Інтегрований урок в 3 класі «Визначаю користь рослин»
Зінтегровані теми предметів: ЯДС, математика, українська мова – написання прийменників і сполучників із словами.
МЕТА:
формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини, правильно називати лікарські рослини; формувати потребу в пізнанні природи; розкрити практичну цінність природи для людини; розуміння ролі прийменників і сполучників у мовленні; удосконалювати навички додавання, віднімання, множення, ділення;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: само організовуватися до навчальної діяльності, доводити роботу до кінця; загальнокультурна компетентність: дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; бачити красу рідної природи; збагачувати активний словник відповідно до тематики; розвивати самостійне мислення, уяву, пам’ять, навички вільного спілкування; соціальні компетентності: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу; громадянська компетентність: екологічно мислити, бережливо ставитись до природи; компетентність здоров’язбережувальна: усвідомлювати поняття здоров’я як вищої життєвої цінності.
Обладнання та матеріали:підручник, зразки лікарських рослин (аптечна продукція), гербарії, книги, чаї з лікарських рослин, фіто чай з липи, малини, м’яти, калини; роздруківки, ілюстрації з лікарськими рослинами.
Методи і методичні прийоми:
словесні: розповідь, бесіда; наочні: демонстрація, спостереження; пошукові: створення та розв’язання проблемних ситуацій.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: наводити приклади лікарських рослин та їхню дію на організм людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Нумо, діти, підведіться! Всі приємно усміхніться. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок! Бажаю всім гарного настрою і легкого засвоєння теми. А зараз усміхніться одне одному і подумки побажайте успіхів на цілий день.
Є на світі рослин так багато! Їх земля віддає недарма. Бо лікують людей дуже радо, Й кращих ліків на світі нема.
Жовтим оком моргає ромашка, І волошка синіє в росі, І конвалії крихітні чашки Пропонують нам ліки свої.
Первоцвіт і барвінок, калина Звіробій і любисток, і хміль, Кропива, і кульбаба й ліщина Поглядають на нас звідусіль. – Про що цей вірш? - Назви яких рослин ви почули? - Чим ви лікуєтесь, коли хворієте? - А чим ще можна лікуватись окрім пігулок?(лікарськими травами).
1.Повідомлення теми і мети уроку. Тема нашого уроку «Лікарські рослини».
2.Вивчення нового матеріалу. Розповідь вчителя. Використовувати цілющі властивості рослин люди почали з дуже давніх- давен. Вони помітили, що деякі рослини допомагають при хворобах. Настоянки, відвари, мазі, виготовлені з цих рослин, лікували рани, полегшували самопочуття. Такі рослини стали називати лікарськими. Та чи вміємо ми користуватися їхньою силою, щоб робити дива із своїм здоров’ям? Спробуємо зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць. Нам треба добре попрацювати, щоб зібрати букет лікарських рослин.
До диво-ліків в гості вирушаймо, Дивинку щонайменшу помічаймо, Де материнка, подорожник, молочай Повинен знати кожен траво знай. – Щоб зібрати першу лікарську рослину, нам треба відгадати загадку.
Наче сонце серединка, Пелюстків біла хустинка. Знає бджілка і мурашка, Що звуть квіточку…(ромашка).
Він тобі в нагоді стане, Коли матимеш ти рану. Його листочок приклади - І про біль забудеш ти.
РО НИК РОЖ ДО (подорожник).
Що знаємо про подорожник?
Він росте біля дороги. Листя зупиняє кровотечу, заживляє рани, знімає зубний біль.
А що це за рослина проситься до нас у букет?
Хоч і страшну назву має, Та нікого не вбиває. Не вступає зі звіром в бій Жовта квітка …( звіробій).
Це трава від 99 хвороб. Добре допомагає при грипі, ангіні, лікує розлади шлунку, головний біль.
До букета потрапляє наступна лікарська рослина.
