Моя методична проблема:
«Дидактичні ігри, як засіб розвитку творчих здібностей молодших школярів»
Кожна людина в дитинстві – геніальний творець, художник, поет, винахідник. Діти вирізняються своєю безпосередністю у сприйманні та пізнанні навколишнього світу, здатні до нестандартного креативного мислення і таких же дій.
Великі можливості для розвитку творчих здібностей дітей дають саме дидактичні ігри. Вони допомагають дітям краще сприймати матеріал, урізноманітнюють їх діяльність, зацікавлюють дітей. Ігри спрямовані на розвиток в дітей спостережливості, уваги, пам’яті, мислення і мовлення, кмітливості та винахідливості. А тому їх можна використовувати під час викладання будь-якого предмета в початковій школі.
Чим же цінні ігри? Ігри – це емоційна розрядка, вони запобігають втомі, знижують гіподинамію дітей, зароджують інтерес до розумової праці.
Які функції гри?
Насамперед - навчальна, ігри допомагають навчатися, легше сприймати навчальний матеріал.
Розвивальна функція – ігри розвивають мислення, мовлення учнів, креативність, творчість.
Комунікативна функція гри – розвивається зв’язне мовлення учнів, уміння спілкуватися.
Психологічна функція – ігри сприяють розвитку дитини як особистості в цілому, яка приміряючи на себе у грі різноманітні ролі, відтворюючи вчинки людей, переймається їх почуттями, співпереживає чи радіє з ними.
Звичайно, розважальна функція. Вона є головною функцією для дітей. Розважити, доставити задоволення, надихнути, розбудити інтерес – ось що головне в грі для кожної дитини.
Релаксаційна функція – зняття на уроці емоційної напруги через невимушений характер спілкування, об’єднання колективу учнів.
Учителю, організовуючи ту чи іншу гру, ігрову діяльність на уроці чи у виховній роботі, потрібно враховувати ці функції.
Які є типи ігор?
Сюжетно-рольові ігри – це образні ігри за певним задумом дітей, який розкривається через відповідні події і розігрування ролей. Такі ігри пов’язані зі сферою людської діяльності й людських стосунків. В них дотримуються правила і норми поведінки людей в сім’ї, в різних сферах діяльності.
Театралізовані ігри. Їх доцільно поділити на дві основні групи: режисерські ігри та ігри-драматизації. Режисерські ігри розрізняють за місцем і способом організації: настільні та стендові. Настільні ігри – це театр іграшок, театр картинок. Стендові – стенд-книжка, фланелеграф, тіньовий театр. Ігри-драматизації – це відтворення сюжету літературного твору власними діями виконавців ролей, використання ними засобів виразності – інтонації, міміки, пантоніми.
Конструктивно-будівельні ігри – різновид творчої гри. Оскільки, крім певних знань, моторних навичок, моральних і вольових якостей, вони потребують активної роботи дитячої уяви, фантазії.
Інтелектуальні ігри – це ігри, в яких успіх приходить за рахунок, перш за все мислення людини, її розуму. Всі інтелектуальні ігри складають два великі блоки – вікторини і стратегії. Найпростішою формою інтелектуальних ігор є тестові вікторини.
Ігри-подорожі цікаві дітям тим, що дають можливість здійснити уявну подорож в різні куточки планети і, навіть, всесвіту, дізнатись багато цікавого і невідомого.
Народні ігри є надзвичайно цікавими для дітей, вони дізнаються в які ігри грали їх предки, а також ігри різних народів світу. Такі ігри допомагають дітям пізнавати світ.
Дидактичні ігри допомагають навчатися і робити це легко і з задоволенням. Вони сприяють стимулюванню пізнавальної активності дітей, формуванню мовленнєвої, комунікативної компетенції, розвитку творчого мислення, пам’яті, уваги, заохочують допитливість та радість пізнання.
Рухливі ігри є стимулятором фізичного розвитку дітей, включають в себе різні види стрибків, бігу, метань та інших рухів. Мотивом ігрової діяльності є змагання між окремими учасниками та командами.
Отже, творча особистість має нестандартне самостійне мислення, багатий духовний світ, уміє пізнавати навколишній світ, створює щось нове, оригінальне, неповторне. Для цього необхідно створити належні педагогічні передумови для розкриття індивідуальних особливостей кожного учня, задоволення пізнавальних потреб, використовувати особистісно зорієнтований підхід. І як бачимо, значні можливості у цьому процесі відіграють ігри.
Гра – гігантська комора дійсної творчої думки майбутньої людини.
6