Гра як засіб навчання та адаптації дітей з особливими потребами
"Гра має важливе значення в житті дитини... Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі."
(А. С. Макаренко)
Ігрові технології є незамінним інструментом у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами (ООП), особливо на уроках трудового навчання. Вони не лише сприяють засвоєнню нового матеріалу, а й допомагають таким дітям адаптуватися до соціального середовища, долати емоційні бар'єри та розвивати навички самореалізації.
Чому гра важлива для дітей з ООП?
Гра для дітей з особливими потребами виконує подвійну роль:
Особливості використання ігор з дітьми з ООП на уроках трудового навчання
Адаптація ігор під особливості учнів.
Кожна гра повинна враховувати фізичні, психологічні та соціальні особливості дитини. Наприклад, ігри на дрібну моторику можуть бути особливо корисними для дітей з порушеннями координації.
Розвиток соціальних навичок.
Рольові та командні ігри допомагають дітям вчитися взаємодіяти з однолітками, висловлювати свої думки та приймати спільні рішення.
Індивідуальний підхід.
Для дітей з різними типами ООП потрібно підбирати завдання, які відповідають їхнім можливостям. Наприклад, завдання можуть бути спрощені або виконуватися з додатковою підтримкою вчителя.
Основні дидактичні принципи ігрової діяльності для дітей з ООП:
Результативність ігрових технологій у роботі з дітьми з ООП
Ігрова діяльність забезпечує:
Приклади ігор для дітей з ООП на уроках трудового навчання
Вчитель демонструє плакат із зображенням виробів, потім ховає його і змінює кілька деталей. Завдання учнів – визначити, що саме змінилося.
Мета: розвивати спостережливість, увагу, пам’ять.
Гра для дрібної моторики "Пазли з тканини"
Учням пропонують зібрати вирізані частини з тканини в єдиний виріб (наприклад, серветку).
Мета: покращити координацію рухів та навички роботи з матеріалами.
Рольова гра "Я – майстер"
Учні виконують ролі майстрів швейного чи деревообробного цеху. Вони працюють над певним проектом у групах, обговорюючи завдання та дії.
Мета: розвивати навички командної роботи та відповідальності.
Гра "Хрестики-нулики" (на закріплення знань)
Завдання: відповідати на питання з пройденого матеріалу. Правильна відповідь дозволяє зробити хід у грі.
Мета: стимулювати пам’ять і закріплювати вивчений матеріал.
1с. |
2с. |
3с. |
4с. |
5с. |
6с. |
7с. |
8с. |
9с. |
На дошці – традиційне для цієї гри поле 3*3. Перемагає, як завжди команда, яка першою закреслить рядок із трьох секторів. Ходи роблять по черзі. Причому, якщо команда яка вибрала сектор, із завданням справляється, в ньому виставляють її знак (скажімо, хрестик ), а якщо завдання не виконано, - сектор програний і в ньому з’являється знак суперників ( нулик ) без будь-яких зусиль з їхнього боку.
1с. – «Шпаргалка» Завдання: Що означають ці літери - От? (обхват талії )
2с. «?» - Відповісти на запитання.
Запитання: Чим відрізняються кльошові спідниці від прямих? (кльошові спідниці мають велике розширення по лінії низу.)
3с. «Вірю – не вірю» ( Вибрати з декілька тверджень правильне)
Завдання: Скільки разів необхідно відміряти, перш ніж відрізати?
6 |
12 |
7 |
13 |
4с. «Поле чудес» (Потрібно закінчити поняття )
Завдання: для побудови креслення спідниці «сонце» знімають мірки: обхвату талії і ... (довжини виробу).
5с. «Шпаргалка» Що це за рослина ( Бавовна )
6с. «Кімната сміху» - ( Несерйозне завдання, але зі змістом )
Завдання: Іржавими голками краще шити тонку тканину (ні ).
7с. «Практикум»
Із поданих зразків швів вибрати зшивний.
8с. «?»
Запитання:
Які поясні вироби ви знаєте?
9с. «Вірю – не вірю»
Завдання: Пряма спідниця складається з:
2 деталей |
1 деталі |
4 деталей |
5 деталей |
Опис гри
Це інтерактивна гра, яка допомагає дітям вивчати нові слова, терміни та закріплювати знання з пройденого матеріалу. Гра спрямована на розвиток мовлення, мислення та уваги в дітей з особливими освітніми потребами.
Як грати
Роль учителя:
Вчитель загадує слово та описує його простими словами, використовуючи доступні для учнів пояснення.
Роль учнів:
Учні слухають підказки та думають, яке це слово. Коли слово відгадане, діти викладають його на спеціальних картках за допомогою букв.
Підтримка:
Якщо учні не можуть відгадати слово, вчитель може:
Перевірка:
Після того як слово викладено, вчитель разом із дітьми перевіряє його правильність та вимовляє слово вголос.
Особливості гри для дітей з ООП
Користь гри
Це гра, де кожна дитина зможе спробувати свої сили, весело вивчати нові слова та працювати разом із друзями!
Для стимулювання учнів відповідати на запитання і задавати їх, проводжу такі ігри:
Для того, щоб урок був ефективним:
Висновок
Ігрові технології на уроках трудового навчання – це не лише ефективний спосіб навчання дітей з ООП, а й засіб їхньої соціалізації, емоційної підтримки та розвитку самостійності. Гра допомагає долати труднощі, відкриває дітям нові горизонти і формує впевненість у своїх силах.
Як зазначав А. С. Макаренко, саме в грі закладається фундамент майбутнього життя, і для дітей з особливими потребами це твердження набуває ще більшої актуальності.
Використані джерела: https://vseosvita.ua/library/igrovi-tehnologii-ak-efektivnij-zasib-aktivizacii-piznavalnoi-dialnosti-ucniv-i-realizacii-dialnisnogo-pidhodu-v-osviti-248341.html