вивчення будови слова

Про матеріал
Систематизована інтерактивна презентація з теми вивчення "Частини слова. Будова слова" .для 3-4 класів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Будова слова. Презентація підготовлена вчителем української мови Пересадою В. А.

Номер слайду 2

Значущі частини слова (Компоненти будови слова)

Номер слайду 3

Префікс — це значуща частина слова, яка стоїть перед коренем. Щоб знайти префікс, треба визначити корінь. Та частина слова, що знаходиться перед коренем і є префікс. Префікс слугує для творення нових слів та пишеться разом зі словом

Номер слайду 4

Корінь виражає основне значення слова та вказує на загальне значення всіх споріднених слів. Корінь може співпадати з основою, а може поєднуватися з іншими частинами основи (суфіксом, префіксом). Слова, які мають спільний корінь, називаються спорідненими або спільнокореневими

Номер слайду 5

В деяких випадках корінь у споріднених словах може відрізнятися однією буквою

Номер слайду 6

Найпоширеніші випадки чергування приголосних у корені Но. Га — но. Зі — ніЖка. Ру. Ка — ру. Ці — ру. Чка. Ву. Хо — ву. Сі — ву. Шко.

Номер слайду 7

Суфікс — це значуща частина слова, яка стоїть після кореня. У словах, які мають закінчення, суфікс стоїть між коренем та закінченням. Суфікс слугує для утворення нових споріднених слів.

Номер слайду 8

Алгоритм визначення суфікса. 1. Змінити слово, щоб визначити закінчення.                                                 2. Підібрати споріднені слова, щоб визначити корінь.                                                       3. Між  коренем «беріз-» та закінченням «-а» знаходиться частина «-к-» — це суфікс.

Номер слайду 9

Закінчення — це змінна частина слова. Закінчення служить для зв'язку слів у словосполученні чи реченні. Щоб з'явився зв'язок між словами треба змінити закінчення в словах. Оленка побачила на гілка береза чорна ворона. Оленка побачила на гілці берези чорну ворону.

Номер слайду 10

Частина слова без закінчення називається основа. Частина слова без закінчення називається основа.

Номер слайду 11

Щоб визначити в слові основу, треба діяти за таким алгоритмом. Прочитати слово. Змінити слово, утворюючи його форми. Виділити закінчення. Позначити основу. Приклад: Визначимо основу в слові «лисичка».            

Номер слайду 12

Завдання на закріплення

Номер слайду 13

Вікторина «Частини слова»

Номер слайду 14

Корінь Виписати спільнокореневі слова групами і позначити у них корінь. Риба, косити, вітер, дорога, вітряно, косар, рибонька, доріжка, вітерець, рибальський, дорожній, косарка, вітрила, рибак.

Номер слайду 15

Корінь 2. Дібрати споріднені слова для перевірки ненаголошених голосних у корені слів. Наприклад: бере́за – бе́резень. Степи́́ -…, крича́ла - …, крило́ - …, листо́к - …,пища́ло - …, уве́чері - …, зажило́ - … .

Номер слайду 16

Корінь 3. Прочитати речення, змінити голосні о, е на і або навпаки в корені виділених слів. Ці слова записати в зошитах. Зразок: лід – льоду. Юрко нахилився, зав'язав шнурок на черевику і знову ступив на лід. Розчистили хлопчаки у дворі майданчик від снігу. Льоня посадив ведмедика в грузовик і возить його по кімнаті. У нашого котика білий хвостик. Добре було влітку серед зеленого листя та пахучих ягід.

Номер слайду 17

Префікс1. Дібрати слова протилежного значення до поданих: схід – захід, влетів -…, виніс - …, вхід - …, заніс - …, прийшов - ….

Номер слайду 18

Префікс2. Позначити корінь і префікс у поданих словах. Море, написати, позолота, обід, золотий, стріла, сховався, кожух, спинка, залізо, заліз, помагають, приніс, привезуть, прочитають, об’їдуть.

Номер слайду 19

Префікс3. Написати разом чи окремо прийменники і префікси з словами. Ведмідь (з) валився (з) дерева. Окуляри (за) чепились (за) ніс мавпочки. (За) мело дороги снігом, (в) крило сосни і дуби. (С) кочила білочка (з) дерева і (при) сіла (під) кущем. (На) вербі пташка гніздечко собі (з) вила. Жовті і червоні листочки учні (на) клеїли (на) міцний папір. Восени (в) лісі (з) бирають гриби і ягоди. Всі стежини (в) криті листом. Зайчик (с) ховався (від) лисиці (в) тіні ялини. (За) щебетав соловейко (в) зеленому гаї. (За) сонцем хмаронька пливе.

Номер слайду 20

Суфікс. Списати слова, позначити суфікси. Стіл – столик – столики. Пень – пеньок – пеньки. Лист – листок – листки. Ніж – ножик – ножики. Сад – садок – садки. Ліс – лісок – ліски. Вірш – віршик – віршики. Кут – куток – кутки. Ніс – носик – носики.

Номер слайду 21

Суфікс2. Списати слова з суфіксами, поряд написати слова ті ж слова без суфіксів. Суфікси позначити. Столик – стіл. Льодок – лід. Волик - … Пеньок - … Котик - … Гайок - … Коник - … Садок - … Човник - … Синок - … Дощик - … Листок - …

Номер слайду 22

Суфікс3. Списати. Вставити, замість крапок, потрібні суфікси. У сад…у гралися діти. Вже зазеленіла трав…а., набубнявіли брунь…и. Спокійно ти ідеш до школи, що у сад…у край ріки. А мал...а миш…а, як тільки побачила зайч…а, кинула відерце і в кущі. Звали того собач…у Друж… . З одного берега йде до річки білий цап…, а з другого – чорний цап… .

Номер слайду 23

Закінчення1. Дібрати слова з однаковим закінченням і записати за зразком. Зразок:оийасело червоний рука. Пшоно. Зерновікно

Номер слайду 24

Закінчення2. Змінити закінчення у даних словах за зразком. Рука - руки – руці – руку – рукою;нога - … ;голова - …;липа - … .

Номер слайду 25

Закінчення3. Скласти речення з поданих слів, змінивши, де треба , закінчення у словах.під, розійшлися, три, в, гора. Полі, дороги;за, поля, зазеленіли, річка,;біля, ріс, хата, калина, кущ;линуть, у, дзвінкі, голос, дівочі, степу;сонце, земля, поволі, угрузає, в;шумить, за, морський, вікно, прибій.

Номер слайду 26

Основа. Словниковий диктант з граматичним завданням: розібрати за будовою вказані слова. Вогнище, абрикос, агроном, апельсин, банкір, бензин, морський, зелененький, схотів, сестричка, житечко, заняття, ніженьки, дзьобик, малесенький, криниця.

Номер слайду 27

Основа2. Добери слова, які відповідають таким моделям:

pptx
Додано
11 березня
Переглядів
25
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку