« Учнівське самооцінювання в сучасній школі-
невід’ємний елемент навчання»
(виступ на педагогічній раді)
Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності уроку рідної мови та української літератури є впровадження разом із традиційними методами оцінювання й інтерактивних методів.
Чи оцінювали Ви колеги такі вміння своїх учнів, як: вміння ризикувати в творчості, креативність, вміння аргументувати свою позицію, вміння робити висновки із аналізу даних, вміння робити припущення тощо?
Переглядаючи наявні в методиці різноманітні форми оцінювання, приходиш до висновку, що у вітчизняній практиці навчання мало уваги приділяється організації самооцінювальної діяльності учнів й стимулюванню саморефлексії учнів. Значна кількість форм призначена саме для самооцінювання учнями своїх вмінь. Проблема, над якою я працюю, є актуальною у наш час.
Отже, якщо в західній методиці навчання останнім часом досить жваво обговорюється проблема "формуючого оцінювання" й повсякчас оперують категорією "навичок XXI-го століття", ми ж з вами, все ще продовжуємо мислити у форматі компетентнісної парадигми навчання .Про розвиток вмінь й навичок самооцінювальної діяльності учнів, потрібно зауважити, що це відбувається за умов, якщо:
Уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес та мотивацію, навчати самостійному мислення та діям. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість учнів у великій мірі залежить від умінь і стилю роботи конкретного вчителя. Зважаючи на нові підходи до планування уроків української мови та літератури , пріоритетним напрямком стає розвиток вміння учня самокритично оцінювати свою роботу під час уроку. Учнівське самооцінювання в сучасній школі є невід’ємним елементом навчання, оскільки воно сприяє покращенню спілкування між учнями та надає можливості усвідомити свої труднощі, визначити потреби, засвоїти стратегії самоконтролю та самооцінювання. Застосування карток самооцінювання на різних етапах навчання дає змогу моїм учням виявити свої сильні та слабкі сторони, нести відповідальність за власну підготовку до уроку та спонукає до самовдосконалення.
Основою для самооцінювання є учнівська здатність до рефлексії засвоєного на уроках. Рефлексія допомагає вчителю оптимізувати навчальний процес, оскільки педагогу важливо не тільки дізнатися і зрозуміти емоційний стан учня, але й те, наскільки продуктивним для нього став урок.
Пропоную ознайомитися з достатньо ефективними методами розвитку вмінь та навичок самооцінювання.
Щоб забезпечити прозорість вироблення і застосування критеріїв оцінювання, вчитель може використати метод «Угода». Як правило, вчитель не вважає за потрібне звітувати кожному учневі, за якими саме критеріями оцінюється його робота. Щоб ліквідувати один із основних недоліків в оцінюванні діяльності учнів, вчитель може запропонувати спільними зусиллями виробити відповідні критерії оцінювання майбутньої навчальної діяльності, чи форми представлення її результатів. Вироблені таким чином критерії записуються на дошці, а в кінці уроку стають основою для оцінювання роботи учнів на навчальному занятті.
Метод «Мішень» дозволяє учням оцінити різні аспекти своєї діяльності та врахувати думку всіх учасників навчального процесу. Учні в зошитах малюють мішень. Три частини мішені заповнює учень (в кожній частині мішені фіксується окремий аспект навчальної діяльності на уроці), в четвертій частині оцінку виставляє вчитель. Аспектами навчальної діяльності, що буде оцінюватися учнями, може бути їх участь в дискусії, робота в групі, виконане домашнє завдання тощо. В кінці уроку вчитель просить учнів заповнити мішень. Вчитель ставить оцінку в своєму секторі, аргументуючи своє рішення. Якщо оцінки вчителя та учня співпадають, оцінка виставляється в журнал. В разі розходження думок розпочинається процес погодження. Одна і та ж сама мішень може бути використана декілька разів. Аспекти самооцінювання учнями навчальної діяльності можуть бути різними і залежатимуть від змісту уроку.
Якщо вчителя цікавить, як оцінюють учні власний рівень розвитку цілого комплексу вмінь, то він може скласти відповідний опитувальний лист самооцінювання. Наприклад, такий опитувальний лист, що стосується розвитку вмінь критичного мислення під час уроків літератури, і який будуть заповнювати учні, орієнтовно матиме такий зміст:
Вміння |
Потребує покращення |
Задовільно |
Відмінно |
Вміння виділити головне |
|
|
|
Вміння відокремити факти від суб’єктивної думки |
|
|
|
Вміння визначити інформацію, що має відношення до теми |
|
|
|
Вміння сформулювати проблему |
|
|
|
Вміння бачити необ’єктивність судження |
|
|
|
Вміння поставити запитання |
|
|
|
Вміння відокремити правдиву інформацію від неправдивої |
|
|
|
Вміння перевірити висновки на практиці |
|
|
|
Вміння передбачити наслідки |
|
|
|
Вміння виявити причинно-наслідкові зв’язки |
|
|
|
Індивідуальну форму для самооцінювання варто запропонувати заповнити учням, коли їх безпосередня діяльність не може спостерігатися вчителем.
В основі керування будь-якою педагогічною системою повинен лежати принцип зворотного зв’язку. Без поточного контролю за ходом процесу навчання неможливо виявити типові недоліки, труднощі в діяльності учнів, попередити накопичення прогалин у знаннях, закріплення помилкових алгоритмів діяльності, визначити успішність навчання. Порушення або відсутність зворотного зв’язку робить систему некерованою чи слабо керованою. Сам принцип зворотного зв’язку повинен базуватися на самооцінювальній діяльності учнів.
Для використання методу «Зіркове небо» вчителю потрібно виготувати макет неба (для цього підійде будь-який великий лист паперу) і вирізати зірки. Це можна доручити зробити й учням, що буде кращим варіантом. Зірки великого діаметру - теми навчальних занять. Вони прикріплюються вчителем в кінці заняття. Зірочки маленького діаметру та різного кольору - аспекти навчальної діяльності учнів на окремому занятті. В кінці уроку вчитель пропонує учням оцінити власну навчальну діяльність. Кожен учень прикріплює свої зірочки навколо «зірки-теми», коментуючи результати власної діяльності. Чим ближче учень прикріплює свої зірочки до великої зірки, тим ефективнішою був той чи інший аспект навчальної діяльності учнів на уроці. «Зіркове небо» - корисна візуальна форма, що дозволяє як вчителю, так і учням оцінити ефективність вивчення тематичного блоку в цілому.
Одним з методів зворотного зв’язку, що дозволяє вчителю отримати інформацію про ефективність застосованих на уроці форм і методів навчання, а учням оцінити власний досвід вивченого на глибинному рівні матеріалу, може стати письмове есе в якому учні у вільному стилі записують свої думки. Це можуть бути думки про хід якоїсь навчальної вправи, найбільш ефективні прийоми, використані вчителем на уроці, нові важливі думки чи питання, які йшли врозріз із особистими переконаннями учнів.
Вчитель може запропонувати учням оцінити тільки окремий аспект навчального заняття використавши метод «Графік». Визначивши аспект навчального заняття, що підлягатиме самооцінюванню, педагог пропонує учням поставити відповідну відмітку на графіку. Отримана таким чином крива дає змогу побачити навчальну ситуацію в цілому.
Інколи учню з психологічних причин важко критикувати вчителя за ті чи інші дії. В цьому випадку, щоб отримати повний зворотній зв'язок з учнями, вчитель може створити спеціальну скриньку для письмового обміну думками. Скринька може мати назву «Побажання вчителю». З власного досвіду одразу зауважимо, щоб заспокоїти колег, що більшість побажань матимуть форму компліментів, а ті із критичних зауважень, що знайде вчитель в цій скриньці, допоможуть майбутні уроки зробити більш досконалими.
Прийоми самооцінювання
Перевір себе.
Вже з перших уроків доцільно привчати дітей до самоперевірки. Учні самостійно виконують завдання, потім відкриваються правильні відповіді, написані на дошці. Діти звіряють, біля правильної відповіді ставлять знак «+», біля хибної - знак «-». Підраховують кількість правильно виконаних завдань.
Взаємоперевірка.
Учні об'єднуються в пари. Бажано, щоб вони мали однакове завдання. Діти перевіряють роботи одне в одного і підраховують кількість правильно виконаних завдань. Перевірка завдання консультантами.
Серед учнів, які добре встигають, обирають консультантів, до них можна звертатися по допомогу, вони перевіряють правильність виконання завдань.
Сам собі вчитель.
Учні самі перевіряють своє завдання і виставляють собі оцінку. Потім її порівнюють із тією, що поставив вчитель, і аналізують помилки.
Чарівні відрізки.
Учні на відрізку позначають кількість правильно виконаних завдань-кроків.
Індивідуальна картка оцінювання.
Уміння, навички |
Дуже добре зрозумів |
Не все зрозумів |
Не зрозумів |
Я навчився писати нові слова з апострофом |
|
|
|
Я зрозумів, як застосовувати правила. |
|
|
|
Я сам підбираю приклади |
|
|
|
Я зрозумів, як виконувати домашнє завдання |
|
|
|
Урок був цікавим |
|
|
|
Таблиця для самостійного оцінювання.
На урок підбирається 12 завдань з наростаючим ступенем складності. Після їх виконання учням пропонується самостійно оцінити свою роботу на уроці, а дані занести у таблицю:
Завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Результат |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Знаю.Вмію. Вчусь.
На уроках розвитку зв'язного мовлення можна оцінити учнів за допомогою таблиці, підготовленої до уроку. Після опрацювання теми у графи таблиці діти ставлять позначки до певних слів (знаю, вмію, вчусь) знаки «+», «-» .
Знаю |
Вмію |
Вчусь |
Текст - опис |
Розрізняти тексти |
Описувати |
Текст - міркування |
Читати |
Міркувати |
Текст - розповідь |
Відповідати |
Аналізувати |
Сходинки самооцінювання.
Можна використовувати на кожному уроці. Діти прикріплюють свої позначки на відповідні сходинки:
4 сходинка - Я працював на повну силу!
3-сходинка - Я працював гарно, але відчуваю, що міг би досягти більшого.
2-сходинка - Я намагаюся працювати краще.
1-сходинка - Я працював мало.
Літературні сходинки.
На уроках літератури, під час опрацювання текстів, учні можуть оцінити себе, починаючи з найнижчої сходинки. Найвища сходинка -12 балів.
4- сходинка - Визначаю тему, основну думку твору. Висловлюю оцінні судження.
3-сходинка - Можу переказати текст за планом.
2-сходинка - Вмію дати відповіді на запитання після читання тексту.
1-сходинка - Вмію читати у відповідному темпі. Малюнкова перевірка.
Формула самооцінювання учня
Шановні учні, пропоную оцінити свої досягнення за наступною формулою:
де F - ваш бал за урок,
F 1 - ваша власна оцінка за опанування теоретичного матеріалу уроку,
F 2 - ваша власна оцінка за виконання вами практичних завдань на уроці,
F 3 - ваша власна оцінка за активність під час уроку.
Отже,самооцінювання є невід’ємним умінням сучасної людини в процесі пізнання і самопізнання та альтернативним способом оцінки досягнень учнів.Самооцінювання є здатністю до саморефлексії,що сприяє зростанню самостійності в організації процесу навчання.