Позашкільна екологічна освіта дає змогу поглиблено вивчити програмовий матеріал з географії, екології, формує у дітей ініціативу і творчість, виховує доброту, відвертість, любов до ближнього, чуйність.
Виступ екологічної бригади
Мета : формування екологічної культури учнів, екологічних знань та мислення; виховання любові до природи, дбайливого ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: карта геоекологічної ситуації України, стіннівки, виставка малюнків, плакати, пам'ятки, вислови відомих людей про охорону природи, квіти ( штучні і живі).
1-а ведуча. Мати-земле моя! У біло ~ рожевому вінку з весняних
квітів, у смарагдовім вбранні із зелених шат, у золотавому
багрянці щедрої осені - ти завжди прекрасна.
2-а ведуча« Любов до природи, бережливе ставлення до неї, тісно
пов'язане з поняттям „батьківщина". Калина під вікном рідної
оселі, тополя на околиці міста, лелече гніздо та терпкий запах
лісової конвалії - усе це картини нашого дитинства, наш
духовний світ, з яким ми вирушили чи маємо вирушити в життя.
Напевно, всі ми любимо природу, милуємося ЇЇ чарівною
красою. Але, напевно, не всі задумуємось над тим, що природа -
це наша домівка.
1-а ведуча. Гармонія і краса не обминули природу України; таке
багатство, таке різноманіття ландшафтів. Говорили в давнину:
„Тут усього вдосталь". Бо є в Україні і вікові ліси, і розлогі
степи, і щедрі чорноземи, а під ними - справжня скарбниця
корисних копалин.
1-й учень. Хоч іноді, хоч раз в житті
На самоті з природою залишся,
І подивуйся ніжній чистоті
Того зеленого затишшя.
2-й учень. Прислухайся, як трави шелестять. Як розмовляють і дерева, і квіти... Спробуй це збагнути й зрозуміти. І ти відчуєш, як очиститься душа, як серце легко стрепенеться та як народяться рядки вірша, спіши... Бо все от-от минеться.
1-й учень. Увага! Увага!
2-й учень. Слухайте нас! Вас вітає екологічна агітбригада „Сполох". Наш
Девіз - „Збережемо красу землі для наших нащадків".
Пісня «Земля не спить»
Текст песни «Земля не спит»
Я речь свою веду о том,
Что вся земля - наш общий дом.
Наш добрый дом, просторный дом,
Мы все с рожденья в нём живём.
Ещё о том веду я речь,
Что этот дом хотят поджечь,
Хотят, чтоб к нам пришла беда,
Чтоб жизнь исчезла навсегда.
Земля не спит, и каждый день
Глядит в глаза своих детей,
Тебе и мне глядит в глаза,
И нам с тобой молчать нельзя.
Я речь свою веду о том,
Что всем нам дорог этот дом,
Наш добрый дом, просторный дом,
Мы все с рожденья в нём живём.
Ещё о том веду я речь,
Что мы наш дом должны сберечь,
Давай докажем, что не зря
На нас надеется земля.
Земля не спит, и каждый день
Глядит в глаза своих детей,
Тебе и мне глядит в глаза,
И нам с тобой молчать нельзя.
Земля не спит, и каждый день
Глядит в глаза своих детей,
Тебе и мне глядит в глаза,
И нам с тобой молчать нельзя.
Земля не спит, и каждый день
Глядит в глаза своих детей,
Тебе и мне глядит в глаза,
И нам с тобой молчать нельзя.
1-й учасник. Рідна природа... неосяжний чарівний світ. Але чи
залишиться отак і завтра і завжди, через роки, століття ? Ще в
середині минулого сторіччя наш видатний співвітчизник,
засновник науки про біосферу, Володимир Вернадський
попереджав : „Перед людиною відкривається величезне
майбутнє, якщо вона зрозуміє це і не стане використовувати
свій розум і свою працю на самознищення людини".
Декламування вірша під мотив пісні «Красная книга» Газманова
Слайди про знищення природи
2-й учасник. Переорано землю, переорано небо,
Наче нам на цім світі вже й нічого не треба -
Ні трави, ні повітря, ні річок, ані квітів.
Наче прагнемо разом на край світу злетіти.
Загубили ми душі і розвіяли думи.
Зупинися, людино, хоч на мить, і подумай -
Роки мчать, скаженіють, ми поспішаємо за прогресом.
Тільки ставлять навіщо нам під ліжко АЕСи.
Трощим ліс і дерева, що в гаях причаїлись,
Та невже ж ми нічому за життя не навчились ?
Текст песни «Дорога добра»
Спроси у жизни строгой
Какой идти дорогой,
Куда по свету белому
Отправиться с утра.
Иди за солнцем следом,
Хоть этот путь неведом,
Иди, мой друг, всегда иди
Дорогою добра.
Иди за солнцем следом,
Хоть этот путь неведом,
Иди, мой друг, всегда иди
Дорогою добра.
Забудь свои заботы,
Падения и взлёты,
Не хнычь, когда судьба себя
Ведёт не как сестра.
Но если с другом худо,
Не уповай на чудо,
Спеши к нему, всегда веди
Дорогою добра.
Но если с другом худо,
Не уповай на чудо,
Спеши к нему, всегда веди
Дорогою добра.
Ах, сколько будет разных
Сомнений и соблазнов,
Не забывай, что это жизнь,
Не детская игра.
Ты прочь гони соблазны,
Усвой закон негласный,
Иди, мой друг, всегда иди
Дорогою добра.
Ты прочь гони соблазны,
Усвой закон негласный,
Иди, мой друг, всегда иди
Дорогою добра.
Спроси у жизни строгой
Какой идти дорогой,
Куда по свету белому
Отправиться с утра.
Иди за солнцем следом,
Хоть этот путь неведом,
Иди, мой друг, всегда иди
Дорогою добра.
Иди за солнцем следом,
Хоть этот путь неведом,
Иди, мой друг, всегда иди
Дорогою добра.
1-й читець.
Кромсая лед, меняем рек теченье,
Твердим о том, что дел невпроворот.
Но мы еще придем просить прощенье
У этих рек, барханов и болот,
У самого гигантского восхода,
У самого мельчайшего малька...
Пока об этом думать неохота,
Сейчас нам не до этого... пока.
Аэродромы, пирсы и перроны,
Леса без птиц и земли без воды...
Все меньше окружающей природы.
Все больше окружающей среды.
2-й читець. Нині ми боремося проти знищення природи: думаємо про те, як
зберегти воду і повітря, як посадити сади по всій Україні, як
знову барвистими квітами прикрасити нашу землю. Все це
потребує воістину героїчної праці. Але перш за все потребує
доброго серця, невтомних рук та розуміння того, що без
щоденної роботи по збереженню природи нам просто не вижити.
3-й читець. Кожна людина не має морального права стояти осторонь
екологічних турбот, бути пасивним спостерігачем, бо все
менше й менше залишається на нашій землі місць, де
людина почувала б себе у цілковитій безпеці.
Декламування вірша під мотив пісні «Чистые пруды»
Кущ ожини
Я - останній кущ ожини,
всі пішли під сокири й машини.
Того дня наче смерч пронісся:
трощив коріння і листя.
Потоптали, переорали.
Як просили ми, як ми кричали.
Ми за планом під рубку попали,
і глушив наші крики трактор.
Документ нам якийсь показали –
Боротьба за високу культуру.
Ой, не вимірять в серці зажуру.
Де он клумба - там ожина родина.
Скільки ягід - дивитись було мило.
Хтось отримав за клумбу вимпел.
А ожина, було, всім насипле
Дивних ягід пригорщі повні.
Ти чуєш, земле, Як ожина стогне ?
4-й читець. На порозі третього тисячоліття людство повинно вирішити
ці важливі проблеми, які створюють небезпеку самому
життю людей. Розвиток науки і техніки, створення ядерної
зброї призвело до того, що нині людина може покласти
край власному існуванню.
1-а ведуча. В умовах забруднення і знищення навколишнього середовища
загибель живої природи стала першою проблемою сьогодення. І
якщо людина не потурбується про майбутнє Землі, то хто ?
2-а ведуча. Щогодини тисяча чоловік вмирають від отруєння водою; п'ять-
шість видів рослин чи тварин щезають з обличчя Землі.
Щорічно знищуються 50 тонн родючого грунту. Якщо нинішні
підходи до експлуатації природного середовища збережуться
протягом наступних 40 років, настане остаточна деградація
природи й життя на Землі стане неможливим !!!
1-а ведуча. Не обійшли екологічні проблеми і нашу рідну Землю.
2-а ведуча. Спробуємо оцінити забрудненість території України за
екологічною картою. У результаті роботи з картою виділені такі
регіони:
Слайд екологічної карти. Робота по карті
1. Екологічної рівноваги (відносно екологічно комфортні території з невеликим перевищенням нормативів забруднення):
- Українські Карпати;
- Кримські гори;
- Волинь.
2. Екологічної кризи (екологічно некомфортні території з перевищенням припустимих нормативів):
- Середнє Придніпров'я;
- Донбас;
- Чорноморсько - Приазовський;
- великі міста.
3. Екологічної катастрофи (надзвичайно забруднені та регіони екологічної біди):
- Південно - Поліський (зона ЧАЕС )
1-й учень. Територія нашої області належить до регіону екологічної кризи
( екологічно некомфортної території з підвищенням припустимих
нормативів).
2-й учень. Екологічні проблеми актуальні і для нашого села. 1. Випадання
„Кислотних дощів".
2. Виснаження, деградація грунтів в результаті непродуманої
меліорації.
3. Різке підвищення рівня ґрунтових вод в результаті вирубки
дерев, садів, надмірного розорювання степів, що призводить до
небажаних явищ: підтопленню, засоленню грунтів.
3-й учень. Щось не те на Україні,
щось не все в порядку:
Сади вишневі похилились,
Хрущі вже давно не гудуть,
Лише дощі кислотні йдуть,
І хімікати розчиняють
Ту рідну землю.
1-а ведуча. Так, на жаль, ми не завжди шануємо чарівну вроду природи.
2-а ведуча. Ось яку жартівливу історію ми б хотіли розповісти про пригоди
казкових героїв, про неприємності з якими вони зустрілися,
спілкуючись наодинці з природою.
Сценка „Ворона"
(розповідають по черз у ритмі музики)
Одну веселу казку,
А, може, і не казку,
А може й не веселу,
Хотіли б розказать
Ми знаємо з дитинства,
А може й не з дитинства,
А може і не знаємо,
Та будемо вивчать.
Схотілося вороні,
А може і собаці,
А може і корові,
Напитися води.
Відро було порожнє,
У крані було пусто,
І рушили в дорогу
До нашого Дніпра.
Ворона раз хапнула,
Собачка два лизнула,
Корова три сьорбнула,
Відчули гострий біль.
Відкіль же вони знать могли,
Що в річці цій чарівній
Сьогодні так багато
Отруйних речовин.
Мораль цієї казки,
А може і не казки,
Повинні знати власники
Великих виробництв,
Бо наслідки роботи
Всіх фабрик і заводів
Отруєнням впливають
На всякий організм.
Пісня «У природы нет плохой погоды»
Текст пісні «У Природы нет плохой погоды»
У природы нет плохой погоды –
Каждая погода благодать.
Дождь ли снег - любое время года
Надо благодарно принимать,
Отзвуки душевной непогоды,
В сердце одиночества печать,
И бессонниц горестные всходы
Надо благодарно принимать,
Надо благодарно принимать.
Смерть желаний, годы и невзгоды –
С каждым днем все непосильней кладь,
Что тебе назначено природой
Надо благодарно принимать.
Смену лет, закаты и восходы,
И любви последней благодать,
Как и дату своего ухода
Надо благодарно принимать,
Надо благодарно принимать.
У природы нет плохой погоды,
Ход времен нельзя остановить.
Осень жизни, как и осень года,
Надо, не скорбя, благословить.
Надо, не скорбя, благословить,
Надо, не скорбя, благословить.
Декламування вірша під мотив пісні «Океан»
Слайди по темі «Чорнобиль»
1-й читець. Попіл Чорнобиля стукає в наші серця. 26 квітня - чорний день в
історії України, адже саме в цей день вибухнув четвертий блок
Чорнобильського реактора! Доля дала можливість зазирнути за
край ночі, тієї ночі, яка настане, якщо почнуть вибухати атомні
боєголовки.
Страшний скрипаль узяв уже смичок,
Він буде грати реквієм річок.
Хто вдарив землю в сонячне сплетіння,
Хто спричинив конвульсії стихій ?
Я чую увертюру апокаліпсису.
2-й читець. Хочу, щоб жили дерева... Весною в нашому саду всохла молода
черешня, котру посадив дідусь. Страшно дивитись, як вмирає
дерево. Квіточки опускають голівки і в'януть і висихають
гілки, чорніють. Може, черешню вбив Чорнобиль. Хоч вона
суха, я її люблю. Не хочу, щоб дерева вмирали. Нехай квітнуть
і зеленіють по всій землі.
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти:
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня - підсніжник ?
3-й читець. А мені дуже подобається, як цвіте навесні бузок біля моєї хати і
ввечері розносить свої приємні пахощі по всій околиці. Навіть
не віриться, що таке добро людина може знівечити. А ще я мрію,
щоб лелеки змостили в моєму подвір'ї на дереві гніздо. І
прокинувшись вранці, я радісно слухала їхнє клекотання. Я
люблю і ціную цих ніжних птахів, яких створила природа.
Природа-це багатство нашої країни. Багатство всього світу.
4-й читець. Чому ми мовчимо ?
Чому не діємо ?
Чому так тремтимо ?
Чому добро не сіємо ?
1-й читець. Ми знаємо, що для цього потрібно мати мужність. Нехай істина
про охорону природи буде підтримана саме мужніми людьми!
Зупинімось — благаємо всіх.
Все задумано мудро в природі.
Жити всьому у мирі і злагоді,
Річка хай, куди хоче, тече.
Як зрубаємо дерево –
Вмить поспішаємо хоч два посадить.
Як асфальт-то не через калину,
Джерельце - хай не знає зупину.
Полюбімо природу палко,
Не топчімо ногами фіалку...
Зупинімось, останній є шанс.
Ця планета тільки для нас.
Люди, будьте ж людьми!
2-й читець. Це моя Україна - рідна, священна земля моїх дідусів, прадідів,
тут я народився, тут вперше побачив сліпучу синь українського
неба і золоті розмови пшеничних ланів...
Людино, зупинися! Не роби боляче ні тварині, ні деревині,
ні стеблині. Ти ж володар їх і захисник. Будь добрим господарем
на своїй землі. Не губи краси. Розумій її, бо краса така сила, без
якої не може бути справжнього життя. Бережи красу, бо ти ж на
землі людина.
Пісня «Этот большой мир»
«Я возьму этот большой мир»
Ночь прошла, будто прошла боль,
Спит земля, пусть отдохнёт, пусть.
У Земли, как и у нас с тобой,
Всё, впереди, долгий, как жизнь, путь.
Я возьму этот большой мир,
Каждый день, каждый его час,
Если что-то я забуду,
Вряд ли звёзды примут нас.
Если что-то я забуду,
Вряд ли звёзды примут нас.
Я возьму щебет земных птиц,
Я возьму добрых ручьёв плеск,
Я возьму свет грозовых зарниц,
Шёпот ветров, зимний пустой лес...
Я возьму этот большой мир,
Каждый день, каждый его час,
Если что-то я забуду,
Вряд ли звёзды примут нас.
Если что-то я забуду,
Вряд ли звёзды примут нас.
Використана література
1. Кульчицька О.М. Шкільні свята : Навчальний посібник. -Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2004.
2. Тиждень географії у школі / Упоряд. В.М.Андрєєва. - X.: Вид. Група „Основа", 2005.
3. Фізична географія України: Підруч. Для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Зодіак - ЕКО, 2005.
Додатки до виступу:
1