До цих віршованихоповідок можна придумати багато цікавих завдань: пояснити виділені словосполучення та терміни, відгадати, про що йдеться, додати свої тексти, замінити слова тощо. Їх можна пропонувати дітям як до вивчення відповідної теми (як загадку), так і під час уроку, або ж запропонувати чи як підсумок теми. Тексти можуть спонукати дітей до створення власних рим.
Віршовані оповідки до уроків мистецтва
До цих віршованих творів можна придумати багато цікавих завдань: пояснити виділені словосполучення та терміни, відгадати, про що йдеться, додати свої тексти, замінити слова тощо.Їх можна пропонувати дітям і до вивчення відповідної теми (як загадку), і під час, і після як підсумок.
САДИ СЕМІРАМІДИ
Цар Вавилонський кохав жінку дуже,
Красуня ж за краєм своїм сумувала.
Тоді наказав збудувати щось дивне,
щоб любка його про сумне забувала.
Майстри день і ніч над тим дивом мудрили,
нанесли землі та сади посадили.
Росли там дерева та квіти незнані,
і райські птахи повсюди гуляли.
Росли ті сади над землею високо,
виднілись здаля й милували всім око...
На жаль, не потрапим ніколи туди -
в славетні висячі Семіраміди сади.
СКІФІЯ
Колись давно від берегів Дуная
і аж по мур китайської стіни
жив у степу народ,
що гордо звався "скіфи"-
кочівники та воїни,
загарбники й захисники.
Війна для скіфа
була повсякденність,
тому лиш троє друзів мав дорослий скіф -
кінь вірний і надійна зброя,
і вітер, що у вахах аж свистів.
Але не тим прославилися скіфи,
що на сусідів наганяли страх, -
були вони великими майстрами
і час не стер скарби їхні у прах!
Кургани степові відкрили таємниці
і Златосяйна Скіфія пред нами ожила
у всій красі та величі безмежній
мистецтво дивне і химерне нам дала.
Це - різьблення по дереву, по кістці,
а найцінніше - сонячний метал,
пантери, коні, лосі та олені,
ще хижі птахи й фантастичні звірі -
такі мотиви склав "звіриний стиль".
Він прикрашав і щит, і меч, і обладунки
і персні та монети й Пектораль...
Носив її могутній цар Атей,
що понад все любив свою державу!,,,
Хай волелюбний дух його
сьогодні оживе в серцях нащадків,
щоб Україні примножати славу!.
ПРО ВИДОВИЩА
У всі часи людина прагнула видовищ,
таких, щоб перехоплювало дух!
Щоб кров у жилах закипала чи холола,
щоб все живе у мить ту припиняло рух!
Бенкети полюбляли єгиптяни,
і там, де проливалося вино,
лилася й кров людська, звірина -
боролись, різались, вбивали...
Як і коли загинуть
чи не все одно?
Нерон найбільше мріяв мати море,
і викопав водойму просто серед Риму.
Коли ж Нерон помер, його наступник
подарував римлянам цю "перлину".
Недовго думав й збудував амфітеатр,
водойму перед тим, звичайно, осушивши.
І знову перегони колісниць, бої і гладіаторів, і звірів!
Та кров уже осушену водойму наповняла,
а римляни кричали знову й знову :
"Видовищ й хліба! Хліба і видовищ!"
Олімп священний теж бажав видовищ,
але боги не проливали крові,
вони уславити хотіли дух і тіло,
тож Олімпійські іги влаштувать їм закортіло.
І греки бились навкулачки, бігали, стрибали,
метали диски й колісницями уміло управляли.
А в пору Діонісієва свята
вони співали діфірамби,
вистави ставили і танцювали.
Від греків давніх зародилося мистецтво,
що стали називать його театром.
І хоч не маски одягають вже актори,
і на котурнах не виспівують високо,
у світі це видовище вже знають
як театр, що греки нам подарували!
ГРЕЦЬКЕ
У Давню Грецію здійснили ми мандрівку,
в країну, де людина - понад все!
У міфах, в спорті, у мистецтві
Вона красу і радість лиш несе!
Герої битв -Геракл, Тесей могутні,
Богині ніжні - Венера, Ніка і Афіна,
і музикант Орфей,
і мандрівник безстрашний Одіссей,
і недосвідчений Ікар,
який за мрією до неба крила підійняв,
і ті беззвіснії атлети,
що дух і тіло прославляли
на олімпійських стадіонах,
і архітектори найкращі,
що будували грецькі храми,
і скульптори величні,
що досконале тіло
в камінь закували...
О, Греціє! Ти дарувала істину, як Прометей:
"Людина - найцінніша міра всіх речей"
РИМСЬКЕ
Хоч кажуть, що вона (Римська імперія) - насліддя греків,
та дарувала світу теж немало відкриттів,
й десятки найпрактичніших досягнень
уже пройшли випробувань віків!
Це Пантеон величний, недосяжний,
і Колізей -кривавий та звитяжний,
і Тріумфальна арка Тита - до слави мов вікно,
й колона Траяна - прадавнєє німе кіно.
Ше акведуки, терми, колонади,
мости, театри, вілли, храми-
усе постало із бетону
й зразком архітектури стало
навіть сотні літ по-тому!
Ще досі Риму служить- ви не повіритите!-
хоч дуже вже стара,
найперша із доріг- Аппієва!
Маленька смальта -лиш кольорова маса скла,
теж подарунок римської культури.
Відтоді мозайчні полотна
прикрасять і собор, й палац, й високі мури!
Різець скульпторний з мармуру творив дива-
портрет скульптурний Рим подарував,
а у живописі фаюмські є портрети
нам зберегли обличчя, мов послання
із поглядом проникливих очей
героїв, цезарів й простих людей.
Імперія, що в світі наймогутніша була
загинула давно...
Та створене митцями не пропало-
воно дорогу відкривало
мистецтву вже новому...
Велика та могутня ця держава
насліддя Візантії прийняла,
у градах храми білостінні й златоглаві
на честь Ісуса -Бога возвела!
І знали ту державу в цілім світі,
бо славили ділами її діти -
князі великі та княгині
державу розбудовували миром,
її історії писали літописці,
святих - майстри-іконописці,
в бібліотеках книги рукописні зберігали,
у храмах божих кондаки співали.
І славив люд простий державу рідну,
ремесла вдосконаюючи різні.
найбільше ж - зброярі та ювеліри
їх речі полюбляли всі без міри.
ВІРШ-ПІДКАЗКА "ПРО САДИ"
Підказкою називається тому,що кожен рядок поступово розкриває тему "Садово -паркове мистецтво", яка учням зразу не повідомляється. Пояснення можна використовувати в кінці вірша або з кожним рядком.
Він першим був не на землі (1),
а ті, що на землі були- одні серед семи (2).
Тепер вони по всьому світу (3)
дарують втіху, спокій, ліки (4).
І завойовники суворі (5),
і сивочолі мудреці (6),
Тирани римськії безжальні (7),
і простолюдини міські (8),
і пишні дами чорноокі (9),
і всемогутні королі
плекали кожну в нім рослинку,
За скарб вважали й насінинку,
знаходили у справі цій собі забаву-
Творили їх собі на славу! (10).
ПОЯСНЕННЯ
1. -Перший сад - райський Едем, який доглядали Адам і Єва.
2.-Висячі Сади Семіраміди у Вавилоні -одне з семи чудес стародавнього світу.
3. -Найвідоміші сади світу -
Королівський ботанічний сад (Великобританія)
Сади Кіото (Японія)
Парки Версалю (Франція)
Лонгвуд -Гарденс (США, щтат Пінсельванія)Петергоф (Росія)
Софіївка (м.Умань, Україна)
Кримський ботанічний сад (Україна)
4.Сад дарує відпочинок-фізичний і духовний.
5.-солдати армії Олександра Македонського,повертаючись у ІХ ст.до н.е. в Грецію з Персії та Єгипту, везли насінн та рослини.
6. -а Афінах Арістотель разом з учнем займались збиранням колекцій рослин.
7.- Тиран Риму Нерон хотів мати власний сад, задля чого вигнав із навколишніх земель сотні родин, зруйнув їхні будинки і створив навколо палацу приватний парк площею 50 га.
8.- Простолюдини Риму теж створювали свої сади, хоча й на дуже обмеженому просторі.
9.-Кожна порядна дівчина обов'язково повинна була вміти вирощувати й доглядати квіти та рослини у власному невеликому садочку. Цьому навчали навіть високопоставлених осіб.
10.-Парки короля ЛюдовікаХІV (Весаль, Франція) все ще можуть претендувати на звання найбільшого й навеличнішого парку світу.