17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

"ВИВЧАТИ ІМЕННИК ЦІКАВО" Лінгвістичні диктанти

Про матеріал

У збірнику "Вивчати іменник цікаво" використано різні види робіт при вивченні іменника, які дають можливість учителю швидко перевірити вивчену тему.

Перегляд файлу

Загальна характеристика

частин мови

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) слово, мова, мислення, говорити;

б) теплий, яскравий, світло, відвертий;

в) він, п’ять, хтось, котрийсь;

г) чотири, п’ятірка, одиниця, сотня.

2. Вибрати рядок, у якому всі частини  мови змінні:

а) справедливий, гриміти, слухаючи, весло;

б) сіно, сумно, звично, виконано;

в) щедрий, доброта, воно, думати;

г) мести, материк, довгий, влучно.

3. З-поміж поданих слів підкреслити незмінні частини мови:

Молоко, кіно, кафе, високо,садок,дивуючи, сердито, читаючи, весело, думка, дивно, милуючись, ненавидячи,  воля, метро, спритно, вивчивши, надмірно, дім, тимчасово, увага,  нога, сумуючи, зимно, кімната,чисто, квітка, прибираючи..

Іменник

як самостійна частина мови

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) зайчик, сонечко, лисичка, кролик;

б) зірка, місяць, шлях, димок;

в)  вила, ножиці, граблі, планета.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники:

а) вікно, вічно, воно, зерно;

б)  село, мело, зросло, помело;

в) душа, Даша, груша, каша;

г) сукно, веретено, заздрісно, пшоно.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники:

Берег, клас, вчити, твір, рішення, зелений, веселка, сад, рости, книга, мудрий, музей, його,  будинок, вічно, швидко, слово, визначаючи, село, щиро,  син, ніжність,  щастя, вулиця, волосся, щиро, дитинство, знаючи, слово, око.

Іменники – назви істот і неістот (повторення)

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) дівчина, письменник, сокіл, мікроб;

б) помідор, буряк,  загін, мавка;

в)  мрець, покійник, сова, лялька.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники істоти:

а) комар, берест, сумнів, далечінь;

б)  джміль, русалка, відьма, чорт;

в) душа, Даша, груша, каша;

г) сукно, веретено, дух, екіпаж.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники неістоти:

Олеся, ведмідь, гуска, комар,  мрія, дуб, ялинка, нарцис, лісовик, водяник,  домовик, ромашка, сніжинка,  русалка, Нептун, небіжчик, покійник,  валет, король, пішак, амеба, ведмедик.

4. Із поданими іменниками скласти словосполучення, щоб  одному іменник означав істоту, в іншому – неістоту:

нарцис ________________________________________________________

Нарцис ________________________________________________________

Орел __________________________________________________________

орел __________________________________________________________

Сорока ________________________________________________________

сорока ________________________________________________________

 

Іменники власні назви і загальні. Велика буква

і лапки у власних назвах

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) (д, Д)івчина, (д, Д)унай, (д, Д)обро;

б) (л., Л)ітак, (ж, Ж)журналіст, (к, К)рим;

в)  (п, П)олтава, (т, Т)уман, (м, М)ужність.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники власні назви:

а) (ч,Ч)умацький (ш, Ш)лях, (м,М)авка, (с,С)вятий (д, Д)ух, (в,В)ерховна (р, Р)ада;

б) (к, К)онституція, (в, В)улиця, (б, Б)аба-(я, Я)га, (р, Р)усалка ;

в)  (к, К)отик, (п, П)резидент (у, У)країни, (а, А)антонівка, (у, У)горка;

г)  (м, М)онастир, (к, К)иїв, (п, П)арк, (п, П)салтир .

3. З-поміж подах слів підкреслити іменники, що пишуться в лапках:

Кабінет Міністрів України, Біловезька пуща, Коран, Книжкова палата, фільм Тіні забутих предків, Євангелія, журнал Однокласник, медаль За відвагу, роман Людина і зброя, вулиця 23 Серпня, печиво День і ніч, газета Новачок, фабрика імені Лесі Українки.

 

Рід іменників (повторення).

Іменники спільного роду

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а) дріб, кір, насип, вуаль;

б) нехворощ, путь, собака, розкіш;

в)  полин, толь, шампунь, зала.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники спільного роду:

а) дівчина, бідолаха, качка, вакса;

б) каліка, сирота,  приблуда, плакса;

в)  базіка, лівша, сестра, вага;

г) розмазня, староста, коза, група.

3. З-поміж подах слів підкреслити іменники, що належать до спільного роду:

Пан, навчання, садок, заблуда, мова, нетіпаха, море,потвора, нероба, явір, роззява,  Дніпро, рева,  верба, Женя, Валя, Коваль, Віардо,   хвалько, курка, м’яч, мідь, академік, ректор, жайворонок,  комар,  учений, будка, голуб.

Число іменників (повторення).

Іменники, що мають форми тільки

однини або тільки множини

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

 а) консерви, парфуми, ковзани, картини;

 б) стільці, дріжджі, книги, океани;

 в) сміливість, дружба, надра, піхота.

2. Вибрати рядок, в якому всі  іменники, що вживаються лише в множині:

 а) пісні, слова, справи, речі;

 б) вила, граблі, штани, ворота;

 в) сани, школярі, двері, окуляри;

 г) гроші, канікули, солодощі, сироти.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники, що вживаються лише в однині:

Молоко, олія, вірність, честь, сором, Суми, Черкаси, Карпати, фосфор, козацтво, шашки, жмурки, гарбузиння, листя, кисень, входини, зябра, шорти, чай, Англія, Сиваш, мислення, планета, гості, висівки, мир.

 

Відмінки іменників в українській мові.

Значення відмінків. Відмінювання іменників

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) Софіє, друже, весно, воно;

б) дідусю, обрію, Дунаю, знаю;

в)  пішки, пташки, ляльки, мурашки.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники стоять у орудному відмінку:

а) деревом, вікном, днем, обрієм;

б) вірністю, землею, колего, пан;

в)  вітром, листочка, деревцем, хмарки;

г) полковнику, хатою, синку, лебеді.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники, які правильно стоять у кличному відмінку:

Миколо, земле, син, луже, директор, Марія Павлівна, Валентино Дмитрівно, Володимир Семенович, лікарю, колего Удовенко, пані Хмара, тітусю, доню, дядю, дівчина, воле, радосте, вчителю, хлопче, стороже, слухач.

4. Подані іменники поставити  у давальному відмінку однини:

весна _____________________________________________________

земля _____________________________________________________

степ ______________________________________________________

вітер _____________________________________________________

тінь ______________________________________________________

радість ___________________________________________________

теля _____________________________________________________

індича ____________________________________________________

 

Іменники І відміни

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) комета, місяць, небо, світило;

б) зірка, хмара, грім, блискавка;

в)  планета, земля, неділя, сонце.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники І відміни.

а) екскурсія, мандрівка, подорож, враження;

б) група, колектив, товариство, клас;

в)  груша, слива, алича, акація;

г) банан, ананас, мандарин, ківі.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники І відміни.

Зупинка, сани, аптека, бавовна, журі, какаду, висота, ящик, ТСН, козак, колібрі, вікно, елемент, леді, дуб, мужність, Черкаси, елегантність, діяльність, таксі, якість, жорстокість, оленя, рагу, левеня, ласощі, дрозденя, Сочі.

 

Іменники ІІ відміни

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) свято, подія, поле, вікно;

б) вечір, тиша, краса, гора;

в) мелодія, музика, скрипка, звук.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники ІІ відміни.

а) сніг, сніжинка, віхола, подих;

б) дощ, грім, вітер, циклон;

в) весна, трава, квітка, тепло;

г) літо, жнива, урожай, збіжжя.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники ІІ відміни твердої групи.

Еліксир, удар, секретар, пивовар, формуляр, лялькар, гусляр, снігур, командир, скляр, ліхтар, пустир, каменяр, газетяр, кобзар, лицар, богатир, друкар, аптекар.

4. Подані іменники поставити у орудному відмінку:

листя _________________________________________________________

щастя _________________________________________________________

героїзм _______________________________________________________

коріння _______________________________________________________

одесит ________________________________________________________

паливо ________________________________________________________

курчатко ______________________________________________________

Букви -а, (-я), -у, (-ю) в закінченнях іменників

чоловічого роду ІІ відміни

1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку:

а)  ведмідь, світильник, заєць, оцет;

б) напій, чагарник, мед, хліб;

      в) рік, мільйон, номер, місяць.

2. Визнач рядок, в якому іменники чоловічого року у родовому відмінку матимуть закінчення –а.

      а) Андрій, вовк, метр, березень;

      б) олівець,  футбол, вітер, атом;

      в) океан, гопак, пісок, метал;

      г) стиль, четвер, кисень, мед.  

3. Із поданих слів вибрати й записати лише ті іменники, які мають у родовому відмінку однини закінчення -а (-я).

   Зефір, байкар, евкаліпт, крем, злодій, табель, ребус, салат, шелест, удав, друг, сад, автобус, рух, ліс, ніж, елемент, завод, м’яч, експорт, атестат, пиріг, липень, бетон, одноліток, дециметр, одеколон, айсберг.

4. Записати подані іменники у родовому відмінку:

параграф __________________________________________________

місяць ___________________________________________________

київ ______________________________________________________

мороз ____________________________________________________

коридор ___________________________________________________

сарай _____________________________________________________

вишняк ___________________________________________________

долар _____________________________________________________

Групи іменників

1.Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) капела, пожежа, дорога, клечання;

б) деталь, дошка, зелень, подорож;

в) повторення, читання, письмо, мовчання.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники  мішаної групи.

а) пожежа, вуж, дощ, круча;

б) сутінь, приязнь, гордість, користь;

в) міль, меч, медок, милість;

г) спадковість, радість, здобич, межа.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники  твердої групи.

Вулиця, стиль, картина, стеля, біганина, галас, чай, сором, заєць, вуж, купівля, небокрай, прізвище, круча, Софія, граніт, біг, повість, луг, олівець, кущ, трава, староста, сторіччя, гречка, ружа, непосида, молодь, насіння, Запоріжжя.

4. Подані іменники поставити у давальному відмінку, пояснити відмінність:

лікар _____________________________________________________

комар ____________________________________________________

пісняр ____________________________________________________

козир _____________________________________________________

бригадир __________________________________________________

футляр ____________________________________________________

семінар ___________________________________________________

професор _________________________________________________

 

Іменники ІІІ відміни

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) галузь, загибель, вись, мир  ;

б) тин, сіль, міль, ніч;

в) відвертість, відвага, цікавість.

2. Вибрати рядок, в якому іменники ІІІ відміни мають подвоєння в орудному відмінку :

          а) модель, доповідь, радість, суть;

          б)  суміш, галузь, північ, парость;

           в)  річ, суть, подорож, печаль;

           г)  щирість, мідь, сіль, мить.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники ІІІ відміни.

Доля, куля, маля, пам’ять, звістка, різнотрав'я, гордість, листя, тім'я, кисіль, любов, пташеня, вивчення, пуща, щастя, місяць, радість, калюжа, ягня, тополя, птиця, зерня, роздоріжжя, каченя, зерно.

4. Поставити іменники в орудному відмінку:

ніч ______________________________________________________

повість ___________________________________________________

гордість __________________________________________________

любов ____________________________________________________

кіновар ___________________________________________________

сталь _____________________________________________________

міць ______________________________________________________

січ _______________________________________________________

ніжність __________________________________________________

Іменники ІV відміни

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

а) лисеня, курча, ягня, поросятко;

б) знання, читання, вміння, теля;

в) хлоп’я, дівча, дівчина, дитинча.

2. Вибрати рядок, у якому всі іменники   ІV відміни.

а) дитинча, немовля, ягня, вівця;

б) ведмежа, плем’я, лисеня, зайченя;

в) гусенятко, чортеня, порося, горня;

г) індичатко, ластів’я, дитя,  качатко.

3. З-поміж поданих слів підкреслити іменники ІV відміни:

теля, земля, немовля, знання, порося, гілля,  ім’я, курча,   дівча, дошка, дівка, круча, каченя, навчання, левеня, вовченя, читання, зерня, гримування, дихання, слоненя, мавпеня, бачення, білченя.   

4. Від поданих іменників утворити іменники ІV відміни:

 телятко __________________________________________________

 ведмежатко ______________________________________________

 гусенятко ________________________________________________

 індичатко ________________________________________________

 лисенятко ________________________________________________

 каченятко ________________________________________________

 

Незмінювані іменники

1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

   а) мадам, леді, пані, мсьє ;

  б) боа, кашне, цеце, галіфе;

  в) Туапсе, «Юманіте», Міссурі, Міссісіпі.

2. Вибрати рядок, в якому правильно поєднано всі прикметники з іменниками в рядку:

  а) сонячне Баку, красивий фламінго, швидка цеце;

  б) смачне івасі, швидке таксі, далека Перу;

  в) оригінальне меню, біла тюль, маленьке шимпанзе;

  г) цікаве турне, просторий авеню,  справедливе журі.

3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, що правильно поєднані з прикметниками:

Красиве кенгуру, маленький поні, велике цеце, маленький колібрі, повноводне Міссурі, чарівний Кюсю, повновида пані, просторий депо, захоплююче турне, смачний рагу, цікаве меню, довідкове бюро, цікаве кіно. 

4. Добери і поєднай правильно незмінювані іменники із прикметниками:

фламінго __________________________________________________

панно ______________________________________________________

індиго _____________________________________________________

есперанто __________________________________________________

авто _______________________________________________________

жабо ______________________________________________________

каное ______________________________________________________

Відмінювання іменників, що мають

форму лише множини

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

  а) штани, лоша, тінь, совість;

  б) сани, кіно, журі, бюро;

  в) часник, буряк, панталони, таксі.

2. Вибрати рядок, в якому всі іменники вживаються лише у множині:

 а) пісні, слова, справи, речі;

 б) вила, граблі, штани, ворота;

 в) сани, школярі, двері, окуляри;

 г) гроші, канікули, солодощі, сироти.

3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, що тільки  вживаються у множині:

Коноплі, дерева, веселощі, степи, прикрощі, ліси,  Піренеї, під’їзди, ночви, рукописи, приклади, проводи, відзвуки, огляди, сходи, столи, ясла, джинси, папери, гордощі, двори, помиї, листи, рахунки, об’їдки, штати.

  1.                    Утворити від поданих іменників форму множини. Чи від усіх іменників можна утворити форму множини:

стілець ___________________________________________________

книга _____________________________________________________

океан _____________________________________________________

козацтво __________________________________________________

журба ____________________________________________________

гість _____________________________________________________

піхота ____________________________________________________

м’яч ______________________________________________________

шашки ____________________________________________________

Особливості творення іменників

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

  а) бандурист, моряк, радість, праліс;

  б) пагорб, книжка, неправда, ультразвук;

  в) узлісся, міжгір’я, відсоток, біг.

2. Вибрати рядок, в якому всі іменники утворено префіксально-суфіксальним способом:

 а) кінозал, сталевар, бабуся, сміливець;

 б) бджілка, візок, вітрець, лісосмуга;

 в) безсонний, наконечник, одвірок, Запоріжжя;

 г) багнюка, злодюга, козацтво, історизм.

3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, що утворені способом складання слів та основ:

Щирість, кінозал, вишняк, фотоальбом, гуманізм, комдив, чорнослив, ліжко-диван,  городина, віце-прем’єр, авіарейс, кінозірка,  солодощі, міні-спідниця,  убозтво, водолаз,  малярство, винороб, лісостеп, юннат, мудрець, світогляд.

4. Від поданих слів утворити іменники  безсуфіксним способом:

обходити __________________________________________________

проїздити _________________________________________________

переходити ________________________________________________

порадити __________________________________________________

насипати __________________________________________________

об’їздити __________________________________________________

молодий __________________________________________________

Не з іменниками

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

   а) невміння, нежить, невроз, невід;

   б)  невіглас, незграбність, небеса, небажання;

   в)  нестаток, неволя, невіра, незгода.

2. Вибрати рядок, в якому всі іменники можуть писатися і окремо  з НЕ:

   а) неправда, непогода, неспокій, непорозуміння ;

   б)  несподіванка, ненависть, неспокій, непогода;

   в)  нестаток, нехворощ, непритомність, несила;

   г)  непотріб, нестача, неук, непорядок.

3.  До поданих іменників дібрати іменники-синоніми з НЕ із довідки:

Рабство, потреба, сльота, ворожість, горе, біда, хвилювання, вигадка, ворог, кривда, наклеп, стійкість,  сталість. 

Довідка: необхідність, неволя, негода, нещастя, неприязнь, небилиця, неспокій, недруг, непримиренність, непохитність, неправда.

4. Від поданих іменників побудувати словосполучення, щоб слова  писалися разом і окремо:

неправда ___________________________________________________

неволя _____________________________________________________

нещастя ____________________________________________________

недруг _____________________________________________________

неспокій ___________________________________________________

несила ____________________________________________________

Букви е, и в іменникових суфіксах -ечок- -ечк-, -ичок-, -ичк-,

-інн(я), -енн(я), -н(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о), -єв(о)

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

   а) мильн..чка, онуч…чка, стеж..чка;

  б) буряч…ння, квасол…ння, нас…ння;

   в)  голос…ння, збільш…ння, пал…ння.

2. Вибрати рядок, в якому правильно утворено іменники:

а)  перебільшення, коріння, відроджиння;

б) марево, маєво, сяєво, плетиво;

в) мереживо, сяєво, видево,  морозиво;

г) дівчинка, галявина, калина, цуценя.

3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, що пишуться із буквою  и в суфіксах:

Кош…ня, книж..чка, смуж..чка, кон..чтк, міш…чок, вус..чок, кут..чок, діж..чка, племінн..чка, сун…чка, молод..чка, світл..чка, медіан..чок, плуж…чок, гач..чок, бубл..чок, він..чок,  слов..чко, ліж..чко, горщ…чок.

        4.Від поданих іменників утворити іменники за допомогою суфіксів – інн(я), -инн(я), -енн(я):

голос _____________________________________________________

волосся ___________________________________________________

баран _____________________________________________________

галява ____________________________________________________

буряк _____________________________________________________

квасоля ___________________________________________________

гудина ____________________________________________________

Написання та відмінювання чоловічих та

жіночих прізвищ, імен по батькові

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

   а) Анатолійович, Аркадійович, Єгорович;

   б)  Артемович, Борисович, Ілліч;

   в) Богданович, Васильович, Данилович.

2. Вибрати рядок, в якому допущено помилку при утворенні чоловічого чи жіночого імені по батькові:

   а) Антонович, Артемович, Єгоріївна;

   б)  Геннадійович, Богданович, Кузьмич;

   в) Богданівна, Миколаєвна, Олександрівна;

   г) Сергіївна, Олегович, Юрієвич.

3.   З-поміж поданих прізвищ підкреслити лише ті прізвища, що не змінюються при відмінюванні:

Корнійчук, Рибалка, Олексенко, Філічев, Дубина,  Кулинич, Пономарчук, Воловик, Шевченко, Темний, Притула, Забіла, Апілат, Роздобудько, Черемшина, Клімов,  Дубров, Цвіркун, Субочев, Висоцький, Кропив’янський, Бойко, Могила.

4. Від поданих імен утворити чоловічі та жіночі імена по батькові:

Ілля _____________________________________________________

Сава ______________________________________________________

Лука ______________________________________________________

В’ячеслав _________________________________________________

Геннадій __________________________________________________

Юрій _____________________________________________________

Микола ___________________________________________________

Андрій ____________________________________________________

Правопис складних іменників

  1. Підкреслити «зайве» слово у кожному рядку.

  а) садо/вод, верто/літ, життє/пис, прем’єр/міністр;

 б) пів/стола, пів/року, пів/фінал, пів/Одеси;

 в) ліс/госп, іван/чай, штаб/квартира, козир/дівка.

2. Вибрати рядок, в якому всі іменники пишуться через дефіс:

 а) вербо/ліз, шлако/блок., три/кутник, ощад/банк;

 б) філо/лог, вербо/ліз, лісо/степ, екс/чемпіон;

 в) вело/мото/спорт, дво/бій, полу/кіпок, пів/фінал;

 г) стоп/кран, жар/птиця, сто/річчя, обер/лейтенант.

3. З-поміж поданих слів  підкреслити лише ті  іменники, що пишуться разом:

Слов’яно/знавство, батько/мати, водозбір, хліб/сіль,  газо/мір, борт/механік, шлако/блок, напів/сон, лексико/графія, член/кореспондент, чотири/томник, інженер/економіст, лікар-педіатр, натур/продукт, гори/цвіт, перекоти/поле, пів/Києва.

  1. Від поданих слів утворити складні  іменники:

Земля +робити ________________________________________________

Вода+лазити __________________________________________________

Ліжко+диван __________________________________________________

П’ять+рік _____________________________________________________

Кіно+зал ______________________________________________________

Фото+студія ___________________________________________________

Екс+міністр ___________________________________________________

Лисичка+сестричка _____________________________________________

Вода+міряти ___________________________________________________

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку