Педрада «Застосування проєктної діяльністі в освітньому процесі як засіб розвитку
творчої особистості»
Сучасне життя не стоїть на місці. Зміни, події за останні роки в нашій країні, вимагають іншого підходу до навчання. На перший план виходить особа вихованця, його здібність до самовизначення і самореалізації, до самостійного ухвалення рішень і доведення їх до виконання, до аналізу власної діяльності.
Останнім часом зростає популярність проєктної діяльності та все ширше входить у освітній процес. Через це збільшується кількість підходів до тлумачення його значення.
Саме метод проєктів є одним із найголовніших компонентів педагогічної системи розвитку творчих здібностей у процесі виховання підростаючого покоління.
Метод проєктів – це метод в основі якого лежить розвиток пізнавальних, творчих навичок дітей, умінь самостійно удосконалювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислити.
(Показ презентації)
ПРОЄКТ
«Музично-дидактичні ігри -
важливий засіб розвитку творчої особистості»
Сьогодні кожна людина живе вірою у краще майбутнє, а душі наших дітей сповнені почуттями надії. Майбутнє повністю залежить від того, які основи ми закладаємо у свідомість дитини.
Досвід переконливо доводить, що діти краще засвоюють знання під час гри.
Види самостійної діяльності дитини різноманітні, серед яких є і музична. Музично-дидактичні ігри є важливим засобом розвитку музичної діяльності дітей. Вони об'єднують розділи: співи, слухання, рухи під музику, ігри на музичних інструментах. Такі ігри доступні та цікаві для дітей, вони викликають бажання брати участь у них.
Музично-дидактичні ігри повинні бути різноманітними та естетично оформленими. Тільки тоді у дітей виникне бажання співати і слухати музику.
Музично-дидактичні ігри можна проводити як на заняттях, так і у повсякденному житті: під час режимних моментів, розваг, прогулянок тощо. Їх основою с звернення до вже набутих дітьми знань із музики — знайомі пісеньки, звукові та рухові асоціації, що виникають під час виконання того або іншого твору.
Головне призначення музично-дидактичних ігор — формувати у дітей музичні здібності, у доступній ігровій формі допомогти їм розібратись у співвідношенні звуків за висотою; розпинати у них почуття ритму, тембровий і динамічний слух; спонукати до самостійних дій із застосуванням знань, які вони отримали на музичних заняттях.
Музично-дидактичні ігри збагачують дітей іншими уявленнями, розвивають у них ініціативу, самостійність, здатність до сприйняття, розрізнення основних якостей музичного звука.
Педагогічна цінність музично-дидактичних ігор полягає у тому, що вони відкривають перед дитиною шляхи використання отриманих знань у життєвій практиці.
Музичні керівники будують музичні заняття з дошкільниками з урахуванням завдань музично-естетичного виховання дітей відповідно до вимог програми «Я у Світі» і проводять їх відповідно до перспективного планування. При цьому береться до уваги те, що зміст і структура занять, як індивідуальних так і фронтальних, повинні бути варіативними та цікавими, з використанням різноманітних прийомів, що допоможуть вихованцям сприймати музичний твір та розуміти основи музичної грамоти.
Використання музично-дидактичних ігор дає можливість найбільш змістовно здійснювати музичне виховання.
Мета музично-дидактичних ігор:
Ось, наприклад, де-які музично-дидактичні ігри… (показ презентації)
Гра « Веселий концерт»
Мета : перевірити вміння дітей співати в ансамблі : разом починати і закінчувати пісню, співати помірно.
Методика проведення вправи . Керівник пропонує невеликій групі дітей виконати знайому пісню із супроводом чи без нього.
Гра « Бубон та барабан»
Мета : Виявити вміння дітей розпізнавати тембр музичних інструментів та змінювати виражальні рухи відповідно до зміни темпу.
Гра «Музичний годинник»
Мета : виявити знання дітей про жанри музики ( пісня , пісня – колисанка , танок , марш ) ; рівень музичної пам’яті ( впізнання знайомих творів за мелодією ) .
Обладнання : «годинник» квадратної форми з однією стрілкою . По периметру годинника розташовані прозорі кишені , у які вкладають картинки із зображеннями – символами різних жанрів музики .
Методика проведення гри . Лунає музика . Дитина згадує , як називається цей музичний твір , потім визначає , який це твір за жанром , та повертає стрілку до відповідної картинки .
Гра «Чарівна музична квіточка»
Мета : перевірити вміння дітей визначити характер , темп та динаміку музичного твору , використовувати в мовленні музичні терміни .
Обладнання : квітка із прозорими кишенями на пелюстках , у які вкладають предметні картки із зображеннями сонечка , хмарки , дощу , маленьких та великих дзвоників , метелика , літака , ракети тощо .
Методика проведення гри . Керівник пропонує дитині уважно прослухати музику та знайти картинку , яка відповідає характеру музики . Дитина , прослухавши музику , вибирає картинку , вкладає в кишеню на пелюстці чарівної квіточки та розповідає про характер та засоби виразності музичного твору .
Гра «Різноколірні кубики»
Мета : виявити знання дітей про структуру музичного твору , вміння виділяти вступ та закінчення твору , визначати , скільки частин має твір ( 2 чи 3) .
Обладнання : 8 кубиків ; чотири сторони кожного кубика розфарбовані в різні кольори (червоний , синій , жовтий , зелений ) для позначення різних структурних частин музичного твору . На дві сторони кубика наносять значки : прямокутник , який позначає музичний вступ , кружечок – закінчення .
Методика проведення гри .
1 етап . Керівник виконує п’єсу , яка містить три частини , де перша та третя повторюються , а друга – контрастна за характером . При повторному виконанні п’єси дитині необхідно викласти кубики так , щоб верхні сторони першого та третього кубика були однакові за кольором , а в другого – інша .
2 етап . Керівник виконує п’єсу . Якщо п’єса має вступ , то спочатку дитині необхідно викласти кубик , на верхній стороні якого є прямокутник , потім викласти стільки кубиків скільки частин має п’єса . Якщо є музичне закінчення , то останнім треба покласти кубик , на верхній стороні якого є кружечок .
Гра «Гра – опера»
( «Весела ( сумна ) опера» )
Мета : перевірити здібності дітей щодо вокальної імпровізації , звуконаслідування .
Методика проведення гри . Музичний керівник співає запитання , дитина повинна проспівати відповідь , або педагог співає початок музичної фрази , а дитина повинна придумати її закінчення , проспівати як пташка , як тваринка , як машина тощо .
Гра «Штрихи в музиці»
Мета : перевірити вміння дітей виконувати основні види рухів , змінювати рухи зі зміною музичного супроводу .
Методика проведення вправи . Діти рухаються по колу під музику . Під час «легато» - йдуть по колу , під час «стакато» - роблять підскоки на двох ногах із просуванням вперед . Під час зміни темпу змінюється характер руху . Із прискоренням діти переходять на біг , з уповільненням – йдуть приставним кроком уперед . Музичний супровід і відповідні до нього рухи можна змінювати .
Гра «Знайди своє місце»
Вихованцям роздаються картки з назвами музичних інструментів. Учитель загадує загадки про музичні інструменти. Діти відгадують, а ті у яких картки з правильними відповідями, виходять до дошки та займають місце у своїй групі музичних інструментів: стунні, ударні і т.д. Наприклад, учитель читає загадку: "Звучить сигнал, на бій гука! Ставай, солдат, співа..." Відповідь: сурма. Учень з відгадкою виходить до дошки та займає місце в групі мідних духових інструментів. Гра продовжується далі, поки всі інструменти не знайдуть своє місце. Мета гри. Вивчити назви груп музичних інструментів, вчити розрізняти музичні інструменти за групами оркестру, виховувати інтерес до музики.
Гра «Таємничі незнайомці» (Українські народні інструменти)
На дошці розміщенні картинки з українськими народними інструментами: цимбали, бандура, сопілка, трембіта і т. д. Вчитель показує на дошку та говорить: "Сьогодні до нас у клас прийшли таємничі незнайомці. Зараз я буду описувати одного з цих таємничих незнайомців, а ви повинні здогадатися про кого йде мова. Наприклад: "Це - струнний ударний музичний інструмент. Звук видобувають ударами двох дерев'яних паличок. Має дерев'яний корпус з натягнутими струнами. Як називають цього незнайомця? Правильно, цимбали."
Мета гри. Вивчити назви українських музичних інструментів, розширити знання про їх будову, виховувати інтерес до української народної музики.
Гра «Збери ланцюжок»
Керівником на дошці розміщуються декілька аркушів на яких вказані назви творів, які лунали на занятті, прізвища композиторів або вказана приналежність до народної музики, музичний жанр, країна. Завдання до дітей: зібрати ланцюжок, який би відповідав даному музичному твору. Перша ланка ланцюжка- назва твору. Гру гарно проводити для підведення підсумків уроку, перевірки та засвоєння знань. Мета гри. Засвоєння музичних термінів, прізвищ композиторів, розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до музики .
Гра «Музична пара»
Вихованцям пропонується розглянути пари музичних термінів. Кожна пара починається с однієї літери, але ось яка невдача... перша літера загубилась. Треба відшукати її, а потім пояснити, що означає кожен з термінів. Мета гри. Вивчити музичні терміни, розвивати кмітливість учнів.
Гра «Пограємо з ритмом»
На дошці записані різні варіанти ритмічних рисунків. Керівником підбираються музичні твори під звучання яких можна виконувати ці ритмічні рисунки. Можна використовувати музичні твори які діти сприймають на уроках музики. Гру можна проводити граючи разом, можна групами, можна соло. Таким чином у виконанні ритмічних рисунків приймає участь весь клас. Також можна поділити дітей на різні групи оркестру і по знаку вчителя кожна група виконує свою ритмічну партію.
Мета гри. Вчити дітей застосовувати знання музичних тривалостей, розвивати ритмічне відчуття, виховувати інтерес до музики .
Гра «Розберіться самі зі звуками та голосами»
На дошці розташовуються картинки: «Дятел», «Годинник», «Трактор», «Півень», «Сопілочка», «Рибка», «Бджілка» та інші. Поруч на аркуші надруковані звуки, якими можна озвучити картинки.
“ТУК-ТУК» «ТІК-ТАК» «ТРРР» «КУ-КА-РІ-КУ» «ДУ-ДУ-ДУ» «БУЛЬ-БУЛЬ» «ЖЖЖ». Підібрати звуки до картинок. Мета гри: ознайомити учнів з поняттям музичні та немузичні (шумові) звуки.
Гра «Знайди музичний твір» На дошці розташовані картинки з малюнками до музичних творів, які вивчали учні. Звучить музичний твір. Підібрати до музики малюнок та згадати назву твору. Мета гри: провести музичну вікторину у цікавій ігровій формі, узагальнити знання.
Гра «Одним словом»
Керівник говорить визначення якогось музичного поняття або терміну, не називаючи його. А діти повинні назвати його одним словом. Наприклад: «Як називається музично-поетична розповідь про минуле України, про козаків?» Одним словом: «Дума». Або: «Як називається сила, гучність звучання музики?» Одним словом: «Динаміка». Також можна поділити клас на групи і дати завдання дітям самім дати визначення музичних понять, не називаючи їх. Потім зачитати їх іншим групам, а ті повинні назвати їх.
Наприклад. Перша група: « Як називаються пісні героями яких є історичні особи, або безіменні герої, імена яких викарбувалися в народній пам’яті?» Одним словом - історичні пісні.
Мета гри : засвоєння та закріплення музичних понять та термінів.
Гра «Відправ листа»
Керівник говорить: "Діти сьогодні до нас в школу прийшли 3 листа (зробити різнокольорові конверти). Один лист підписаний «Пісня», другий «Танець», третій «Марш» (закріпити їх на дошці), але конверти були відкритими, тому листочки випали та перемішалися. Допоможіть мені зібрати їх та розмістити правильно по конвертах". На аркушах написанні слова які визначають особливості кожного типу музики: або пісні, або танцю, або маршу. Наприклад: наспівна, мелодійна, плавна, протяжна – в конверт з піснею; запальна, ритмічна – в конверт з танцем; енергійна, мужня, бадьора – в конверт з маршем. Цю гру можна використовувати також і при вивченні теми «Пісенність, танцювальність, маршовість».
Мета гри: засвоєння та закріплення музичних понять .
Гра «Ритмічний телефон» Потрібні декілька учасників (4-5) та ведучий. Керівник плескає по плечу першого учасника елементарний ритмічний рисунок, наприклад, та – та -ті-ті-та, але так, щоб інші учасники не чули . Перший учасник запам’ятає його та плескає по плечу другого учасника і так до останнього учасника. Останній учасник плескає ритм у долоні. Клас судить – правильно або ні. Поступово ритмічні малюнки можна ускладнювати.
Мета гри: гра вчить дітей запам’ятовувати ритмічні рисунки, розвиває почуття ритму, розвиває музичну пам’ять, закріплює поняття про тривалості, паузи, ритм.
Отже, час особистісно-орієнтованих технологій, а зокрема проєктних технологій, прийшов, і вміння використовувати цей метод – це показник високої кваліфікації і прогресивної діяльності керівника, спрямованості на творчий розвиток вихованців, і підготовку їх до дорослого життя в суспільстві. На мою думку метод проєктів підсилює та заохочує щире прагнення дітей до вокалу, а отже, на практиці є надзвичайно ефективним. Проєктування завжди особистісно орієнтоване та дозволяє вчитися на власному досвіді й досвіді інших учасників у конкретній справі, а не занурюватися у навчальну діяльність.У проєкті діти стають основними дійовими особами освітнього процесу, вони є рівноправними учасниками творчого колективу. Це дозволяє їм об’єднуватися за інтересами, забезпечує різноманітність рольової діяльності. Метод проєктів дає можливість залучати до освітнього процесу не тільки дії та думки вихованців, але й їхні почуття.