Медіаосвіта — частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп'ютерно опосередковане спілкування, інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку інформаційно-комунікаційних технологій.
Завдання медіаосвітинавчити людину сприймати, переробляти, розуміти інформацію, що передається каналами ЗМІ (у широкому тлумаченні), усвідомлюючи наслідки її впливу на психіку;розвивати критичне мислення, уміння розуміти прихований зміст повідомлень, протистояти маніпулюванню;виховувати такого споживача медіа, котрий міг би ефективно задовольняти свої інтереси, використовуючи засоби масової комунікації, опановував способами спілкування на основі невербальних форм комунікації;формувати уміння знаходити, готувати, передавати і приймати необхідну інформацію з використанням різноманітних технічних засобів (комп’ютери, модеми, факси, мультимедіа) і сучасних інформаційних технологій.
Медіаграмотність – це рівень медіакультури, який стосується вміння користуватися інформаційно-комунікаційною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіазасобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її віртуальної симуляції, тобто розуміти реальність, сконструйовану медіаджерелами.
Вправа “Інтерв’ю” Вчитель виступає репортером і бере в учнів інтерв’ю по вивченій на минулому уроці темі. Це, свого роду, перевірка домашнього завдання. 1. Що таке прислівник?2. Скажіть, будь ласка, чому прислівник відноситься до повнозначних частин мови, адже він не відмінюється? Яка різниця між повнозначними частинами мови і службовими?3. Вам потрібно було скласти речення із прислівниками і виділити в них морфеми. Зачитайте ці речення, якими властивостями цікавий прислівник?4. Скажіть, чому прислівник не відмінюється?5. Розкажіть про значення і ознаки прислівника. У реченні : Неначе вчора все отак було, привіти й жарти мов дзвеніли вчора(Мал.).
Гра «Машина часу»Іван Франко « Захар Беркут» Ця гра розвиває фантазію, творчу уяву і мову учня. За правилами цієї гри її учасники повинні спробувати уявити, що станеться, якщо їх улюблені герої з відомих літературних творів, кінофільмів, мультфільмів або серіалів потраплять в іншу історичну епоху чи іншу країну, місто.
Робота в парах. Гра «Машина часу»Завдання. Об'єднатися в пари. Уявіть, що Вас машина часу перемістила в той час, коли Ви закінчуєте школу. Перед Вами вибір професії, навчального закладу, а позаду уже досвід роботи в школі. Чи зробили б Ви той самий вибір?Обговоріть у парі цю ситуацію, свою думку аргументуйте.
Ігрове завдання «Кращий сюжет для фотографії» Це завдання дозволяє в цікавій формі познайомити школярів із такими поняттями зі світу медіа, як сюжет, композиція, план, а також допомагає їм краще оволодіти своїм тілом, попрацювати над виразністю міміки і жестів, створювати цікаві образи, передаючи характерні особливості зображуваних фотогероїв, сприяє розвиткові образного та критичного мислення. Учням пропонується така ситуація: «Уявіть собі, що фотографи, які протягом тривалого часу шукають хороший сюжет, побачили дуже цікавий матеріал для своїх знімків. Пам’ятайте, що в фотографії немає руху і звуку, а характер і настрій можна передати лише за допомогою виразу міміки, жестів, пози тіла. Допоможіть фотографам побачити найцікавіші сюжети!». Таким чином, учні повинні, проявляючи вигадку і фантазію, зобразити «сюжетні фотографії». У якості основних персонажів можна вибирати не тільки людей різних професій і вікових груп (продавця, пожежного, бабусю або солідного чоловіка), звірів, птахів (кішку, зайця, півня тощо), але і неживі предмети (каструлю, мобільний телефон, планшет, комп’ютер книгу та ін.).
Вправа «Озвучування»Іван Франко « Фарбований Лис»Ця гра розвиває фантазію та творче уявлення. Для проведення гри треба записати фрагменти з мультфільмів, казок та реклами. Після того, як будуть розподілені ролі, звук телевізора вимикається і учасники починають самі озвучувати уривок. З дітьми можна озвучувати не тільки людей, але й тварин, неживі предмети (розмову дерев, будинків тощо).
«Щоб дитина грамотно споживала медіа, треба поставити її в позицію творця» Л. Найдьонова. Виконують операції з інформацією, критично оцінюють їїСтворюють, редагують статті, друковані, електронні публікаціїСтворюють логотипи, листівки. Створюють слайдові презентації, відеоролики. Виконують операції з аудіо та відео файлами
Список опрацьованої літературиhttps://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/43755/Дементієвська Н. Формування навичок критичного оцінювання ресурсів Інтернету у користувачів різного віку / Н. Дементієвська // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка. – Тернопіль, 2008. – № 7. – С. 103-107. Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід: Навчально-методичний посібник / За ред. Л. А. Найдьонової, О. Т. Баришпольця. – К.: Міленіум, 2010. – 440 с. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ : Центр вільної преси, 2012. – 352 с. 1. Практична медіаосвіта: авторські уроки. Збірка / Ред.- упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2013. – 447 с. Збірник статей Четвертої міжнародної науково-методичної конференції «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи». – Київ. : Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2016. – 504 с.