Вивчення теми “Водорості “ з комп'ютерною підтримкою. 7 клас

Про матеріал

У посібнику вміщено зразки уроків з використанням комп'ютерних технологій.

Мета посібника – допомогти вчителю урізноманітнити структуру уроків і методів роботи, навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості і їхні інтереси.

Перегляд файлу

ТЕМА: «ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТА ОСОБЛИВОСТІ ПОШИРЕННЯ ВОДОРОСТЕЙ»

Мета: Познайомити учнів із загальною характеристикою нижчих водоростей, особливостями їхньої будови, способами розмноження, класифікацією водоростей, сформувати знання про особливості середовища життя, формувати уміння встановлювати риси схожості і відмінності об’єктів , продовжувати формування умінь працювати з  текстом і малюнками підручника.

Тип уроку: Вивчення нових знань.

Обладнання: відео фрагмент про водорості.

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності

1. Назвіть ознаки , властиві рослинам.

2. Чому рослини мають зелене забарвлення.

3. Який спосіб живлення властивий рослинам.

4. Де і коли з’явилися перші рослини.

Світ рослин відзначається великою різноманітністю. Ми почнемо знайомство з найпростіших представників – водоростей – однієї  з найдавніших груп рослин на Землі.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

Сформувати знання про водорості – групу нижчих, найдавніших, просто організованих  рослин, про особливості середовища життя.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.1 Первинне опрацювання

  1. Загальна характеристика водоростей. ( перегляд презентації)

Водорості – найдавніші представників царства Рослини, які з’явилися на нашій планеті майже 800 млн. років тому.

  1. Різноманітність водоростей: одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні види.
  2. Будова тіла.

Не поділене на органи. Його називають сланню.

  1. Способи розмноження: нестатеве, статеве, вегетативне.
  2. Спільна ознака – це наявність хлоропластів із хлорофілом. Здатні до фотосинтезу.

Містять і інші пігменти. Це надає їм червоного, бурого, жовто-зеленого забарвлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Основні місця, де ростуть водорості
  2. Симбіоз водоростей

2.1. Робота з  §35 підручника

ІV.Закріплення

  1. Використовуючи підручник, заповніть таблицю.

Ознаки

Характеристика

Будова

Одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні

Спосіб живлення

Автотрофний

Спосіб розмноження

Статеве, нестатеве, вегетативне

Середовище існування

Прісні та солоні водойми, на поверхні або в товщі води, на корі дерев, на скелях, у верхніх шарах ґрунту, в інших організмах

Представники

Хлорела, Вольвокс, Макроцистис, Ламінарія, Ульва.

 

  1. Експрес повідомлення про водорості для тих, хто перший виконав таблицю ( про Ламінарію, Макроцистис, Саргасум)

V. Підсумок уроку

Закінчити речення.

Тіло багатоклітинних водоростей називається …

У хлоропластах клітин водоростей наявний …, завдяки чому вони здатні до …

Водорості об’єднують у різні відділи …

VI. Домашнє завдання

Вивчити §35 Відповісти на запитання після параграфу. Творча робота «Скласти кросворд по темі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 12

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА

ТА ОСОБЛИВОСТІ ПОШИРЕННЯ ВОДОРОСТЕЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

біології у 7 класі

вчителя вищої категорії

Орел Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2007- 2008 н.р.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Водорості

Номер слайду 2

Водорості – велика група найдавніших простоорганізованих рослин

Номер слайду 3

Загальна характеристика водоростей Талом або слань Клітинна оболонка целюлозна Всі водорості мають пігмент хлорофіл Розмноження: Статеве Нестатеве Вегетативне

Номер слайду 4

Різноманітність водоростей Одноклітинні Колоніальні Багатоклітинні

Номер слайду 5

Хлорела ОДНОКЛІТИННІ

Номер слайду 6

КОЛОНІАЛЬНІ Вольвокс

Номер слайду 7

Макроцистис Хара Червоні водорості Ульва БАГАТОКЛІТИННІ

Номер слайду 8

ПОШИРЕННЯ Скелі Каміння Кора дерев Верхні шари ґрунту На поверхні або у товщі води Співжиття з іншими організмами

Перегляд файлу

Урок № 2

Тема «Середовище існування. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності         водоростей».Лабораторна робота № 11 «Будова водоростей».

Мета:Вивчити пристосованість водоростей до водного середовища існування,продовжувати формування умінь і навичок роботи з лабораторним обладнанням, виконувати і оформлювати лабораторну роботу, встановлювати риси схожості і відмінності об’єктів, що вивчаються, робити висновки, готувати стислі повідомлення.

Обладнання:

Мікроскоп, пробірка з хламідомонадою,предметне  та покривне скельце, мікропрепарат «улотрикс», фільтрувальний папір.

Тип уроку : урок - подорож

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя

Діти, ми продовжуємо свою подорож по царству «Рослини». І сьогодні ми побуваємо у країні під назвою «Водорості». Але перш ніж туди відправитись, ми повинні  підготуватися і пригадати, що ми знаємо про водорості.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

а) бесіда за питаннями:

  1. Як називається наука, що вивчає водорості ?
  2. Чому водорості відносять до рослин ?
  3. Чому водорості називають   нижчими рослинами ?
  4. Що таке талом ?
  5. Які бувають водорості за будовою талома ?
  6. Від чого залежить зелене забарвлення водоростей ?
  7. Чи всі водорості мають зелене забарвлення ?
  8. Як розмножуються водорості ?
  9. Які представники водоростей ви знаєте ?
  10. Яких розмірів бувають водорості ?
  11. Що таке симбіоз ? Як називають взаємовигідне співжиття організмів різних видів ?

б)Перевірна робота

Випишіть номери запитань, поруч номери вірних відповідей.

І. Як живляться водорості ?

1) самі утворюють органічні речовини ;

2) живляться готовими органічними речовинами за рахунок інших організмів.

ІІ. Де знаходиться зелений пігмент у клітинах водоростей ?

  1. У цитоплазмі; 2) у ядрі; 3) у хлоропласті.

ІІІ. До якої групи водоростей відноситься хламідомонада ?

  1. Одноклітинні;  2) багатоклітинні; 3) колоніальні.

ІV. За  допомогою яких клітин відбувається статеве розмноження ?

1)Спор; 2) гамет; 3) зигот.

V. До якої групи організмів відносять водорості за способом живлення ?

1) автотрофи; 2) гетеротрофи; 3) сапротрофи; 4) паразити.

VI. До якої групи водоростей відносять вольвокс ?

1)Одноклітинні; 2) багатоклітинні; 3) колоніальні.

VII.Що є основною поживною речовиною зелених водоростей?

1)Ламінарін; 2) крохмаль.

Відповіді

Запитання

№ варіанту

I

II

III

IV

V

VI

VII

І

1

3

1

2

1

3

2

Пристань  «Пізнавальна»

Ми наближаємося до першої пристані. На цій станції ми  познайомимося  з одноклітинними та багатоклітинними водоростями. Ми  познайомимося з будовою хламідомонади  та улотрикса .

ІІ. Повідомлення теми  і завдань уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

Щоб назвати риси пристосованості водоростей до водного середовища існування, треба вивчити будову водоростей.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Пристань «Лабораторна». Інструктивна картка на стр.149

Лабораторна робота № 11

Тема. Будова водорості.

Мета. З'ясувати особливості будови водоростей і встановити, котрі з них пов’язані з водним середовищем існування.

Обладнання. Мікроскоп, пробірка з хламідомонадою,предметне  та покривне скельце, мікропрепарат «спірогіра», фільтрувальний папір.

Хід роботи

І.Підготуйте мікроскоп до роботи.

ІІ. Візьміть  піпеткою краплю води з культурою хламідомонади і перенести на предметне скельце. Накрийте покривним скельцем, надлишки води видаліть фільтрувальним папером.

ІІІ Розглянемо препарат під мікроскопом. Використовуючи таблицю, намалюйте схему будови клітини хламідомонади і позначте на ній:

44441 – оболонка

2 – ядро

3 – хлоропласт

4 – піреноїд

5 – скоротливі вакуолі

6 – світлочутливе вічко

7 – джгутики

8 – цитоплазма

9 – зерна крохмалю

10 - ядерце

ІV.Розглянем сталий препарат улотрикса. Намалюйте схему будови клітини

1 – оболонка

2 – цитоплазма

3 – хлоропласт

4 - ядро

 

 

 

 

 

У висновку заповніть таблицю порівняння хламідомонади і улотрикса.

Питання для порівняння

Хламідомонада

Улотрикс

Чи видно окремі особини неозброєним оком ?

 

 

Організм одноклітинний чи багатоклітинний ?

 

 

Форма хлоропласта

 

 

Наявність джгутиків

 

 

 

Пристань Еколого – практична

На цій пристані у нас в гостях вчені-екологи, инженери-технологи, біолог.

ВЧЕНИЙ-ЭКОЛОГ. Одноклітинні фотосинтетики входят до  складу планктону. Планктон походить від слова, яке означає “скиталець”, и представляє морське і океанічне угрупування. Фітопланктон – планктонні водорості і  ціанобактерії, а зоопланктон – гетеротрофні  бактерії,  ракоподібні  і  личинки різних груп тварин.

Фітопланктон представляє собою великий  запас біомаси  і  слугує  першим  ланцюгом  у  харчовій ланці  морських тварин. Водоростями харчується зоопланктон.

УЧЕНИЙ-БіОЛОГ.. Хламідомонада развивається у любій калюжі, а снігова хламідомонада також на поверхні  льоду  та  снігу, забарвлюючи його у червоний колір. 

іНЖЕНЕР-ТЕХНОЛОГ. Хламідомонада хоботкова полюбляє  грязюку  та  живе у  мілких, часто пересихаючих водоймах, іноді у  грунті.  Викликає цвітіння води. Її  використовують в очисних спорудах у  складі “активного мулу” для біологічної очистки побутових стічних вод.

Пристань  «Підсумкова»

V.Узагальнення і систематизація вивченого.

ВЧИТЕЛЬ. Ось і   закінчилася наша  подорож , давайте підведемо  підсумки. Для цього  дамо відповідь на слідуючи  питання.

  1. Які ознаки притаманні представникам відділу Зелені водорості ?
  2. Особливості будови хламідомонади та улотрикса ?
  3. Які функції скоротливих вакуоль?

VІ. Домашнє завдання

§ 36,37 до діатомових водоростей. Підготувати повідомлення про зелені водорості

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Відділ “Бурі водорості”

Номер слайду 2

Ламінарія

Номер слайду 3

Саргасум Острів з бурих водоростей у Саргасовому морі

Номер слайду 4

Макроцистис

Номер слайду 5

Відділ “Червоні водорості”

Номер слайду 6

Філофора

Номер слайду 7

Порфіра

Перегляд файлу

Урок № 4

Тема : «Бурі та Червоні водорості»

Мета : сформувати знання про особливості будови, забарвлення червоних та бурих водоростей; пристосування їх до життя на різних глибинах; продовжувати формування вмінь працювати з малюнками; готувати і робити стислі повідомлення.

Обладнання : малюнки бурих та червоних водоростей, повідомлення учнів.

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями :

1. З якими відділами водоростей ми познайомилися ?

2. За якою ознакою найчастіше розподіляють водорості на групи ?

3. Від чого залежить забарвлення водоростей ?

4. Де розповсюджені водорості ?

5. Які особливості властиві діатомовим водоростям ? Назвіть представники виду.

6.  Назвіть представників зелених водоростей. Яка поживна речовина запасається у клітинах зелених водоростей?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Рослинний світ морів і океанів , які займають 2/3 поверхні земної кулі, різноманітний і багатий. Він представлений різними відділами водоростей. Великий пізнавальний і практичний інтерес становлять великі багатоклітинні бурі та червоні водорості, що утворюють підводні «ліси» на величезних просторах.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Особливості будови бурих водоростей, середовище існування, особливості будови талому, забарвлення , розміри, способи розмноження , чергування поколінь – розповідь з демонстрацією малюнків. Повідомлення учнів.

( Слайд № 1-2)

Ламінарія.JPG

 

Саргасум.JPG

 

(Слайд № 3)

Макроцистіс.JPG

 

(Слайд № 4)

  1. Особливості будови червоних водоростей, середовище існування, особливості будови талому, забарвлення , розміри, способи розмноження , чергування поколінь – розповідь з демонстрацією малюнків. Повідомлення учнів. (Слайд № 5-6)

Філофора.JPG

 

Парфіра.JPG

 

(Слайд № 7)

V. Узагальнення і систематизація вивченого

Бесіда за питаннями :

  1. Де живуть бурі водорослі ?
  2. Чому вони мають таку назву ?
  3. Які типи розмноження властиві бурим і червоним водоростям ?
  4. Де зустрічаються червоні водорості ?
  5. Як ви гадаєте, який спосіб живлення властивий бурим і червоним водоростям ?
  6. Чому Багрянки вважають високоорганізованими ?
  7. Які висновки ми можемо зробити , познайомившись з бурими та червоними ?
  8. Продовжити заповнення таблиці

VІ. Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок

VІІ.  Домашнє завдання

Вивчить §38, повторити тему і підготовитись до тематичної атестації

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Відділ “ Зелені водорості ”

Номер слайду 2

Одноклітинні Колоніальні Нитчастісті чи багатоклітинні Зелені водорості

Номер слайду 3

Одноклітинні Хлорела Хламідомонада

Номер слайду 4

Колоніальні Вольвокс

Номер слайду 5

Нитчасті чи багатоклітинні Улотрикс

Номер слайду 6

Спірогіра

Номер слайду 7

Хара

Номер слайду 8

Нітелла

Номер слайду 9

Ульва

Номер слайду 10

Кладофора

Номер слайду 11

Діатомові водорості Хетоцерос подвійний Діатомея тонка Дінобріон балтійський

Перегляд файлу

Тема «Зелені та  діатомові водорості»

Мета : сформувати поняття про особливості екології, будови і процесів життєдіяльності представників відділів Зелені водорості та Діатомові водорості, продовжувати формування умінь працювати з текстом і малюнками підручника, готувати і робити стислі повідомлення.

Тип уроку : урок засвоєння нових знань ( урок – подорож )

Обладнання : слайди, де зображені зелені та діатомові водорості

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Щоб відправитись у подорож, треба перевірити готовність команди . ( Бесіда за питаннями )

  1. Чим багатоклітинні  організми відрізняються від одноклітинних ?
  2. Середовища існування водоростей відомі ?
  3. Яких розмірів бувають водорості ?
  4. Які ознаки притаманні представникам відділу Зелені водорості ?
  5. Як розмножуються водорості ?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Водолаз, який опустився на морське дно недалеко від берега, потрапляє часом у густі зарості різноманітної підводної рослинності. На дні морського мілководдя багато рослин так само зелені, як і трава наземних лук.

            1.Відділ Зелені водорості. (Слайд №1).

cl1.JPG

Одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні зелені водорості. Особливості будови та життєдіяльності. (Слайд № 2)

cl2.JPG

Хламідомонада поширена у нас в калюжах та інших дрібних водоймах, особливо забруднених органічними покидьками. Тут вони , починаючи з ранньої весни, часто розвиваються масами, надаючи  воді густо зеленого забарвлення.  Тіло одноклітинне, кулясте або овальне, вкрите ясно відмежованою від протоплазми пектиновою оболонкою.

Хлорела живе у вологому грунті, на стовбурах дерев, у прісних водоймах. Звертаю увагу на фотосинтезуючу властивість хлорели, на те, що вона використовує сонячну енергію значно інтенсивніше , ніж наземні зелені рослини. Інтенсивне вбирання хлорелою сонячної енергії, утворення в клітинах органічних речовин і значне виділення кисню відкриває великі можливості для використання цієї водорості в космічних польотах. Для експериментального вивчення її вже не раз відправляли в космос.  У  свіжій хлорелі стількі ж вітаміна С, скільки  у лимоні. А ста грамів її порошка вистачить, щоб забезпечити добову потребу  організма у  різного роду вітамінах.(Слайд № 3)

cl3.JPG

Вище одноклітинних в еволюційному плані  стоїть вольвокс. Їх колонії – кулясті,  досягає розмірів біля 1 м в діаметрі і клітини розміщені в один шар по периферії кулі таким чином, що передні кінці їх з джгутиками обернені назовні в усі боки.(Слайд № 4)

cl4.JPG

Улотрикс  зустрічається в річках, де часто дає яскравозелені обростання підводних предметів близько під поверхнею води. Його нитки – не галузисті, прикріплені одним кінцем, де є особливо товстостінна клиновидно витягнута безбарвна клітина ( ризоїд ) , яка заглиблюється в субстрат. Інші клітини всі однакові, з хроматофорами і одним ядром.

cl5.JPG

Спірогіра вивчалася в іншій формі на попередньому уроці ( під час виконання лабораторної роботи ). Спірогіра – нитчаста водорость , яка складається з одного ряду клітин. Відносна простота будови тіла спірогири зумовлена однорідністю й простотою навколишнього середовища. Спірогіра вбирає з води мінеральні солі, вуглекислий газ, а також кисень усією поверхнею тіла. (Слайд № 6)

cl6.JPG

- Харові водорості (Charophyta)  Клітинні  стінки нерідко містять  карбонат кальцію. Від центрального “стебла” висотою 2,5–10 см (іноді до 1 м)   відходять бокові відростки. В субстраті кріпляться  ризоїдами. Розмноження  статеве  або вегетативне. (Слайд № 7)

cl7.JPG

До цього класу належить також і нітелла. Зовнішнім розчленуванням вони нагадують вищі листостеблові рослини, і складаються із стеблової частини, диференційованої на меживузля та вузли.від основи відходять численні ризоїди, які занурюються в грунт.

cl8.JPG

Недалеко від морського берега зустрічається водорость ульва, або морський салат. Її листовидні зелені пластинки схожі на лопух. Звичайна їх ширина 20-30 см, але зустрічаються й гігантські екземпляри з шириною пластинок до 1,5 м. такий ріст водорості пояснюється великим вмістом поживних речовин у мулі. А яке екологічне значення цієї водорості ? ( Учні вивчали це на попередніх уроках )  (Слайд № 9)

cl9.JPG

Зелені водорості живуть у прісних водах, а в морях – біля гирл річок і джерел. Нитчасті зелені водорості – кладофори звичайно живуть поблизу берега і нерідко на кінець літа так розростаються, що  заповнюють , як баговиння , всю прибережну товщу води. (Слайд №10)

cl10.JPG

Діатомові водорості ( діатомея ) – найпоширеніша на Землі група одноклітинних рослин грунту, прісних та солоних водойм. Діатомея бувають різноманітної форми ( ромб, півмісяць, булава, багатокутник ). Вони мають твердий панцир ( до складу якого входить кремній ). Панцир складається з двох половинок, що налягають одна на одну. За це й отримали свою назву діатомеї ( розділений навпіл). Представники :діатомея тонка, дінобріон балтійський.. (Слайд № 11)

cl11.JPG

ІІІ . Закріплення

( У формі звіту про подорож )

  1. Бесіда за питаннями підручника на стор. 149
  2. До таблиці внести відомості про зелені одно – та багатоклітинні водорості, діатомові.

  з/р

Ознаки відділу

Зелені

Діатомові

Бурі

Червоні

одноклітинні

багатоклітинні

1

Забарвлення

 

 

 

 

 

2

Будова

 

 

 

 

 

3

Способи розмноження

 

 

 

 

 

4

Середовище існування

 

 

 

 

 

5

Представники

 

 

 

 

 

6

Кількість видів

 

 

 

 

 

 

ІV. Підбиття підсумків уроку

Ось ми й здійснили подорож. Що вам найбільше запам’яталося ? Назвіть представників різних відділів водоростей.

V.  Домашнє завдання

Вивчить § 37. Підготувати повідомлення про бурі та червоні водорості.

 

Перегляд файлу

Тестовий контроль

Виберіть правильні відповіді

  1. Які з перерахованих водоростей належать до одноклітинних:

           а) хлорела;

б) улотрикс;

в) саргасум;

г) хара

     2. Які з перерахованих водоростей  належать до бурих:

           а) спірогира;

б) улотрикс;

в) ламінарія ;

г) пінулярія

     3. При статевому розмноженні водоростей утворюються :

            а) спори;

б) гамети;

в) зооспори

4.  При нестатевому розмноженні водоростей утворюються :

            а) спори;

б) гамети;

в) зооспори

5. Внаслідок злиття статевих клітин утворюється :

            а) спори ;

б) гамети ;

в) зооспора; 

г) зигота

6.Запасною поживною речовиною зелених водоростей є :

            а) крохмаль;

б) ламінарін;

в) багрянковий крохмаль

7. Запасною поживною речовиною бурих водоростей є :

            а) крохмаль;

б) ламінарін;

в) багрянковий крохмаль

8. Хлоропласти у водоростей бувають :

            а) тільки червоного кольору;

б) тільки зеленого кольору;

в) тільки безбарвні;

г) червоного, зеленого,жовто-бурого та інших кольорів.

9.Панцир, просочений сполуками Силіцію , є у водоростей:

            а)зелених;

б)бурих;

в)діатомових;

г)червоних.

10.На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:

            а)зелені;

б)бурі;

в)червоні;

г)діатомові.

 

11.Агар добувають із слані водоростей:

            а)зелених;

б)діатомових;

в)червоних;

г)бурих.

12.Закінчіть речення:

Ризоїди – це 

 

Перегляд файлу

Тема :  Значення водоростей у природі та господарстві людини

Мета:  сформувати знання про місце та роль водоростей у природі, про значення в господарській діяльності людини, негативний вплив забруднених водойм на життя водоростей, про заходи їх охорони, продовжувати формування загальних навчальних умінь і навичок працювати з підручником, додатковою  науково - популярною літературою, робити стислі повідомлення, презентації,узагальнювати вивчений матеріал, робити висновки, узагальнити знання з теми «Водорості».

Тип уроку : урок – творчий звіт

Обладнання : гербарні зразки водоростей – представників відділів,що вивчали, учнівська презентація, глобус,учнівський бюлетень,учнівський веб-сайт.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знання

Бесіда за питаннями:

  1. З якими відділами водоростей ми познайомилися ?
  2. За якою ознакою найчастіше розподіляють водорості на групи ?
  3. Від чого залежить забарвлення водоростей ?
  4. Де розповсюджені водорості ?
  5. Які особливості властиві діатомовим водоростям ? Назвіть представників відділу.
  6. Охарактеризуйте бурі водорості.
  7. Яка поживна речовина запасається у клітинах бурих водоростей ?
  8. Які бурі водорості ви знаєте ?
  9. Де поширені Багрянки ?
  10. Які особливості будови має талом багрянок ?
  11. Як живляться водорості ?
  12. Назвіть способи розмноження водоростей ?
  13. Чи дихають водорості ?
  14. Давно помітили, що у північних морях , де вода холодніше, водорості ростуть краще. Поясніть це явище.
  15. На відміну від бактерій , водорості ніколи не бувають збудниками хвороб.

Чому ?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Якщо ми подивимося на глобус – модель нашої планети , то побачимо , що 2/3 земної кулі належить Світовому океану, у водах якого знаходиться велика кількість водоростей.  Їх чисельність та різноманітність і визначають велику роль водоростей у природі і житті людини. У чому ж полягає ця роль ?

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Роль водоростей у природі : утворення і накопичення органічної речовини, використання їх для живлення різними організмами, формування понять « планктон», «бентос»; водорості – джерело кисню .

( Розповідь з елементами бесіди, повідомлення учнів )

  1. Значення водоростей у житті людини,  використання деяких водоростей як джерела харчових продуктів та кормів для тварин, вітамінів, для отримання йоду, брому, спирту, оцтової кислоти, замінників крові, агару тощо;водорості – сировина для різних галузей виробництва і мікробіології, багато водоростей є  біоіндикаторами під час санітарнобіологічної оцінки вод – перегляд презентації учнів
  2.  Негативна роль водоростей – розповідь з елементами бесіди, повідомлення учнів, вирішення біологічної задачі : влітку у багатьох водоймищах України вода стає зеленою і втрачає прозорість. Чому це небезпечно для життя водоймищ ? Які заходи ви можете порадити для боротьби з «цвітінням води»?
  3. Охорона водоростей . Захист водойм від забруднень.

   V. Узагальнення знань з теми « Водорості»

Тестовий контроль

Виберіть правильні відповіді

  1. Які з перерахованих водоростей належать до одноклітинних:

           а) хлорела;

б) улотрикс;

в) саргасум;

г) хара

     2. Які з перерахованих водоростей  належать до бурих:

           а) спірогира;

б) улотрикс;

в) ламінарія ;

г) пінулярія

     3. При статевому розмноженні водоростей утворюються :

            а) спори;

б) гамети;

в) зооспори

4.  При нестатевому розмноженні водоростей утворюються :

            а) спори;

б) гамети;

в) зооспори

5. Внаслідок злиття статевих клітин утворюється :

            а) спори ;

б) гамети ;

в) зооспора; 

г) зигота

6.Запасною поживною речовиною зелених водоростей є :

            а) крохмаль;

б) ламінарін;

в) багрянковий крохмаль

7. Запасною поживною речовиною бурих водоростей є :

            а) крохмаль;

б) ламінарін;

в) багрянковий крохмаль

8. Хлоропласти у водоростей бувають :

            а) тільки червоного кольору;

б) тільки зеленого кольору;

в) тільки безбарвні;

г) червоного, зеленого,жовто-бурого та інших кольорів.

9.Панцир, просочений сполуками Силіцію , є у водоростей:

            а)зелених;

б)бурих;

в)діатомових;

г)червоних.

10.На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:

            а)зелені;

б)бурі;

в)червоні;

г)діатомові.

 

11.Агар добувають із слані водоростей:

            а)зелених;

б)діатомових;

в)червоних;

г)бурих.

12.Закінчіть речення:

Ризоїди – це 

 

VІ.  Домашнє  завдання

Заповніть таблицю «Значення водоростей»

 

 

 

Відділ водоростей

Представники

Значення у природі

Значення у житті людини

Зелені водорості

Хлорела

 

 

Хламідомонада

 

 

Ульва

 

 

Улотрикс

 

 

Діатомові

Навікула

 

 

Пінулярія

 

 

Бурі водорості

Ламінарія

 

 

Саргасум

 

 

Фукус

 

 

Макроцистіс

 

 

Червоні водорості

Порфіра

 

 

Делесера

 

 

Філофора

 

 

 

 

 

 

zip
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
1575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку