Віршовані правила, які можна використати під час вивчення таких тем: "Частини мови (іменник, прикметник, дієслово, займенник, прийменник, прислівник), " Будова слова!, "Споріднені слова", "Перенос слів", " Апостроф", "Текст".
ВІРШОВАНІ ПРАВИЛА на УРОКАХ МОВИ
Українська мова, діти,
наче річечка дзвінка.
Одинадцять, чотирнадцять –
це уже не дивина:
у числівниках із – надцять
наголошується – на-.
Говори завжди виразно,
вибудовуй діалог,
щоб звучали непоказно
кілометр і каталог,
застібка, русло, шовковий,
олень, ікло, осока –
наша мова барвінкова,
як діброва говірка.
Кидати, живопис, босий,
листопад і кропива –
рідна мова стоголоса
словом правильним жива
Будова слова
Основа слова
Я – чарівна основа слова,
І без закінчення чудово
Існую я, та, зокрема,
Є в мене корінь – голова,
І префікс є і суфікс є,
Ніщо мій настрій не псує!
Щоб отримати слова основу
Виділіть закінчення у слові.
Префікс
Я – префікс, утворюю нові слова,
Працюю важко так, що кругом голова,
Я з міри роблю вимір,
З єднання – роз’єднання.
Із друга я подругу утворю,
Хто здогадався, друзі, як я це роблю?
Префікс перед коренем стоїть,
Для утворення нових слів служить.
Дуже гордий норов маю –
Перед коренем сідаю .
Префікс роз- і префікс без-
Ти пиши без букви «ес».
Тільки «зе», ти добре знай,
Роз- і без-, запам’ятай!
«Зе» чи «ес»? Не поспішай!
Правило скоріш згадай!
Якщо х, п, т, ф, х
Після префікса стоїть,
То нехай твоя рука
Префікс «ес» напише вмить.
А якщо їх там нема,
«Зе» -вагатися дарма.
Суфікс
Компанійську маю вдачу -
Після кореня я скачу.
Якщо закінчення там є,
То між ними –місце моє.
Будемо з тобою ми дружити,
Якщо зможеш правильно нас вжити.
За коренем нам місце залишай
І нове слово швидко називай.
Закінчення слова
Якщо змінюєш ти слово,
то незмінна там основа.
Ту частину, що міняли,
ми закінченням назвали.
Спільнокореневі слова
У дерева могутнього,
у лагідної квітки
обов’язково корінь є.
Запам'ятайте, дітки.
Та якщо корінь відірвати,
чи шкоду з ним зробити,
не буде дерево стояти,
не може квітка жити.
Не тільки корінь у рослин –
У слові теж він є….
Через слова, через віки
несе він значення своє.-
Батько, батьків, Батьківщина.
Діти, діточки, дитина.
Ось росте, зрости, зростив.
Веселився, звеселив.
Перенос слів
Якщо слово в рядку не вміщається,
То на склади швиденько розбивається.
А далі перенось з рядка в рядок.
Уважним будь, щоб не зробити помилок.
Одна буква від слова не відривається
і в попередньому рядку не залишається.
При переносі слід всім пам’ятати:
Й та ь від попередньої не можна відривати.
Апостроф
Схожий на кому цей знак розділовий,
і відомий усій дітворі.
Та в словах української мови
Пишеться він не внизу, а вгорі.
Цей особливий знак,
не вимовляється ніяк.
Для роздільної вимови вживається
Апострофом називається.
Якщо префікс у кінці
Має звук не голосний,
Перед я, ю, є та ї
Став апостроф там мерщій!
Іменник
Хто? Сестричка, ненька, батько,
Пташка, білочка, зайчатко,
Що? Земля, ріка, діброва,
Книжка, зошит, ручка, школа...
Назви предметів означає,
На питання хто? і що? відповідає.
Кожен учень з ним знається,
Бо він іменником називається.
Рід іменника
Тато – мій, мама – моя,
Це і є наша сім’я.
Сонце, озеро – моє,
Рибка там уже клює.
Так рід іменника вивчаєм
Він, вона, воно до нього добираєм.
Дієслово
Дію предмета воно означає,
Що робить?, що зроблять? відповідає.
Якщо дієвідміну хочеш взнати –
Постав у 3 особу множини, мій брате.
А далі на закінчення дивись,
Уважним будь, не помились.
До дієслова особу і число підставляй
Та більше про це слово узнавай.
*******************
Неозначена форма дієслова –
це форма початкова.
Про це всі знають:
Що робити? Що зробити –
вона відповідає
На –ти та ть слова свої кінчає.
**************
Якщо вже дія закінчилась,
тоді завершена вона.
А та, яка й досі триває
Незавершеною себе величає.
Не пиши окремо з дієсловами.
Не хвались, не кричи, слухайся маму.
Прикметник
Яка, який, чия і чий?
Я – рідний, синій та малий.
Я - голуба, весела, шумна,
Легка, зелена та розумна.
А ще я можу буть чиє, яке?
Пташине, щире, молоде.
Ознаку предмета називає
Який, яка, яке? - відповідає.
Кращий друг його іменник,
Здогадались? Це -…( прикметник)
Прийменник
Прийменник – це маленьке слово,
Попереду стає і все готово.
У, по, від, над, за, із-за, перед,
Про, понад, через, до, посеред!
А ще вам, друзі, треба знати:
Окремо слід його писати.
Займенник
Предмет, ознаку, кількість означає,
Але ніяк не називає.
Питання дав їй друг – іменник,
Впізнали це і є - …(займенник)
Вивчимо частину мови,
Вивчимо обов’язково,
Бо вона потрібна дуже
І мені, й тобі, мій друже.
Я до тебе усміхнусь
І з тобою подружусь.
Він, вона, воно сміється
Тут нам весело живеться.
Прислівник
Ознаку дії називає,
А також місце, час, причину
Цієї дії визначає,
І кожен цю частину знає.
Бо це прислівник – всім відомий.
Незміна ця частина мови.
На запитання як? коли?
Готова всім відповісти.
Сміється сонце як? – ласкаво,
Мандрує небом величаво,
А небо голубіє дивно,
Пливуть хмарини тихо, мрійно.
Текст
Текст - це розповідь зв’язна
Про будь-що на світі.
Про березу, сонце, клас,
Про бабусю і про нас.
Зв’язне висловлювання,
Що з речень складається
В мові нашій
Текстом називається.
Текст зачином починається,
А кінцівкою кінчається.
А між ними головна
Частина тексту – основна.
Текст, в якому про щось повідомляється
Розповіддю називається.
А опис – це зовнішній вигляд предмета,
В цьому, звичайно, немає секрета.
Твердження і доказ в тексті цьому є.
На питання чому? Він відповідає.
З ним познайомитись є у вас бажання?
Здогадались? Це – текст – міркування.