Виникнення українського козацтва

Про матеріал
В ході розгляду теми, характеризується процес виникнення українського козацтва і діяльність Дмитра Вишневецького; умови життя козаків, їх побут, звичаї, традиції
Перегляд файлу

Тема. Виникнення Українського козацтва. Д. Вишневецький

Мета:

Освітня: охарактеризувати процес виникнення українського козацтва і діяльність Дмитра Вишневецького; умови життя козаків, їх побут, звичаї, традиції;

Розвивальна: розвивати вміння використовувати та аналізувати альтернативні джерела отримання нових знань, як от: малюнки, історичні пісні, театралізовані вистави; розвивати вміння робити висновки, узагальнення й порівняння, визначати причини історичних явищ і подій;

Виховна: на прикладах козацьких звичаїв виховувати в учнів любов до землі, народу, його звичаїв та традицій, сторінок героїчної історії, виховувати почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни: «козацтво», «Січ»,

• характеризувати господарську діяльність та звичаї козаків;

• показувати на карті території проживання козацтва

• удосконалити навички роботи з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, вміння будувати розповідь, давати характеристику історичним діячам.

Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу.

Форма уроку: «урок-подорож.»

Основні поняття: «козак», «Запорозька Січ»,

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, комп'ютер, проектор, екран, презентація до уроку, учнівська презентація з випереджувальним завданням, фрагмент фільму, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал.

Хід уроку

                                           Епіграф:      «Було колись в Україні-

                                                       Ревіли гармати;

                                                                   Було колись – запорожці вміли панувати!

                                                                                Панували, добували і славу і волю –

                                                                            Минулося, осталися могили по полю»

                                                                                                                       Т.Г.Шевченко

І Організаційний момент

  • Доброго дня! Успіх будь-якої справи залежить від того, як організовано її розпочато. Пропоную сісти зручніше, підготувати всі матеріали на урок. Подаруймо всім свою усмішку, а сусіду протягніть руку і передайте тепло своїх долонь, щоб настрій був сонячний і теплий! Еміль Золя сказав: «Єдине щастя в житті – це постійне прагнення вперед» Тож розпочинаємо нашу роботу і йдемо вперед.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

     ( звучить Марш запорожських козаків, вчитель читає текст епіграфу)

       Фронтальна бесіда

  • Чи відома вам ця мелодія?
  • Судячи із вірша Шевченка і мелодії, як ви гадаєте учні, про яку сторінку історії нашого народу буде йти мова на уроці?

Вчитель: У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є 300 спартанців, а в українців є своє національне явище – українське козацтво, Запорозька Січ. Це про неї М.Гоголь писав: «Так ось вона Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля козацтва на всю Україну!»

ІІІ Вивчення нового матеріалу

А ми  з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. Отже Тема нашого уроку: « Виникнення українського козацтва. Дмитро Вишневецький»

  План роботи

  1. Причини виникнення українського козацтва
  2. Діяльність Д.Вишнивецького
  3. Життя та побут козаків 

- Під звуки козацького маршу запрошую вас до подорожі у славне героїчне минуле на козацьких човнах «чайках»

1.  - Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці ми спочатку проведемо з вами інвентаризацію наявних знань. Перед вами схематично зображена людина, прикрасимо її козацькою атрибутикою, тобто предметами, які асоціюються в усіх нас зі словом «козак» ( шаровари, оселедець, вуса, шабля, люлька)

- Дякую. Ми створили уявний образ козака. Отже наша подорож у 15-16 століття розпочинається. Наш шлях пролягатиме південними степами України, гирлом Дніпра, де  в той час мешкали «лицарі України» – запорожці.

Визначення поняття «козак» ( стор.22 підручника)

Робота в зошитах

- Вивчаючи попередню тему, ми говорили з вами про умови життя українців в 15-16 столітті. Давайте згадаємо, чи всі люди жили однаково? (роздуми учнів)

Причини виникнення козацтва

  1.Економічна: захоплення землі феодалами

  2. Військова:  захист кордонів від Кримського ханства

  3. Соціальна: кріпосна залежність селян

  4.Національно-релігійна: політика спольщення, утиски православної   церкви

  5. Політична: намагання Польші встановити контроль над утікачами

 - Перебуваючи в жахливих умовах спрацювало природнє прагнення пошуку місця кращого життя. У цей час на півдні України розміщувались землі,які називали Диким Полем. Таку назву регіон отримав через відсутність тут постійних поселень і регулярні напади татар.

  ( Робота з документом , стор.21, визначення ставлення учнів до інформації

   Робота  з контурною картою)

2. А ми продовжуємо нашу подорож і нас чекає зустріч з легендарним засновником Запорізької Січі – Дмитром Вишнивецьким.

  - Від к.15 століття набіги татар на українські землі стали регулярними. Щоб утриматися в Дикому Полі, козаки почали будувати укріплення – «городки», або «січі», а потім і цілі фортеці.

Робота з терміном:

Січ – укріплена фортеця, що розташовувалась на  острові нижче від дніпровських порогів, була своєрідною столицею козаків.

 Заснування першої січі пов язують з імям Д.Вишнивецького. Що це була за людина? Давйте знайомитися! (виступ учня. Який отримував випереджувальне завдання)

3. Наша подорож триває і ми зараз станемо свідками, як відбувався прийом у козаки.

Сценка « Як приймали у козаки»

Кошовий:  Гей, побратими, а хто це  до нас на Січ забрів?

Писар:     Та це, батьку чолов’яга у козаки проситься!

Кошовий:  Нумо, підійди ближче, чоловіче! Звідкіля ти такий?

Парубок:  З Тверської я, батьку.

Кошовий:   У Бога віриш?

Парубок:  Вірю

Кошовий:  Володіти зброєю вмієш?

Парубок: Вмію

Кошовий:  А горілку п’єш?

Парубок: П*ю

Кошовий:  Виходить, ти вільний парубок?

Парубок:  Та вільний, хоч мав пута у подобі жінки.

Кошовий:  То ти покинув жінку? Еге-ге, недобре це діло, чоловіче.

Парубок:  Покинув  батьку, як тільки побралися, бо вона Борщ не вміла варити.

Кошовий:  о, то ти справжній козак! Записуй його, писарю!

Писар:  Як кличуть тебе, хлопче?

Кошовий:  Та не питай, а так і пиши: козак Борщ!

 

Фронтальна бесіда.

  • Назвіть умови прийому у козаки
  • Чи грала роль національність майбутнього козака?

Робота в зошитах

Умови прийняття в козаки:

1.знання укр.. мови

2. православна віра

3.володіння зброєю

4.свобода

- Під час нашої подорожі до нас приєднались дослідники історії козацтва і я хочу їм надати слово. (Виступи учнів, які готували повідомлення про Їжу, одяг,житло і заняття козаків)

Додатковий матеріал

  1. Особливим було ставлення козаків до жінок. Ні перед ким козак не знімав шапку. ЇЇ могли зняти тільки з головою. І лише перед матір’ю козак знімав свою шапку. Покровителем козаків була Божа Матір. Ось чому Днем козацтва було свято Покрови Святої Богородиці.
  2. За порушення звичаїв козаків судили і жорстоко карали. Козацькі звичаї були надзвичайно суворими. Найтяжчим злочином на
  3. Запоріжжі вважалося вбивство козака іншим козаком ( вбивцю живцем разом з убитим закопували в землю). Найтяжчою карою для запорожців було ганебне вигнання з Січі.
  4. У куренях двері завжди були відчинені. Будь-хто міг зайти і зїсти все, що знайшов. Йому ніхто не дорікав. Але брати з собою не можна, бо покарають. Принцип недоторканості речей у курені.
  5. Якщо хтось щось знайшов, то ту річ прив’язують до стовпа на 3 дні. Якщо власник не знайшовся – забирай річ. Якщо присвоїв річ раніше – тебе прив’язували до стовпа і клали кийки. Кожен, хто проходив, міг тричі вдарити винного. За смертельний удар ніхто нікого не дорікав.

ІV Узагальнення і систематизація знань

  • Наша подорож у часи виникнення козацтва завершується.  Давайте підведемо підсумки.
  • Яку тему ми розглядали на уроці?
  • Хто такі «козаки»?
  • Яку роль в історії козацтва зіграв Д. Вишнивецький?
  • Що нового ви дізналися на уроці?

 

 

  • Поява нового соціального прошарку українського суспільства – козацтва, була зумовлена як внутрішніми, так і зовнішніми чинниками. За умов відсутності державності та ворожого оточення козацтво поступово перетворилося на силу, здатну боронити рідну землю від ворогів.

Складання СЕНКАНУ

КОЗАК

ВІЛЬНИЙ, МУЖНІЙ

ЗАХИЩАЄ, БОРОНИТЬ, ВОЮЄ

КОЗАЦТВО – ОСОБЛИВА СТОРІНКА  ІСТОРІЇ.

ЗАПОРІЖЖЯ

V Домашнє завдання. Вивчити $ 3, закінчити роботу в контурних картах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 січня 2022
Переглядів
872
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку