Тема уроку. Вимірюємо місткості посудин.
Мета: формувати поняття про величину — місткість посудин; про процес вимірювання місткості та одиницю вимірювання місткості — 1 літр.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Ви напевне помічали, що одна посудина вміщує більше рідини (води, соку тощо), а інша — менше. Про такі посудини кажуть, що вони мають різну місткість; залежно від кількості вміщуваної рідини одна з них має більшу місткість, а інша — меншу. Сьогодні ми досліджуватимемо властивість посудин — місткість.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Гра «Мовчанка»
2. Робота з демонстраційним матеріалом.
- Який прилад необхідний, щоб виміряти масу предмета?
- Якою одиницею вимірюють масу?
- Як скорочено записуємо кілограм? Запишіть 1 кг, 2 кг, 5 кг.
- Розгляньте малюнки. Хто важчий?
- Складіть задачу, яка б розв’язувалася так : 2+3.
2 кг 3 кг 5 кг
3. Актуалізація способу вимірювання маси.
Завдання № 1(робочий зошит, с. 37) виконується колективно.
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
Ознайомлення з величиною «місткість» (перегляд відео)
1. Завдання № 2 (робочий зошит, с. 37).
2. Завдання № 1(підручник, с.106). Виконується колективно.
Місткість глечика більша за місткість піали, а місткість піали менша, ніж місткість глечика; місткість банки більша за місткість чашки, а місткість чашки менша; склянки однакові за місткістю.
3. Учитель пропонує учням для порівняння «на око» високу скляну колбу та банку.
Чи можна порівняти «на око» місткість цих посудин? [Ні. Колба висока та вузька, а банка широка та низька...] Пригадайте, що ми робили, коли не могли порівняти довжини відрізків «на око» та накладанням? [Вибирали певну мірку, наприклад, кроки, коли треба було порівняти довжини двох мостів, або мірку 1 см, коли порівнювали довжини відрізків.] Тобто ми обирали одиницю вимірювання.
У даному випадку за одиницю вимірювання місткості можна взяти мірку — маленьку склянку. Наливатимемо воду в склянку, а потім з неї переллємо воду спочатку в колбу, а потім в банку. При цьому полічимо, скільки мірок умістилося в колбі та в банці окремо. Припустимо, що в колбі міститься 3 такі мірки, а в банці — 4. Який висновок можна зробити про місткості колби та банки? [Місткість колби менша, ніж місткість банки, тому що в колбі міститься менше мірок, ніж у банці. Місткість банки більша за місткість колби, тому що в банці міститься більше мірок, ніж у колбі.] Зрозуміло, що мірки можуть бути різні.
4. Завдання № 2 (підручник, с. 106). Колективна робота.
Отже, результат вимірювання місткості залежить від обраної мірки. Для вимірювання місткості можна знайти різні склянки, і працювати з результатами таких вимірювань дуже незручно. Тому для вимірювання місткості було обрано посудину місткістю 1 літр. Отже, одиниця вимірювання місткості — 1 літр. Вам знайомі різні посудини місткістю в 1 літр: пакет молока, соку, пляшка води чи олії, каструля, літрова банка...
IV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
Закріплення уявлення про процес вимірювання місткості. 1. Завдання № 3 (підручник, с .106). Виконується колективно.
[Об’єм каструлі 4 літрів, тому що в неї налили 4 літрових банок води:
1 л + 1 л + 1 л + 1 л = 4 л].
2. Завдання № 3 (робочий зошит, с. 37). Самостійно.
Формування вмінь порівнювати математичні вирази способом обчислення значень виразів і порівняння одержаних результатів.
3. Завдання №4 (робочий зошит, с.37).
Як ми порівнюємо математичні вирази? [Треба обчислити значення кожного виразу, а потім порівняти одержані числа і поставити між математичними виразами той самий знак.]
4. Завдання №5 (робочий зошит, с.37). Самостійна робота.
5. Формування вмінь розв’язувати задачі. Завдання № 4 (підручник, с. 106). Виконується колективно.
Прочитайте задачу. Про що йдеться в задачі? (Про томатний сік і яблучний) Томатний і яблучний сік – це ключові слова. Розгляньте, як записали ключові слова в короткому записі? Скільки заготовила тітонька томатного соку? (5л) А скільки яблучного? (4л) Що нам потрібно дізнатися? (Скільки всього літрів соку заготовила господиня?)
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Яку величину ви вивчали на уроці?
- Яка одиниця вимірювання місткості?