Виховний захід для початкової школи, присвячений дню народження Тараса Григоровича Шевченка. В заході беруть участь батьки учнів, викладач музичної школи з класу бандури. Захід проводився у 2 класі.
ХТО ШЕВЧЕНКА ПРОЧИТАВ, ТОЙ БАГАТШИЙ СЕРЦЕМ СТАВ
Дитина (звертається до матері) (фон – музика 01)
Люба мамо, мила мамо!
Ти скажи, навіщо хату
Рушниками ми прибрали,
Ніби в свято великоднє?
День який у нас сьогодні,
Що квіток отак багато?
Мати
Так, у нас сьогодні свято!
Дитина
Мамо, що ж за свято нині?
Мати
Та Тарасове, дитино!
Знай, колись, моє серденько,
Був у нас Тарас Шевченко.
Дитина
Хто ж він був нам, люба ненько?
Мати
Наймиліша всім людина
І найкращая перлина,
Яку має Україна,
Наша рідна країна.
Танок з віночками
(Ніна Матвієнко Квітка-душа) музика - 02
Учень Красиво і світло в нашій світлиці,
Квіти на вікнах стоять весняні.
Сьогодні у нас – Шевченкове свято,
І хочеться всіх привітати мені.
Учень Сьогодні на зустріч прийшли ви до нас,
Ми радо і щиро вітаємо вас,
А мову ми тут поведемо
Про творчість Кобзареву.
Учень У перші березневі дні ми знову згадуємо ім'я великого генія словесності, талановитого художника Тараса Григоровича Шевченка. Талант приходить у світ, щоб допомагати людям у пізнанні дійсності. І Тарас Григорович Шевченко допомагав вогненним словом, яскравими фарбами, рішучими вчинками.
Учень У цьому році минає 204 роки з дня народження славного сина України. Але Шевченко й досі з нами. Його полум’яне слово закликає нас любити свою землю, рідну мову, дбати про розквіт і славу держави.
1 -й учень
Він був борцем,
Борцем живе між нами
І вічно житиме, крокуючи піснями
Через кордони і крізь даль віків.
2-й учень
Який потрібно мати
В душі безсмертний цвіт,
Щоб хвилювати людство
І через сотню літ.
3-й учень
Хай же промінь твоїх думок
Поміж нами сяє,—
«Огню іскра великого»
Повік не згасає!
4-й учень
Гомоніла твоя кобза, батьку,
Гучною струною,
В кожнім серці одбивалась
Чистою луною.
5-й учень
Ти слухав Кобзаря?
Ти чув його печаль,
Що піснею лилася
З- під струн.
Горіла, мов, зоря, і сяяла, як жар,
Висока пісня Кобзаревих дум.
Відео. «ДУМИ МОЇ, ДУМИ…»
Фон – музика 03
(Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик біля портрета Т.Г. Шевченка. )
(До жінки, яка принесла свічку підходить хлопчик)
Мати: Хай палає свічка…Хай палає…
Поєднає нас вона в цей час.
Друзів голоси нехай лунають,
Пісня й слово хай чарують вас.
Хлопчик: -Матусю, а правда. Що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: -Так, синку правда.
( Жінкасідає на лаву, хлопчик – біля неї, кладе голову на коліна матері. Звучить «Колискова».)
А-а, а-а, а-а, а! Рости, сину, не гни спину
Пішла мати жито жати, Та на чужій ниві,
Та не собі — пану, А-а, а-а, а-а, а!
А-а, а-а, а-а, а! Добудь життя, моє дитя,
Мале дитя без сповиття То будеш щасливий,
Не має талану, А-а, а-а, а-а, а!
А-а, а-а, а-а, а!
Хлопчик: -А чому так багато зірок на небі?
Мати: -Бо коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив… Матусю, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо, коли людина зла, заздрісна, скупа, її зірочка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя зірочка світила найясніше.
Мати: Старайся мій хлопчику. (Гладить його по голові)
Хлопчик: Кобзарем його ми звемо
Так від роду і до роду.
Кожний вірш свій і поему
Він присвячував народу.
Мати: Кожну матір і дитину
Він прославив серцем чистим,
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим.
Справжня БАНДУРА
Учень: 9 березня 2018 року в Україні та світі відзначають 204-ту річницю від дня народження Т.Шевченка. Вагу великого Кобзаря для України неможливо переоцінити. Із його творів весь світ дізнався, що є така чудова країна – Україна, з працьовитим, щирим, доброзичливим, гостинним народом, з солов’їною мовою, з трагічної і героїчною історією.
Учень: У ранніх творах Шевченка яскраво змальовано картини народного горя, незабутні образи знедолених, скривджених жінок і дівчат. Багато з цих творів покладено на музику. В Україні знають і люблять їх.
Учень: Усе своє багатостраждальне життя Шевченко присвятив боротьбі за волю українського народу. На повен голос пролунав його заклик у славнозвісному «Заповіті»:
Вставайте, кайдани порвіте,
І вражою злою кров’ю волю окропіте.
1-й учень
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
2-й учень
У росяні вінки заплетені суцвіття,
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо.
3-й учень
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами — сльозами.
(Інсценізація фрагменту про дитячі роки Т. Шевченка)
Козак. Здоров був, хлопче.
Тарас. А здорово, діду.
Козак. Ти хто такий хлопче?
Тарас. Я — Тарас, а по батькові Шевченком звуть.
Козак. А родина в тебе є?
Тарас. Я — сирота: ні батька, ні неньки не маю, а брати мої і сестри весь день мусять працювати на панщині… Та знаю я від діда Івана, що не завжди мій рід був у неволі... Знаю, що колись мої предки, славні козаки, у саму Візантію в походи ходили, бідних бранців християнських з неволі визволяли. Славний був колись козачий рід!
Козак. А де ти живеш, хлопче?
Тарас. В тому селі, що там унизу, в Кирилівці, що належить панові Енгельгардові.
Козак. Та, значить, це твоя Батьківщина?
Тарас. Не тільки це село моя Батьківщина. Бо всі мої лани широкополі, і Дніпро поміж зеленими берегами. Мій і Київ золотоверхий, і вся Україна — прекрасна — уся моя!
Козак. Уся кажеш?
Тарас. Уся, бо я її люблю.
Козак. А що ти тут робиш?
Тарас. Ягнята стережу, та не свої. Але коли виросту, буду вірші-пісні писати про давню славу, про волю козацьку. Буду картини малювати, змалюю всю красу України, щоб усі знали, що кращої за неї нема в усьому світі!
Козак. Бачу, хлопче, ти той, кого я давненько шукаю. Шукаю я по всій нашій землі хлопчину, що розбудить козацьку славну волю. І знайшов тебе, мій сину... На тобі, дитино, золоте перо! Бо не шаблею будемо давню славу будити, а оцим пером.
відеофільм «Край, де народився геній»
фон – музика 04
На сцені сидить Х л о п ч и н а. Бідно зодягнений й зосереджено змальовує олівцем пейзаж на паперовому клаптику. Зачаровано дивлячись в далечінь, починає декламувати вірш "Мені тринадцятий минало".
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога ......
Уже покликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу... І не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята!
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!..
На сцену виходить Д і в ч и н а у вишиванці, заквітчана віночком.
Дівчинка співає «ЗАЦВІЛА В ДОЛИНІ» музика 05
Посміхаючись, йде до хлопця, продовжує декламувати поезію.
Д і в ч и н а:
А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло нього
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що він плаче.
Прийшла, привітала,
Утирала його сльози
І поцілувала .....
О к с а н а: Ти розсердився, Тарасе? Я змолола щось, а потім самій стало соромно. Як пішов, то мені так стало жаль... А як почула, що ти співаєш, то ще стало жальчіше... Аж сюди оце прибігла.
Т а р а с: Я, Оксано, не ледащо! Хіба в цьому є щось недобре, що тихцем поспіваю собі у бур’янах та помалюю?
О к с а н а: Ні! Звичайно - ні. То люди кажуть. Хай їм грець.
Т а р а с: Знаєш, я кидаю нашого дяка та піду в Лисянку, буду вчитися на маляра.
О к с а н а(кокетуючи): А що вже, як маляр?
Т а р а с: Як що? Що схотів, те й намалював. Схотів - дерево, схотів - хату, а схотів - козака! Зароблю грошей - поставлю хату з віконницями, розмалюю їх лілеями або барвінком, а на дверях козака... Тебе змалюю та й приб’ю в хаті. Хочеш?
О к с а н а: Таке ти й вигадаєш!
Т а р а с: Ось подивись, що я намалював вже...
Голови дітей схиляються над малюнком.
Танець з тканиною жовто-блакитною. Музика 06
«БОЖЕ, УКРАЇНУ БЕРЕЖИ»
1-й учень Він був сином мужика і став володарем у царстві духа.
2-й учень Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури.
3-й учень Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
4-й учень Доля переслідувала його в житті, скільки могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру й песимізм.
5-й учень Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.
6-й учень Т. Г. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був кріпаком, 10 років мучився солдатській неволі на засланні і лише 13 років він був вільною людиною.
7-й учень Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.
8-й учень Важлива подія сталася в Петербурзі, знаменна і не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України – вихід у світ книги віршів « Кобзар» у 1840 році. Справді «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То є святиня, національна Біблія України.
9-й учень Шевченків «Кобзар»… Автор зібрав сюди всі страждання, кожну сльозинку кріпаків. Духовну велич і красу народу він підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Ім’я Тараса Шевченка стало символом нашого народу. Його «Кобзар» лежить на столі поряд з хлібом, а пісні його вишиті на рушниках.
Дитина:
Маю я книжок багато,
Та найбільший маю дар:
— Чемна ти! — сказав раз тато,
Дарував мені "Кобзар".
Дитина:
В "Кобзарі" садки квітучі
І на конях козаки,
І русалки там на кручі...
Мов найкращії казки!
Дитина:
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там на стіні.
Читає йогопісні ненька,
Розказував батько мені:
Дитина:
Як вівці він пас — ще малий був хлопчина,
А виріс — великий дав дар:
Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься "Кобзар".
Дитина:
Як книгу святу берегли ми завзято,
З собою забрали у світ,
Як слово Тараса завжди зберігати,
Великий усім заповіт.
Дитина:
Буду й я любити Вкраїну рідненьку,
То може й мені ще не раз
З картини ласкаво всміхнеться Шевченко,
Наш Батько, великий Тарас.
ПІСНЯ ПРО КОБЗАРЯ музика 07
1. Відкриваю Кобзар і душею радію,
Кожне слово твоє, оберіг золотий.
І у серці моїм оживає надія,
Уклоняюсь тобі, мій Кобзарю святий.
ПР :
За любов до рідної землі,
За пісні твої пророчі.
За калину білу на весні,
Чорні брови, карі очі.
2. Відкриваю Кобзар, цю священную книгу
І молюся і вірю, у пророчі слова.
Відкриваю Кобзар і на серці утіха,
Доки мова живе, Україна жива.
ПР :
І любов до рідної землі,
І пісні твої пророчі.
І калину білу на весні,
Чорні брови, карі очі.
1 куплет.
1-й учень
Тарас Григорович Шевченко і його рідний край, де він народився, — частинка серця кожного українця. Це людина, яка зробила дуже багато, щоб Україна була вільною, незалежною .
2-й учень
А його «Кобзар» є другою після Біблії книгою. Його твори актуальні і в наш час. Він закликає до любові та збереження рідної мови, відродження української культури, духовності та моралі.
3-й учень
Минуло вже багато з дня народження славного сина України, але в багатьох українських родинах ви бачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він - як член сім’ї , як найдорожча людина.
У нашій хаті на стіні
Висить портрет у рамі
Він дуже рідний і мені,
І татові і мамі.
4-й учень
Беру «Кобзар», як хліб, з благоговінням,
Як тисячі людей «Кобзар» беруть.
Поезії великої промінням
Освітлюю душі своєї суть.
І відчуваю: так зростають сили,
Як днина прибуває навесні,
І за плечима тополині крила
Підносять догори блакить мені.
5-й учень
Беру «Кобзар» і вірую: допоки
На світі люди, житимуть слова:
«Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива».
6-й учень
Беру «Кобзар» - безцінний скарб духовний
І, українцем будучи завжди,
Горджуся, що на українській мові
«Кобзар» я маю щастя осягти.
Я Ти живеш в Україні. У тому краю, де співають солов`ї і виграють на сонці пшеничні лани. Де веселими хвилями котиться Дніпро. Де народилися Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка. Твій рід – український. А ти – українець. Бережи свій рід, свою рідну Україну!
Пісня БУДЕ УКРАЇНА НА ЗЕМЛІ
Музика 08
Ми твоє майбутнє Україно,
Твої вірні доньки і сини
І допоки наша пісня лине-
Буде Україна на землі.
П-в:
На землі, на землі
буде Україна на землі.
Знаю я, віриш ти,-
буде Україна на землі.
2.
Тільки у єднанні наша сила,
У піснях, що знає цілий світ.
То земля квітучая зростила
Наш козацький український рід.
П-в.
1 уч. Це хто сказав, що одлунав акорд
Його пісень – і вже не воскресити?
2 уч. Неправда, ні! Шевченко – це народ,
І, як народ, він вічно буде жити!
3 уч. Це хто сказав, що вже помер Тарас,
Мовляв, сто літ минуло, навіть більше?
4уч. Неправда, ні! Шевченко завжди серед нас,
По всіх світах його лунають вірші!
5 уч. Ти закохав у себе народи і краї,
Тебе назвали батьком сучасники твої.
6 уч. Тарасе, для народів лишився ти живим,
Великим нашим батьком, і мудрим і простим.
7 уч. І доки жити будемо, допоки сила є,
Чужому научайтесь і бережіть своє.
Я Кожне слово Тараса Григоровича Шевченка ніби із сьогоднішнього дня. Читайте його твори. Вони допоможуть осмислити минуле та зазирнути в майбутнє, відкрити для себе нове в мудрих рядках його творчості. І дорослі і діти вшановують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам’ятати його заповіти.