У посібнику вміщено зразки уроків з використанням комп'ютерних технологій.
Мета посібника – допомогти вчителю урізноманітнити структуру уроків і методів роботи, навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості і їхні інтереси.
ТЕМА: «ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТА ОСОБЛИВОСТІ ПОШИРЕННЯ ВОДОРОСТЕЙ»
Мета: Познайомити учнів із загальною характеристикою нижчих водоростей, особливостями їхньої будови, способами розмноження, класифікацією водоростей, сформувати знання про особливості середовища життя, формувати уміння встановлювати риси схожості і відмінності об’єктів , продовжувати формування умінь працювати з текстом і малюнками підручника.
Тип уроку: Вивчення нових знань.
Обладнання: відео фрагмент про водорості.
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності
1. Назвіть ознаки , властиві рослинам.
2. Чому рослини мають зелене забарвлення.
3. Який спосіб живлення властивий рослинам.
4. Де і коли з’явилися перші рослини.
Світ рослин відзначається великою різноманітністю. Ми почнемо знайомство з найпростіших представників – водоростей – однієї з найдавніших груп рослин на Землі.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сформувати знання про водорості – групу нижчих, найдавніших, просто організованих рослин, про особливості середовища життя.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.1 Первинне опрацювання
Водорості – найдавніші представників царства Рослини, які з’явилися на нашій планеті майже 800 млн. років тому.
Не поділене на органи. Його називають сланню.
Містять і інші пігменти. Це надає їм червоного, бурого, жовто-зеленого забарвлення.
2.1. Робота з §35 підручника
ІV.Закріплення
Ознаки |
Характеристика |
Будова |
Одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні |
Спосіб живлення |
Автотрофний |
Спосіб розмноження |
Статеве, нестатеве, вегетативне |
Середовище існування |
Прісні та солоні водойми, на поверхні або в товщі води, на корі дерев, на скелях, у верхніх шарах ґрунту, в інших організмах |
Представники |
Хлорела, Вольвокс, Макроцистис, Ламінарія, Ульва. |
V. Підсумок уроку
Закінчити речення.
Тіло багатоклітинних водоростей називається …
У хлоропластах клітин водоростей наявний …, завдяки чому вони здатні до …
Водорості об’єднують у різні відділи …
VI. Домашнє завдання
Вивчити §35 Відповісти на запитання після параграфу. Творча робота «Скласти кросворд по темі»
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
ТА ОСОБЛИВОСТІ ПОШИРЕННЯ ВОДОРОСТЕЙ
Конспект уроку
біології у 7 класі
вчителя вищої категорії
Орел Т.В.
м. Кривий Ріг
2007- 2008 н.р.
Урок № 2
Тема «Середовище існування. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності водоростей».Лабораторна робота № 11 «Будова водоростей».
Мета:Вивчити пристосованість водоростей до водного середовища існування,продовжувати формування умінь і навичок роботи з лабораторним обладнанням, виконувати і оформлювати лабораторну роботу, встановлювати риси схожості і відмінності об’єктів, що вивчаються, робити висновки, готувати стислі повідомлення.
Обладнання:
Мікроскоп, пробірка з хламідомонадою,предметне та покривне скельце, мікропрепарат «улотрикс», фільтрувальний папір.
Тип уроку : урок - подорож
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя
Діти, ми продовжуємо свою подорож по царству «Рослини». І сьогодні ми побуваємо у країні під назвою «Водорості». Але перш ніж туди відправитись, ми повинні підготуватися і пригадати, що ми знаємо про водорості.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
а) бесіда за питаннями:
б)Перевірна робота
Випишіть номери запитань, поруч номери вірних відповідей.
І. Як живляться водорості ?
1) самі утворюють органічні речовини ;
2) живляться готовими органічними речовинами за рахунок інших організмів.
ІІ. Де знаходиться зелений пігмент у клітинах водоростей ?
ІІІ. До якої групи водоростей відноситься хламідомонада ?
ІV. За допомогою яких клітин відбувається статеве розмноження ?
1)Спор; 2) гамет; 3) зигот.
V. До якої групи організмів відносять водорості за способом живлення ?
1) автотрофи; 2) гетеротрофи; 3) сапротрофи; 4) паразити.
VI. До якої групи водоростей відносять вольвокс ?
1)Одноклітинні; 2) багатоклітинні; 3) колоніальні.
VII.Що є основною поживною речовиною зелених водоростей?
1)Ламінарін; 2) крохмаль.
Відповіді
Запитання № варіанту |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
І |
1 |
3 |
1 |
2 |
1 |
3 |
2 |
Пристань «Пізнавальна»
Ми наближаємося до першої пристані. На цій станції ми познайомимося з одноклітинними та багатоклітинними водоростями. Ми познайомимося з будовою хламідомонади та улотрикса .
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Щоб назвати риси пристосованості водоростей до водного середовища існування, треба вивчити будову водоростей.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Пристань «Лабораторна». Інструктивна картка на стр.149
Лабораторна робота № 11
Тема. Будова водорості.
Мета. З'ясувати особливості будови водоростей і встановити, котрі з них пов’язані з водним середовищем існування.
Обладнання. Мікроскоп, пробірка з хламідомонадою,предметне та покривне скельце, мікропрепарат «спірогіра», фільтрувальний папір.
Хід роботи
І.Підготуйте мікроскоп до роботи.
ІІ. Візьміть піпеткою краплю води з культурою хламідомонади і перенести на предметне скельце. Накрийте покривним скельцем, надлишки води видаліть фільтрувальним папером.
ІІІ Розглянемо препарат під мікроскопом. Використовуючи таблицю, намалюйте схему будови клітини хламідомонади і позначте на ній:
1 – оболонка
2 – ядро
3 – хлоропласт
4 – піреноїд
5 – скоротливі вакуолі
6 – світлочутливе вічко
7 – джгутики
8 – цитоплазма
9 – зерна крохмалю
10 - ядерце
ІV.Розглянем сталий препарат улотрикса. Намалюйте схему будови клітини
1 – оболонка
2 – цитоплазма
3 – хлоропласт
4 - ядро
У висновку заповніть таблицю порівняння хламідомонади і улотрикса.
Питання для порівняння |
Хламідомонада |
Улотрикс |
Чи видно окремі особини неозброєним оком ? |
|
|
Організм одноклітинний чи багатоклітинний ? |
|
|
Форма хлоропласта |
|
|
Наявність джгутиків |
|
|
Пристань Еколого – практична
На цій пристані у нас в гостях вчені-екологи, инженери-технологи, біолог.
ВЧЕНИЙ-ЭКОЛОГ. Одноклітинні фотосинтетики входят до складу планктону. Планктон походить від слова, яке означає “скиталець”, и представляє морське і океанічне угрупування. Фітопланктон – планктонні водорості і ціанобактерії, а зоопланктон – гетеротрофні бактерії, ракоподібні і личинки різних груп тварин.
Фітопланктон представляє собою великий запас біомаси і слугує першим ланцюгом у харчовій ланці морських тварин. Водоростями харчується зоопланктон.
УЧЕНИЙ-БіОЛОГ.. Хламідомонада развивається у любій калюжі, а снігова хламідомонада також на поверхні льоду та снігу, забарвлюючи його у червоний колір.
іНЖЕНЕР-ТЕХНОЛОГ. Хламідомонада хоботкова полюбляє грязюку та живе у мілких, часто пересихаючих водоймах, іноді у грунті. Викликає цвітіння води. Її використовують в очисних спорудах у складі “активного мулу” для біологічної очистки побутових стічних вод.
Пристань «Підсумкова»
V.Узагальнення і систематизація вивченого.
ВЧИТЕЛЬ. Ось і закінчилася наша подорож , давайте підведемо підсумки. Для цього дамо відповідь на слідуючи питання.
VІ. Домашнє завдання
§ 36,37 до діатомових водоростей. Підготувати повідомлення про зелені водорості
Урок № 4
Тема : «Бурі та Червоні водорості»
Мета : сформувати знання про особливості будови, забарвлення червоних та бурих водоростей; пристосування їх до життя на різних глибинах; продовжувати формування вмінь працювати з малюнками; готувати і робити стислі повідомлення.
Обладнання : малюнки бурих та червоних водоростей, повідомлення учнів.
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями :
1. З якими відділами водоростей ми познайомилися ?
2. За якою ознакою найчастіше розподіляють водорості на групи ?
3. Від чого залежить забарвлення водоростей ?
4. Де розповсюджені водорості ?
5. Які особливості властиві діатомовим водоростям ? Назвіть представники виду.
6. Назвіть представників зелених водоростей. Яка поживна речовина запасається у клітинах зелених водоростей?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Рослинний світ морів і океанів , які займають 2/3 поверхні земної кулі, різноманітний і багатий. Він представлений різними відділами водоростей. Великий пізнавальний і практичний інтерес становлять великі багатоклітинні бурі та червоні водорості, що утворюють підводні «ліси» на величезних просторах.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
( Слайд № 1-2)
(Слайд № 3)
(Слайд № 4)
(Слайд № 7)
V. Узагальнення і систематизація вивченого
Бесіда за питаннями :
VІ. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок
VІІ. Домашнє завдання
Вивчить §38, повторити тему і підготовитись до тематичної атестації
Тема «Зелені та діатомові водорості»
Мета : сформувати поняття про особливості екології, будови і процесів життєдіяльності представників відділів Зелені водорості та Діатомові водорості, продовжувати формування умінь працювати з текстом і малюнками підручника, готувати і робити стислі повідомлення.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань ( урок – подорож )
Обладнання : слайди, де зображені зелені та діатомові водорості
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Щоб відправитись у подорож, треба перевірити готовність команди . ( Бесіда за питаннями )
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Водолаз, який опустився на морське дно недалеко від берега, потрапляє часом у густі зарості різноманітної підводної рослинності. На дні морського мілководдя багато рослин так само зелені, як і трава наземних лук.
1.Відділ Зелені водорості. (Слайд №1).
Одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні зелені водорості. Особливості будови та життєдіяльності. (Слайд № 2)
Хламідомонада поширена у нас в калюжах та інших дрібних водоймах, особливо забруднених органічними покидьками. Тут вони , починаючи з ранньої весни, часто розвиваються масами, надаючи воді густо зеленого забарвлення. Тіло одноклітинне, кулясте або овальне, вкрите ясно відмежованою від протоплазми пектиновою оболонкою.
Хлорела живе у вологому грунті, на стовбурах дерев, у прісних водоймах. Звертаю увагу на фотосинтезуючу властивість хлорели, на те, що вона використовує сонячну енергію значно інтенсивніше , ніж наземні зелені рослини. Інтенсивне вбирання хлорелою сонячної енергії, утворення в клітинах органічних речовин і значне виділення кисню відкриває великі можливості для використання цієї водорості в космічних польотах. Для експериментального вивчення її вже не раз відправляли в космос. У свіжій хлорелі стількі ж вітаміна С, скільки у лимоні. А ста грамів її порошка вистачить, щоб забезпечити добову потребу організма у різного роду вітамінах.(Слайд № 3)
Вище одноклітинних в еволюційному плані стоїть вольвокс. Їх колонії – кулясті, досягає розмірів біля 1 м в діаметрі і клітини розміщені в один шар по периферії кулі таким чином, що передні кінці їх з джгутиками обернені назовні в усі боки.(Слайд № 4)
Улотрикс зустрічається в річках, де часто дає яскравозелені обростання підводних предметів близько під поверхнею води. Його нитки – не галузисті, прикріплені одним кінцем, де є особливо товстостінна клиновидно витягнута безбарвна клітина ( ризоїд ) , яка заглиблюється в субстрат. Інші клітини всі однакові, з хроматофорами і одним ядром.
Спірогіра вивчалася в іншій формі на попередньому уроці ( під час виконання лабораторної роботи ). Спірогіра – нитчаста водорость , яка складається з одного ряду клітин. Відносна простота будови тіла спірогири зумовлена однорідністю й простотою навколишнього середовища. Спірогіра вбирає з води мінеральні солі, вуглекислий газ, а також кисень усією поверхнею тіла. (Слайд № 6)
- Харові водорості (Charophyta) Клітинні стінки нерідко містять карбонат кальцію. Від центрального “стебла” висотою 2,5–10 см (іноді до 1 м) відходять бокові відростки. В субстраті кріпляться ризоїдами. Розмноження статеве або вегетативне. (Слайд № 7)
До цього класу належить також і нітелла. Зовнішнім розчленуванням вони нагадують вищі листостеблові рослини, і складаються із стеблової частини, диференційованої на меживузля та вузли.від основи відходять численні ризоїди, які занурюються в грунт.
Недалеко від морського берега зустрічається водорость ульва, або морський салат. Її листовидні зелені пластинки схожі на лопух. Звичайна їх ширина 20-30 см, але зустрічаються й гігантські екземпляри з шириною пластинок до 1,5 м. такий ріст водорості пояснюється великим вмістом поживних речовин у мулі. А яке екологічне значення цієї водорості ? ( Учні вивчали це на попередніх уроках ) (Слайд № 9)
Зелені водорості живуть у прісних водах, а в морях – біля гирл річок і джерел. Нитчасті зелені водорості – кладофори звичайно живуть поблизу берега і нерідко на кінець літа так розростаються, що заповнюють , як баговиння , всю прибережну товщу води. (Слайд №10)
Діатомові водорості ( діатомея ) – найпоширеніша на Землі група одноклітинних рослин грунту, прісних та солоних водойм. Діатомея бувають різноманітної форми ( ромб, півмісяць, булава, багатокутник ). Вони мають твердий панцир ( до складу якого входить кремній ). Панцир складається з двох половинок, що налягають одна на одну. За це й отримали свою назву діатомеї ( розділений навпіл). Представники :діатомея тонка, дінобріон балтійський.. (Слайд № 11)
ІІІ . Закріплення
( У формі звіту про подорож )
№ з/р |
Ознаки відділу |
Зелені |
Діатомові |
Бурі |
Червоні |
|
одноклітинні |
багатоклітинні |
|||||
1 |
Забарвлення |
|
|
|
|
|
2 |
Будова |
|
|
|
|
|
3 |
Способи розмноження |
|
|
|
|
|
4 |
Середовище існування |
|
|
|
|
|
5 |
Представники |
|
|
|
|
|
6 |
Кількість видів |
|
|
|
|
|
ІV. Підбиття підсумків уроку
Ось ми й здійснили подорож. Що вам найбільше запам’яталося ? Назвіть представників різних відділів водоростей.
V. Домашнє завдання
Вивчить § 37. Підготувати повідомлення про бурі та червоні водорості.
Тестовий контроль
Виберіть правильні відповіді
а) хлорела;
б) улотрикс;
в) саргасум;
2. Які з перерахованих водоростей належать до бурих:
а) спірогира;
б) улотрикс;
в) ламінарія ;
г) пінулярія
3. При статевому розмноженні водоростей утворюються :
а) спори;
б) гамети;
в) зооспори
4. При нестатевому розмноженні водоростей утворюються :
а) спори;
б) гамети;
в) зооспори
5. Внаслідок злиття статевих клітин утворюється :
а) спори ;
б) гамети ;
в) зооспора;
г) зигота
6.Запасною поживною речовиною зелених водоростей є :
а) крохмаль;
б) ламінарін;
в) багрянковий крохмаль
7. Запасною поживною речовиною бурих водоростей є :
а) крохмаль;
б) ламінарін;
в) багрянковий крохмаль
8. Хлоропласти у водоростей бувають :
а) тільки червоного кольору;
б) тільки зеленого кольору;
в) тільки безбарвні;
г) червоного, зеленого,жовто-бурого та інших кольорів.
9.Панцир, просочений сполуками Силіцію , є у водоростей:
а)зелених;
б)бурих;
в)діатомових;
г)червоних.
10.На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:
а)зелені;
б)бурі;
в)червоні;
г)діатомові.
11.Агар добувають із слані водоростей:
а)зелених;
б)діатомових;
в)червоних;
г)бурих.
12.Закінчіть речення:
Тема : Значення водоростей у природі та господарстві людини
Мета: сформувати знання про місце та роль водоростей у природі, про значення в господарській діяльності людини, негативний вплив забруднених водойм на життя водоростей, про заходи їх охорони, продовжувати формування загальних навчальних умінь і навичок працювати з підручником, додатковою науково - популярною літературою, робити стислі повідомлення, презентації,узагальнювати вивчений матеріал, робити висновки, узагальнити знання з теми «Водорості».
Тип уроку : урок – творчий звіт
Обладнання : гербарні зразки водоростей – представників відділів,що вивчали, учнівська презентація, глобус,учнівський бюлетень,учнівський веб-сайт.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знання
Бесіда за питаннями:
Чому ?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Якщо ми подивимося на глобус – модель нашої планети , то побачимо , що 2/3 земної кулі належить Світовому океану, у водах якого знаходиться велика кількість водоростей. Їх чисельність та різноманітність і визначають велику роль водоростей у природі і житті людини. У чому ж полягає ця роль ?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
( Розповідь з елементами бесіди, повідомлення учнів )
V. Узагальнення знань з теми « Водорості»
Тестовий контроль
Виберіть правильні відповіді
а) хлорела;
б) улотрикс;
в) саргасум;
2. Які з перерахованих водоростей належать до бурих:
а) спірогира;
б) улотрикс;
в) ламінарія ;
г) пінулярія
3. При статевому розмноженні водоростей утворюються :
а) спори;
б) гамети;
в) зооспори
4. При нестатевому розмноженні водоростей утворюються :
а) спори;
б) гамети;
в) зооспори
5. Внаслідок злиття статевих клітин утворюється :
а) спори ;
б) гамети ;
в) зооспора;
г) зигота
6.Запасною поживною речовиною зелених водоростей є :
а) крохмаль;
б) ламінарін;
в) багрянковий крохмаль
7. Запасною поживною речовиною бурих водоростей є :
а) крохмаль;
б) ламінарін;
в) багрянковий крохмаль
8. Хлоропласти у водоростей бувають :
а) тільки червоного кольору;
б) тільки зеленого кольору;
в) тільки безбарвні;
г) червоного, зеленого,жовто-бурого та інших кольорів.
9.Панцир, просочений сполуками Силіцію , є у водоростей:
а)зелених;
б)бурих;
в)діатомових;
г)червоних.
10.На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:
а)зелені;
б)бурі;
в)червоні;
г)діатомові.
11.Агар добувають із слані водоростей:
а)зелених;
б)діатомових;
в)червоних;
г)бурих.
12.Закінчіть речення:
VІ. Домашнє завдання
Заповніть таблицю «Значення водоростей»
Відділ водоростей |
Представники |
Значення у природі |
Значення у житті людини |
Зелені водорості |
Хлорела |
|
|
Хламідомонада |
|
|
|
Ульва |
|
|
|
Улотрикс |
|
|
|
Діатомові |
Навікула |
|
|
Пінулярія |
|
|
|
Бурі водорості |
Ламінарія |
|
|
Саргасум |
|
|
|
Фукус |
|
|
|
Макроцистіс |
|
|
|
Червоні водорості |
Порфіра |
|
|
Делесера |
|
|
|
Філофора |
|
|