"Віртуальний музей грошей"

Про матеріал
Позакласний захід , який показує міжпредметні зв'язки між хімією, економікою, історією грошей.В доступній формі знайомить учнів із сплавами, що використовуються при виплавленні монет, відомими людьми-меценатами.
Перегляд файлу

Віртуальний музей грошей: « Хімія в знайомих речах. Монета»

Мета: ознайомитися в еволюцією грошей, визначити зміст функцій грошей; проаналізувати види грошових агрегатів; виховувати любов до хімії, як науки; розвивати творчі здібності учнів.

Обладнання: ТЗН,виставка зразків металів та сплавів;м виставка грошей

( монети, паперові гроші, пластикові картки ; грошове дерево, книга «Бюджет очима дітей», презентація « Еволюція грошей».

Тип заходу: віртуальний музей

                                              « Гроші поганий хазяїн, але дуже гарний слуга»

                                                                                        Френсіс Бекон

Хід проведення:

І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя про захід .

Вчитель: Сьогодні ви знаходитесь у віртуальному музеї грошей.  Яке ж відношення він має до хімії? Саме пряме. Походження слова «хімія»  точно невідоме. Найчастіше його поєднують з назвою Стародавнього Єгипту - Хем, що означає «чорний» ( за кольором грунту в долині Нілу) , а зміст цієї назви - «Єгипетська  наука» . Інші дослідники вважають, що слово «хімія» старогрецького походження. Воно означає мистецтво виплавлення металів.

Хімія виникла у сиву давнину . Ще задовго до нашої ери в різних регіонах Стародавнього світу ( Єгипет, Китай, Індія ) виникли ремесла. Грунтуються на використанні хімічних процесів . Археологічні розкопки свідчать про те, що ще на світанку розвитку людського суспільства видобувались і перероблялись деякі руди, глини, піски. Понад 6000 років тому для виготовлення зброї, інструментів , сільськогосподарських знарядь люди використовували залізо, а понад 5000 років тому єгиптяни вміли добувати монети, як міра вартості та обігу. Саме про них піде сьогодні мова.

Які асоціації виникають у вас при слові гроші?

( Інтерактивна вправа: « Гронування»)

ІІ. Перша експозиція має назву «Походження грошей».

Були часи, коли грошей взагалі не було, і будь-який народ раніше чи пізніше у своєму історичному розвитку пройшов цю сходинку. Європейці, потрапивши до Америки ставши свідками відсутності грошові відносини,дуже дивувалися « Новий світ був світом без грошей , без торговців, без багатих і бідних. Серед  індіанців були племена, котрі вже знали,що таке золото, але ціни йому вони не знали ».

Учні дають інформаційні повідомлення про гроші:

1.Гроші називають одним із найбільших винаходів людства. Саме з ними здавна пов’язували могутність, владу, багатство.

 Тоді існувало натуральне господарство – кожен мав забезпечити себе всім необхідним сам, у грошах потреби не виникало.

 Проте поступово, з плином часу у когось краще виходило вирощування хліба, в іншого ловля риби, у третього- виробництво горнят, хтось був неабияким мисливцем. Тому в різних виробників починає нагромаджуватися надлишок товару, у виготовленні якого вони були вправними. Саме це спричинило виникнення обміну. Наприклад, гончар хотів обмінювати глечики на м’ясо, рибу і хліб, а рибу на посуд, хліб. Найкращою формою обміну продуктами був, по-сучасному кажучи, бартер (безпосередній обмін одних продуктів чи послуг на інші).

 З розвитком суспільних відносин стало очевидно, що безпосередній обмін незручний, він потребує багато часу, власники різних товарів повинні знайти один одного, а інші бажання щодо обміну – зблизитися. Але як порівняти при цьому вартість товарів між собою- наприклад одного глечика і певної кількості риби, м’яса чи зерна? Отже, стає потрібним загальний еквівалент, яким можна було б виміряти вартість будь-якого товару. Ним виявилися гроші- особливий специфічний товар, який почав виконувати роль такого еквівалента.

2.Найдавнішими праобразами грошей були такі ходові товари як худоба, хутро, тютюн, риба, сіль, черепашки. Згодом роль грошей почали виконувати предмети розкоші, предмети й дорогоцінні метали- Аурум, Аргентум.

3. Найдавніші мідні гроші знайдені на о.Крит- критські таланти-мали форму розтягнутої волової шкури. У багатьох країнах давнього світу засобами оплати були різноманітні  мідні та залізні знаряддя- ножі, наконечники для стріл, списів. У Бретані та Нормандії археологи знаходили спеціально виготовлені для обміну мініатюрні, ніби іграшкові, сокирки та ножички з бронзи, а в Африці – із заліза.

4.Дуже часто грошима були прикраси-каблучки, браслети, нашийні обручі. Така срібна нашийна прикраса на Русі називалася гривною. Згодом гривнею

називали зливок. Київська гривна мала шестикутну форму та вагу близько 160 грам. Дуже висока купівельна спроможність гривни не завжди була зручною в процесі розрахунків, тож часто її розрубували навпіл; кожна з цих рублених половинок відповідно стала називатися рублем.

5. У ролі повноцінних грошей тривалий час використовували благородні метали- Аурум, арґентум, з яких почали карбувати монети.

Монети- це злиток металу, вагу і пробу якого засвідчено печаткою держави. Монета, як форма повноцінних грошей обслуговувала економічні відносини людей протягом майже 3 тисячоліття. Змінювалась форма монети: відомі квадратні, трикутні, овальні, але найбільш поширені круглі монети.

У давнину монети були ще й важливим засобом інформації . Мовою символів і знаків вони розповідали про могутність правителів, називали їхні імена, демонстрували їхні зображення.

6. Слово «монета» з’явилося в римі.При храмі Юнони монети( карбувалися срібні гроші з профілем богині та написом «монета». Згодом ця назва поширилася на мідні , і на золоті й будь-які інші металеві гроші. В різних країнах були різні за виглядом і назвами гроші, але народна мудрість свідчить про спільне .Схоже розуміння їх функцій та ролі. Гроші все можуть зробити.Тепер за гроші можемо все зробити, навіть і неба купити – вторують українці.Імператор Весасіан, стягуючи до своєї казни гроші за користування громадськими туалетами, визнав: « Гроші не смердять».  « Не питайся чиї гроші, а питайся чи хороші?»- зустрічаємо ми український відповідник.

Вчитель: Чи слід дивуватися, що народна мудрість така багата, така образна й різнопланова.

Оголошується конкурс на знання прислів’їв та приказок про гроші.

( робота із залом)

7.Фенікс- це відомий символ , не дивно, що його зображення було поміщено на монету. Але історія і донесла до нас багато інших символів на грошових одиницях. Серед них- рослини і звірі. Хрести та янголи, сонце і місяць, боги й люди та багато чого.

Флорин - флорентійська монета, до того ж прикрашена зображенням лілії

Є в Англії монета золота-

Лик янгола зображено на ній,

                                       Та викарбувано його лиш зовні.

ІІ. Експозиція «Національні грошові одиниці» ( робота з глядачами).

8.Виготовлення монети було дуже непростою справою, яка вимагала таланту, терпіння та високої кваліфікації. У книзі «Закляття відьом» так описується процес виплавки: « Він варив срібло. Треба вилити з тигля у форму ,щоб срібло та стало дірчастим, повітря в себе не набрало. Помічник княжого коваля був моцар  з перших- штаби вузлами зв’язував ! То він  зі срібла і дріт тяг. Вірніше сказати- волочив. Помічника приставили на рівні куски дріт рубати. Княжий коваль різав на бронзовім стрижні матрицю. А потім вони

Удвох з помічником розплющували шматки срібного дроту і на них карбували монети».

Вчитель: Давайте розглянемо таблицю «Склад сплавів українських монет».

Скажіть, чи можете ви перелічити нетрадиційні способи використання грошей? ( робота із залом)

Вчитель «Захисту Вітчизни розповідає про символічну  традицію , яка характерна для курсантів-випускників військових училищ, пов’язаних з монетами ( учні 10 класу її демонструють- стають на одне коліно, кладуть 1гривну залізну на коліно,іншу під коліно,  третю на п’ятку.Піднімаючись по команді- синхронно монети падають створюючи срібний дзвін  ).

ІІІ. Експозиція «Сучасні гроші».

На зміну металевих грошей став випуск паперових грошей- банкнот, або банківських білетів різних номіналів , які можна обміняти на певну кількість золота. З часом металеві гроші поступово витіснилися паперовими. На сьогодні в обігу монети становлять 2-10% національних грошей в обігу. Вперше паперові гроші з1явилися у Китаї у 812 р. до н.е.

Вчитель: Зовсім недавно почали функціонувати такі гроші як пластикові картки та електронні гроші. Про історію їх походження та супутні їм винаходи піде мова далі.( Матеріали газети « Вісті Придніпров’я» від 14.01.2010 року.

Вчитель: Без великого гаманця з грішми не може існувати держава. Таким гаманцем є бюджет. Неодноразово учні нашої школи брали участь у конкурсі «Бюджет очима дітей». Роботи наших учнів ввійшли у перше видання учнівського конкурсу.

А зараз ми хочемо проісценізувати «Казку про Бюджет» однієї з конкурсанток.

І. Експозиція «Статки відомих людей України».

Що не можна купити за гроші?

Випереджувальне завдання : «Реклама грошей».

Підсумок проведення заходу.

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2019
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку