Війна за незалежність США

Про матеріал
Авторська розробка уроку всесвітньої історії "Війна за незалежність США". Представлено на конкурсі "Вчитель року - 2020".
Перегляд файлу

Тема: Сполучені Штати Америки в боротьбі за незалежність

Мета:  ознайомити  учнів  з  боротьбою  північноамериканських  колоній за незалежність.

Основні  поняття  та  терміни:  «колонія»,  «метрополія»,  «Бостонська бійня», «Контінентальний конгрес», «Декларація незалежності», «Версальський мир».

Основні дати та події:

  1607 р. — перше постійне поселення англійців в Америці;

  1770 р. — «Бостонська бійня»;

  177 4р. — І Континентальний конгрес;

  1775–1783 рр. — війна за незалежність США;

  4 липня 1776 р. — прийняття Декларації незалежності США.

Тип уроку: комбінований урок з елементами роботи з текстами та історичними джерелами.

Обладнання:  підручник,  історичний  атлас,  пакети  документів,  репродукції портретів Дж. Вашингтона, Т. Джефферсона, Б. Франкліна.

Додаткові джерела інформації:

1.  Американские президенты / Под ред. Ю. Хайдекинга. — Ростов-на-Дону; М., 1997.

2.  Согрин В. Основатели США.

3.  Слезкин Л. У истоков американской истории.

4.  Купер Ф. Зверобой; Осада Бостона; Последний из могикан; Следопыт; Шпион.

5.  Теккерей У. М. Виргинцы.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  встановлювати хронологічну послідовність подій.

  показувати на карті англійські колонії в Північній Америці, визначаючи перебіг подій війни за незалежність;

  описувати  становище  англійських  колоній  у  Північній  Америці, найяскравіші події війни за незалежність;

  порівнювати  економічний  розвиток метрополій  та  колоній  у Північній Америці.

  висловлювати судження щодо причин, характеру та наслідків війни за незалежність;

  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття.

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація знань учнів

Творче завдання

Визначте,  про  яких  правителів  Росії  XVIII  ст.  йдеться  в  уривках з творів російських істориків.

1.  С. М. Соловйов.  «Росія  оговталася. На  вищих щаблях  управління знову з’явилися російські люди, і коли на місце другорядне призначали іноземця, то [імператриця] питала: хіба немає росіянина? Іноземця можна призначити тільки тоді, коли немає здібного росіяни-

на». (Єлизавета)

2.  М. М. Костомаров.  «[Він]  не  досяг  того  віку,  коли  цілком  визначається особа людини, і навряд чи історія має право висловити щодо нього будь-який вирок... Смерть спіткала його у той час, коли він перебував у владі Долгорукових; ймовірно, якби він залишився живий,  то  Долгорукових  через  інтриги  будь-яких  улюбленців щастя

спіткала б доля Меншикова». (Петро II)

3.  М. М. Карамзін. «Росіяни хвалили  її царювання: вона виявляла до них більш довіри, ніж до німців, відновила владу Сенату, скасувала смертну  страту, мала коханців  добродушних, пристрасть  до розваг і ніжних віршів». (Єлизавета)

4.  М. М. Щербатов. «Безліч заснованих нею закладів, для користі народної заведених, насправді не суть, а лише ознаки її славолюбства, бо, якби дійсно мала на увазі користь державну, то, відкриваючи заклади, докладала б зусилля до їхнього успіху, проте задовольнилася відкриттям  цих  закладів  і  запевненнями, що  серед  нащадків  вона

яко засновниця оних назавжди буде вшанована, про успіх не дбала і, бачачи зловживання, їм не перешкоджала». (Катерина II)

5.  В. О. Ключевський. «Жвава й весела, при цьому велична і струнка, з красивим округлим і вічно квітучим обличчям, вона любила справляти враження... Вона мала найбільше законних підстав на престол серед  усіх наступників  і  спадкоємців Петра  I,  але  зведена на  трон бунтівними  гвардійськими  багнетами,  вона...  будувала  палаци у двадцять чотири години та за дві доби проїздила тодішній шлях від Москви  до Петербурга,  справно  сплачуючи  за  кожного  загнаного коня». (Єлизавета)

6.  О. С. Пушкін. «Принижена Швеція і знищена Польща — ось великі права  на  подяку  російського  народу.  Але  з  часом  історія  оцінить вплив її царювання на успіхи, відкриє жорстоку діяльність її деспотизму під личиною лагідності й терпимості, народ, пригноблюваний намісниками, казну, розкрадену коханцями, покаже важливі помилкиїї  в  політичній  економії,  нікчемність  у  законодавстві,  огидне фіґлярство у взаєминах з філософами її сторіччя». (Катерина II)

7.  М. М. Карамзін. «Вона пестила так званих філософів XVIII ст. і милувалася характером стародавніх республіканців, але хотіла повелівати, як земний бог, — і повелівала». (Катерина II)

8.  В. О. Ключевський. «Потрійна задача розвинулася у таку практичну програму: суворо національна, патріотична зовнішня політика, благодушно-ліберальні, можливо,  гуманні  засоби управління, складні та стрункі обласні установи за участі трьох станів, літературна і педагогічна пропаганда просвітницьких ідей часу та обережне, але послідовно консервативне законодавство з особливою увагою до інтересів одного стану». (Катерина II)

9.  В. О. Ключевський. «Ця людина навиворіт, у якої сплуталися поняття добра і зла, заступила на російський престол. Він і тут зберіг всю обмеженість  і дріб’язковість думок та  інтересів, в яких був вихований і виріс. Розум його, голштинськи-тісний, ніяк не міг піднестися до  географічного  виміру, що ненавмисно  дістався  його  безмежній імперії. Навпаки, на російському престолі [він] став ще більш голштинцем, ніж був вдома. …Вважаючи для себе за зразок армію Фрідріха  II,  прагнув  засвоїти  собі  манери  і  звички  прусського  солдата». (Петро III)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

США — країна, створена поселенцями, носіями тих європейських релігійних і культурних традицій, які відкрили простір для розвитку принципу рівноправності та поступово створили передумови для утворення північноамериканського суспільства.

Для суспільного устрою  (політики) Сполучених Штатів був характерний акцент, орієнтований на особисті досягнення, індивідуалізм, на республіканські свободи.

ІV. Опрацювання нового навчального матеріалу

Колонізація північної Америки у ХVІІ–ХVІІІ ст.

Бесіда з учнями

1.  Дайте визначення поняттям: «колонія», «метрополія».

3.  Назвіть причини, які змусили європейців переселятися в Америку.

Передбачувані відповіді учнів

Першими метрополіями (країнами, що володіють колоніями) стали Іспанія  та Португалія. Поступово  до  них  додалися  Англія,  Голландія і Франція.

Причинами переселення були:

  переслідування протестантів за Якова I та Карла I в Англії;

  втрата земель унаслідок «огороджувань»;

  висилка злочинців.

Робота з картою атласа

1.  Назвіть держави, які у першій половині ХVІІІ ст. мали колонії у Північній Америці.

2.  Назвіть племена індіанців , які проживали на ціх територіях.

3.  Назвіть міста, які були першими засновані на Атлантичному узбережжі.

Робота з документами

Учитель пропонує учням ознайомитися з документами й відповісти на питання.

Текст 1. Із заяв вождів індіанських племен під час переговорів з уповноваженим англійських властейбаронетом Уїльямом Джонсоном (березень 1768 р.)

На засіданні 4 березня. ...Вождь племені онейда від імені вождів решти племен звернувся такими словами: «Ми дякуємо Великому духу за те, що він дав нам можливість зустрітися тут сьогодні після багатьох бід, що обрушилися на нас... Брат, ми та наші сім’ї останнім часом живемо, як у пеклі, не  знаючи, що робити. Куди ми не подивимося, скрізь ми

бачимо нашу кров, а коли наші чоловіки хочуть зайнятися полюванням на  диких  звірів  у нашій  країні,  вони натикаються на паркани.  Їм набридло через них перелазити. Вони не можуть здобути оленину для їжі і кору дерева для хатини, оскільки на тварин їм не дають полювати, а дерева вирубують».

На засіданні 6 березня. Представник індійців, відповідаючи на промову сера Вільяма, заявив:

«...Люди, які раніше кривдили нас..., тепер піднялися, щоб  душити  нас...,  і  англійці,  замість  того щоб  захистити нас, як ми на це сподівалися, скористалися тим, що вони хитріші за нас, й  обдурили  наших  людей  у Пенсільванії, Віргінії  та  й  по  усій  країні,

а торговці почали все більше обдурювати нас і зараз ні з чим і ні на кого не зважають, навіть на урядовців, яких посилають для спостереження за торгівлею.  Так  якщо  нас  кривдять,  то  хто ж  допоможе  нам?»  (Юдовская А. Я., Баранов П. А. Ванюшкина Л. М. Рабочая тетрадь по новой истории 1500–1800. 7 класс. — Выпуск 2. — СПб: СМИО-Пресс, 1999. — С. 41).

Текст 2. Життя перших поселенців

Поступово  на  Атлантичному  узбережжі  утворилося  13 колоній,  їх населення складало близько 2,5 млн чоловік.

Територію, на якій були засновані колонії, населяли переважно два великі  угрупування  індіанських племен:  ірокези  і  алгонкіни,  загальна кількість яких сягала 200 тис. чол. Доки колоністів на півночі було обмаль, вони селилися переважно вздовж узбережжя,  індіанці ставилися до них дружньо. Саме індіанці навчили прибульців, як розчищати первісні ліси й робити землю придатною для обробки.

Вони ж навчили білих сіяти маїс  і тютюн, горох  і боби, гарбуз  і кабачки, диню та огірки; готувати кленовий цукор, використовувати риб’ячі голови як добрива; полювати на диких тварин, ставити на них капкани й виробляти шкури; робити човни з березової кори; пекти їстівних молюсків. Стежинам індіанців  належало  стати  дорогами  колоністів. Одним  словом,  індіанці навчили європейців, як жити у Новому Світі, а ті відплатили їм, забравши у них  землі. Колоністи почали  захоплювати ліси, де полювали  індіанці, які не мали худоби. Торговці за ром і фабричні товари купували в індіанців цінне хутро.

 (Острів, на якому тепер розташована центральна частина Нью-Йорка, був  «куплений»  за набір ножів  і намисто, що  коштували всього 24 доларів) (Юдовская А. Я., Баранов П. А. Ванюшкина Л. М. Истории. Мир в новое время  (1640–1870): Учебник для 9 класса средней школы.– СПб: СМИО-Пресс, 1999. — С. 116–117).

1.  Якими  були  відносини  індіанців  і  переселенців  на  першому  етапі колонізації Америки?

2.  Чим можна пояснити зміни у ставленні білих до індіанців?

3.  Якими були наслідки такої політики переселенців?

Формування американської нації

До  середини  XVIII  ст.  у  колоніях  почав  формуватися єдиний  внутрішній  ринок,  зростали  торговельні  зв’язки.  Із  північних колоній на південь вивозили  зерно, рибу, промислові вироби. Торгові шляхи йшли переважно по річках.

У поселенців склалася загальна історична доля після майже двохсотрічного спільного життя на американській землі. Мовою спілкування населення стала англійська. У середині XVIII ст. багато жителів колоній вже називали себе американцями.

Спільність  території,  економічних  і  господарських  інтересів  колоній, мови, релігії заклали основи нової нації. Водночас із формуванням американської нації відбувався процес складання своєрідної національної культури.

Робота з документами

Учитель пропонує учням ознайомитися з документами й відповісти на питання.

Текст 3. Жан де Кревекер «Лист американського фермера»

«...Звідки пішли всі ці люди? Вони постали через змішення англійців, шотландців,  ірландців, французів, датчан, німців та шведів. З цієї різнорідної  суміші  і  відбулася  раса,  яка  тепер  називається  американцями...

...Я поважаю їх за те, що вони вже зробили, — за точність і мудрість, з якою вони заселили їхню територію; за приємність їхніх манер; за їхню ранню любов до літератури, за їхній стародавній коледж — перший у цій півкулі;  за  їхню  працьовитість...  У цьому  великому  американському притулку бідняки Європи... зустрілися разом. В Європі вони були як непотрібні рослини... вони засихали й були виснажені злиднями, голодом і війною...

...Раніше вони не числилися в жодних цивільних списках своєї країни, за винятком списків бідних. Тепер вони вважаються громадянами»

(Юдовская А. Я., Баранов П. А. Ванюшкина Л. М. Истории. Мир в новое время  (1640–1870): Учебник  для  9 класса  средней школы. — СПб: СМИО Пресс, 1999. — С. 123).

  Які якості, на думку автора, були притаманні американцям та американському суспільству? Чи поділяєте ви точку зору автора?

Причини конфлікту між колоніями та метрополією

Робота з документами

Учитель пропонує учням ознайомитися з документами і відповісти на запитання.

Текст 4. Шведський мандрівник, професор Петер Кальм  про Америку. 1748 р.

«Англійські колонії настільки зросли в багатстві й населенні, що вони невдовзі будуть змагатися з Англією. Щоб підтримати торгівлю і могутність метрополії..., їм заборонено засновувати нові мануфактури, які б могли конкурувати з англійськими... За винятком небагатьох окремих місць, колонії не мають права торгувати поза британськими володіннями;  іноземцям також не дозволялося торгувати з американськими колоніями. Подібних утисків чимало...» (Малій О., Чебанюк Н. Дидактичні матеріали. Всесвітня історія. 8 клас. — К.: А.С.К., 1997. — С. 32).

  Прокоментуйте  наведений  уривок.  Яких  заходів  вживала  Англія, щоб зберегти залежність колоній.

Текст 5. Розвиток Америки

«...У  другій  половині  XVIII  ст.  американські  колонії  посідали  одне з перших місць у світі поряд з Англією та Швецією у виробництві заліза.

...На кінець XVIII ст. із Америки в Європу вивозилася значна кількість худоби, лісоматеріалів, тютюну.

...1775 р. у 13 американських колоніях було більше доменних печей, ніж в Англії» (Малій О., Чебанюк Н. Дидактичні матеріали. Всесвітня історія. 8 клас. — К.: А.С.К., 1997. — С. 33).

  Про що свідчать наведені в тексті факти?

Учитель підбиває підсумок, наголошуючи на  тому, що  американці відчули себе єдиною нацією. Колоністи дедалі більше прагнули позбутися опіки з боку метрополії, Англія, у свою чергу, не збиралася поступитися своїм панівним становищем у Північній Америці.

Війна за незалежність

Робота з історичним текстом

Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на запитання.

Текст 6. «Декларація незалежності» 4 липня 1776 р.

Одностайна Декларація 13 Сполучених Штатів Америки: «...Всі люди створені рівними,  і всі вони обдаровані своїм Творцем деякими невідчужуваними правами, до числа яких належать: життя, свобода і прагнення щастя. Для забезпечення цих прав встановлені серед людей уряди, що запозичили свою справедливу владу зі згоди керованих. Якщо ж дана форма уряду стає згубною для цієї мети, то народ має право змінити або знищити її та заснувати новий уряд.

...Ми,  представники  Сполучених Штатів  Америки...,  оголошуємо від  імені народу, що ці  сполучені колонії  суттєво  та по праву повинні бути вільні й незалежні Штати. З того часу вони звільняються від будь-якого  підданства  британській  короні... Як  вільні  та  незалежні Штати вони набувають повного права оголошувати війну, укладати мир, вступати в союзи, вести торгівлю та чинити все те, на що має право всяка незалежна держава» (Юдовская А. Я., Баранов П. А. Ванюшкина Л. М. История. Мир в новое время (1640–1870): Учебник для 9 класса средней школы.– СПб: СМИО-Пресс, 1999. — С. 132).

1.  Як обґрунтовують автори документа право колоній на незалежність?

2.  Що мали на увазі автори Декларації, коли заявили: «Всі люди створені рівними...»?

3.  Які ідеї епохи Просвітництва були відтворені в тексті Декларації?

Самостійна робота

Учитель  пропонує  учням  самостійно  прочитати  текст  параграфа і заповнити таблицю «Війна за незалежність в Північній Америці».

Орієнтовний варіант заповнення таблиці «Війна за незалежність»

Дата

Подія

Наслідки

Причини

1763 р.

Король видав указ про заборону колоністам переселятися на захід, за

Аллеганські гори

 

Цей захід позбавляв можливості пере-

носити плантації з виснажених земель

на нові, родючі. Дрібні орендарі втрати-

ли надію піти на захід і стати там само-

стійними фермерами

1765 р.

Запровадження гербового збору

 

Під час покупки будь-якого товару, навіть газет, треба було сплачувати податок

Привід для початку війни

1773 р.

Жителі Бостона напали на англійські кораблі, що стояли у порту, і викинули за борт 342 пакунки оподаткованого чаю

Ця подія отримала назву «Бостонське

чаювання». Британські власті відповіли

на це репресіями — закрили порт Бостона

Перебіг війни

1774 р.

Перший Континентальний конгрес у Філадельфії

 

Конгрес прийняв Декларацію, в якій

проголошувалися природні права колоністів на «життя, свободу та власність». Конгрес закликав до бойкоту англійських товарів

19 квітня

1775 р.

Зіткнення англійців  і колоністів у Конкорді

Це був сигнал для всіх колоній до участі у визвольній війні

Травень

1775 р.

Другий Континентальний конгрес

 

Створені американські збройні сили,

які очолив Д. Вашингтон

 

4 липня

1776 р.

 

Ухвалення Декларації незалежності США

 

Конгрес представників законодавчих

зборів колоній у Філадельфії прийняв

Декларацію (заяву) про відокремлення

від Англії. Декларація проголошувала

створення нової незалежної держави —

Сполучених Штатів Америки (США). 

Її автором був Томас Джефферсон

(1743–1826)

Осінь

1777 р

Англійські війська зайняли столицю США — Філадельфію

 

 

17 жовтня

1777 р.

Битва поблизу м. Саратога

 

Англійська армія була оточена й капітулювала. Це був переломний момент війни

1781 р.

Битва під Йорктауном СШАпідтримали Росія та Франція.

Основні сили англійської армії здалися

американцям і французам

3 вересня

1783 р.

Підписання Версальського мирного договору   в Парижі

Англія визнала утворення Сполучених

Штатів Америки й розширення їхніх

територій на захід до річки Міссісіпі

V. Закріплення знань учнів

Словниковий диктант

Учні мають дати визначення термінам і поняття: «колонія», «метрополія», «президент», «республіка», «конфедерація», «конгрес», «конституція», «демократія».

VІ. Домашнє завдання

1.  Прочитати відповідний параграф підручника.

2.  Як, на ваш розсуд, чи змінилося становище індіанців із прийняттям Декларації незалежності.

 

docx
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
30 жовтня 2021
Переглядів
4946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку