Інтегрований урок з української літератури та музичного мистецтва у 6 класі.
Тема. Вірш Станіслава Чернілевського “Теплота родинного інтиму…» Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.Використання ШІ.
Мета: предметна: ознайомити з життям та програмовими творами Станіслава Чернілевського; формувати навики виразного та усвідомленого читання поезії та визначення віршового ритму, римування; розвивати вміння грамотно і грунтовно висловлювати судження про почуття ліричного героя, співвідносити їх з особистими;
розвивати вміння вдумливо сприймати різні види мистецтв,знаходити відмінності між вокальною та інструментальною музикою.
громадянська: виховувати повагу та любов до близьких та рідного дому.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, зошит, портрет С.Чернілевського, презентація, мультиборт.
Форми, методи та прийоми: відповіді на запитання, “Мозковий штурм”, бесіда, “Мікрофон”, складання асоціативного грона, гра “Третій зайвий”, метод “ Коло думок“ .
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. (Поділ на групи)
Сьогодні у нас інтегрований урок – це поєднання літератури та музичного мистецтва. Поезії та музики. А що ми про це знаємо, намагалась вияснити творча група під керівництвом Марка Зварича.
*(відео «Інтерв’ю «Що таке поезія? музика?» – інтерв’юер – Мисько Єва.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (метод “Мозковий штурм”)
*(Л.Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать». Читець Бучок Каріна)
Цей вірш можна назвати по-іншому, н-д, «Народження поезії». А поезія в поєднанні з музикою створює пісню.
–Що ж таке музика?
-Як повязана музика і література?
-Які є види музичного мистецтва?
-Чи допомагає музика краще зрозуміти літературу? (Евристична бесіда .)
*(І. Малкович «Музика, що пішла». Читець Гайда Анастасія)
*Запитання за текстом.
-Куди пішла музика і чому син подався шукати її, покинувши батька-неньку, - це вічне питання, на яке дасть відповідь саме життя.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя. / відеоматеріал
Батьківський дім, рідна мати були дорогими і для сучасного поета Станіслава Чернілевського, який з’явився на світ 6 липня 1950 року на Вінниччині.
Родина рано втратила батька-годувальник, і хлопцеві довелося вчитися у школі-інтернаті. Із того “присмаченого” гіркотою раннього дитинства на усе життя узяв майбутній поет переконання, що найдорожче на світі - мама, щирість і теплота родинних стосунків
“Є такі серця, для котрих розлука з матір’ю - смертне страждання».
Талант до поетичного слова виявився рано: ще учнем четвертого класу друкував вірші у районній газеті. Поезія – його одвічне захоплення.
Працював учителем. Нині працює режисером і редактором кіностудії, зокрема відповідає за дубляжі українською мовою іноземних фільмів.
Та якими дорогами не водило його життя, найсвятішою залишиться дорога до маминої оселі, до “зелених кленів Тульчина”- туди, де народився.
“Правди є різні, а істина одна. Як і одне дитинство на все життя. Воно завжди - щастя. Може, єдине щастя в житті. Найдорожче. Як матір”.
ІV.Опрацювання нового матеріалу
1.Ключове слово уроку – сім’я. Вправа «Асоціації» ( Робота в групах). Сім’я-це… (любов, підтримка, турбота, розуміння, повага…)
На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія,
домашнє вогнище родинне,
оселя наша і сім’я.
Д.Білоус
2.Завдання до вивчення твору
«Коло ідей»:
Учитель. Чи помічали ви, як ваші бабусі, дідусі ставляться до
своїх дорослих дітей — ваших мами, тата? Як ви думаєте, чому саме так?
(Для батьків діти, навіть дорослі, завжди залишаються дітьми, тому за
них так само переживають, як і раніше, так само їх люблять і жаліють.)
3. Робота над поезією “Теплота родинного інтиму...”
3.1. Виразне читання та усвідомлення емоційного забарвлення поезії.
3.2. Аналіз почуттів, які викликає поезія (бесіда)
3.3. Словникова робота (робота з текстом)
3.4.Аналіз художніх засобів, використаних в поезіях. (Робота в групах: І- метафори, ІІ-епітети, ІІІ-образи, ІV-пестливі слова, їх роль )
3.5. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії “Теплота родинного інтиму…”
3.6. Обговорення змісту (Бесіда за запитаннями)
3.7. Проведення аналогії почуттів ліричного героя з власним життям (Метод “Мікрофон)
Не забуваймо говорити ці слова своїм матерям.
-Яку музичну композицію ви створили б до цієї поезії?
-Які засоби музичної виразності ви хочете почути в даній композиції?
Розповідь про роль штучного інтелекту в житті людей. Звучить супровід, створений ШІ до вірша “ Теплота родинного інтиму” . Використання сайту suno.com для створення музики для написаного тексту. Прослухування кількох варіантів. Обговорення з учнями музичних творів, які створив ШІ.
3.8. «Творча п’ятихвилинка.» Робота в групах. 1)Складання вірша за заданими римами (буриме).
2)Створення музичного супроводу до нього
3.9.Фольклорна хвилинка. (Продовжити прислів’я)
Серце матері краще сонця ……..
На сонечку тепло, біля матері ………
Мати однією рукою б'є, а другою ……..
Як матір покинеш, то й сам ………
До людей по розум, до матері по ……….
Матері слівце — як літнє ……….
V. Підсумок уроку. Оцінювання (самооцінювання, взаємооцінювання). –Оцініть свою роботу, використовуючи анкету. – Хто працював найактивніше в групах?
VІ. Домашнє завдання.
1.Скласти вірш і за допомогою ШІ підібрати музику або скласти усний твір-роздум про роль батьківського дому в житті людини.
2.Прочитати с.66-68.
Додаток «Буриме».
№1. ………………………………уночі
………………………………ключі
………………………………до хати
……………………………….мати
№2……………….диво
………………….красиво
………………….сини
…………………ясени
№3 ……………………………..дитина
……………………………..билина
…………………………….в полі
………………………….на просторі
№4………………вечорова
………………….блакить
…………………слово
…………………..бринить