Виступ "Підвищення ефективності уроку за допомогою нетрадиційних форм" навчання”

Про матеріал
З досвіду роботи : Підвищення ефективності уроку іноземної мови за допомогою нетрадиційних форм навчання, які вчителі використовують під час уроків. Це допомагає створити атмосферу емоційної напруженості, залучити учнів до змагання, стимулювати творчість і бажання стати кращим наступного разу. Вчитель не повинен зупинятися на досягнутому, він завжди має бути в пошуку, дбати про те, щоб учні хотіли йти до нього на урок, бажали зустрічі з новим, прекрасним, невідомим, щоб кожен урок їм приносив радість, був для них маленьким святом.
Перегляд файлу

 Підвищення ефективності уроку іноземної мови за допомогою нетрадиційних форм навчання

 

Зміст, організація та проведення уроку іноземної мови визначають силу впливу на учнів навчально-виховного процесу. Для підвищення дієвості уроку іноземної мови в сучасних умовах є багато можливостей.

Відсутність у школярів природної потреби і необхідності користування мовою в комунікативних цілях створює великі труднощі, як для вчителів, так і для самих учнів. Потреба може виникнути тільки за умови такої організації навчальної діяльності учнів, яка здатна викликати високу мотивацію, що забезпечує не тільки їх активність на уроці, але й зберігає свою силу і в позаурочний час. Інтерес до предмета, бажання оволодіти ним залежить більшою мірою від того, яка технологія навчання використовується, як вчить учитель, і як вчаться у нього школярі.

Сьогодні все більша увага приділяється людині як особистості - її свідомості, духовності, культурі, моральності, а також високо розвиненому інтелекту та інтелектуального потенціалу. Відповідно, не викликає сумніву надзвичайна важливість такої підготовки підростаючого покоління, при якій середню школу закінчували б освічені інтелектуальні особистості, що володіють знанням основ наук, загальною культурою, умінням самостійно і гнучко мислити, ініціативно і творчо вирішувати життєві і професійні питання.

Часто нестандартні уроки пов'язані з груповими формами роботи. Ділові, рольові ігри, моделювання, імітація, імпровізація урізноманітнюють процес навчання. Під час розподілу функціональних обов'язків у групі кожен учень сам шукає своє місце відповідно до власних здібностей. Це є своєрідним психологічним стимулом для вибору свого статусу, своєї позиції, перевірка власних поглядів, ствердження у колі однолітків і в очах учителя.

Нетрадиційні форми уроку англійської мови реалізуються, як правило, після вивчення будь якої теми або кількох тем, виконуючи функції навчального контролю. Такі уроки проходять в незвичайній, нетрадиційній обстановці. Подібна зміна звичної обстановки доцільна, оскільки вона створює атмосферу свята при підведенні підсумків виконаної роботи, знімає психічний бар'єр, що виникає в традиційних через страх скоїти помилку. На таких уроках вдається досягти найрізноманітніших цілей методичного, педагогічного і психологічного характеру, які можна підсумувати в такий спосіб:

- здійснюється контроль знань, вмінь і навичок учнів з певної теми;

- забезпечується ділова, робота атмосфера, серйозне ставлення учнів до уроку;

- передбачається мінімальна участь на уроці вчителя.

Використання Інтернету на уроках англійської мови

D:\Documents\Декада НПВ\х\Кулікова Л.О НПВ\photo dekada\IMG_20160121_134657.jpg

 

Інтернет створює унікальні можливості для вивчення іноземної мови, він створює природне мовне середовище. Особливість предмета «іноземна мова» полягає в тому, що навчати мовленнєвої діяльності можна лише в живому спілкуванні.

Використовуючи інформаційні ресурси мережі Інтернет, можна, інтегруючи їх у навчальний процес, більш ефективно вирішувати цілий ряд дидактичних завдань на уроці:

- удосконалювати вміння аудіювання на основі автентичних звукових текстів мережі Інтернет;

- поповнювати словниковий запас, як активної, так і пасивної лексики сучасної мови;

- формувати стійку мотивацію іншомовної діяльності.

Використання відео-уроку

Оволодіти комунікативною компетенцією англійською мовою, не перебуваючи в країні досліджуваної мови, справа дуже важка. Тому важливим завданням вчителя є створення реальних і уявних ситуацій спілкування на уроці іноземної мови з використанням різних прийомів роботи.

Не менш важливим вважається залучення школярів до культурних цінностей народу-носія мови. У цих цілях велике значення мають автентичні матеріали, в тому числі відеофільми. Перевагою відеофільму є його емоційний вплив на учнів. Тому увага повинна бути спрямована на формування у школярів особистісного ставлення до побаченого. Використання відеофільму допомагає також розвитку різних сторін психічної діяльності учнів, перш за все, уваги і пам'яті. Під час перегляду в класі виникає атмосфера спільної пізнавальної діяльності. У цих умовах навіть неуважний учень стає уважним. Для того, щоб зрозуміти зміст фільму, школярам потрібно докласти певних зусиль. Використання різних каналів надходження інформації (слухове, зорове, моторне сприйняття) позитивно впливає на міцність фіксації країнознавчого та мовного матеріалу

D:\Documents\вчитель  року 2015\Урок 22.11.2015\IMG_20151022_092739.jpg

Таким чином, психологічні особливості впливу навчальних відеофільмів на учнів сприяє інтенсифікації навчального процесу. Практика показує, що відео-уроки є ефективною формою навчання.

Застосування уроку-спектаклю

Ефективною та продуктивною формою навчання є урок-спектакль. Використання художніх творів зарубіжної літератури на уроках іноземної мови вдосконалює мовні навички учнів, забезпечує створення комунікативної, пізнавальної та естетичної мотивації. Підготовка вистави - творча робота, яка сприяє виробленню навичок мовного спілкування дітей та розкриття їх індивідуальних творчих здібностей.

D:\Documents\Cinderella\P60310-142140.jpg

D:\Documents\Cinderella\P60310-142604.jpg

Такий вид роботи активізує розумову та мовленнєву діяльність учнів, розвиває їх інтерес до літератури, служить кращому засвоєнню культури країни досліджуваної мови, а також поглиблює знання мови, оскільки при цьому відбувається процес запам'ятовування лексики. Важливо те, що учні отримують задоволення від такого виду роботи.

Використання уроку-свята та уроку-інтерв'ю

Вельми цікавою та плідною формою проведення уроків є урок-свято. Ця форма уроку розширює знання учнів про традиції та звичаї, що існують в англомовних країнах, і розвиває у школярів здатності до іншомовного спілкування, що дозволяють брати участь в різних ситуаціях міжкультурного спілкування.

 

C:\Users\Лилия\Desktop\шекспір\фото\IMG_20161216_131346.jpg

Надійним свідченням освоєння мови є здатність учнів вести бесіду по конкретній темі. Урок-інтерв'ю - це своєрідний діалог. В залежності від поставлених завдань тема уроку може включати окремі підтеми. Підготовка і проведення уроків такого типу стимулює учнів до подальшого вивчення іноземної мови, сприяє поглибленню знань в результаті роботи з різними джерелами, а також розширює кругозір.

Урок-проект

Метод проектів здобуває останнім часом усе більше прихильників. Він спрямований на те, що б розвити активне самостійне мислення дитини й навчити його не просто запам'ятовувати й відтворювати знання, які дає йому школа, а вміти застосовувати їх на практиці.

D:\Pictures\флай фото\1428861621683.jpg

Проектна методика відрізняється кооперативним характером виконання завдань при роботі над проектом, діяльність, яка при цьому здійснюється, є по своїй суті креативною й орієнтованою на особистість учня. Вона припускає високий рівень індивідуальної й колективної відповідальності за виконання кожного завдання по розробці проекту. Спільна робота групи учнів над проектом невіддільна від активної комунікативної взаємодії учнів. Проектна методика є однієї з форм організації дослідницької пізнавальної діяльності, у якій учні займають активну суб'єктивну позицію. При доборі теми проекту вчитель повинен орієнтуватися на інтереси й потреби учнів, їхні можливості й особисту значимість майбутньої роботи, практичну значимість результату роботи над проектом. Виконаний проект може бути представлений у самих різних формах: стаття, рекомендації, альбом, колаж і багато інші. Різноманітні й форми презентації проекту: доповідь, конференція, конкурс, свято, спектакль. Головним результатом роботи над проектом будуть актуалізація наявних і придбання нових знань, навичок і вмінь і їх творче застосування в нових умовах.

Робота над проектом здійснюється в кілька етапів і звичайно виходить за рамки навчальної діяльності на уроках: вибір теми або проблеми проекту; формування групи виконавців; розробка плану роботи над проектом, визначення строків; розподіл завдань серед учнів; виконання завдань, обговорення в групі результатів виконання кожного завдання; оформлення спільного результату; звіт по проекту; оцінка виконання проекту.

Проектна методика вимагає від учнів високого ступеня самостійності пошукової діяльності, координації своїх дій, активної дослідницької, виконавської й комунікативної взаємодії. Роль учителя полягає в підготовці учнів до роботи над проектом, виборі теми, у наданні допомоги учням при плануванні роботи, у поточному контролі й консультуванні учнів по ходу виконання проекту на правах співучасника.

Отже, основна ідея методу проектів полягає в тому, щоб перенести акцент із різного виду вправ на активну розумову діяльність учнів у ході спільної творчої роботи. Урок-проект формує вміння самостійної роботи. Головною особливістю уроку-проекту є доступність теми й можливість її варіювання .

D:\Documents\Декада НПВ\photo dekada\IMG_20160121_091747.jpg      Висновки

Таким чином нестандартні уроки дозволяють урізноманітнювати форми й методи роботи, позбавлятися шаблонів, створюють умови для виховання творчих здібностей школяра, розширюють функції педагога, дають змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості кожного учня.

 

Використання нестандартних форм уроків сприяє формуванню пізнавальних інтересів учня, вони безпосередньо беруть участь у процесі навчання. Пізнавальна діяльність учнів переважно має колективний характер, що створює передумови для взаємодії суб'єктів навчання, дає можливість для обміну інтелектуальними цінностями, порівняння й узгодження різних точок зору про об'єкти, які вивчаються на уроці.

C:\Users\Лилия\Desktop\шекспір\фото\IMG_20161216_100757.jpg

Ефективність нестандартних уроків забезпечується за умови володіння викладачем методикою їх проведення та умілого використання таких уроків у певній системі в поєднанні з традиційними формами роботи. Учні старших класів залучаються до проведення уроків в молодшій школі.

C:\Users\Лилия\Desktop\шекспір\фото\IMG_20161216_102009.jpg

C:\Users\Лилия\Desktop\шекспір\фото\IMG_20161216_101307.jpg

C:\Users\Лилия\Desktop\шекспір\фото\IMG_20161216_101956.jpg

D:\Documents\Декада НПВ\х\Кулікова Л.О НПВ\photo dekada\IMG_20160119_101710.jpg

Як вже було зазначено, метою навчання іноземної мови в школі є формування міжкультурної компетенції учнів, яка реалізується в здатності до мовного спілкування. Нетрадиційні види уроків іноземної мови є запорукою успішної мовної активності учнів, з їх допомогою вони долучаються до культури країн, мови яких вивчаються, а також розширюють знання про культурну спадщину рідної країни, що дозволяє їм брати активну участь у діалозі культур.

C:\Users\Лилия\Desktop\шекспір\фото\IMG_20161213_114305.jpg

Такі уроки дають можливість не тільки підняти інтерес учнів до предмету, що вивчається, але і розвивати їх творчу самостійність, навчати роботі з різними джерелами знань, формувати і удосконалювати комунікативні навички.

Отже, ефективність навчального процесу багато в чому залежить від уміння вчителя правильно організувати урок і грамотно вибрати ту чи іншу форму проведення заняття.

Розвиваючий і виховує потенціал нетрадиційних видів уроку розкривається в цілях, переслідуваних ними:

- Формування в учнів інтересу і поваги до культури країни досліджуваної мови;

- Виховання культури спілкування і потреби в практичному використанні мови в різних сферах діяльності;

- Розвиток мовних, інтелектуальних і пізнавальних здібностей, розвиток ціннісних орієнтацій, почуттів та емоцій учня.

Участь у всеукраїнських конкурсах, наприклад: Гринвіч та Пазл.

D:\Documents\гринвич\IMG_20161125_124544.jpg

D:\Documents\пазл\IMG_20150216_111458007.jpg

D:\Documents\пазл\IMG_20150526_131741197.jpg

ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ - ШЛЯХ ДО АКТИВНОГО ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ

У середній загальноосвітній школі закладається основа практичного опанування іноземної мови, на якій базується подальше застосування учнями мови у ВНЗ, на спеціальних курсах або самостійно в об­сязі, необхідному їм для роботи за фахом або для по­повнення знань в особистих інтересах.

Основну мету в навчанні я бачу в тому, щоб заклас­ти основу комунікативно-мовного та соціокультурного розвитку учнів, розвинути їхню здатність використо­вувати англійську мову як інструмент спілкування в "діалозі культур", в знайомстві з особливостями жит­тя та побуту українців, з духовною спадщиною Укра­їни та її внеском в світову культуру.

На своїх уроках я постійно використовую додаткові матеріали, що дає необмежений простір для моєї твор­чості, допомагає здійснювати індивідуальне навчання різних груп учнів.

Вивчення англійської мови потребує посидючості та неабиякого терпіння. Як зумовити зацікавленість? Психологи довели, що знання, засвоєні без зацікав­леності, не забарвлені особистим позитивним став­ленням, не є корисними. Це мертвий вантаж, адже па­сивне сприйняття та засвоєння не можуть бути опо­рою для ґрунтовних знань. Діти запам'ятовують слаб­ко, якщо навчання не захоплює їх. Перетворити за­учування нудного матеріалу на захопливу гру - один із шляхів активного засвоєння знань.

Завжди в арсеналі вчителя є щось цікаве, захоплю­юче, що змусить дитину не просто засвоїти матеріал, а й долучитися до процесу творчості. Навчання іно­земної мови як цілеспрямована дія складається з про­цесу викладання, що здійснюється вчителем, і про­цесу учіння, що здійснюється учнями. Ці процеси не­розривно пов'язані і взаємодіють один з одним. Пла­нуючи і здійснюючи навчально-виховний процес на тому чи іншому етапі, я враховую і передбачаю оби­дві сторони: свої навчальні дії як учителя і навчальні дії учнів. Свою систему роботи з учнями я розробляла протягом кількох років.

На початковому етапі дуже важливо закласти основу для подальшого розвитку навичок говоріння, читання, аудіювання та письма. Для цього я використовую різ­номанітні методи та прийоми. При вивченні літер та звуків я використовую малюнки. До нас на урок при­літають метелики, розквітають звукові пелюстки. Для створення на уроці сприятливого психологічного клімату і активності дітей я використовую різноманітні ігри з літерами та звуками. Ми займаємося пошуками загублених літер з алфавіту, проводимо конкурс на кращого знавця літер, граємо в гру "професор - ABC", команди змагаються на вміння писати літери.

D:\Documents\Декада НПВ\х\Кулікова Л.О НПВ\photo dekada\IMG_20160121_091658.jpg

Важливе місце в навчанні англійської мови має по­становка артикуляційної бази. На початковому етапі мені в цьому допомагає "казковий персонаж Mr To­ngue (містер язичок), який навчає дітей правильно вимовляти звуки, та використання відео для фонетичних зарядок. Здібність дітей виражається в тому, що учні краще сприймають ігрові ситуації, каз­кові і фантастичні сюжети. Це дозволяє застосовувати на уроках сюжетні ігри казкового змісту.

D:\Documents\Декада НПВ\IMG_20161010_104107.jpg

РОЛЬ СКОРОМОВОК, ВІРШІВ, МІКРОДІАЛОГІВ

Далі, на наступних етапах навчання я використовую звукову зарядку, яка допомагає тренувати найважчі зву­ки, яких не має в українській мові, та скоромовки.

Моїм учням дуже подобаються скоромовки, за до­помогою яких я:

- треную артикуляцію звуків;

- налаштовую на сприйняття англійської мови

З п'ятого класу я маю можливість знайомити сво­їх учнів з розмовними кліше з різноманітної темати­ки. Ці кліше допомагають почати урок кожного разу по-новому, зацікавити учнів, показати їм реальне за­стосування іноземної мови. Мікродіалоги та вірші ми використовуємо в рольовій грі.

При перевірці слів, вивчених учнями і введених на минулому уроці, я використовую ігри: "Зіпсований те­лефон", "Яке слово мені по­добається" та багато інших, у які діти з задоволенням грають.

НАВЧАЄМОСЯ ГРАМАТИЦІ

Граматична система англійської мови складна, тому для своїх учнів я розробила граматичні схеми, за допомогою яких діти вчаться будувати речення, ста­вити запитання та відповідати на них. Щоб зробити цю роботу менш нудною, я використовую гру "Пінг-понг", та проводжу змагання "Хто швид­ше складе речення" та "Хто більше дізнається інформації.

D:\Documents\Декада НПВ\3 клас умеблювання\IMG_20160303_101730.jpg

У вивченні багатьох тем я використовую пантоміму та міміку. Пантоміма дуже допомагає при вивченні теми "Everyday Life", коли учень показує дію, а інші його коментують. Міміка дозволяє тренувати складні місця в діалогах та віршах.

СТИМУЛЯЦІЯ ТВОРЧОСТІ УЧНІВ

D:\Documents\Декада НПВ\х\Кулікова Л.О НПВ\photo dekada\IMG_20160119_100643.jpg

На уроках позакласного читання я використовую інтерпретацію та імпровізацію. Після прочитання тек­сту ми його інсценуємо, причому всі ролі. Це дає простір для самовираження учнів, навіть дуже со­ром'язливі діти із задоволенням виконують свої ролі. Я намагаюсь, щоб кожен мій урок був цікавим, не­звичайним, навіть і тоді, коли використовую у своїй роботі діалоги з підручника, наприклад, з теми "Місто": я разом з учнями ніби опиняюсь на вулиці, де кожен учень - це прохожий, який запитує дорогу, а інші вказують, як пройти в те, чи інше місце. Враховується все: красиві та правильні звуки, англійська інтонація, виразність. Переможець отримує додаткову оцінку. Учні старших класів одер­жують складніші завдання: змінити діалоги, додати щось особисте та показати театральний етюд. Учнів, які склали цікавіший та незвичайніший діалог, та­кож заохочують. Це допомагає створити атмосферу емоційної напруженості, залучити учнів до змагання, стимулювати творчість і бажання стати кращим на­ступного разу.

D:\Documents\Декада НПВ\photo dekada\IMG_20160121_134352.jpg

D:\Documents\Декада НПВ\photo dekada\IMG_20160120_122651.jpg

 

Я вважаю, що вчитель не повинен зупинятися на досягнутому, він завжди має бути в пошуку, дба­ти про те, щоб учні хотіли йти до нього на урок, ба­жали зустрічі з новим, прекрасним, невідомим, щоб кожен урок їм приносив радість, був для них ма­леньким святом.