Відкритий урок "Плоди"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку подорожі ТЕМА: ПЛОДИ ТА ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 10 «РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛОДІВ» в 6 класі
Перегляд файлу

ТЕМА: ПЛОДИ ТА ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 10 «РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛОДІВ»

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з функціями плодів;  розглянути будову і різноманітність плодів; обговорити з учнями значення процесу поширення плодів; з’ясувати основні способи поширення плодів.

Розвиваюча: розвиток мислительної діяльності дітей; розвиток логічного мислення; уміння аналізувати,синтезувати,порівнювати; узагальнення; вміння робити висновок; користуватися біологічними термінами; розвиток мови; переказувати біологічний матеріал.

Виховна:формування наукового світогляду; виховувати бережливе ставлення до природи, естетичний смак; вміння працювати в колективі і враховувати думку інших членів колективу.

Тип уроку: комбінований.

Методи роботи: робота в групах з використанням технічних засобів навчання.

Обладнання й матеріали: таблиці «Плоди і насіння», «Сухі плоди», «Соковиті плоди», живі зразки плодів, проектор, комп’ютер, екран, робочий зошит, підручник.

Базові поняття й терміни: плід, оплодень (перикарпій), екзо-,мезо-,ендокарпій, одно- та багатонасінні плоди, сухі та соковиті плоди, простий та збірний (складний) плід, супліддя.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – а урок - подорож у «Королівство плодів».

Ви знаєте багато країн у світі. Я пропоную вам відправитися в подорож в одну дивовижну країну «Королівство плодів». Це країна, де панує гармонія  і достаток. Ви згодні? Ну що ж, вирушимо в дорогу.

- А на якому виді транспорту? ( З учнями вибираємо вид транспорту )

- пропоную відправитися в подорож на поїзді. Потяг поданий.

Учнів , що сидять у першому ряду , прошу пройти у вагон  № 1 - «Соковиті ягідки" ; в другому ряду - у вагон № 2 - « Королі - насіння », у третьому ряду - у вагон № 3 - « Міцні горішки ».

Місця в останніх вагонах запропонуємо нашим гостям. Супроводжувати наш склад буде суровий , але справедливий контролер який полюбляє порядок.

Я буду машиністом і екскурсоводом одночасно. Але щоб зайняти місця у вагоні, необхідно придбати квитки. А квитки до цієї країни не продаються за гроші. Ми повинні заробити їх своїми знаннями. Ваше виконане завдання і служитиме квитком , щоб відправитися в подорож. Той хто виконав завдання, значить придбав  квиток і право на посадку .

II. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Естафета» (робота по рядах)

Кожен учень бере киток відповідає на одне запитання та отримує квиток.

Що є генеративним органом  у рослин? – квітка

Найважливіша частини квітки – маточка та тичинка.

За наявністю у квітів маточки та тичинок квіти бувають – маточковими, тичинковими та пустимим.

Сукупність квітів на одній осі називається – суцвіттям.

Перед заплідненням відбуваєтьсязапилення.

Що характерно для рослин, що запилюються комахами? – яскравий колір запах.

Пилкове зерно перед запиленням потрапляє  на приймочку маточки.

Пилкове зерно проростає у – пилковій трубці.

Чоловічі статеві клітини називаються – спермієм.

Чоловічі статеві клітини формуються у – пиляках.

Жіноча статева клітина називається – яйцеклітинами.

Жіноча статева клітина розташована в – зародковому мішку.

Які види запилення ви знаєте?- само та перехресне запилення.

За кількістю сім’єдолей  насіння буває – одно- та дводольним.

Під час злиття спермія з яйцеклітиною – утворюється зигота

Під час злиття спермія з центральною клітиною - ендосперм

Після запліднення з насінного зачатка формується насінина.  

Відкрив подвійне запліднення - Сергій Гаврилович Навашин

Ендосперм – це тканина, клітини якої містять запас поживних речовин для розвитку зародка

Всі ви маєте білети… але щоб у дорозі не сумувати ви будите цікаві завдання вирішувати… а за це отримаєте  сувеніри – магнітики… а в кінці уроку ми оформимо «галерею магнітиків » на згадку про подпрож.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Щоб у дорозі не головувати я захопила з собою корзинку. Давайте разом подивимося що там є. Діти називають все там є. Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання:

- чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів?

Відповідь обгрунтуйте. (морква і буряк бульба картоплі – це видозміна кореня). Демонстрування яблука та картоплі  у розрізі.

Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає.

Отже, ви вже зрозуміли що темою нашого уроку є «Плоди та їх різноманітність». Запишіть, будь-ласка, тему в зошит.

IV.   Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя з елементами бесіди та використанням наочності, складання опорної схеми.

Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із завязі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Плід утворюється з квітки в результаті змін, які відбуваються в ній після запліднення та складається з однієї чи кількох насінин та оплодня.

Під час формування плода стінки зав'язі розростаються й утво­рюють оплодень або перикарпій, який складається із трьох шарів: зовнішнього –  екзокарпія, внутрішнього – ендокарпія  і середнього –  мезокарпія.

Функції плода:

• забезпечують захист насіння,

• розвиток і дозрівання насіння,

• здійснює поширення насіння по земній поверхні .

Різноманітність плодів

Різноманітність плодів зумовлюється переважно будовою оплодня, способами розкривання, особливостями їхнього розвитку і поширення.

Якщо квітка має лише одну маточку, з неї утворюється простий плід (пшениця, вишня). За наявності у квітці декількох маточок виникає і відповідна кількість плодиків. Вони разом утворюють збірний або складний плід – як у малини. Інколи у дуже щільних суцвіттях плоди зростаються між собою утворюючи супліддя – наприклад у шовковиці.

- Скільки насіння може бути в плодах? Порівняйте плоди  сливи та гороху.

(Вірно, за кількістю насіння плоди можуть бути: Однонасінні (соняшник, пшениця) та Багатонасінні (гарбуз, горох, помідор)

- Яким може бути оплодень по своїй структурі? Щоб відповісти на це питання, порівняйте оплодень яблука та горіха.

(Отже, за структурою оплодня та кількості води в ньому плоди можуть бути сухими і соковитими)

Робота з підручником у групах, час виконання – 5 хвилин; один представник із групи, використовуючи презентацію на екрані дає характеристику даним плодам):

  1. Соковиті (70-80 % води) – 1 група (Слайд )

Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).

  • «Рефлексія»

Назвіть типи плодів запропонованих рослин (Слайд  )

  1. Сухі розкривні (багатонасінні) – 2 група (Слайд )

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.

  1. Сухі нерозкривні (здебільшого однонасінні) – 3 група (Слайд )

До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).

  • «Рефлексія»

1. Назвіть типи плодів запропонованих рослин (Слайд )

2. Знайди зайве (Слайд )

Розповсюдження плодів:

Ми говорили, що однієї з функцій плоду є поширення насіння по земній поверхні. А як ви думаєте, за допомогою чого поширюються полоди?

  •   Вітром
  •   Водою
  •   Тваринами
  •   Само розкидання

V. Виконання лабораторної роботи №10 “Будова і різноманітність плодів.” ( роздатковий матеріал, плакати) (Слайд )

 

VI. Підсумок уроку.

Молодці! Ви показали хороші знання. Наша подорож наближається до кінця. Пора вирушати назад додому, а магнітики ми прикріпимо на нашу дошку на згадку про країну «Королівство плодів»

VII. Домашнє завдання

Вправа « Безпрограшна  лотерея»

Учні отримують  конвертики у вигляді лотереї із домашнім завданням.

1.Опрацювати параграф  підручника. Скласти опорні схеми.

підготувати цікаве завдання (кросворд, головоломку, ребус)

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 листопада 2019
Переглядів
1619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку