Дидактичні ігри на уроках англійської мови
В. О. Сухомлинський писав, що без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку: «Гра – це величезне світле вікно, через яке духовний світ дитини вливається в життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що розпалює вогонь кмітливості та допитливості… Гра дитини – це не простий спомин про те, що було, а творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них нової дійсності, яка відповідає запитам та інтересам самої дитини».
Застосування навчальних ігор допомагає зняти напругу в стосунках, змінити емоційний стан, полегшити розв’язання задач, указати учням шляхи підвищення організованості цілеспрямованості дій і вчинків. Гра допомагає учням перебороти сором’язливість, психологічний бар’єр мовленнєвого спілкування й отримати віру в свої сили. Вона посильна всім, навіть слабко підготовленим учням. Але не можна допускати, щоб гра перетворилася на самоціль, розвагу. Вона повинна бути засобом вивчення іноземної мови і мати комунікативну спрямованість, допомогти учням засвоїти навчальний матеріал, сформувати необхідні навички й уміння. Гра являє собою навчальну ситуацію, яка багато разів програється, і при цьому кожен раз у новому варіанті.
Одним із ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмета поряд з іншими методами та прийомами, які використовуються на уроках, є дидактична гра. Ще К. Д. Ушинський радив включати елементи цікавості, ігрові моменти у серйозну навчальну працю учнів для того, щоб процес пізнання був продуктивнішим.
Дидактичний матеріал може бути трьох видів: один служить для закріплення та повторення набутих дітьми знань, умінь та навичок, а отже, складений відповідно до програми; другий є пропедевтичним за своїм змістом, теж складеним за програмою, але він веде дітей уперед та допомагає їм легше та швидше засвоювати навчальний матеріал; третій стосується програми, але розширює кругозір дітей, збуджує у них інтерес до знань, прищеплює любов до розумової праці.
Види ігор:
1) сюжетно-рольові;
2) творчі;
3) ігри-змагання;
4) ігри-олімпіади;
5) рухливі.
Для учнів початкових класів існують такі типи ігор:
– ігри-загадки;
– лексичні ігри;
– ігри на автоматизацію навичок;
–ігри для розвитку аудіювання;
–скоромовки на відпрацювання вимови.
До програми з іноземних мов також включені:
–ігри-тренінги;
–ігри-подорожі Англією;
–ігри-інсценування;
–сюжетні чи пісенні.
Кожний із наведених видів ігор має дидактичну, розвивальну, пізнавальну, виховну цілі. Кожна з них може бути домінуючою, провідною у будь-якому з видів гри. Частіше за все ігри-тренінги мають дидактичну мету, ігри-інсценування – розвивальну, сюжетні чи пісенні ігри – виховну.
Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
1. Готовність учнів до участі в грі (кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити її мету, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі в грі).
2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.
3. Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри –зрозуміле, чітке.
4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
6. Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).
Основними структурними компонентами дидактичної гри є ігровий задум, правила, ігрові дії, пізнавальний зміст чи дидактичні задачі, обладнання, результат гри.
На відміну від ігор узагалі дидактична гра має істотну ознаку –наявність чітко поставленої мети навчання та відповідного їй педагогічного результату, навчально-пізнавальна спрямованість.
Під час організації дидактичних ігор необхідно додержуватися наступних положень:
1. Правила гри мають бути простими, чітко сформульованими, а зміст запропонованого лінгвістичного матеріалу –доступним для розуміння школярів.
2. Гра повинна давати підстави для розумової діяльності.
5. Дидактичний матеріал, який використовується під час гри, повинен бути зручним у використанні.
4. Кожний учень повинен бути активним учасником гри. Тривале очікування своєї черги для включення до гри знижує інтерес до неї.
5. Якщо на уроці проводяться кілька ігор, то легкі та важкі за навчальним змістом повинні чергуватися.
Під час уроків я використовую фонетичні, лексичні, граматичні ігри. Найулюбленішими серед дітей є ігри «Word-step», «Word-clap», «Доторкнись», «Знайди партнера», «Картинка. Слово. Словосполучення. Речення. Запитання. Відповідь», «Чарівна скринька», ігри для проведення фізкультхвилинок.
Отже, принцип домінуючої ролі ігор і завдань підкреслює специфіку оволодіння англійською мовою як навчальним предметом відповідно до того, що основним має бути досягнення належного рівня сформованості навичок і вмінь шляхом організації інтенсивного тренування. Відповідно до комунікативно орієнтованого підходу до навчання іноземних мов, пріоритет надається комунікативно спрямованим завданням та іграм, які забезпечують оволодіння мовою як засобом спілкування. Однак треба зауважити, що комунікативні ігри не підміняють інші форми і види роботи з іноземної мови, а тільки доповнюють їх.
Творчі можливості учнів на уроках англійської мови реалізовуються у різних видах діяльності, зокрема у грі, діалогічному та монологічному мовленні, у груповій та проектній роботі тощо. Як творчість слід сприймати не лише кінцевий результат діяльності, а й прийоми та операції, за допомогою яких вона здійснюється. Тому особливу увагу слід приділяти розвитку таких якостей особистості, які дають можливість творчо використовувати здобуті знання. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках англійської мови безумовно вимагає від учителя чимало зусиль при виборі та постановці завдань, спрямованих на розвиток креативності учнів.
Сьогодні, маючи широкі можливості для використання інноваційних методик та інтерактивних технологій навчання, а також досить великий спектр друкованої та електронної літератури, додавши краплю фантазії і власного бачення, вчитель має створити всі умови для формування ключових компетентностей учнів, формуванню світогляду, моралі та поведінки , готує до життя в багатокультурному суспільстві.
Oh passer-by!
Where do you go,
Oh passer-by,
So hasty with the flow?
To catch up with the world
You want,
To kill two birds with one stone?
A voice of shameful crowd
Sounds for you so loud,
Oh passer-by!
A single strawy bout
You choose for your life route,
Oh passer-by!
The sun has sunk below,
Please, make your journey slow,
Oh passer-by!
Your wobbly trip has shown
Your boat is gonna drown.
And you could get to know.
Oh passer-by,
Goodbye!
Clock
Night. Morning. Clock. Jerk.
Tea. Suit. Bag. Walk.
Chimneys. Big Ben. Fog.
Papers. Folder. Clerk. Work.
Jerk. Clock. Break. Smoke.
Men. Women. Talk. Quirk.
Table. Papers. Work. Walk.
Rain. Train. Rain. Stop.
Brook. Shoes. Street. Walk.
Meal. Tea. Wife. Talk.
Sheet. Sleep. Night. Clock
***
The sleepless bright Atlantic coast.
The Gate. Gotham. A Silver Moon.
Which name would you prefer the most?
Fun City? Utopian commune?
The sun is shining in all weathers.
A home for thousands. For millions shelter.
All nations work here together.
New Babylon. A New World’s center.
Cliffs of glass puncturing clouds
Raising up to heaven’s Guard
But never look the mingled crowds
Up to the sky when working hard.
Which undefeated trophies on the stage
Have you effortless won?
You have perfected a new age
For all the others set the tone.
What does the future hold for you?
Some prophesy you doom, fear abound,
While other cry: that is untrue -
What can bring you to the ground?
Do not repeat historical mistakes
Remember Babylon, Sodom, Gomorrah.
However, time will take its place
All warnings you will ignore.
Liberty City! Be wary of false wisdom!
Among many tasks you’ve got a mission:
The torch of democracy and freedom,
So keep it up in every life condition!
***
When sun falls between skyscrapers to hide behind
you chase it down the streets trying to find
Choosing the most westward roadway
Which is like a tunnel now,
but in the end you see the ray
A shining bowl of lovely light
is hovering over the city full of spite.
A minute, two.Closer than ever.
You wish to catch this flash forever.
Fully enjoyed you close your eyes
A second, two. You open now and..
An unpleasant surprise.
A warm sensation, the tunnel’s ray,
An orange haze, your day,
Is gone.
Last shades of pink. A darkness fell
You get to say farewell.
The city doesn’t plan give up.
Cars fly around being lit up,
Like fireflies.
Billions of lamps on highest towers
Are trying to replace the star of stars.
You become used to these electric lamps,
Admiring their creators, they are true world’s champs.
By digging deep in sun technique
You find a treatise of brilliant critique.
Your treasured lovely flame
Has hidden tricky aim:
A sun – is time dimension,
To count days – its main intention.
Those days you fight with life to get them free,
To watch sunrises and sunsets next to the sea,
To play hide-and-seek with a beam of light,
To chase it down the streets trying to find.
When moving up and down so fast
Sun turns your presence to the past.
***
The majestic place made by a human hand,
the museum not everyone will understand.
Steel and glass soldiers are standing side by side,
Full of other soldiers working inside.
The Ant Rock. Full of little ants.
They do not need for living even plants.
Plastic and synthetic are their food,
They only have some trees from wood.
Their schedule is 20 hours per day,
From time to time a little holiday.
A festive meal is drug.
Now and again the give a hug.
What special do they have inside
That they attract the whole worldwide?
The crowded Seventh Avenue
Squeezing through the crowd to Seventh Avenue
Not so wide streets. I wish I knew.
It is so hot. I'm a bit dizzy.
A stranger stepped on my foot.
Why is it so busy?
No answers. A silly dispute.
I am a foreigner here.
It is their commute.
A siren song. Emergency. Police.
I wonder: How can they find here a peace?
How can they sleep in constant zoom?
How can they pay so much for a single room?
Let’s take a rest and look how glass reflects the sky,
Let’s look on people near passing by.
Are they still happy
Living in a Big Apple?
A silly dispute. One more time.
A jerk. No phone, no money, not a dime.
The crowded Seventh Avenue.
I wish I knew.
I'm dizzy. Why is it so busy?
1