Визначення кореня в споріднених словах.

Про матеріал
Підручник: Українська мова та читання (Кравцова, Придаток, Романова) 3 клас. Мета: Узагальнити учнів з поняттям "корінь" в українській мові; показати, як корінь впливає на значення слів; розвивати вміння визначати корінь у словах та використовувати його для розуміння нових слів; виховати
Перегляд файлу

 

Тема: Визначення кореня в споріднених словах.

Підручник: Українська мова та читання (Кравцова, Придаток, Романова) 3 клас.

Мета: Узагальнити учнів з поняттям "корінь" в українській мові; показати, як корінь впливає на значення слів; розвивати вміння визначати корінь у словах та використовувати його для розуміння нових слів; виховати

Тип уроку: Комбінований

Обладнання: Презентація, підручник.

І . Організація класу, привітання (3 хв)

Встаньте, дітки, всі рівненько,

усміхніться всі гарненько.

усміхніться всі до мене,

усміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

Хай гарно розпочнеться новий день!

Ось ми з вами привітались ,тепер давайте познайомимось ,мене звати Ангеліна Володимирівна і сьогодні урок української мови проведу у вас я. Бажаю вам всім плідної  праці.

 

ІІ. Перевірка раніше засвоєного матеріалу(5 хв)

-Які слова називаються спільнокореневими? (Спільнокореневими словами називаються слова, які мають спільний корінь, тобто одну і ту ж основу, але можуть мати різне лексичне значення та форму.)

-Наведіть приклади.(Зерно-Зернятко-Зернистий)

-Чи погоджуєтесь ви з висловами

 


 

Ні

Так

Спільнокореневі слова –це слова зі спільним коренем, але з різним лексичним значенням.

 

+

Спільнокореневі слова можуть належати до різних частин мови.

 

+

Спільнокореневі слова мають спільний корінь, але різні закінчення.

 

+

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (13 хв)

Розгорніть зошити і записуємо «Вісімнадцяте жовтня Класна робота»

Каліграфічна хвилинка

  О о,С,с,І ,і,Н,Н,Ь,ь   ОСІНЬ ОсІнЬ

 

За містом осінній ліс.

Там багато молодих дерев і багаторічних сосон. Ми любимо гуляти лісовою стежкою. Прогулюючись осіннім лісом, ми збираємо жовте опале листя та інколи зустрічаємо лісника. Він постійно буває у лісі.

 

У мене до вас є питання ,з чого складається слово?З яких частин?(Корінь,префікс,закінчення)

 

3.Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть корінь.

-Які слова ви виписали?(ліс,лісовою,лісник)

-Який корінь виділили?(ліс)

-Яке лексичне значення має слово ліс і лісник?(Ліс-ділянка землі, вкрита деревами. Лісник- людина, що працює у лісі.)

- Що в цих словах спільне?(корінь)

-Чим вони розрізняються?(закінченнями)

-Давайте до них поставимо запитання.(ліс-що?,у лісі-у чому?,лісом-чим?)

-Ці слова мають однакове лексичне значення чи різне?(однакове)

-Отже, це слова, що мають різні закінчення. Тобто це форми слова ліс.

-То ми можемо їх назвати спільнокореневими?(Ні)

-Давайте змінимо слово ліс, поставивши його в множині(ліси). Змінимо за питаннями, тобто за відмінками. Чим?Лісом, У чому?У лісі.

-То які слова ми віднесемо до спільнокореневих, а які є формою слова ліс?

 

Висновок. Слова  Ліс, лісовою, лісник – це спільнокореневі слова, бо мають різне лексичне значення. Відносяться до різних частин мови і мають однаковий корінь. Ліс,у лісі, лісом-це форми слова ліс, бо змінюється в них лише закінчення. Вони всі є іменниками і означають одне поняття.

 

 

 

ІV Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності (3 хв)

 

Вправа

З кожної колонки випишіть «зайве» слово. Поясніть свій вибір. (5 хв)

 

1група                                  2 група                                3 група

син

сова

літак

синочок

совеня

літо

синій

совок

літати

синівський

совиний

приліт

 

Вправа (5 хв)

Прочитайте вірш.

 

Вишиваю вишиваночку

Я для братика Іваночка.

Вишиваночка у вишеньках

Ягідками ніжно вишита.

 

-Випишіть спільнокореневі слова.(вишиваю, вишиваночку, вишита)

- Чому ви не виписали слово вишеньках?(вишеньки-це ягоди, а вишиванка-одяг)

 

Фізхвилинка (2 хв)

https://youtu.be/vGAkqpIzPI0?si=AW74EkOBPBOlontC

 

VІ Закріплення

 

Доберіть спільнокореневі слова до слова зима та визначте у них корінь

 

 

Ще трішки про спільнокореневі слова. На цих картках легко побачити, яке саме спільне слово утворює всю групу спільнокореневих слів.


 

 

 

VІІ .Підсумок уроку

https://nuschool.com.ua/lessons/mova/3klas_2/3klas_2.files/image026.jpg

(Сад, садок, садочок, садівник)

 

https://nuschool.com.ua/lessons/mova/3klas_2/3klas_2.files/image027.jpg

(Ліс, лісок, лісочок, лісничий)

 

VІІІ. Оцінювання

Домашнє завдання

Сторінка  32 ,вправа 4

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку