Виступ на методичному об’єднанні вчителів початкових класів «Ділимося досвідом роботи у 1 класі НУШ»
Вступне слово
Доброго дня, шановні колеги! Минулого навчального року я працювала з першим класом нової української школи. Цього року першачків приймаєте ви. Тому сьогодні я хочу поділитися з вами деякою інформацією та матеріалами, які, я сподіваюся, стануть вам у нагоді та допоможуть у роботі.
Не буду розповідати, що таке НУШ, які її компоненти, зміст освіти, принципи стандарту початкової освіти і т.д. Впевнена, що всі ви пройшли курси, прослухали безліч вебінарів і все це знаєте. Тим паче, вся ця інформація є у вільному доступі в інтернеті, і за необхідності ви можете її знайти.
Сьогодні я хочу зупинитися на тих аспектах і питаннях, які для мене стали найактуальнішими.
Їх може бути багато і різні. Скільки джерел – стільки варіантів. Але я зупинилася на 7 основних осередках. Їх оформлення залежить від фантазії учителя та, звичайно, можливостей та ресурсів. В інтернеті є достатньо матеріалів для оформлення осередків, ви можете їх переглянути та обрати саме той варіант, який вам найбільше сподобається. Трохи детальніше зупинимося на кожному з них.
Практика ранкових зустрічей є однією з успішних практик, що допомагає вчителеві у створенні спільноти в класі. Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня всієї групи з педагогом. Їй присвячують близько 20 хвилин, аби створити позитивну атмосферу в класі на весь час перебування дітей у школі. Учні збираються, щоб привітати одне одного, вислухати думки друзів про певне питання, поставити та обговорити запитання. Ранкова зустріч формує ті цінності, які стають основою для створення відповідальної та дбайливої спільноти дітей. Вона надає педагогам можливість навчити школярів взаємної поваги та позитивного ставлення одне до одного, сприяє формуванню цілісного колективу.
Ранкова зустріч містить 4 основні компоненти.
Привітання – перший компонент РЗ. Є дуже багато варіантів його проведення. На курсах нас з ними знайомили.
Другий компонент – обмін інформацією. Учні висловлюють власні ідеї, почуття, а також обмінюються важливою для них інформацією та досвідом. Це формує у школярів навички вільних висловлювань перед іншими дітьми та батьками.
Групове заняття – наступний компонент РЗ. Кожен учасник групи приєднується до спільних розваг – співає, грається в ігри, бере участь у різних приємних заняттях. Серед цих занять повинні бути ігри, що не передбачають суперництво. Групові заняття спрямовані на задоволення притаманного дітям бажання рухатися.
Щоденник вражень – завершальний елемент РЗ. У звичайному зошиті, альбомі для малювання чи блокноті учні ведуть власні записи. Діти самостійно обирають тему із запропонованих, визначають, чим писати.
Піклування одне про одного, відчуття емоційної безпеки, готовність допомагати друзям – це саме ті якості, що відображають суть ранкової зустрічі.
Цей урок проводиться виключно першим щодня. 15–20 хвилин уроку займає ранкова зустріч, під час якої визначається тема дня та створюється позитивна атмосфера в дитячому колективі. Далі працюємо за темою уроку.
Дуже багато корисної інформації можна знайти на сайті svitdovkola.org
Тут є і теоретичні матеріали, і мультфільми, і презентації, і живі комікси, і інтерактивні завдання за кожним тижнем.
Також кожна школа отримала комплект «Я досліджую світ». В електронному варіанті він є на сайті autta.org.ua
“Оцінювання результатів навчання та особистих досягнень учнів у першому класі має формувальний характер, здійснюється вербально, на суб’єктних засадах, що передбачає активне залучення учнів до самоконтролю і самооцінювання“, – зазначено в нових рекомендаціях щодо оцінювання першачків.
Кожен учень отримує свідоцтво досягнень. Заповнюється воно у двох екземплярах 2 рази на рік: у жовтні та в кінці навчального року. Один екземпляр видається батькам школяра, інший залишається в школі та зберігається у портфоліо. У свідоцтві зазначається рівень особистих досягнень учня з української мови, математики, курсу «Я досліджую світ», технологій, мистецтва, фізичної культури та іншомовної освіти. Завантажити цей документ можна на сайті nus.org.ua або скопіювати з моєї флешки.
Портфоліо – це систематичний збір робіт учня. Воно може містити роботи, що відбираються вчителем, дитиною та батьками та має відображати щоденні види діяльності дитини. Портфоліо має бути постійним процесом – так воно зможе відобразити зусилля дитини, її прогрес та навчальні досягнення за певний період часу. За допомогою портфоліо можна зрозуміти процес мислення дитини і спланувати відповідні стратегії та методи роботи з нею. Портфоліо відображає сильні сторони дитини, а також її потреби.
Як же виглядає портфоліо учня початкової школи? У першу чергу воно має бути яскравим, барвистим. У портфоліо показуються усі успіхи, досягнення дитини, позитивні емоції, виражені в творчих роботах, думках дитини, її відношення до навколишнього світу. Більше того, створення портфоліо допоможе більше дізнатися про дитину, адже сторінки портфоліо міститимуть інформацію про характер, захоплення, різні досягнення – у навчанні, в спорті тощо.
В інтернеті є багато варіантів оформлення портфоліо. Я можу поділитися з вами портфоліо, яке робила для своїх учнів.
svitdovkola.org
autta.org.ua
nus.org.ua
video.novashkola.ua
На цьому сайті ви знайдете цікаві відео до багатьох тем з української мови, математики, мистецтва, зокрема музичного і образотворчого.
1