ходять зовсім по-іншому, ніж всі фігури - дві клітинки в одному напрямку і ще одна під кутом 90 градусів, як форма літери "Г". Кінь-єдина фігура, яка може ходити через інші фігури.

Як ходити пішаком у шахах

Пішаки незвичні, тому що вони ходять і б'ють фігури різними шляхами: вони рухаються вперед, але б'ють фігури по діагоналі. Пішаки можуть лише ходити вперед на одну клітинку, за виключенням їхнього першого ходу, коли вони можуть ходити вперед на дві клітинки. Пішаки можуть бити фігури лише на одну клітинку по діагоналі перед ними. Вони ніколи не можуть ходити або бити фігури назад. Якщо є інша фігура прямо перед пішаком він не може ходити повз чи бити ту фігуру.

Спеціальні шахові правила

Існує кілька спеціальних правил в шахах, які на перший погляд можуть здатися нелогічними. Вони були створені, щоб зробити гру більш веселою та цікавою.

Як перетворити пішака у шахах

Пішаки мають іншу унікальну особливість. Вона полягає у тому, що коли пішак досягає протилежного боку шахівниці, він може стати будь-якою шаховою фігурою (така дія називається перетворенням або підвищенням).

Пішак може перетворитися на будь-яку фігуру. Існує поширена хибна думка, що пішаки можна перетворювати лише на фігури, які було захоплено. Це НЕВІРНО. Пішак зазвичай перетворюється на ферзя. Лише пішаки мають право на перетворення.

Як брати на проході у шахах

Останнє правило щодо пішаків має назву "en passant", що означає французькою "взяття на проході". Якщо пішак робить перший хід на 2 клітинки вперед, і, просуваючись вперед, проходить повз пішака суперника (фактично, перестрибуючи поле, на якому його можна було б взяти цим другим пішаком), цей другий пішак має право схопити першого пішака в момент, коли той проходитиме поруч.

Цей спеціальний хід має бути зроблено щойно промайне перший пішак, бо в іншому випадку право на взяття втрачається. Для кращого розуміння цього дивного, проте важливого правила, вам слід переглянути приклад, наведений нижче.

Як проводити рокіровку у шахах

Інше спеціальне правило називається рокіровкою. Цей хід дозволяє вам за один хід зробити дві важливі речі: перемістити короля у безпечне (як вам здається) місце, і залучити до гри туру, вивівши її з кута. Під час свого ходу гравець може перемістити свого короля на дві клітинки вбік і потім поставити поруч найближчу до нього туру. (Дивіться приклад, наведений нижче). Втім, для проведення рокіровки, мають бути дотримані наступні умови:

  •              це має бути найперший хід того короля
  •              це має бути найперший хід тієї тури
  •              не має бути ніяких фігур між королем і турою під час рокіровки
  •              Король не може знаходитись під шахом або робити хід на поле, атаковане фігурой суперника.

Зверніть увагу: коли ви здійснюєте рокіровку в один бік і король стає ближчим до краю шахівниці, то така рокіровка має назву "короткої". Рокіровка в інший бік через місце, де знаходився ферзь, називається "довгою". Незалежно від напрямку руху при рокіровці король завжди переміщується тільки на дві клітинки.

Як ставити мат у шахах

Мета гри - поставити мат королю суперника. Це трапляється, коли королю оголошено шах, і він не може від нього втекти. Існує лише три способи втечі короля від шаху:

  • відійди на іншу клітинку (але він не може здійснити рокіровку!),
  • заблокувати шах за допомогою іншої фігури або ж взяти фігуру,
  • яка загрожує королю.

Якщо король не може уникнути мату, тоді гра вважається завершеною. Зазвичай короля не захоплюють і не знімають з дошки, просто гру оголошують закінченою.

Як зводити шахову партію у нічию

Іноді в шаховій партії немає переможця і оголошується нічия. Є 5 причин, чому гра в шахи може закінчитися нічиєю:

  • Позиція стає патовою, коли хід переходить до одного з гравців, король якого не перебуває під шахом, і в нього не залишилося жодного поля, куди б він міг зробити дозволений хід.
  • Гравці можуть просто погодитися на нічию і припинити гру.
  • Не вистачає фігур на дошці, щоб поставити мат супернику (приклад: король і слон проти короля)
  • Гравець оголошує нічию, якщо така ж сама позиція повторилася три рази (не обов'язково три рази поспіль)
  • Було зроблено 50 ходів поспіль, без переміщення будь-якого пішака і без узяття будь-якої фігури

Не віддавайте фігури

Не втрачайте безглуздо свої фігури! Кожна фігура має цінність, і ви не можете виграти партію, не маючи у своєму розпорядженні фігур, здатних поставити шах і мат. Існує проста система, яку використовує більшість гравців для визначення відносної вартості кожної фігури. 

 

Скільки коштують шахові фігури?

  • Цінність пішака 1
  • Цінність Коня 3
  • Цінність Слона 3
  • Цінність тури 5
  • Цінність Ферзя 9
  • Король безцінний

По завершенні гри ці очки не мають жодного значення - це лише система, яку можна використовувати для прийняття рішень під час гри. Вона підказує, коли захоплювати, робити розмін чи інші ходи.

Як грати за правилами шахових турнірів

Багато турнірів проводяться відповідно до низки спільних схожих правил. Ці правила необов'язково застосовувати, граючи вдома чи в інтернеті, проте у вас може виникнути бажання спробувати зіграти за цими правилами.

  • Торкнувся - зроби хід. Якщо гравець доторкнувся до однієї зі своїх фігур, то він має зробити нею хід, якщо для неї існує щонайменше один дозволений хід. Якщо ж гравець торкається фігури суперника, то він повинен її взяти. У випадку, коли гравець хоче лише виправити розташування фігури на шахівниці, то він має спочатку оголосити про свій намір, як правило, промовляючи: "Поправляю".
  • Годинники та таймери - На більшості турнірів використовуються таймери для контролю часу, який витрачається на одну гру, а не на кожен хід. Кожен гравець отримує однакову кількість часу на гру, і може витрачати його на власний розсуд. Щойно гравець зробив хід, він натискає на кнопку або важіль, щоб запустити відлік часу для суперника. Якщо гравець вичерпує відведений ліміт часу, і його суперник оголошує про завершення часу, то гравцеві, чий час вичерпався, присуджується поразка у грі (за винятком випадків, коли його суперник має недостатньо фігур, щоб поставити мат, і в такому випадку оголошується нічия).

 

1

 

doc
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
1539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку