1
Управління освіти, молоді та спорту Дубровицької райдержадміністрації
Лісівська філія Сварицевицького НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ»
Вивчаємо англійську граючись
(ігрові методи навчання у початкових класах нової української школи)
Упорядник Красько Л.С.
Лісове 2020
Упорядник Красько Л.С., учитель початкових класів та англійської мови Лісівської філії Сварицевицького НВК « ЗОШ І-ІІІ ступенів -ДНЗ»
Вивчаємо англійську граючись
(ігрові методи навчання у початкових класах нової української школи)
Схвалено методичною радою Сварицевицького НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ», протокол від 10.01.2020 №3
Рецензент Киркевич О.С., вчитель англійської мови Сварицевицького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-ДНЗ», вища кваліфікаційна категорія, старший учитель
У посібнику систематизовані шляхи та методичні прийоми реалізації засад концепції «Нова українська школа»в процесі навчання англійської мови в початкових класах. Розрахований на учителів початкових класів
Комп’ютерний набір Красько Л.С.
Вступ
Метою Нової української школи є всебічний розвиток дитини, її нахилів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових особливостей. Виходячи із цього, педагогічні методи, досвід, практика повинні бути спрямовані на розвиток й удосконалення усіх сутнісних сил особистості школяра.
Однією з ключових компетентностей є володіння іноземною мовою. За концепцією Нової української школи успішними вважаються фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, працювати в команді, досягати поставленої мети, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями.З впровадженням НУШ завданням педагогів стало підготувати дітей до життя в реальному світі, розвинути в них необхідні навички. Знання іноземної мови в сучасному світі — це інструмент для досягнення важливих цілей в освіті, кар’єрі, стартапах.
Особливості Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р.Б. Шияна, полягають у структуруванні змісту початкової освіти за освітніми галузями та представленні його інтеграції в навчальних предметах, що визначені навчальним планом. Запропонована у програмі інтеграція забезпечує умови для формування в молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно та визначати практичне застосування вивченого. Важливим елементом формування цілісної картини світу є знання іноземної мови.
Гра, як відомо, є природнім середовищем спілкування дітей. Використовуючи гру на уроці, слід враховувати потреби здобувачів освіти з різними стилями сприйняття: аудіалів, вербалів, візуалів та кінестетиків. Гра повинна змінювати взаємостосунки між дітьми і дорослим вчителем.Тому вчителю рекомендується використовувати різноманітні навчальні стратегії та стилі навчання, що допомагають кожному учневі усвідомити свій потенціал і проявити себе.
Даний посібник допоможе вчителям англійської мови у початкових класах організувати освітній процес на уроках цікаво, творчо у звичному природному середовищі, тобто у грі.
Розділ І.
Гра - засіб розвитку творчої активності дитини
Державний стандарт початкової освіти визначає вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів освіти, загальний обсяг їх навчального навантаження у базовому навчальному плані початкової освіти та форму державної атестації. Державний стандарт є основою для розроблення закладами загальної середньої освіти навчальних програм.
Змістовні лінії Державного освітнього стандарту з іноземної мови, як засіб інтеграції навчального процесу в життя соціуму, спрямовані на формування та розвиток предметних та ключових компетентностей учнів.
Завданням НУШ є формування в учня 10 ключових компетентностей:
Кожна з перелічених компетентностей містить такі вміння: розуміти прочитане, висловлювати власну думку, логічно її обгрунтовувати, критично мислити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики і приймати рішення, керувати емоціями, здатність до творчості, ініціативності та співпраці у команді. Першою змістовною лінією є комунікативні вміння, другою – мовні знання й навички оперування ними, третьою – соціокультурні знання та вміння. Зазначені змістові лінії – необхідні освітні засоби в організації навчального процесу вивчення іноземних мов, що передбачає оволодіння мовними засобами, а також навичками оперування ними у процесі говоріння, аудіювання, читання та письма. Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності.
Протягом навчання в початковій школі здобувачі освіти повинні оволодіти ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток, формуються на міжпредметній основі та є інтегрованим результатом предметних і міжпредметних компетенцій. Предмет іноземна мова має великі можливості у формуванні й вихованні особистості: паралельно рідній мові він розвиває мислення школяра. Щодо особливості мислення молодших школярів, то воно конкретне. На початковому етапі опанування мовою діти засвоюють її переважно наочним шляхом, коли водночас і чують нове слово, і спостерігають відповідний предмет, явище чи дію. Основним підходом до вивчення іноземної мови у початкових класах є комунікативно-ігровий метод навчання. Він забезпечує дієве, зорієнтоване на особистість навчання іншомовного спілкування, враховуючи психологічні та фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, а саме:
• образного сприймання та запам’ятовування;
• мимовільності уваги;
• підвищеної емоційності та імпульсивності сприйняття;
• важливої ролі навчальної гри в процесі пізнавальної діяльності;
• схильності дітей до копіювання, наслідування у діях;
• конкретного або наочно-образного мислення, найоптимальнішим способом початкового навчання є ігрова ситуація.
Гра – це один з найдавніших, до тепер актуальних методів навчання.
Задовольняючи потребу дитини гратися, перевтілюватись, рухатись, учитель
забезпечує умови для вивчення іноземної мови. Перевага гри у тому, що
вона дає учням можливість для активного оволодіння знаннями. Гра робить
більш динамічним і цікавим сам процес сприйняття навчального матеріалу,
бо знання засвоюються через практику. Гра для дитини – це важлива
частина її життя, це її стихія, спосіб існування й пізнання світу, а у нашому
випадку – спосіб вивчення іноземної мови.
"У дитячому віці гра – це норма і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну роботу." (А. С. Макаренко)
Залучення всіх школярів до активної роботи на уроці –найважливіший резерв підвищення його результативності.
За ігровою методикою ігри поділяються на:
предметні;
сюжетні;
рольові;
імітаційні;
драматизовані.
Учитель має запропонувати такий спосіб засвоєння знань, який був би спрямований спеціально на розвиток дитини. Для цього важливо, щоб здобувач освіти був головним дієвим героєм на уроці, почував себе вільно та комфортно, брав активну участь на усіх етапах уроку.
Особливу увагу необхідно приділяти іграм, які дозволяють забезпечувати ситуації успіху кожному учневі. Участь кожної дитини в процесі спілкування є дуже важлива. Якщо дитина не буде відчувати свою значимість, вона втратить інтерес до предмету. Тому необхідно організовувати навчальний процес тиким чином, щоб усі діти були задіяні у ньому. Для цього потрібно залучати учнів на уроках до різномнітних ігор, міні-діалогів, інсценувань і т. д.
Діти дуже вразливі, вони болісно реагують на критику. Через побоювання зробити помилку, багато хто на уроках англійської мови в початковій школі присутній в ролі спостерігачів. Саме тому необхідно в ігровій формі, непомітно для дітей, поступово привчати їх вчитися. За кожною грою на уроці іноземної мови приховане навчальне завдання, що послідовно реалізується вчителем. Ігрові завдання спрямовують увагу дітей, розвивають їх мовні навички, привчають дотримуватися правил, вчать будувати взаємини з однолітками і краще пізнавати себе.
Навчальна гра є важливим методичним прийомом, що дає змогу створювати певні ситуації. Використовуються не тільки рухові, мімічні, лексичні, граматичні, а й сюжетно-рольові ігри, діти перевтілюються в героїв улюблених казок і виступають вже від їх імені. Проте, зловживати активними видами діяльності теж не потрібно, оскільки вони можуть зумовлювати підвищення нервового збудження.
Ігрові технології – дієвий ефективний метод впливу на розвиток пам’яті, уяви, фантазії, мислення, креативності. Гра є потужним навчально-виховним засобом, що розвиває потенціал дитини, пробуджує пізнавальний інтерес, її пізнавальну активність. Cаме у грі дитячі здібності виявляються найповніше, а іноді несподівано.
Застосування ігор на уроках англійської мови має суттєвий вплив на формування навичок учіння, спонукає до пізнавальної активності, дає можливість пережити ситуацію успіху.
Однією з головних умов ефективності навчальної гри є зацікавленість в результаті та артистизм вчителя. Використання сценічних прийомів у процесі предметного навчання є значущим у творчому розвитку особистості. Дієвими методами є урок-подорож, урок-казка, пальчиковий театр, ляльковий театр тощо. Зовні акторська майстерність педагога – це розв’язування різноманітних педагогічних завдань, успішна, емоційно насичена організація освітнього процесу та отримання відповідних результатів, але її суть полягає в певних професійних і особистісних якостях, які визначають цю діяльність і забезпечують її ефективність.
Розділ ІІ.
Як урізноманітнити уроки англійської мови в початкових класах
(з досвіду роботи вчителя початкових класів та англійської мови Лісівської філіі Сварицевицького НВК» ЗОШ І-ІІІст.-ДНЗ»Красько Людмили Сергіївни)
"Скажіть мені – і я забуду. Покажіть мені – і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити – і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого – і я досягну досконалості." (Конфуцій)
На своїх уроках англійської мови в першому класі я враховую відсутність попереднього навчального досвіду спілкування іноземною мовою своїх учнів, а тому спираюсь на досвід, набутий ними в дошкільний період (уміння розглядати малюнки та обговорювати зображене на них; навички з’єднувати та розмальовувати, ліпити, вирізати та клеїти, співати, танцювати, розповідати вірші, виконувати фізичні рухи тощо). Для кращого засвоєння слів та фраз учням пропонується замалювати, виготовити із пластиліну або паперу ( особливо ефективно цей прийом використовується при вивченні назв тварин або іграшок, їжі). Невеличкі діалоги на уроці розігруємо за допомогою ляльок. Зазвичай прийом театру забезпечує можливістю розіграти різноманітні елементарні комунікативні ситуації відповідно до віку учнів (при вивченні теми «Знайомство» різні види лялькових театрів стануть у нагоді: настільний, пальчиковий, іграшковий). Позитивні емоції в учнів викликає використання пісень та римівок. Це сприяє формуванню фонетичних та інтонаційних іншомовних навичок, забезпечує швидке запам’ятовування слів та словосполучень, що , в свою чергу сприяє розвитку пам’яті.
МАС (Метод асоціативних символів , автор С. Гунько)- – ігровий метод. У ньому й полягає основна перевага над традиційними формами навчання.
Ігрові моменти роблять навчання цікавим, створюють у вихованців бадьорий настрій, полегшують подолання труднощів у засвоєнні матеріалу. МАС дає можливість складний навчальний матеріал перетворити в простий, а нудний – зробити цікавим.
Працюючи за цим методом, потрібно насамперед ознайомитися з технікою його застосування. Перед початком введення нового лексичного матеріалу вчитель разом з учнями домовляється, як вони зображатимуть мовою тіла той чи інший предмет, стан або дію, коментуючи їх спочатку рідною мовою. Рідна мова використовується тільки для пояснення асоціативних символів. Дитині достатньо лише раз показати, як зобразити мовою жестів предмети, об’єкти, наприклад: річку, ліс, парк, зоопарк, як виконати певні дії: читати книгу, грати з м’ячем, дивитись телевізор, грати на комп'ютері тощо і вона стане активним учасником гри на занятті.
Використання асоціативних символів, створення умов, максимально наближених до життєвих ситуацій, робить можливим мимовільне запам’ятовування матеріалу, перетворює процес навчання у невимушене сприйняття. Тому засвоєння навіть порівняно великої кількості мовного матеріалу не веде до перевантаження пам’яті. Цінність методу полягає ще й у тому, що, не використовуючи абсолютно ніяких затратних технологій, коуч має змогу постійно проводити високопродуктивні заняття, а не тільки спеціально підготовлені у створених для того умовах.
Учні початкових класів залюбки приймають уявну ігрову ситуацію, нереальний, казковий чи фантастичний сюжет. Це дає змогу застосовувати на уроках сюжетні рольові ігри казкового змісту.
Для активізації лексики на початку уроку я використовую наступні ігрові прийоми:
Привітання у форматі стенду з написами, як дитина сьогодні хоче привітатись.
Цей варіант досить цікавий, не лише ілюстрацією, а й тим, що дитина сама обирає варіант привітання. На цьому етапі ми і співаємо, і танцюємо, обнімаємось, тиснем один одному руки.
Діткам це дуже подобається, таким чином, я бачу який ритм уроку обирати, чи то в швидкому темпі , чи то , навпаки, повільніше.
Від того, наскільки невимушено ми вводимо учнів в атмосферу іншомовного спілкування, залежить успіх комунікативної діяльності на уроці.
Для фонетичної зарядки використовую запитання «How are you?» Діти одночасно дають відповідь з обраним варіантом свого настрою.
Серед запитань можуть бути такі: What is your name?How old are you?Where do you live?Who are you? What season is it now? Is it warm or cold now? When is it cold? When does it rain? Розвиток ключових компетентностей залежить від чинників формування соціолінгвістичних знань, умінь та навичок, мовленнєвої діяльності, практики говоріння, над якими потрібно працювати уже в початковій школі. Важливим видом мовленнєвої діяльності, яка забезпечує усне спілкування англійською мовою є говоріння. Створення вчителем ситуацій, що впливатимуть на розвиток цих умінь можливе при застосуванні компетентісного підходу.
Намагаюсь організовувати процес навчання в такий спосіб, щоб забезпечувати формування в учнів здатності до спілкування, спонукати їх не тільки до сприймання їхнього мовленнєвого висловлення, але й досягати при цьому взаєморозуміння із співрозмовниками як у мовленнєвій, так і культурній сфері, якщо навіть деякі аспекти чужої культури не зовсім звичні нашому соціуму. Лише за умови, що кожен учень особисто братиме участь у цьому процесі, чітко усвідомить функціональне призначення комунікативно спрямованих дій у комплексі з іншими навчальними діями, він зможе набути досвіду іншомовної комунікації в усній та письмовій формах.
На інших етапах уроку використовую наступні ігри:
Гра «Чий це хвостик?» (граматична)
Мета: автоматизація вживання розділового запитання.
Хід гри. До уроку готують малюнки різних тварин (зі зйомними хвостами). На тулубах тварин записано розповідні речення, на хвостиках – короткі загальні запитання. Наприклад, на тулубі слона написано «The elephantcan’tsing», а на хвостику –«canit?» Закреслені намальовані ноти на тулубі слона говорять про те, що слон не вміє співати. Малюнків із різними тваринами повинно бути багато. Потім хвости відділяють від тулуба і перемішують. Сумні тварини без хвостиків чекають свого рятівника. Кожній тварині потрібно повернути її хвіст.(один із варіантів)
Magic box ( Magic bag)
У коробці або в мішечку заховані картки з зображенням вивчених слів або іграшки. Одна дитина обирає слово, а інші по черзі відгадують, ставлячи запитання «Is it a cat? Is it a dog? еtc.» Та дитина, яка відгадала слово та отримала відповідь “Yes,it is” у відповідь говорить:“Sit down, please”, виходить до дошки та загадує наступне слово.
Мета: формувати навички фонемного слуху.
Хід гри. Учитель вимовляє слова. Учні повинні плеснути в долоні, якщо вони почули певний звук. Якщо в слові немає цього звуку, діти просто сидять із заплющеними очима.
Для ускладнення завдання називаються слова на заданий звук, у яких цей звук знаходиться на початку, у середині або в кінці слова.
Наприклад, учитель вимовляє звук «t»тричі, а потім слова з цим звуком. «Tiger» – діти плескають у долоні. «Antelope» – діти тупають ногами. «Cat» – діти клацають язичком.
What is missing?
На дошці розвішуються картки з зображенням предметів з певної теми (наприклад, Іграшки, Тварини, й т.і.). Учні уважно розглядають малюнки, запам’ятовують. По команді вчителя закривають очі. В цей час вчитель прибирає одну, або декілька карток. Учні відгадують, що зникло, ставлячи запитання: Is it a doll? Is it a car?...Учні, які відгадали , виходять до дошки та вибирають картки, які «зникнуть» наступними.
Букви розсипалися
Мета: формувати навички поєднання букв у слові.
Хід гри. Учитель пише великими літерами на аркуші паперу слова і не показуючи розрізає на букви, кажучи: «Було у мене слово. Воно розсипалося на букви». Потім показує букви і розсипає їх на столі: «Хто швидше здогадається, яке це було слово?». Виграє той, хто перший правильно запише його. Той, хто виграв, придумує своє слово, каже вчителеві або сам пише і розрізає його та показує всім розсипані букви. Дія повторюється.
Із двох — третє
Мета: формувати словотворчі й орфографічні навички.
Хід гри. Ця гра дуже схожа на відгадування шарад. Тому приведені в її описі слова можна використовувати і для гри в шаради. Підбираються складні іменники, які можна розділити на дві частини, причому кожна з них може бути самостійним словом. Частини слова пишуться на листках паперу й озвучуються вчителем.
Кожен повинен відшукати собі партнера, у якого на листку написана друга частина слова. Виграє пара, яка зробить це швидше за інших.
Наприклад:black/board, class/room, snow/ball, pencil/box etc.
Цеглинки Lego
Побудувати вежу з кольорових цеглинок. Колір цеглини повинен відповідати кольору назви малюнка. Можна використати на вивчення або на початку уроку, повторюючи таким чином слова. Ви показує дітям картку, а вони у відповідь повинні показати цеглинку лего, що відповідає назві малюнка.
Картинка
Мета: перевірити засвоєння орфографії вивченого лексичного матеріалу.
Хід гри. Кожен учасник отримує по картинці із зображенням предметів, тварин і т. д. Представники команд виходять до дошки, розділеної на дві частини, і записують слова, які відповідають предметам, зображеним на картинках. Після того, як учень написав слово, він повинен прочитати його і показати свою картинку. Виграє команда, яка швидше і з меншою кількістю помилок запише всі слова.
Simon says. Весела, проста і рухлива гра, суть якої — слідувати інструкціям. Ведучий ігри вимовляє фразу «Simon says» і, наприклад, «touch your nose» – торкніться свого носа, або «clap your hands» – поплескайте в долоні. Гра відмінно підійде для невеликого перепочинку або розминки.
Countable and uncountable. За допомогою м’яча і ставши у коло, можна легко і весело перепочити та повторити іменники. Просто кидаємо м’ячик і називаємо слово, а той хто його ловить, говорить, обчислювальний він чи ні. Якщо відповідь неправильна — гравець вибуває.
Freeze. Просто просимо діточок бігати по класу, але у момент, коли ми скажемо «Freeze», вони повинні застигнути у якійсь позі. Наша задача — розморозити першого учня, відгадавши, у ролі кого він(а) застиг. Наприклад: «Are you a cat? - Yes, I am / No, I am not». Той, кого розморозили таким же чином, розморожує інших.
Colors. Даємо команду «quickly touch something red» – скоренько доторкнись до чогось червоного. Можна ускладнити гру і давати команду принести щось – «bring me a blue book» – принеси блакитну книгу.
Opposites. Потрібно просто назвати антоніми до англійських слів: «men – women», «white – black», і т.і. Щоби було трохи цікавіше, можна кидати м’яч і називати антоніми.
Where is it? Гра цікава тим, що можна пограти у хованки різними предметами та повторити прийменники й назви предметів на англійській. Поки ми відвертаємося, дитина ховає, наприклад, книгу і ми повинні знайти її, дотримуючись інструкцій – «look at the wall», «on the shelf», «next to the lamp» (подивись на стіну, на полиці, поруч із лампою) і т.і.
Dress me up. Веселий спосіб повторити назви одягу. Просимо дитину одягнути на себе «a coat», «a hat», і т.і., але не знімаємо попередній предмет. Граємо, доки одягнути буде вже нічого або просто нікуди.
What am I doing? Веселий спосіб розрядитися. Показуємо дитині, як ми йдемо або танцюємо, а його задача — описати, що саме ми робимо. Наприклад: «you are dancing», «you are walking».
As many as you can. Беремо велике слово або словосполучення, з якого потрібно придумати як можна більше англійських слів за 2 хвилини. Перемагає той, хто придумав більше слів (переконайтесь, що всі вони правильно написані).
Can you draw? Гра дозволить дитині випустити свою фантазію на волю. Можна повторити назви предметів, надаючи змогу намалювати те, що ми називали англійською мовою, наприклад, «a bear» чи «an apple». Можна варіювати гру — дати розфарбувати та підписати на англійській картинку, яку ми завчасно підготували. Ці твори можна розвісити по будинку і потім повторювати вже вивчені слова мимоволі, адже чадо обов’язково наштовхнеться на них очима.
Чергова буква
Мета: формувати навички усвідомлення місця букви в слові.
Хід гри. Учитель говорить: «Сьогодні у нас чергова буква «о», вона стоїть на першому місці. Хто скаже (напише) більше слів, у яких буква «о» стоїть на першому місці?». Час виконання завдання регламентується (3-5 хвилин)
Збери кошик
Вкажи слово
Розділ ІІІ
Мовне портфоліо на уроках англійської мови в початковій школі
Із концепції середньої загальноосвітньої школи випливає, що одним із магістральних напрямів реформування освітньої системи України слід визнати компетентнісну стратегію. Кардинальні зміни, що відбуваються останнім часом в економіці, політичному й соціальному житті, спонукають до докорінної модернізації освітньої галузі. Сучасний громадянин України повинен швидко адаптуватись у мінливих життєвих ситуаціях, критично мислити, використовувати набуті знання та вміння в навколишній дійсності, бути здатним генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення, творчо мислити; уміти добувати, переробляти інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб підтримати ці мотиви, не допустити зниження інтересу учнів до самого процесу навчання, заохотити учнів до самостійного пошуку, показати учням красу та мелодійність англійської мови в піснях та віршах, викликати, зрештою, бажання спілкуватися з ровесниками та батьками по-англійськи у позаурочний час.
Тому завданням сучасної освіти є стимулювання учнів до вивчання мов та пошуку й використання ефективних інноваційних методів викладання.
Гуманізація освіти передбачає перегляд, оцінку всіх компонентів методичної системи навчання, створення максимально сприятливих умов для розкриття й розвитку здібностей та обдарування дитини.
Один із провідних напрямків гуманізації – особистісно -зорієнтоване навчання, мета якого не тільки навчати й виховувати учня, а й формувати в ньому особистість. Такий підхід до навчального процесу передбачає індивідуалізацію, а отже,
і диференціацію навчання, ефективним засобом якої за певної умови організації є творча робота з учнівським портфоліо.
У період формування особистості школярів молодших класів необхідно розвивати творчий потенціал дитини, індивідуальні здібності, зосереджувати зусилля на виховання в учнів упевненості, віри у свої можливості, у позитивні перспективи майбутнього.
А формування таких рис найкраще сприяє творче мислення.
Психологи стверджують, що розвивати інтерес до навчання дітей необхідно з раннього віку. Безперечно, саме в початковій
школі здійснюється цілеспрямована робота з активізації інтересу до вивчення англійської мови.
Що таке мовне портфоліо?
Мовне портфоліо- це особистий документ,який дозволяє учневі оцінити власну мовну компетенцію в різних мовах та свої контакти з іншими культурами.
З чого складається мовне портфоліо?
Розділи портфоліо
Першим компонентом МП є мовний паспорт (Language Passport), що підсумовує лінгвістичну індивідуальність його власника; особисті досягнення у вивченні мови та особистий досвід міжкультурного спілкування.
Також мовний паспорт включає самооцінку учнем власних мовленнєвих компетенцій.
Європейське мовне портфоліо, розроблене за допомогою установ Ради Європи, передбачає три основні рівні володіння іноземною мовою та мовленнєвими компетенціями – А, В, С.
Рівні визначаються
за основними видами мовленнєвої діяльності:
− розуміння ;
– читання);
− говоріння (монолог як форма продуктивного говоріння або полілог як інтерактивне говоріння);
− письмо як окремий продуктивний вид мовленнєвої діяльності.
Другим компонентом мовного портфоліо є мовна біографія , де учень перевіряє власні досягнення в навчанні, зареєструвати значущі етапи мовного й міжкультурного спілкування.
При роботі з розділом «Мовна біографія»,моїм завданням є допомогти дітям намітити свої власні навчальні досягнення .Для цього використовую в роботі індивідуальні аркуші індивідуальних досягнень з англійської мови .
В результаті проведеної роботи вчитель має змогу визначити ,які труднощі має дитина в різних видах мовленнєвої діяльності ,визначити рівень сформованості її самооцінки.
Це допомагає учням порівняти свою самооцінку з оцінкою вчителя,формувати навички самоконтролю та саморегуляції.
Розділ «Досьє» містить роботи,що свідчать про успіхи учня в оволодінні мовами:
Політ фантазії учнів необмежений. Аркуш свідчень про свої досягнення — це інформаційна карта участі власника портфоліо в заходах з англійської мови, участь у предметному тижні тощо).
Накопичуючи й аналізуючи свої практичні досягнення за методом портфоліо, учень застосовує набуті знання і, виходячи з життєвого досвіду, оцінює та переоцінює свою діяльність.
Просунувшись повільно, але впевнено на проміжному етапі, учень виявляє нові цілі й нові перспективи. Найбільш вагомим аргументом на користь застосування мовного портфоліо виявляється можливість регулярного, систематичного моніторингу пізнавальної діяльності за схемою: проблема планування процесу вивчення й розв'язання проблеми (стратегія і тактика), практичний результат роботи (тест, реферат, проект тощо). Тобто ключові компетентності впроваджуються в навчалпроцес за алгоритмом: мотиви — знання — уміння — навички — ставлення — компетентність.
Оцінювання розглядається як елемент стимулювання та навчання. Негативна оцінка є приводом до рефлексії.
Основною метою портфоліо є:
Мовне портфоліо розробляється для того, щоб:
− стимулювати вивчення людиною іноземної мови згідно з будь-яким загально рекомендованим рівнем упродовж усього життя людини;
− зробити процес вивчення мови більш прозорим та ясним;
− формувати самоосвітню компетентність учня, що дозволяє йому аналізувати й усвідомлювати власний шлях навчання,а також впливати на нього;
− формувати інноваційну особистість учня, розвивати вміння конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі;
ставити перед собою завдання й поетапно
розв’язувати їх;
− створювати мотивацію навчальної діяльності;
− розвивати пізнавальні організаційні навички, творчі здібності учнів;
− формувати учнівську автономію, посильність освіти для кожного конкретного учня.
Учнівське портфоліо виконує такі функції:
− мотиваційна – спонукає учнів до систематичної роботи;
− діагностична – показує прогрес у навчанні за семестр,рік,
− рейтингова – демонструє рівень сформованості вмінь та навичок;
− змістова – охоплює весь зміст вивченого матеріалу;
− розвивальна – забезпечує безперервність процесу навчання та розвитку за увесь курс вивчення мови;
− цілевизначальна – виробляє вміння ставити цілі.
Використання методу проектів
Для успішної реалізації завдань Портфоліо , є доцільним використання у навчальній практиці інтерактивного методу проектів, який робить дитину активною дієвою особою,дає можливість дітям взаємодіяти один з одним,залучає до навчального процесу усі її почуття. Застосування методу проектів – це загальна потреба нашого часу, який засвідчує повну узгодженість навчання з життям, з інтересами учнів, ставить учня у становище дорослої людини.
Слово «проект» в перекладі з латинської мови означає кинутий вперед. Це цільовий акт діяльності в основі якого – інтерес учня. Фактично, проект – це будь-який задум, що має мету, термін та конкретні кроки реалізації.
Проект може здійснювати вчитель у процесі власної професійної діяльності, а може й учень, як індивідуально, так і під керівництвом вчителя.
Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є досвід проектної діяльності учня.
Освітній процес – це форма організації занять, .яка передбачає комплексний характер діяльності усіх його учасників щодо отримання освітньої продукції за певний проміжок часу від одного уроку до декількох місяців.
Основним завданням методу проектів є:
Учням пропонуються наступні індивідуальні проекти наприкінці вивчення певних тем.
В умовах уведення профільного навчання ідея мовного портфеля є особливо актуальною, оскільки цей документ стає незамінним помічником для тих, хто вирішив пов'язати свою професійну діяльність із вивченням іноземних мов. Його перспективність абсолютно очевидна. Упровадження мовного портфеля в практику викладання іноземних мов у нашій країні істотно вплине на підвищення якості їх вивчення.
Для того щоб особистість розвивалася саме в такому напрямку, потрібно навчити її самоаналізу, самокритики, самодисципліни, самовираження. Тому для організації самостійної роботи учнів було обрано портфоліо.
Висновки
Дієвим навчально-виховним методом формування пізнавального інтересу як мотивації учіння завжди була дидактична гра. Сьогодні інструментарій ігор, використовуваних на уроках англійської мови значно розширився. Це – ігри, що передбачають активну участь школярів в процесі засвоєння мовленнєвих, фонематичних, лексичних навичок, театралізація, пальчиковий театр, ляльковий театр, пантоміма тощо. Уся навчальна діяльність, яка здійснюється впроцесі навчання іноземної мови спрямовуватися не лише на формування іншомовної комунікативної компетентності, а й загальнонавчальних умінь, толерантності, загальної культури.
Підходи до створення "портфеля" можуть бути різними залежно від етапу навчання, рівня володіння предметом, термінів його створення, віку учнів тощо.
Велике значення має те, що послідовні дії зі створення "портфеля" дають можливість навчити школярів аналізувати виконану роботу, бачити власні успіхи й розуміти причини невдач.
Школярі вчаться об'єктивно оцінювати свої можливості, знаходити способи подолання труднощів, визначати шляхи досягнення вищих результатів; їхня навчальна діяльність і відповідальність за свою працю стають все більш усвідомленими.
Важливим чинником є те, що батьки й незалежні експерти беруть активну участь у цьому процесі: це дає можливість створити цілісну картину об'єктивного просування учня в тій чи іншій галузі знань.
Додаток
Аркуші самооцінки для учнів 2-4 класів
Unit ._____________________________________________
|
Very well |
Well |
Not well |
|||
My skills I know… I can… |
I think
|
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
Vocabulary |
|
|
|
|
|
|
Speaking |
|
|
|
|
|
|
Reading |
|
|
|
|
|
|
Writing |
|
|
|
|
|
|
Listening |
|
|
|
|
|
|
I feel better about____________________________
I don’t know_______________________________
Тема «Природа і навколишнє середовище»
1.Make a poster about your favourite season.
2.Make a poster about your favourite weather.
Тема «Школа»
1.Make your timetable .Say what subjects you like/don’t like.
2.Draw a picture of your classroom. Write about it.
3.Make a list of the days of the week.
4.Make a poster.Describe your classmate
Тема « Я ,моя сім’я та друзі »
1.Make a poster of your family tree.Describe it.
2.Make a poster about the professions you like.
3.Draw a picture of your best friend.
Тема « Свята і традиції»
1.Make a poster about your favourite holiday.
2.Draw a picture “Easter in England”
3.Draw a picture “Easter in Ukraine”
4.Make a poster about winter holidays.
Тема «Людина»
1.Draw a picture of body. Describe it.
2.Write e-mail about your working day.
Тема « Відпочинок і дозвілля»
1.Draw a picture of your birthday party.
Describe it.
2.Draw a present for your Mum on birthday party.
3.Make a poster about your favourite hobby.
4.Draw a picture of your favourite toy.Describe it.
Тема «Подорож»
1.Make a poster about transport.
2.Draw a picture about your best journey .
Describe it.
Тема «Помешкання»
1.Make a poster about kinds of houses.
2.Draw a picture about your room and furniture in it.
My name is________________________________.
My surname is_____________________________.
I am______________________________years old.
I am from________________________________ .
I have____________________________________.
I like ____________________________________ .
I don’t like _______________________________.
I can
I know------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I understand--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
My aims:
I learn my English:
I want to know English because:
This year I would like to:
Unit _____________________________
|
Very well |
Well |
Not well |
|||
My skills I know…
|
I think
|
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
Vocabulary |
|
|
|
|
|
|
Speaking |
|
|
|
|
|
|
Reading |
|
|
|
|
|
|
Writing |
|
|
|
|
|
|
Listening |
|
|
|
|
|
|
I feel better about____________________________
I don’t know________________________________
Unit _____________________________
|
Very well |
Well |
Not well |
|||
My skills
I can… |
I think
|
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
Vocabulary |
|
|
|
|
|
|
Speaking |
|
|
|
|
|
|
Reading |
|
|
|
|
|
|
Writing |
|
|
|
|
|
|
Listening |
|
|
|
|
|
|
I feel better about____________________________
I can’t______________________________________
I know “ABC”
My favourite season is_______________
I like________because there is/are_____________________________
I don’t like_________because there is/are not_________________________
I have a (big,small) family.
I have______________________________________
My mother’s name is_________________________
She is_____________________________ years old.
She is_____________________________________.
My father’s name is ________________________.
He is______________________________ years old.
He is_______________________________________.
My sister’s name is__________________________.
She is_____________________________ years old.
She is______________________________________.
My brother’s name is ________________________.
He is______________________________ years old.
He is_______________________________________.
My grandmother’s name is____________________.
My grandfather’s name is_____________________
I know the numbers
SUBJECTS
Sport Maths Reading Art
Ukrainian Nature study
My timetable
Monday |
Tuesday |
Wednesday |
Thursday |
Friday |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток
План -Конспект уроку
Тема: Зовнішність
Підтема: Частини тіла
Мета:
Практична:
- розширювати навички усного мовлення з використанням вивченої лексики, мовних зразків;
- формувати навички монологічного мовлення на рівні речення;
- удосконалити навичку учнів вживання ГС «has got, have got» в
усному мовленні на рівні фрази.
Освітня:
- поглиблювати знання учнів про особливості англійської мови;
- закріпити вивчений лексичний матеріал, формувати навички усного мовлення.
Розвиваюча:
-розвивати мовну здогадку та мовленнєву реакцію учнів;
-розвивати фонематичний слух, довільну увагу і пам'ять при слуханні;
-розвивати навички усного мовлення на основі діалогу за темою.
Виховна: -виховувати культуру спілкування, цілеспрямованість, інтерес до
вивчення іноземної мови.
Обладнання: тематичні картки, кольорові олівці, флеш-картки із назвами частин тіла, картки настрою, підручники, робочі зошити, іграшковий ведмедик,мультфільм про частини
Хід уроку
І. Введення в сферу іншомовного мовлення
1. Привітання
Ps. Good morning, good morning,
Good morning to you,
Good morning, good morning, we are glad to see you.
T. I am glad to see you too, sit down, please.
2.Фонетична розминка
T: Now we stop at the "Phonetic Station". We can meet Bear Teddy there. Ми зупинились на «Фонетичній станції» і тут ми можемо зустріти ведмедика Теді. Він знайшов листа і в ньому потрібно знайти слова із звуками [ з: ]. [ai]. [ o: ]. [ i: ]. [ a: ]. [u ], а він не вміє. Let's help him.OK?
Ch: OK.
T: Well.Тоді почувши слова із звуками [ з: ]. [ai]. [ o: ]. [ i: ]. [ a: ]. [u ] , сплесніть в долоні. Аге you ready? Ви готові?
Ch: Yes, of course.
T: My, tree, play, see, park, red, kite, ball, ten, book, bad, girl, four.
T: Very good. Now repeat after me words with the sounds [ з: ]. [ai]. [ o: ]. [ i: ]. [ a: ]. [u ].
T: Take our new friend and continue our trip. Беремо нашого нового друга і продовжуємо наш урок
3. Мотивація уроку
- Діти, яку тему ми вивчали на минулих уроках? (Частини тіла)
- Хто може розповісти , навіщо нам потрібно знати назви частин тіла?
Учні наводять свої приклади життєвих ситуацій.
4. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми з вами повторимо назви частин тіла, а також навчимося використовувати їх під час опису зовнішності.
ІІ.Основна частина уроку.
T. Діти, подивіться на екран. Частини тіла зараз будуть з’являтися , а ви повинні назвати їх англійською мовою. (спочатку хором, потім індивідуально).
Ears, hand, leg, arm, foot, eyes, nose, mouth
T. Look at this table. Name the words in English. Подивіться на таблицю. Один учень виходить до дошки, а інші просять показати яку-небудь частину тіла. (Show me …)
2Фізкультхвилинка
Т: OK. Do you like to relax? Чи любите ви відпочивати?
Ch: Yes, of course.
T: Наш Тедді хоче відпочити, але він не може вивчити фізкультхвилинку. Давайте покажемо, як ми вміємо відпочивати.
3. Введення нових лексичних одиниць
Т: Look at the blackboard. You can see a boy there. What is this? Що це? (Вчитель показує обличчя, ніс, око і вухо, діти називають по-українськи, а вчитель говорить по-англійськи).
Т: This boy is pretty. Цей хлопчик гарненький.
Face [feis] обличчя
Eye [ai] око
Ear [іǝ] вухо
Nose [nouz] ніс
Hair [heǝ] волосся
Mouth [mauθ] рот
Т: Repeat after me, please.
T: What does it mean "face"?
Ch: Обличчя.
T: How for English «вухо»?
Ch: Ear.
T: What does it mean "pretty"?
Ch: Гарненький.
T: How for English «око»?
Ch: Eye.
T: What does it mean "nose"?
Ch: Hic.
T: Great job. Take our friend and go on.
4.Розвиток навичок письма.
Т: . Тедді просить допомогти виконати кілька завдань .
Т: Open, please, your workbooks at page 45, task 2. Match and name.
T: Turn the page 46, task 1 and 2. Trace and write. Put the number.
T: Very nice. So, we have got a new friend
5.Розвиток навичок говоріння
Створення малюнка монстрика.Показ та опис власних робіт
Т- Let’s create our monsters and describe them. Listen to my instructions and draw.
My monster
This is my monster. It has got one hand. It has got four ears. My monster has got three eyes, one nose, one mouse and three teeth.
Т.-Let’s describe your monster using the text:
My monster
This is my monster.
It’s name is…
My monster has got … head and … ears.
It has got ... eyes, … nose, ... mouse and … teeth.
It has got 2 hands and 2 legs.
It is very fun.
ІІІ. Заключна частина уроку
Вчитель роздає картки
Зробіть підписи до всіх частин тіла хлопчика
-Your work is very good today! Stand up, please. The lesson is over. Good bye, children! Thank you for the lesson.
Ps.: Good-bye teacher! Thank you for the lesson, too.
Список використаної літератури та джерел
Режим доступу: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/
Зміст
Вступ…………………………………………………………………….3
Розділ І.
Гра як засіб розвитку творчої активності………………………………4
Розділ ІІ
Як урізноманітнити уроки англійської мови…………………………...9
Зразки ігрових методів…………………………………………………..13
Розділ ІІІ
Мовне портфоліо на уроках англійської мови в початковій школі........................................................................................................19
Мета мовного портфоліо……………………………………………….23
Висновки………………………………………………………27
Додатки………………………………………………………...28
Список використаної літератури…………………………..52