26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Витинанки презентація

Про матеріал
Презентація образотворчого мистецтва 7 клас. Дуже цікавий та пізнавальний для дітей даної вікової категорії. Призначений для викладання в школах рівня стандарт.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Світ витинанки. Композиція «Дерево життя».

Номер слайду 2

Гра « Так чи ні! »Необхідно вгадати про який вид обраозтворчого мистецтва сьогодні буде йти розмова. Ви повині ставити запитання , які вимагають тільки відповіді «так» чи «ні». У питаннях не можна використовувати слава-назви видів мистецтва.

Номер слайду 3

Світ витинанки. Композиція «Дерево життя». З листка паперу дерево звелося, І дивно якось все переплелося: Минувшина людська і майбуття. Його назвали – дерево життя. В землі коріння, крона в небо пнеться. Хто знає, чого вже так воно ведеться – Нитки незримі все буття сплели, В мінливості щось стале ми знайшли. Вмирає щось, щоб знову відродитись, Живим дощем через віки пролитись. Зернята правди, мудрості, добра. Народна витинанка зберегла.

Номер слайду 4

Витинанка – це орнаментальна й фігурна прикраси, ажурно витята ножицями, вирізана ножем з білого або кольорового паперу.

Номер слайду 5

Витинанки є чудовими зразками прорізного декору. Ажурні візерунки із шкіри і тканини, як прикраси одягу, побутували в минулому на всій території України. Найбільше вони були поширені у гуцулів і лемків ( плащ-накидка, кептарі ,керсетки, безрукавки )

Номер слайду 6

Ажурні прикраси слов’янських народів мали декоративне спрямування і здебільшого були орієнтовані на традиційні народні мотиви орнаменту. Сучасний одяг, оздоблений ажурними візерунками завжди виглядає актуально.

Номер слайду 7

За технологічними і художніми особливостями витинанки поділяють на ажурні (зображення міститься у прорізах) і силуетні (зображення виступає контуром); одинарні (виготовлені з одного аркуша паперу) та складні (аплікаційні – з кількох аркушів паперу, а тому завжди поліхромні).

Номер слайду 8

У сучасному декоративно-прикладному мистецтві витинанка набула виставкового характеру – це ряд ажурних тематичних творів, пристосованих для експонування на виставках. Виготовляють їх і для оздоблення поліграфічної продукції – цим самим вони переходять від декоративно-прикладного до образотворчого мистецтва (витинальна графіка).

Номер слайду 9

витв

Номер слайду 10

Де і як використовували витинанки давні українці? (дослідження краєзнавців)В середині ХІХ ст. в українських селах народними паперовими прикрасами селяни оздоблювали хати. Великим поштовхом до розвитку витинанок був перехід від хат - курянок до чистих хат із світлицями. Виготовляли витинанки перед Новим роком, або на весні, коли за звичаєм білили стіни й поновлювали внутрішнє оздоблення хат. У давнину як прикрасу витинанки наклеювали на стіни, печі, шибки вікон. Витинанки «жили» в основному півроку, рідше рік. Витинанка символізує вічне прагнення українців відзначити певне свято, пам'ятний день або просто прикрасити своє життя.

Номер слайду 11

На свята українці відповідно виготовляли різні витинанки. Витинанка-хрест несла охоронно-символічне значення. Її чіпляли на сволок, бо там висіла дитяча колиска. Особливо поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У вигляді серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів та тумбочок, служили замість фіранок на вікнах навіть у містах у важкі для держави часи, особливо після війни. На простінках між вікнами в українській хаті висіли витинанки з зображенням «дерева життя». На гіллі цих дерев часто розміщуються птахи, внизу біля дерева можна побачити людські постаті чи силуети звірів.

Номер слайду 12

«Дерево життя» –це прадавній український символ .(дослідження мистецвознавців)Світове дерево або Дерево Життя є одним з найпопулярніших символів в українському народному мистецтві. Цей образ універсальний, він зустрічається у різних видах мистецтва. . Його можна побачити на: вишивках, писанках, кераміці. Дерево життя може бути різним, але правила його зображення є однаковими. Дерево життя - це своєрідна модель всесвіту і людини, де для кожної істоти, предмету чи явища є своє місце. Воно означає нерозривну єдність усього живого в світі. Дерево життя – це поєднання трьох частин світу. Так вважали наші далекі предки і цей символ переходив з покоління в покоління і дійшов до наших днів.

Номер слайду 13

Дерево життя умовно поділяється на три частини по вертикалі. Яв – світ видимий, явний, дійсний. Яв – зображується у середній частині, тобто це стовбур дерева – який символізує земне існування усього живого на землі. У середній частині дерева зображують різних тварин, птахів.

Номер слайду 14

Друга частина називаеться Нав – світ невидимий, духовний, потойбічний, світ предків, це коріння Дерева життя. У ньому зображують різних живих істот, які живуть у воді та землі. Це риби, плазуни та водоплавні птахи. Таке розташування цих істот свідчить про те, що їх думки помисли і прагнення вище землі не підіймаються. Третя частина Прав – світ правил,законів, освячених звичаями, обрядами. Це крона Дерева життя, в якій живуть боги. У кроні зображують сонце і місяць, птахів, бджіл та найбільше квіти – як символ того, що тягнеться в небо. Тобто Прав – це найвищий праведний світ, який вказує людині до чого їй потрібно прагнути .

Номер слайду 15

Про Світове Дерево, як основа всесвіту,згадується в укр. усній народній творчості.(дослідження фолькльористів) Дерево Життя зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах. Ось як розпочинається одна із колядок, якій сотні років: Росте дерево, тонке високе, Ой дай Боже!Тонке високе, в корні глибоке, Ой дай Боже!На тім дереві сам сокіл сидить, далеко видить, Ой дай Боже! Далі в ній йдеться про те, що сокіл бачить, що на морі пливе панна і вишиває братові на весілля сорочку. Згадуються там місяць та зорі, райські пташки.

Номер слайду 16

Легенда про дерево життя «В часи, коли не було ще ні неба, ні землі, а було тільки синє море. На морі стояло дерево (дуб, явір чи сосна). На «прадереві» росли плоди безсмертя і три птахи радили раду: як заснувати світ? Один птах упірнув у море - виніс золотий камінь. Повстало сонце. Другий пірнув - виніс срібний камінь. Повстав місяць. Третій пірнув і виніс - мідний камінь. Повстали зорі»… Усе на землі існує завдяки сонцю і воді, вірили наші предки, тому і всесвіт поділяється на три частини: небо, де живуть божества, світила (Сонце, місяць, Перун); землю з її світом і самою людиною; та те, що під землею (хвороби, лихо, смерть, злі божества і душі померлих).

Номер слайду 17

«Дерево життя» - це символ-оберег. Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:верба – прадерево;липа – матір, вода;дуб –Сонце, сила, авторитет;вишня – чарування, дівоча краса;калина –Різдво світу, дівоча краса;смерека – вічне життя, юність;явір – прадерево, юнак;яблуня – жіноче начало, материнство. Зображення Дерева життя стало спрощеним, стилізованим.

Номер слайду 18

Справжнє мистецтво – символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво. Мотиви геометричних елементів і фігур:прямі, ламані, хвилясті – символи життєвої дороги;трикутні – обереги;чотирикутні – символи родючості;магічна символіка – чотири пори року, чотири сторони світу;розеткові елементи– сонце. Завдання уроку: створити своєрідний власний оберіг – «Дерево життя», в якомуоб’єднаються Дійсність, Майбутнєі Минуле кожної людини. 

Номер слайду 19

Послідовність виготовлення витинанки «Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії.1. Доберіть сюжет.2. Складіть аркуш навпіл кольором всередину і нанесіть бажаний малюнок на папір залежно від осі симетрії. 3. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції, але так,щоб лінію згину не перетинати.4. Обережно розгорніть витинанку.5. Наклейти витинанку на кольоровий картон. Колір підібраного вами картону повинен бути контрастним докольору витинанки. 

Номер слайду 20

Вправа «Шість капелюхів»

Номер слайду 21

«Білий капелюх» ( називати факти, інформацію яку запам’ятав на уроці)

Номер слайду 22

«Червоний капелюх» (сказати про почуття, враження які виникли на уроці)

Номер слайду 23

«Жовтий капелюх» (назвати только «плюси» те, що сподобалось по темі уроку)

Номер слайду 24

«Чорний капелюх» (тільки «мінуси», те, що не сподобалось)

Номер слайду 25

«Зелений капелюх» (де можна використати отриману інформацію)

Номер слайду 26

«Синій капелюх» (зробити висновок та узагальнення )

pptx
Додано
27 березня
Переглядів
274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку