Формування цінностей у дітей з особливими освітніми потребами
«Нещасна, знедолена природою… маленька
людина не повинна знати про те, що вона −
малоздібна, що в неї − слабкий розум.
Виховання такої людини повинно бути
в сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим»
В. О. Сухомлинський.
Для кожного з нас життя має власний неповторний сенс. Пріоритети, якими керується людина, формуються в ній ще з дитинства завдяки зусиллям батьків, школи і навіть оточення друзів. У період дорослішання життєві цінності дитини змінюються, набувають нових форм , але суть залишається тією, яку вклали в дитинстві. Тому так важливо прищеплювати дітям життєві цінності з юного віку.
Цінності - це те, що особливо важливо для людини. Їх усвідомлення та реалізація дають їй можливість сформуватись як особистість, відчути задоволення від праці, набути необхідних для життя умінь і навичок.
Цінності - джерело мотивації діяльності.
У Національній доктрині розвитку освіти зазначено, що «національне виховання є одним із головних пріоритетів, органічною складовою освіти. Його основна мета – виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємовідносин, формування у молоді потреби та уміння жити в громадському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної художньо-естетичної, трудової, екологічної культури» [2, c.4-6]
Основною метою національно-патріотичного виховання дітей з особливими освітніми потребами є передача вихованцям соціального досвіду, успадкування ними духовних надбань українського народу, формування особистісних рис громадянина Української держави. Все це реалізуємо через проведення тематичних ранкових зустрічей «Україна – моя країна», «Державні символи України», години спілкування «Українці - нація незламних», «З Україною в серці», позакласні заходи « А я просто україночка…», «Україна - європейська держава ».У свідомості дітей з ООП утверджується повага до Конституції України,її законів та державної символіки, формується почуття гордості за державу. А під час екскурсій визначними місцями України, зустрічей з відомими людьми, захисниками держави формується почуття відповідальності та турботи про благо свого народу, готовність до виконання громадянського обов’язку із захисту незалежності України, почуття гордості.
Виховний процес в НУШ є невід’ємною складовою всього освітнього процесу і орієнтується на загальнолюдських цінностях, зокрема морально-етичних (гідність, чесність,справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичних(свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля,повага до закону, солідарність, відповідальність) [1, с.19]
Роль педагогічних працівників - сприяти формуванню суспільних цінностей у здобувачів освіти у процесі їх навчання, виховання та розвитку.
Розвиток морально - духовних цінностей у дітей відбувається через моделювання ситуацій, де розкриваються існуючі в суспільстві відносини між людьми. Але інколи виникають труднощі через невміння дітей з ООП виступати в ролі акторів, їх невпевненості, неможливості самостійно продумувати і аналізувати ситуацію, через їх емоційні та поведінкові особливості.Так, наприклад, при проведенні місячника «Моральність – основа моїх знань» знайомимо дітей із такими поняттями, як «дружба», «доброта», «чесність»,«справедливість»,«ввічливість», «милосердя». Створюємо такі ситуації, де треба співпереживати, робити вибір, оцінювати вчинки та зовнішність інших, давати поради. Це надає дитині змогу відчути свою значимість та необхідність, бажання подобатися і брати приклад, а ще змінювати себе.
Особливу дитину потрібно по - особливому вчити й по - особливому виховувати. Формування загальнолюдських цінностей та виховання вільної, самостійної, відповідальної, соціально активної і соціально адаптованої особистості, яка здатна змінювати навколишній світ і себе саму в ньому - основа виховання дитини із ООП. Для цього застосовуємо методи, які засновані на співпраці . Так під час роботи над проєктом «Мій рідний ліцей», колективного створення колажу « Осінь золотава» розвивали у дітей з ООП самостійність та відповідальність за виконану роботу. А залучення учнів до спільної діяльності: активна участь в колективних іграх, виконання різноманітних доручень, чергування в класі, участь в прибиранні шкільного подвір’я, робота на ділянці сприяли розвитку турботливого ставлення до навколишнього світу, уміння працювати в колективі та дотримуватись його правил.
На фоні емоційної залежності від учителя у дітей з ООП розвивається потреба визнання, прагнення отримати високу оцінку своїх досягнень.
Якщо цю потребу не задовольнити, це спричинить небажані форми поведінки,брехливість, заздрість, упертість. Тому однією із стрижневих складових формування моральної вихованості учнів є розвиток їхньої моральної свідомості. Цей процес базуємо на основі загальнолюдських цінностей: ідеалів поваги і правди, свободи і чесності, совісті і людської гідності. Тут на допомогу приходить художня література. Детальний аналіз загадок, прислів’їв, скоромовок, віршів дозволяє дітям долучатися до важливих загальнолюдських цінностей. Прослухавши та проаналізувавши твір, дитина з ООП здатна ототожнювати себе з його героєм, сприймати його переживання, турботи, манери, як власні. На уроці читання після аналізу сюжету та головних персонажів казки Ірини Прокопенко «Сонце,сонечко та соняшник», учні з радістю перевтілювались в казкових героїв, демонструючи їх поведінку, манери, голос . Це допомогло дітям усвідомити правила гарної поведінки та зробити висновки.
Дуже важливим критерієм є поважне ставлення до людей. Воно не тільки дозволяє черпати натхнення в кращих якостях оточуючих, але й дозволяє краще побачити і виправити свої недоліки. Перегляд та обговорення повчальних мультфільмів та відеороликів «Не треба ображати друзів», «Жив собі чорний кіт», «Котик та Півник», «Як метелик вивчав життя» допомагають розвивати в дітей моральну свідомість та повагу до людей.
Проведення корекційно – розвиткових занять у дітей з ООП розвиває комунікативні вміння та навички співпраці. Під час занять педагоги
команди супроводу налаштовують дітей на позитивний емоційний настрій, створюють ситуацію довіри і успіху, доброзичливості, позитивного ставлення до оточуючих. Приділяють увагу роботі, спрямованій на прищеплення кожному учневі усвідомлення власної неповторності, спонукають його до самовиховання, щоб стати творцем самого себе. Цьому сприяють психологічне тестування, анкетування, результати яких аналізуються командою супроводу з метою подальшого планування роботи та використання ефективніших методів та прийомів навчання та виховання. Пошук нових методів виховання дає можливість викликати в дитини з ООП потребу особистісного контакту з класоводом та однокласниками , прагнення дістати від них схвалення та підтримку своїх дій.
Свою роботу команда супроводу будує так, щоб не тільки давати дітям знання, а й допомогти їм усвідомити цінності й пріоритети, сформувати необхідні уміння і навички для повсякденного життя. Це допоможе дитині з ООП легко влитися в соціум, перебороти невпевненість в собі, вирішувати конфлікти з оточуючими.
Література
1. Концепція «Нова українська школа», с.19
2. Національна доктрина розвитку освіти України: затв. Указом Президента від 17.04. 2002р. - № 347//Освіта України. – 2002 – 23 квітня (№ 33) – С. 4–6.
3. В.Сухомлинський. Вибрані твори : у 5 т. –К., 1977. − Т. 5. − С. 59