У виступі окреслено наступне:
Кожна дитина прагне, щоб її помітили, відзначили як успішну, прагне заявити про себе світові. І тому завдання педагогічного колективу САГ - дбайливо ростити нові таланти, починаючи з молодшого підліткового віку. Саме на вирішення цієї проблеми націлений проект «Я - неповторний». Актуальність його якраз у тому й полягає, що через добір різноманітних способів демонстрування себе як особистості творчої, неповторної, дитина навчиться представляти свій талант, свої здобутки.
Хід реалізації виховного проекту
«Я- неповторний»
...Дитина має бути не тільки учнем,
а передусім людиною з різноманітними
інтересами, запитами, прагненнями.
В.Сухомлинський
Кожна дитина прагне, щоб її помітили, відзначили як успішну, прагне заявити про себе світові. І тому завдання педагогічного колективу САГ - дбайливо ростити нові таланти, починаючи з молодшого підліткового віку. Саме на вирішення цієї проблеми націлений проект «Я - неповторний». Актуальність його якраз у тому й полягає, що через добір різноманітних способів демонстрування себе як особистості творчої, неповторної, дитина навчиться представляти свій талант, свої здобутки.
У змісті проекту передбачено різноманітні форми організації і проведення заходів, через участь у яких дитина зможе продемонструвати все, до чого найбільше схильна. До реалізації проекту залучено гімназію і позашкільні навчальні заклади та батьків. Форми проведення заходів різноманітні, всі вони спрямовані обличчям до дитини, напрями – теж, зокрема: естетичний (музика, образотворче мистецтво, фотографія, театр, архітектура, дизайн, танці), інтелектуальний (навчальні предмети, загальний розвиток), спортивний, декоративно-прикладне мистецтво, сфера обслуговування, екологія. Таким чином, у ході проекту зусиллями батьків, педагогів, громади кожна дитина має змогу самовиразитися.
З роками в дітей творче захоплення може стати справою всього життя, вплинути на вибір професії, підвалини якої закладає проект «Я - неповторний». Завдяки цьому вони змінять світ навколо себе, зроблять своє життя і тих, хто їх оточує, красивішим, довершенішим.
Більшості учнів гімназії проект допомагає усвідомити і сформувати себе як неповторну особистість, здатну до постійного самовдосконалення і реалізації.
Намагаємося створити кожній дитині необхідні умови та можливості для самопрезентації, для того, щоб через демонстрування своїх здобутків, здібностей, неповторності сприяти самореалізації, самоствердженню, підвищенню самооцінки та виробленню потреби самоудосконалення.
Для організації роботи з обдарованими дітьми в гімназії вироблено алгоритм діяльності з цього питання:
1. Виявляємо здібності та обдарування учнів способом діагностування учнів щодо їх захоплень та створення умов для навчання і розвитку обдарованих учнів на основі використання інноваційних педагогічних технологій, а саме: анкетування «Світ моїх захоплень» і створення банку даних(січень 2011р.) .
2. Створено та постійно оновлюється банк даних «Обдарованість», вивчаються щорічно схильності, потреби , інтереси учнів 5-их класів, у кого з учнів:
3.Залучено дітей до участі в роботі гімназійних та позашкільних гуртків (76%), клубів ( 16%), секцій (30%), персональних виставок (28%) з метою удосконалення майстерності; формування естетичних смаків, виховання потреби жити за законами краси, здатності до саморозвитку та самовдосконалення/
4.Охоплено талановитих учнів до участі в предметних олімпіадах (32%), інтелектуальних турнірах (7%), науково-пошуковій роботі та створенні проектів (15%), у яких активізуються дослідницько-пошукові та наукові можливості учнів; розкривається їх творчий та інтелектуальний потенціал; відбувається їх самовираження та самоствердження; осмислена необхідність усвідомленого вибору професії.
5.Залучено обдарованих учнів до участі в загальногімназійних , районних та обласних фестивалях (31%), змаганнях (70%), оглядах – конкурсах (65%), концертах (63%), в оздоровчих таборах (79%), де учні демонструють свої вміння і навички, набувають досвіду, в них формується відчуття духу змагальності.
6. Проводимо мотиваційну роботу з обдарованими гімназистами для орієнтації їх на досягнення високих результатів.
Таким чином, творчість для гімназиста в навчальному процесі передбачає наявність у нього здібностей, мотивів, знань і умінь, завдяки яким створюється особистість, що відрізняється новизною, оригінальністю, унікальністю.
Існує думка, що обдаровані діти не потребують допомоги дорослих, не відчувають потреби в особливій увазі і керівництві. Але насправді такі діти найбільш чутливі до оцінки їхньої діяльності, поведінки і мислення, тому вони вважають, що їм потрібна допомога у розвитку здібностей та творчого потенціалу: батьків – 95%; учителів – 67%.
Протягом 2011 року у гімназії працювало 7 гуртків і 2 секції, 10 факультативів. Загалом із 293 учнів задіяно в гуртках і факультативах 187 учнів, що становило 64%. 123 учнів відвідували позашкільні творчі заклади, що становило 42 %. Активно працюють обдаровані діти на 8 факультативах, де залучено понад 100 учнів, що складає 30% від усіх учнів гімназії.
Способи та форми реалізації проекту різноманітні. Найбільш цілеспрямованими та дієвими були:
Додатковими засобами виконання даного проекту були:
- Анкетування батьків «Чи створюєте ви умови для розвитку обдарувань вашої дитини?» (вересень – жовтень 2011р.)
- Розроблено рекомендації батькам обдарованих дітей «Як допомогти та не зашкодити вашій дитині» (листопад 2011р.).
Наша робота має найблагороднішу мету – виховання і навчання гімназистів, тому ми намагаємося зрозуміти кожну особистість.
Ми любимо кожну дитину,
І кожній даруємо шанс
Збагнути: вона неповторна, єдина
Для нас, для родини, всієї країни.
Отож, ми, педагоги, повинні керуватися твердженням В.Сухомлинського про те, що у природі немає дитини безталанної, ні на що не здатної. І недарма кажуть, що вчителів можна назвати ювелірами. Адже вони отримують в особі дітей невідшліфоване каміння і роблять з нього шедеври. І щастя, коли педагог зуміє знайти, почути, зрозуміти та розкрити талановиту дитину.
Відповідно до вище зазначеного, пропоную наступні рекомендації щодо реалізації даного проекту:
1. Кожна дитина неповторна і нашим завданням є допомогти розкрити їй свій творчий потенціал.
2. Надати учням можливості для реалізації індивідуальних творчих потреб.
4. Створити сприятливі умови для оволодіння практичними вміннями і навичками.
5. Ефективно впроваджувати педагогам гімназії та керівникам гуртків інноваційні технології навчання.
6. Залучити до активної співпраці родини обдарованих дітей, що надасть можливість всебічному розвитку учнів.
1