Тема: |
Вишиванка вміє промовляти |
|
Мета: |
Ознайомити дітей з народною легендою про вишиванку; розширити і поглибити знання дітей про рушник, його призначення, ознаки візерунку і кольору, народні традиції, пов’язані з рушником, виховувати почуття національної гордості,любов, повагу до праці до праці людей, розвивати естетичний смак дітей. |
|
Клас: |
3 |
|
Матеріально-технічне забезпечення: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка. Дидактичне забезпечення: презентація, відео ролик «Вишиванка», пісня «А мати вишивала рушник», муз. А.Дубини, сл. В.Вихруща, пісня «Два кольори» сл. Дмитра Павличка, муз. О.Білаша. |
||
Використані джерела: 1. Методична скарбничка вихователя ГПД. Вишиванка вміє розмовляти – 224-228 с. 2. У світі вишиванок [Електронний ресурс] / виховна година – режим доступу: https://vseosvita.ua/library/konspekt-vihovnoi-godini-u-sviti-visivanok-176406.html3. Легенда про вишиванку [Електронний ресурс] / легенда – режим доступу: https://f-yanina.jimdofree.com/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96/%D0%BB%D0%B5%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%BE-%D0%B2%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%83/ |
||
Попередня робота: бесіди, вивчення віршів |
||
Складова моделі успішного випускника: громадянин, творча особистість |
||
Орієнтир:.формування почуття патріотизму, відданості Батьківщині
|
||
Форма проведення: бесіда |
||
|
Хід гри |
|
Вихователь: |
І. Організаційний момент |
|
|
ІІ. Повідомлення теми та мети заходу |
|
|
У запису звучить пісня «Вишиванка», демонструється відео ролик «Вишиванка» |
|
Вихователь: |
З вечора тривожного аж до ранку Вишивала дівчина вишиванку. Вишивала дівчина, вишивала, Чорну і червону нитку клала. (Слайд 2) |
|
Вихователь: |
Які чудові вишиванки ми розглядали! А яка ніжна та чарівна пісня про неї звучала. І сьогодні наша розмова буде про вишиванку. |
|
|
ІІІ. Робота над темою заходу |
|
Вихователь: |
Україна здавна славиться своїми вишиванками. І вишивка так міцно увійшла у наше життя, що немає жодної оселі,де не було б вишиваних речей. |
|
Вихователь: |
Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали дівчата та жінки вечорами, аж до пізньої ночі. Вишивали зазвичай вдома, але могли збиратися і в одній хаті, тоді, вишиваючи співали жінки пісень про життя та долю українського народу. (Слайд 3) |
|
Вихователь: |
Матусі, які виховували доньок, вихвалялися своїми вишиванками. Вони вивішували вишивку «провітрюватися» на своєму подвір’ї на передодні великих свят,що усі люди бачили ту красу. |
|
Вихователь: |
Коли господині приходили одна до одної, то обов’язково показували свої вишиванки. Майстерність вишивання передавалася від матері до доньки, від бабусі до онучки. |
|
Вихователь: |
Прийшла до нас вишиванка з далеких літ, з минулих літ, з минулих поколінь. Ось що старовинна легенда розповідає про вишиванку. |
|
Вихователь: |
Легенда
Був час, коли почали на землі люди дуже вмирати від невідомої хвороби. Отак йде людина і враз упаде, почорніє, спіниться і немає людини.
А жила в селі біля Дністра бідна вдова Марія. Забрала хвороба у неї чоловіка і дітей. Лише найменша Івaнкa ще залишилась. Береже мaтіp дочечку, як скарб найдорожчий. Але не вберегла... Почала хворіти Івaнкa, не їсть, а тільки п’є, блідніє, тане просто на очах. А ще просить мaмy: Взяв стару за серце той плач і сказала: - Розповім я тобі таємницю тієї злощасної хвороби. Але обіцяй, що не проговоришся. Дитиною присягни! - Присягаю... Донькою!
- Знай, послав цю Смерть Господь Бог. Грішних багато на Землі. Сказав Бог робити мертвими усіx, на кому немає хреста. А чортяки потішилися і всіx, на кому не видно хреста, умертвляють. Що їм до людських душ? Ото і вмирають праведні з грішними разом... Ти тяжко перенесла смерть дітей. Дам тобі раду... Виший на рукавах, на пазусі і повсюди хрести. Та ший їх чорні або червоні, щоби далеко чорти бачили... Але не кажи нікому, бо смерть донечки побачиш... - Вбивці! Шийте, вишивайте сорочечки дітям і собі, - так і впала мертвою біля донечки... Від тоді відійшла хороба за ліси, за моря. А люди носять вишиванки. Матері навчають дочок вишивати, а дочки – своїх дочок. І вже ніхто не обходиться без вишиванок. Радощі та болі життя заливають жіночі руки у своїх вишиванках. (Слайд 4) |
|
Вихователь: |
Діти, що ж можна побачити на вишитих сорочках? (Відповіді дітей) |
|
Вихователь: |
Вірно, на сорочках вишивають калину, листя дуба, пташок, різні квіти. |
|
Вихователь: |
А чи знаєте ви, що вони означають? (Припущення дітей) (Слайд 5) |
|
Вихователь: |
Калина – дівоча краса, листя дуба – сила, птах – щастя родини. |
|
Вихователь: |
В Україні, за народною традицією, в кожній хаті повинен бути вишитий рушник. |
|
Вихователь: |
На вишитий рушник клали немовля, щоб було щасливе. На щастя долю давали мати рушник, коли виряджала сина в далеку дорогу. У день весілля наречені стають на рушник, щоб життя було щасливим. На весіллі почесних гостей-старостів перев’язують рушниками. (Слайд 6) |
|
Вихователь: |
Багато пісень складено про вишитий рушник. Пропоную вам послухати одну з них. |
|
|
Звучить пісня «А мати вишивала рушник», муз. А.Дубини, сл. В.Вихруща |
|
Вихователь: |
У чарівну силу рушника вірили, як у доброго чудодія. Сила рушника, діти, в його візерунках. Слід тільки розумітися у цих візерунках. Рушник, виявляється,можна читати. Якщо на рушнику є краєчки, їх ще називають «вужики», «кривульки» - це знак води. А де вода – там і життя. А ще на рушниках вишивають ромби і квадрати – це символи сонця та поля. Візерунки вишивок бувають дуже різні – це і геометричні фігури, і лінії, і квіти, і калина, і птахи. (Слайд 7) |
|
Вихователь: |
І вишивають люди різними кольорами. Але найперші кольори на вишивках – це чорний та червоний. |
|
Вихователь: |
Що означають ці кольори? |
|
Учень: |
Чорний колір – це колір землі, яка годує кожного з нас, а ще туга за рідними, журба. |
|
Учень: |
Червоний колір – це любов до рідних, один до одного, до Батьківщини. А ще – це колір калини, улюбленого куща нашого народу. |
|
|
Звучить пісня «Два кольори» сл. Дмитра Павличка, муз. О.Білаша |
|
Вихователь: |
Діти, а які кольори вишивок подобаються вам? (Відповіді дітей) |
|
|
ІV. Підсумок |
|
Вихователь: |
Кожна українська дівчина повинна вміти вишивати. Тож навчайтеся, дівчатка вишивати, вишивайте з чистими думками, світлою душею, гарними бажаннями і обов’язково з піснею, щоб наші вишивки передавались з покоління в покоління. (Слайд 8) |
|
Вихователь: |
Вишивка – це найкращий дарунок. Вона розповідає своїми кольорами, лініями та квадратами про високі гори, про ясне сонце, про красу дівочу, про поле родюче та життя минуле. Бережімо, шануймо вишиванку! |
|