Не гаряча, а пече. Хто торкнеться, той втече. Дуже злюча ця трава! Що ж це , діти? (кропива) Кропива укріплює волосся, зупиняє кровотечі, заживляє рани. А ще це харчова культура. Із її листя готують салати, супи, бо в ній багато вітамінів.
Не можемо не згадати про цю дуже відому вам лікарську рослину.
Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло, Потім стало біле-біле І за сонцем полетіло. (Кульбаба)
Цю рослину вважають «еліксиром життя». Із неї готують салати. Настій кульбаби – чудовий засіб від опіків.
А цю квітку дівчата вплітають у віночок.
На просторах поля золотого Сині зірочки тремтять, Мов шматочки неба голубого Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
Це улюблена квітка українських дівчат. З відвару пелюсток роблять примочки при хворобах очей, миють волосся.
Лікарськими бувають не тільки трави, але й кущі, дерева А які саме? (Калина, малина, бузок, шипшина, липа, горобина, обліпиха).
В ягодах малини багато вітамінів.
Ну, звичайно, із малини Чай приємний для дитини, А також лікує він Кашель, грип і від ангін.
Лист різний із оксамиту, Соком ягідка налита. А для хворої дитини Кращі ліки – чай з …(калини).
(Цвіт липи).
Фізхвилинка. Діти виконують вправи під пісню «Ой є в лісі калина».
Задача.
Для приготування лікарського засобу травник назбирав звіробій, календулу та кропиву. Кропиви виявилося 12 стеблів, звіробою у 2 рази більше, ніж кропиви. А календули - у 6 разів менше, ніж кропиви і звіробою разом. Скільки стеблів календули назбирав травник?
Щоб трохи відпочити, ми здійснемо лісову прогулянку.
Завдання: в тексті «Лісова прогулянка» пропуски потрібно заповнити поданими прийменниками і сполучниками.
й, під, з, і, в, до, щоб
Лісова прогулянка
Галя ___Микита пішли____ ліс збирати ягоди. Йшли знайомою стежкою, ______ не заблукати. Того літнього дня було спекотно, але в лісі, _______ тінню дерев , - прохолодно _____ затишно. Спершу діти побачили кущі чорниці ____ гайда збирати! Збирали довго, аж ___ полудня. Потім почали повертатись додому. Раптом Микита побачив червоні ягідки – це суниці. Діти зривали достиглі ягідки ____ кущів прямо руками ____ одразу їли. Оце так прогулянка!
3.Робота в групах . Гра « Відгадай за прикметою».
Діти працюють з картками, на яких описані прикмети лікарських рослин. Учні за прикметами відгадують назву рослини.
Нас лікують лікарі. Є в аптеці ліки. А якщо хто захворів Із звіряток диких? Чим хворобу лікувати? Де у лісі ліки взяти?
Прудке козенятко Ганяло в футбола І ніжку передню Гвіздком накололо.
Ось мавпочки вишень Зелених наїлись, - Животики дуже У них розболілись.
Два цуцики наші Купалися в річці, - Весь день провели В холодній водичці. Тому й застудились Малі цуценята.
5. Практична частина. Робота в групах.
- А зараз ми побуваємо у ролі фітотерапевтів. На столах в пакетиках лежать висушені трави. Відкрийте, подивіться і відгадайте, яка лікарська рослина лежить в пакеті. (М’ята, ромашка, плоди шипшини, календула, липа).
6. Перегляд відео «Як правильно збирати лікарські рослини»
-Як правильно збирати лікарські рослини?
Вправа «Пам’ятка травозная». Робота в групах. Діти складають пам’ятку, як правильно збирати лікарські рослини.
Наприклад:
Рефлексія.
Метод «Незакінчене речення».
Аптека зелена, зелена аптека! Від тебе й від мене вона недалеко. Зелену аптеку слід кожному знати: крушина, фіалка, конвалія, м’ята, Вільха, деревій, бузина, кам’яниці, Черемха і пижма, шипшина й суниці… Зелена аптека – це трави і квіти, Що в кошик збирають дорослі і діти!