Виступ на МО "Цільова орієнтація освітнього процесу або успішна самореалізація учня через ключові компетентності НУШ. Мовна компетентність.

Про матеріал
Ефективні види, форми, методи, прийоми роботи вчителя початкових класів у формуванні мовленнєвої компетентності молодших школярів.
Перегляд файлу

Мовна компетентність                                                 Онацька О.В.

   Концептуальні положення, запити сучасного суспільства й державні вимоги до реформування мовної освіти в Україні спрямовані на підвищення загальномовної та мовленнєвої культури громадян. Основною метою Нової української школи є розвиток комунікативної компетентності особистості, формування учня-мовця, здатного до самопізнання, саморозвитку,  самореалізації і творчої праці.

  Питання формування мовленнєвої компетентності – одне з основних завдань учителя початкових класів нашого закладу. Мовленнєві знання, вміння та навички необхідні для ефективного здійснення мовленнєвої діяльності в умовах міжособистісної взаємодії, в різних ситуаціях спілкування: з різною метою, в різних умовах, з різними співрозмовниками. На уроці української мови нині основна увага зосереджується на мовленнєвій діяльності учнів. Одночасно молодшими школярами засвоюється мовний матеріал і формуються їхні мовно-мовленнєві вміння. Навчання відбувається безпосередньо через спілкування. Саме тому педагоги нашого закладу  приділяють особливу увагу процесу формування мовленнєвої компетентності молодших школярів. Уміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, систематизувати, узагальнювати мовні явища формуються через застосування знань з мови у різних видах мовленнєвої діяльності. Опанування мовленнєвою діяльністю здійснюється в процесі навчання на комунікативній основі, яка включає слухання, говоріння, читання і письмо. Комунікація є основним способом існування особистості, головною умовою її навчання і виховання, розвитку і формування громадянина у сучасному світі. Навчати учнів спілкуватися, формувати і розвивати їхню мовленнєву компетентність – завдання не тільки вчителя початкових класів і вчителя-словесника, а й усього педагогічного колективу школи.

  Вчителі початкових класів нашого закладу використовують наступні прийоми розвитку мовної компетентності: написання творів, переказів, активізація словника учнів, робота в малих групах, робота з Lego,  створення проблемних ситуацій, творчі вправи та завдання, складання казок, віршів, діалогічне мовлення, подорожі, рольові ігри, нестандартні уроки.

 Ефективні види роботи, які  спрямовані на формування мовленнєвої компетентності: розповідь за власним малюнком, спостереженнями, досвідом, висловлювання “ланцюжком” за початком, який задає вчитель, створення ситуацій для спілкування в парах з метою одержання інформації, інсценізація прослуханих або колективно складених казок, оповідань, розігрування мовленнєвих ситуацій, на основі власного досвіду, розігрування уявних (за словесним описом) мовленнєвих ситуацій, проведення рольових ігор, співпраця в парах, у мінігрупах, під час якої учні змушені у ході спільної діяльності, спілкуючись, домовлятися про розподіл ролей та особливості виконання завдання, переказування тексту з орієнтацією на слухача.

 Інтерактивні форми роботи на уроках також спрямовані на формування мовленнєвих умінь. Які ж переваги інтерактивного навчання молодших школярів? У роботі задіяні усі учні класу; школярі  навчаються працювати у команді; формується доброзичливе ставлення до опонента; кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; створюється «ситуація успіху»; за короткий час опановується велика кількість матеріалу; формуються навички толерантного спілкування; вміння аргументувати свій погляд, знаходити альтернативне рішення проблеми.

  Педагоги нашого закладу постійно використовують інтерактивні технології навчання на уроках української мови  «Гронування», складання «павутинки», «Асоціативний кущ»,  «Роз'єднай слова», «Дешифрувальник», «Кубування» (робота в групах), «Мікрофон», «Крісло автора», інтерв'ю, сенкан, «Криголам», театралізація. 

  «Щоденні 5»– методика формування мовленнєвої компетентності Засновники методики DAILY 5 Гейл Боші Джоан Мозер вчительки початкових класів м. Сієтл США

Читання для себе.  Задачі, які вирішують учні: учні самостійно обирають книгу. Обирають зручне місце для читання. Залишаються на одному місці. Дотримуються правил читання. Тримають правильно книгу. Слідкують за своєю поставою. Виконують завдання після опрацювання твору. Читають увесь відведений час. Я читаю для себе! Я можу дізнатись багато цікавого і корисного!

Читання для когось. Задачі, які вирішують учні: об’єднуються в пари за інтересами або вибраним твором. Обирають зручне місце для читання. Після обрання твору відразу розпочинають роботу. Читають по черзі. Весь відведений час працюють на одному місці. Допомагають один одному зрозуміти прочитане, ставлячи запитання один одному (забезпечується вид мовленнєвої діяльності – аудіювання). Ми разом практикуємось! Щоб краще читати! Щоб краще розуміти прочитане!

Слухання. Задачі, які вирішують учні: спокійно беруть всі необхідні матеріали. Одразу починають працювати. Використовують стратегії та прийоми для розуміння почутого. Використовують лише ті засоби і записи, які рекомендує учитель. Обирають зручне місце для роботи. Весь відведений час працюють на одному місці. Виконують завдання після опрацювання твору. Я слухаю, щоб отримати інформацію. Я можу дізнатись багато цікавого.!

 У початковій школі учні починають навчатися  працювати  зі словниками, таким чином поповнюють свій лексичний запас, обирають незнайомі слова , які зустріли під час читання художніх текстів, дотримуються правил письма, використовують набуті знання під час написання різного виду робіт: переказів, оповідань, власних висловлювань, розвивають зв’язне мовлення. Я правильно використовую слова! Я дізнаюсь про значення слів !

 Письмо для себе. Задачі, які вирішують учні:вчаться висловлювати власні думки, ідеї та враження. Вчаться передавати свої емоції і переживання за допомогою писемного мовлення. Самостійно обирають тему для письма. Дотримуються правил письма . Застосовують нові слова, вивчені правила і різноманітні жанри. Слідкують за своєю поставою. Працюють весь відведений час. Я формулюю свої думки письмово! Я практикуюсь у написанні текстів!

Отже, формування мовленнєвої компетентності молодших школярів є надважливою для становлення активної, творчої та комунікабельної особистості. Учні з добре розвиненим мовленням не бояться висловлювати власну думку, сміливо проявляють творчість, дають розгорнуті відповіді на питання, оволодівають вміннями комунікувати рідною мовою, здатні відчувати красу слова.

Щоденний труд учителя – це знахідки, новації! Досягнення учителя – це успіхи дітей.

 

docx
Додав(-ла)
Онацкая Елена
Додано
9 лютого
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку