З упевненістю можна сказати, що кожна дитина народжується з природними творчими задатками, але справжніми Майстрами виростають лише ті, умови виховання яких дозволили розвинути здібності вчасно. Багато залежить від того, хто опиниться поруч із дітьми, коли вони робитимуть перші кроки у складний та багатогранний світ мистецтва. Особистість вчителя образотворчого мистецтва є не менш важливою, аніж особистості батьків.
Образотворча діяльність має важливе значення для всебічного розвитку особистості. У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, просторова уява, окомір, дрібна моторика, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності тощо.
Розвиток творчих здібностей на уроках образотворчого мистецтва.
«Не можна бути педагогом , не опанувавши
тонким емоційно-естетичним баченням світу»
В.О.Сухомлинський
З упевненістю можна сказати, що кожна дитина народжується з природними творчими задатками, але справжніми Майстрами виростають лише ті, умови виховання яких дозволили розвинути здібності вчасно. Багато залежить від того, хто опиниться поруч із дітьми, коли вони робитимуть перші кроки у складний та багатогранний світ мистецтва. Особистість вчителя образотворчого мистецтва є не менш важливою, аніж особистості батьків.
Образотворча діяльність має важливе значення для всебічного розвитку особистості. У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, просторова уява, окомір, дрібна моторика, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності тощо.
Творча особистість – це не лише естетично сформована особистість. Творчість є рушійною силою абсолютно в усіх напрямках. Тому успіх у вивченні інших предметів пов’язаний з рівнем творчого сприйняття та розвитку дитини.
Одним з головних завдань моєї педагогічної роботи є виявлення і максимальний розвиток творчого і духовного потенціалу учня. Адже всі розуміють, що прекрасне – добрий помічник у процесі навчання і виховання школяра. Засобами образотворчого мистецтва виражається не тільки краса життя, природи, високі думки, почуття, ці засоби є основними у формуванні креативності особистості загалом. Тому моє професійне кредо – розуміння світу через колір, природу, людське серце і душу.
Мета моєї роботи – створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності, розвитку й самореалізації кожної особистості, а також формування культурного пласту нації.
Тому методична проблема, над якою я працюю, – розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва. Прогнозовано: саме ця проблема забезпечить такий розвиток у повній мірі.
Реалізуючи педагогічну проблему, я очікую на наступні результати:
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх та вдосконалити. Але роль учителя є надзвичайно важливою. Тому у форматі уроку я використовую весь освітній багаж традиційної педагогіки, а також її новітні досягнення.
Працюючи над розвитком творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва, використовую різні методи, що є актуальними в системі мистецької освіти: розповіді та бесіди, наочності, ігровий метод, порівняння і зіставлення, узагальнення, метод «емоційного заряду», художньо-педагогічної драматургії, забігання наперед і повернення до вивченого матеріалу. До таких методів відносяться:
Вербально – ілюстративні методи
Методи порівняння і співставлення
Проблемно-евристичні методи
Проектний метод:
Використовуючи всі ці методи застосовую наступні форми навчальної діяльності учнів: індивідуальну, групову, роботу в парах, ланкову, колективну, фронтальну та ін.
У своїй роботі використовую різноманітні творчі завдання, казкові сюжети, музично-дидактичні ігри. З усієї різноманітності ігор на уроках образотворчого мистецтва доцільним є ігри дидактичні, проблемно-моделюючі, сюжетно-рольові. Я використовую ігри-загадки, ігри-змагання, які сприяють засвоєнню, закріпленню знань, оволодінню способами пізнавальної діяльності, сприяють формуванню в дітей навичок сприймання образу, вмінню розрізняти кольори і їх відтінки, форму та образ, реальність та фантастичність.
Використовуючи методику викладання у початковій школі, не відмежовую її від середньої, а, керуючись принципом наступності, продовжую, розширюю і поглиблюю знання та вміння учнів.
Важливу роль на уроках образотворчого мистецтва відіграє психологічний комфорт учнів. У початкових класах намагаюсь створити теплу невимушену атмосферу, сприяю доброзичливому довірливому спілкуванню. Адже, позитивний емоційний стан дітей – обов’язкова умова для розвитку їх творчості. І як результат – вони вільно почуваються у роботі, не бояться розкрити те, що народилося у глибині їх маленької душі. Все це допомагає використовувати свій досвіт, експериментувати, знаходити нове в темах, задумах, способах виконання.
Позакласна робота важлива складова моєї педагогічної діяльності. На заняттях гуртка образотворчого мистецтва «Чарівний пензлик» намагаюся створити атмосферу, за якою кожна дитина змогла б розкрити свої здібності й талант, використовуючи різні напрями (живопис, графіка, аплікація, розпис на склі, імітація вітражу, витинанка та ін.)., та нетрадиційні техніки виконання (монотипія, гратографія, багатошарова витинанка). У творчому пошуку діти досягають створення неповторних образів, які пізніше домальовують завдяки своїй фантазії.
Мистецтво – частина духовної культури. Однак пізнавати секрети мистецтва можна тоді, коли навчишся розуміти мову художнього слова, звуків, жестів, фарб, ліній, поєднаних їх між собою. Образотворче мистецтво містить основні елементи будь-якого іншого уроку. Однак, враховуючи специфіку предмета, я використовую принцип синкретизму: наприклад, музичний супровід допомагає увиразнити створення художнього образу, а читання віршів Т.Шевченка створенню ілюстрації до твору. Поруч з музикою чи словом художній образ слугує присутності гармонії в кожному учневі, розвиває праву півкулю, чим урівноважує баланс навантаження на розум дитини. На уроках я намагаюсь супроводжувати процес малювання слуханням музики відповідно до тематики. Більше того: музика стає не допоміжним, а рівноправним засобом естетичного виховання та образного сприйняття твору.
Підсилює враження учнів і прослуховування (декламація) віршів, до яких створюється малюнок. Такі методи активізують художню діяльність учнів та забезпечують міжпредметну і пізнавальну функції. Учні мають змогу почути твір у акторському чи навіть у авторському виконанні, а також продекламувати його так, як відчувають саме вони. Це сприяє створенню відповідного естетичного середовища.
На уроках образотворчого мистецтва я застосовую особистісно - орієнтований підхід. Він виконує і розвивальну, і навчальну , і виховну й подекуди терапевтичну функцію . Через дотик до мистецтва школярі вчаться бачити прекрасне та поціновують шедеври світової культурної спадщини . Саме такий дотик спонукає повторити за майстром , а згодом вигадати і втілити щось своє. Головним принципом особистісно - орієнтованого підходу є визнання індивідуальності дитини, створення необхідних і достатніх умов для її розвитку. Він має забезпечити розвиток і саморозвиток особистості, виходячи з виявлення його індивідуальних особливостей.
Робота вчителя не обмежується тільки уроком, вона набагато ширша і різноманітніша. Це участь у конкурсах, виставках, екскурсіях та майстер – класах. Щорічно приймаємо участь у міському конкурсі , «Сурми звитяг»(2011- 2012р.р. І м., І м.), (2012 – 2013р.р. І м.), (2013 – 2014р.р. ІІ м., ІІІ м.), конкур « Об’єднаймося брати мої» (2010р. ІІІ м., ІІ м. ), (2012р.ІІІ м.), конкурс малюнку присвячений до дня народження Т. Шевченка(2012р. ІІІ м., ІІІ м.), (2013р. ІІ м., ІІ м.), (2014р. І м.), та багато різних конкурсів в яких учні приймали призові місця. З зацікавленням відвідуємо виставки в Дрогобицькій картинній галереї , де учні вчаться і знайомляться з творчістю різних художників.
Щоб досягти високого рівня знань і вмінь учнів, у своїй роботі я використовую методи активного навчання(пошукова робота, обговорення проблеми в групах, консультування). Особливу увагу намагаюсь приділяти інтерактивному навчанню, використовуючи наступні методи навчання:
Методи асоціативного сприйняття
«Мікрофон», «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Ажурна плитка», «Коло ідей», «Колір-настрій», «Дерево знань», «Чистий аркуш» та інші.
Ігрові методи
«Гра в колір», «Мистецьке поле чудес», а також ребуси, кросворди, загадки. Для ефективного застосування інтерактивних методик на уроках образотворчого мистецтва стараюсь спланувати свою роботу так, щоб:
Інтерактивні методи навчання дають змогу цікавіше провести урок, підвищують розумову та пізнавальну діяльність , ефективність уроку. Передбачають активну співпрацю вчителя і учнів, сприяють посиленню інтересу учнів до здобуття знань, формування навичок аналізу навчальної інформації, розвитку творчих здібностей учнів.
У своїй діяльності використовую такі форми роботи та технології: ІКТ, презентації та само презентації учнів, уроки на природі, проектну діяльність учнів, інтегровані уроки, акустичний супровід уроку, бінарні уроки, віршовані уроки, уроки-змагання, художньо-дидактичні ігри і вправи(гра-мандрівка, урок конкурс, урок-казка, мікрофон, асоціативний кущ).
Вчитель образотворчого мистецтва – не просто джерело цікавої інформації, це науково підготовлений організатор активної праці учнів що до самовиховання, самонавчання, саморозвитку. Розвиток творчих здібностей складається із взаємопов’язаних компонентів, які в єдності дають результат.
Це процес двобічний, що ґрунтується на співтворчості вчителя та учня. Тому, змістовні і цікаві уроки вчителя відіграють важливу роль в естетичному вихованні. А якщо до таких уроків додати продуману, організовану позакласну роботу з мистецтва, то роль художника-вчителя стає ще більше значущою.
Робота в школі вимагає душевних і фізичних зусиль. Це складна, клопітка і виснажлива праця. Однак саме творчий підхід до роботи дає можливість вчителю відновлювати наснагу та натхнення до своєї праці.
Отже, образотворче мистецтво – один із засобів творчого розвитку вчителя та учнів. «Творчість, – писав В.О.Сухомлинський, починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. При цьому людська особистість немовби зливається із своїм духовним надбанням».
1