Віруси, Будова, біологія та гіпотези виникнення.

Про матеріал
Розробка уроку про віруси. Складання і використання ментальної карти.Порівняння вірусів з іншими формами життя.
Перегляд файлу

Тема. Віруси. Будова, біологія та гіпотези виникнення.

Мета. Узагальнити знання про будову та біологію вірусів; використовувати їх для висунення гіпотез походження вірусів. Вчити учнів аналізувати інтелектуальні карти як опорний конспект уроку.

• Розвивати уявлення про єдність закономірностей організації мікросвіту та організмів.

• Виховувати усвідомлення причетності мислячої людини до процесів, що відбуваються в макро- і мікрокосмосі, важливості впливу морального рівня людини на пізнання навколишнього світу.

 

Обладнання й матеріали: майндмеппінг «Віруси», фото віріонів, рухомі аплікаційні моделі: « Синтез білка» та «Віруси атакують клітину».

Тип уроку: комбінований.

 

                                                                        Хід уроку.

I Організаційний етап.

II Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

1.Аналіз історії дослідження вірусів (використовуючи майндмеппінг ).

2.Класифікація вірусів.

III Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми продовжуємо аналізувати, досліджувати «істоти» мікросвіту – віруси. Багато вже опрацьовано матеріалу про незвичайну історію відкриття вірусів, особливості їх будови. Але з першого уроку вас цікавили питання: «Віруси живі чи неживі?», «Звідки вони взялися на Землі?».

Тому темою сьогоднішнього уроку є: «Віруси. Будова, біологія та гіпотези виникнення.»

1.Для того, щоб розкрити цю тему нам знадобиться довідковий матеріал. Це інформаційні матеріали, які лежать у вас на столах, ви можете також користуватися підручником і будь-якою іншою довідковою літературою, яку сьогодні принесли.

.Використовуючи майндмеппінг, пригадаймо історію відкриття вірусів.

-Чим цікава історія відкриття вірусів?

(Відповідь учнів.)

- Які особливості будови простих і складних вірусів?

(Відповіді учнів) Вам добре відомо, що будь-яка вірусна частка є капсид - білкова оболонка, в яку упакований спадковий матеріал (ДНК або РНК). Ніякого синтетичного апарату всередині вірусної частки немає, тому віруси мають неклітинну будову. Ознаки життя віруси виявляють тільки всередині клітини. Поза клітини вони нагадують дивно красиві кристали (віріони), побудовані за всіма правилами симетрії косної природи .

 

-Чим особливий життєвий цикл вірусів?

(Відповідь учнів, використовуючи  рухомі аплікації на магнітній дошці).

 

C:\Users\Людмила\Pictures\17410421_1334834046610746_567880380_n.jpg

Живі організми класифікують. А віруси? (Робота з підручником стор.305)

-Досліджуємо теоретичну інформацію про  віруси (роздатковий матеріал – робота в парах). .

 -Кожна мінігрупа отримала малюнок вірусних частинок:  тютюнової мозаїки, вірусу СНІДУ, вірусу грипу, аденовірусу. Розгляньте їх і опишіть будову. Кожна група пояснює одне зображення вірусів, а також коротко повідомляє, в яких клітинах паразитує цей вірус і яку хворобу викликає (користуються довідковим матеріалом). Визначивши: РНКвмісний чи ДНКвмісний- прикріпити на дошці у відповідну колонку.

2.- Ми повторили матеріал про будову та біологію вірусів. Це нам допоможе пояснити дивне, на перший погляд, висловлювання Вільяма Стенлі: «Вірус - істота з якостями речовини і речовина з якостями істоти». Чому Стенлі так сказав?

- Світ, в якому ми живемо, - макросвіт, трьохмірний, четвертий вимір в ньому - час. В макросвіті все існує в неоднозначному прояві, тому між живою і неживою або косною матерією є добре помітна межа. Живе від косного відрізняється по ряду найважливіших ознак. Спробуйте визначити, що таке, по-вашому, життя, можна використовувати для цього визначення словника.

(Відповіді учнів.)

- На столах кожної групи лежить таблиця: ознаки живого і неживого у вірусів. Заповніть, будь ласка, її і поясніть, користуючись таблицею, вислів У. Стенлі.

                                                   Хто або що?

Вірус - істота з ознаками речовини, і речовина з ознаками істоти

                                                                                                                       У. Стенлі

                                      

Ознаки живого

 у вірусів

Ознаки

Ознаки неживого

у вірусів

 

 

 

+

 

+
 

 

+




+

 

+

Неклітинні будова

 

Наявність генетичного матеріалу (ДНК або РНК)

 

Здатність до самовідтворення

 

Відсутність апарату синтезу

 

Хімічний склад подібний хімічному складу всіх живих організмів

 

Здатність кристалізуватися, мати симетричні форми косної природи

 

Значна мінливість, здатність до пристосувань і адаптацій

 

Здатність еволюціонувати(мутувати)

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

Так, вони займають проміжне становище, ми це усвідомили, тому поєднують у собі ознаки, як живої матерії, так і неживої. Кордони між живим і неживим при переході від макросвіту до мікросвіту починають стиратися: живенеживе (схематичний запис конспекту) , там, де вимірювання менше, ніж 10-16 м, не існує живого і неживого, там все єдино! Віруси - прикордонний стан матерії, в якому ознаки живого і неживого вже не розділені чіткою межею (живенеживе) і в цьому ми переконалися.

    Цікаво у зв'язку з цим відзначити, що поза клітини віруси нагадують кристал, - маючи симетрію мінерального царства, а ознаки життя виявляють лише всередині клітини-господаря, коли втрачають свій симетричний капсид, і переходять на рівень нуклеїнових кислот. Ми теж можемо допустити, що поза клітини-господаря у вірусів (віріонів) час тече вкрай повільно і відповідно еволюція для них теж уповільнена. Все прискорюється в сотні тисяч разів при попаданні вірусів в клітину-хазяїна. Напрошується дуже цікавий висновок. Віріони - неактивні форми вірусів не належать нашому простору-часу!

 

3.Знаючи будову вірусів, узагальнивши знання про їх біологію, ми спробуємо проаналізувати найбільш популярні і висунути власні гіпотези походження вірусів. (Робота в мінігрупах).

Шляхи виникнення вірусів невідомі і тому існують різні погляди щодо їх походження:

 віруси виникли шляхом спрощення паразитичних бактерій;

 віруси - це змінені органели, які мали власний геном;

 віруси - це «збіглі» частини геному клітин-хазяїв.

*Теорія регресивної еволюції.

*Теорія скажених генів.

*Віруси-інтрони.

Віруси повністю не належать ні макросвіту, ні мікросвіту. Це прикордонний світ, який спочатку міг виникнути в міру розгортання Всесвіту незалежно від живих організмів і надалі «чекати» появи життя, яке вивело еволюцію вірусів на якісно новий виток. Тому в них поєднуються настільки суперечливі ознаки косного і живого.

- Поділіться, будь ласка, своїми думками з приводу цього. Сформулюйте свої гіпотези і запропонуйте їх.

IV. Рефлексія.

Двійково – вибіркові завдання ( « -« або « +»)  з елементами фізкультхвилинки.

1.Віруси- це внутрішньоклітинні паразити.                          +

2. Життєвий цикл вірусів складається з позаклітинного та внутрішньоклітинного.

3.Антибіотики вбивають віруси.                                                  _

4.Суперкапсид містить вуглеводи                                               _

5.Віріони можуть уражати різні види тканин.                             _

6. Віруси – тканинноспецифічні паразити.                              +

7. Івановський вперше побачив віруси.                                    _

8.Вірус грипу – ДНКвмісний.                                                      _

9.Вам сподобалось працювати на уроці?

V - Наш урок закінчується, хочеться вірити, що ви ще після уроку довго і багато будете думати про різні речі і не тільки про віруси.

Опрацювати інформацію про віруси, які несуть загрозу життю людини.  Шляхи зараження.№57.

 

Результат пошуку зображень за запитом "схема життєвого циклу бактеріофагу"

Проаналізувати шляхи зараження бактеріофагом клітини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Будова віруса із змішаним типом симетрії

Форма вірусів може бути найрізноманітнішою: паличкоподібна (віруси мозаїчної хвороби тютюну), кулеподібна (віруси сказу), сферична (віруси грипу, папіломи), кубоїдальна (віруси натуральної віспи), головчаста або сперматозоїдна (бактеріофаги), ниткоподібна (віруси Ебола, віруси бактерій). На рис  представлені основні форми і структури найпоширеніших РНК- і ДНК-геномних вірусів.

 

Результат пошуку зображень за запитом "схема життєвого циклу бактеріофагу"

Результат пошуку зображень за запитом "схема життєвого циклу бактеріофагу"

docx
Додав(-ла)
Савчук Людмила
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2019
Переглядів
3559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку