Тема. Виникнення Українського козацтва. Д. Вишневецький
Мета:
Освітня: охарактеризувати процес виникнення українського козацтва і діяльність Дмитра Вишневецького; умови життя козаків, їх побут, звичаї, традиції;
Розвивальна: розвивати вміння використовувати та аналізувати альтернативні джерела отримання нових знань, як от: малюнки, історичні пісні, театралізовані вистави; розвивати вміння робити висновки, узагальнення й порівняння, визначати причини історичних явищ і подій;
Виховна: на прикладах козацьких звичаїв виховувати в учнів любов до землі, народу, його звичаїв та традицій, сторінок героїчної історії, виховувати почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни: «козацтво», «Січ»,
• характеризувати господарську діяльність та звичаї козаків;
• показувати на карті території проживання козацтва
• удосконалити навички роботи з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, вміння будувати розповідь, давати характеристику історичним діячам.
Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу.
Форма уроку: «урок-подорож.»
Основні поняття: «козак», «Запорозька Січ»,
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, комп'ютер, проектор, екран, презентація до уроку, учнівська презентація з випереджувальним завданням, фрагмент фільму, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Епіграф: «Було колись в Україні-
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці вміли панувати!
Панували, добували і славу і волю –
Минулося, осталися могили по полю»
Т.Г.Шевченко
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
( звучить Марш запорожських козаків, вчитель читає текст епіграфу)
Фронтальна бесіда
Вчитель: У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є 300 спартанців, а в українців є своє національне явище – українське козацтво, Запорозька Січ. Це про неї М.Гоголь писав: «Так ось вона Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля козацтва на всю Україну!»
ІІІ Вивчення нового матеріалу
А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. Отже Тема нашого уроку: « Виникнення українського козацтва. Дмитро Вишневецький»
План роботи
- Під звуки козацького маршу запрошую вас до подорожі у славне героїчне минуле на козацьких човнах «чайках»
1. - Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці ми спочатку проведемо з вами інвентаризацію наявних знань. Перед вами схематично зображена людина, прикрасимо її козацькою атрибутикою, тобто предметами, які асоціюються в усіх нас зі словом «козак» ( шаровари, оселедець, вуса, шабля, люлька)
- Дякую. Ми створили уявний образ козака. Отже наша подорож у 15-16 століття розпочинається. Наш шлях пролягатиме південними степами України, гирлом Дніпра, де в той час мешкали «лицарі України» – запорожці.
Визначення поняття «козак» ( стор.22 підручника)
Робота в зошитах
- Вивчаючи попередню тему, ми говорили з вами про умови життя українців в 15-16 столітті. Давайте згадаємо, чи всі люди жили однаково? (роздуми учнів)
Причини виникнення козацтва
1.Економічна: захоплення землі феодалами
2. Військова: захист кордонів від Кримського ханства
3. Соціальна: кріпосна залежність селян
4.Національно-релігійна: політика спольщення, утиски православної церкви
5. Політична: намагання Польші встановити контроль над утікачами
- Перебуваючи в жахливих умовах спрацювало природнє прагнення пошуку місця кращого життя. У цей час на півдні України розміщувались землі,які називали Диким Полем. Таку назву регіон отримав через відсутність тут постійних поселень і регулярні напади татар.
( Робота з документом , стор.21, визначення ставлення учнів до інформації
Робота з контурною картою)
2. А ми продовжуємо нашу подорож і нас чекає зустріч з легендарним засновником Запорізької Січі – Дмитром Вишнивецьким.
- Від к.15 століття набіги татар на українські землі стали регулярними. Щоб утриматися в Дикому Полі, козаки почали будувати укріплення – «городки», або «січі», а потім і цілі фортеці.
Робота з терміном:
Січ – укріплена фортеця, що розташовувалась на острові нижче від дніпровських порогів, була своєрідною столицею козаків.
Заснування першої січі пов язують з імям Д.Вишнивецького. Що це була за людина? Давйте знайомитися! (виступ учня. Який отримував випереджувальне завдання)
3. Наша подорож триває і ми зараз станемо свідками, як відбувався прийом у козаки.
Сценка « Як приймали у козаки»
Кошовий: Гей, побратими, а хто це до нас на Січ забрів?
Писар: Та це, батьку чолов’яга у козаки проситься!
Кошовий: Нумо, підійди ближче, чоловіче! Звідкіля ти такий?
Парубок: З Тверської я, батьку.
Кошовий: У Бога віриш?
Парубок: Вірю
Кошовий: Володіти зброєю вмієш?
Парубок: Вмію
Кошовий: А горілку п’єш?
Парубок: П*ю
Кошовий: Виходить, ти вільний парубок?
Парубок: Та вільний, хоч мав пута у подобі жінки.
Кошовий: То ти покинув жінку? Еге-ге, недобре це діло, чоловіче.
Парубок: Покинув батьку, як тільки побралися, бо вона Борщ не вміла варити.
Кошовий: о, то ти справжній козак! Записуй його, писарю!
Писар: Як кличуть тебе, хлопче?
Кошовий: Та не питай, а так і пиши: козак Борщ!
Фронтальна бесіда.
Робота в зошитах
Умови прийняття в козаки:
1.знання укр.. мови
2. православна віра
3.володіння зброєю
4.свобода
- Під час нашої подорожі до нас приєднались дослідники історії козацтва і я хочу їм надати слово. (Виступи учнів, які готували повідомлення про Їжу, одяг,житло і заняття козаків)
Додатковий матеріал
ІV Узагальнення і систематизація знань
Складання СЕНКАНУ
КОЗАК
ВІЛЬНИЙ, МУЖНІЙ
ЗАХИЩАЄ, БОРОНИТЬ, ВОЮЄ
КОЗАЦТВО – ОСОБЛИВА СТОРІНКА ІСТОРІЇ.
ЗАПОРІЖЖЯ
V Домашнє завдання. Вивчити $ 3, закінчити роботу в контурних картах