Тема: Визначення кореня в споріднених словах.
Підручник: Українська мова та читання (Кравцова, Придаток, Романова) 3 клас.
Мета: Узагальнити учнів з поняттям "корінь" в українській мові; показати, як корінь впливає на значення слів; розвивати вміння визначати корінь у словах та використовувати його для розуміння нових слів; виховати
Тип уроку: Комбінований
Обладнання: Презентація, підручник.
І . Організація класу, привітання (3 хв)
Встаньте, дітки, всі рівненько,
усміхніться всі гарненько.
усміхніться всі до мене,
усміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
Ось ми з вами привітались ,тепер давайте познайомимось ,мене звати Ангеліна Володимирівна і сьогодні урок української мови проведу у вас я. Бажаю вам всім плідної праці.
ІІ. Перевірка раніше засвоєного матеріалу(5 хв)
-Які слова називаються спільнокореневими? (Спільнокореневими словами називаються слова, які мають спільний корінь, тобто одну і ту ж основу, але можуть мати різне лексичне значення та форму.)
-Наведіть приклади.(Зерно-Зернятко-Зернистий)
-Чи погоджуєтесь ви з висловами
|
Ні |
Так |
Спільнокореневі слова –це слова зі спільним коренем, але з різним лексичним значенням. |
|
+ |
Спільнокореневі слова можуть належати до різних частин мови. |
|
+ |
Спільнокореневі слова мають спільний корінь, але різні закінчення. |
|
+ |
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (13 хв)
Розгорніть зошити і записуємо «Вісімнадцяте жовтня Класна робота»
Каліграфічна хвилинка
О о,С,с,І ,і,Н,Н,Ь,ь ОСІНЬ ОсІнЬ
За містом осінній ліс.
Там багато молодих дерев і багаторічних сосон. Ми любимо гуляти лісовою стежкою. Прогулюючись осіннім лісом, ми збираємо жовте опале листя та інколи зустрічаємо лісника. Він постійно буває у лісі.
У мене до вас є питання ,з чого складається слово?З яких частин?(Корінь,префікс,закінчення)
3.Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть корінь.
-Які слова ви виписали?(ліс,лісовою,лісник)
-Який корінь виділили?(ліс)
-Яке лексичне значення має слово ліс і лісник?(Ліс-ділянка землі, вкрита деревами. Лісник- людина, що працює у лісі.)
- Що в цих словах спільне?(корінь)
-Чим вони розрізняються?(закінченнями)
-Давайте до них поставимо запитання.(ліс-що?,у лісі-у чому?,лісом-чим?)
-Ці слова мають однакове лексичне значення чи різне?(однакове)
-Отже, це слова, що мають різні закінчення. Тобто це форми слова ліс.
-То ми можемо їх назвати спільнокореневими?(Ні)
-Давайте змінимо слово ліс, поставивши його в множині(ліси). Змінимо за питаннями, тобто за відмінками. Чим?Лісом, У чому?У лісі.
-То які слова ми віднесемо до спільнокореневих, а які є формою слова ліс?
Висновок. Слова Ліс, лісовою, лісник – це спільнокореневі слова, бо мають різне лексичне значення. Відносяться до різних частин мови і мають однаковий корінь. Ліс,у лісі, лісом-це форми слова ліс, бо змінюється в них лише закінчення. Вони всі є іменниками і означають одне поняття.
ІV Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності (3 хв)
Вправа
З кожної колонки випишіть «зайве» слово. Поясніть свій вибір. (5 хв)
1група 2 група 3 група
син |
сова |
літак |
синочок |
совеня |
літо |
синій |
совок |
літати |
синівський |
совиний |
приліт |
Вправа (5 хв)
Прочитайте вірш.
Вишиваю вишиваночку
Я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
Ягідками ніжно вишита.
-Випишіть спільнокореневі слова.(вишиваю, вишиваночку, вишита)
- Чому ви не виписали слово вишеньках?(вишеньки-це ягоди, а вишиванка-одяг)
Фізхвилинка (2 хв)
https://youtu.be/vGAkqpIzPI0?si=AW74EkOBPBOlontC
VІ Закріплення
Доберіть спільнокореневі слова до слова зима та визначте у них корінь
Ще трішки про спільнокореневі слова. На цих картках легко побачити, яке саме спільне слово утворює всю групу спільнокореневих слів.
VІІ .Підсумок уроку
(Сад, садок, садочок, садівник)
(Ліс, лісок, лісочок, лісничий)
VІІІ. Оцінювання
Домашнє завдання
Сторінка 32 ,вправа 4