ТЕМА: ПЛОДИ ТА ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 10 «РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПЛОДІВ»
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з функціями плодів; розглянути будову і різноманітність плодів; обговорити з учнями значення процесу поширення плодів; з’ясувати основні способи поширення плодів.
Розвиваюча: розвиток мислительної діяльності дітей; розвиток логічного мислення; уміння аналізувати,синтезувати,порівнювати; узагальнення; вміння робити висновок; користуватися біологічними термінами; розвиток мови; переказувати біологічний матеріал.
Виховна:формування наукового світогляду; виховувати бережливе ставлення до природи, естетичний смак; вміння працювати в колективі і враховувати думку інших членів колективу.
Тип уроку: комбінований.
Методи роботи: робота в групах з використанням технічних засобів навчання.
Обладнання й матеріали: таблиці «Плоди і насіння», «Сухі плоди», «Соковиті плоди», живі зразки плодів, проектор, комп’ютер, екран, робочий зошит, підручник.
Базові поняття й терміни: плід, оплодень (перикарпій), екзо-,мезо-,ендокарпій, одно- та багатонасінні плоди, сухі та соковиті плоди, простий та збірний (складний) плід, супліддя.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – а урок - подорож у «Королівство плодів».
Ви знаєте багато країн у світі. Я пропоную вам відправитися в подорож в одну дивовижну країну «Королівство плодів». Це країна, де панує гармонія і достаток. Ви згодні? Ну що ж, вирушимо в дорогу.
- А на якому виді транспорту? ( З учнями вибираємо вид транспорту )
- пропоную відправитися в подорож на поїзді. Потяг поданий.
Учнів , що сидять у першому ряду , прошу пройти у вагон № 1 - «Соковиті ягідки" ; в другому ряду - у вагон № 2 - « Королі - насіння », у третьому ряду - у вагон № 3 - « Міцні горішки ».
Місця в останніх вагонах запропонуємо нашим гостям. Супроводжувати наш склад буде суровий , але справедливий контролер який полюбляє порядок.
Я буду машиністом і екскурсоводом одночасно. Але щоб зайняти місця у вагоні, необхідно придбати квитки. А квитки до цієї країни не продаються за гроші. Ми повинні заробити їх своїми знаннями. Ваше виконане завдання і служитиме квитком , щоб відправитися в подорож. Той хто виконав завдання, значить придбав квиток і право на посадку .
II. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Естафета» (робота по рядах)
Кожен учень бере киток відповідає на одне запитання та отримує квиток.
Що є генеративним органом у рослин? – квітка
Найважливіша частини квітки – маточка та тичинка.
За наявністю у квітів маточки та тичинок квіти бувають – маточковими, тичинковими та пустимим.
Сукупність квітів на одній осі називається – суцвіттям.
Перед заплідненням відбувається – запилення.
Що характерно для рослин, що запилюються комахами? – яскравий колір запах.
Пилкове зерно перед запиленням потрапляє на приймочку маточки.
Пилкове зерно проростає у – пилковій трубці.
Чоловічі статеві клітини називаються – спермієм.
Чоловічі статеві клітини формуються у – пиляках.
Жіноча статева клітина називається – яйцеклітинами.
Жіноча статева клітина розташована в – зародковому мішку.
Які види запилення ви знаєте?- само та перехресне запилення.
За кількістю сім’єдолей насіння буває – одно- та дводольним.
Під час злиття спермія з яйцеклітиною – утворюється зигота
Під час злиття спермія з центральною клітиною - ендосперм
Після запліднення з насінного зачатка формується насінина.
Відкрив подвійне запліднення - Сергій Гаврилович Навашин
Ендосперм – це тканина, клітини якої містять запас поживних речовин для розвитку зародка…
Всі ви маєте білети… але щоб у дорозі не сумувати ви будите цікаві завдання вирішувати… а за це отримаєте сувеніри – магнітики… а в кінці уроку ми оформимо «галерею магнітиків » на згадку про подпрож.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Щоб у дорозі не головувати я захопила з собою корзинку. Давайте разом подивимося що там є. Діти називають все там є. Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання:
- чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів?
Відповідь обгрунтуйте. (морква і буряк бульба картоплі – це видозміна кореня). Демонстрування яблука та картоплі у розрізі.
Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає.
Отже, ви вже зрозуміли що темою нашого уроку є «Плоди та їх різноманітність». Запишіть, будь-ласка, тему в зошит.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя з елементами бесіди та використанням наочності, складання опорної схеми.
Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка. В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Плід утворюється з квітки в результаті змін, які відбуваються в ній після запліднення та складається з однієї чи кількох насінин та оплодня.
Під час формування плода стінки зав'язі розростаються й утворюють оплодень або перикарпій, який складається із трьох шарів: зовнішнього – екзокарпія, внутрішнього – ендокарпія і середнього – мезокарпія.
Функції плода:
• забезпечують захист насіння,
• розвиток і дозрівання насіння,
• здійснює поширення насіння по земній поверхні .
Різноманітність плодів
Різноманітність плодів зумовлюється переважно будовою оплодня, способами розкривання, особливостями їхнього розвитку і поширення.
Якщо квітка має лише одну маточку, з неї утворюється простий плід (пшениця, вишня). За наявності у квітці декількох маточок виникає і відповідна кількість плодиків. Вони разом утворюють збірний або складний плід – як у малини. Інколи у дуже щільних суцвіттях плоди зростаються між собою утворюючи супліддя – наприклад у шовковиці.
- Скільки насіння може бути в плодах? Порівняйте плоди сливи та гороху.
(Вірно, за кількістю насіння плоди можуть бути: Однонасінні (соняшник, пшениця) та Багатонасінні (гарбуз, горох, помідор)
- Яким може бути оплодень по своїй структурі? Щоб відповісти на це питання, порівняйте оплодень яблука та горіха.
(Отже, за структурою оплодня та кількості води в ньому плоди можуть бути сухими і соковитими)
Робота з підручником у групах, час виконання – 5 хвилин; один представник із групи, використовуючи презентацію на екрані дає характеристику даним плодам):
Соковиті плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).
Назвіть типи плодів запропонованих рослин (Слайд )
Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.
До сухих розкривних багатонасінних плодів належать: листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак, блекота, дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).
1. Назвіть типи плодів запропонованих рослин (Слайд )
2. Знайди зайве (Слайд )
Розповсюдження плодів:
Ми говорили, що однієї з функцій плоду є поширення насіння по земній поверхні. А як ви думаєте, за допомогою чого поширюються полоди?
V. Виконання лабораторної роботи №10 “Будова і різноманітність плодів.” ( роздатковий матеріал, плакати) (Слайд )
VI. Підсумок уроку.
Молодці! Ви показали хороші знання. Наша подорож наближається до кінця. Пора вирушати назад додому, а магнітики ми прикріпимо на нашу дошку на згадку про країну «Королівство плодів»
VII. Домашнє завдання
Вправа « Безпрограшна лотерея»
Учні отримують конвертики у вигляді лотереї із домашнім завданням.
1.Опрацювати параграф підручника. Скласти опорні схеми.
підготувати цікаве завдання (кросворд, головоломку, ребус)