Удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви, поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати вміння школярів виділяти головне в темі; виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови.
Дата:
Клас:11
Предмет: укр.мова
Тема: Власні і загальні назви. Велика буква і мала у власних назвах.
Мета уроку: удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви, поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати вміння школярів виділяти головне в темі; виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Мовно-географічна вікторина.
Учитель. Розпочнемо свою роботу із мовно-географічної вікторини. Відповіді на запитання запишемо і матимемо словничок власних назв.
Учитель. Прочитайте записане. Поясніть написання. Зробіть висновок про вживання великої букви у власних назвах.
Бесіда
Бесіда.
— Чим відрізняються загальні та власні назви?
— Які правила правопису власних назв ви пам’ятаєте?
— За якої умови власні назви беруть у лапки?
З панів був славетний ватажок – князь Дмитро Вишневецький, прозваний Байдою. Він збудував на острові Хортиці серед Дніпра замок, зібрав там козаків та й бив звідти на Туреччину. Мало-помалу козаки оселилися на Дніпровому острові за порогами, – через те стали зватися запорізькими козаками, а місце, де вони жили – Запорізька Січ (за Б.Грінченком)
Отже, іменники можуть бути назвою ряду однорідних предметів або індивідуальною назвою одного предмета. За цією ознакою вони поділяються на загальні і власні. Власні іменники пишуться з великої літери.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Велика літера у власних назвах
Лапки у власних назвах
Заповніть другу частину таблиці, навівши власні приклади до кожного правила.
V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності
Назви релігійних свят: Різдво, …
Назви культових книг: Псалтир, …
Назви храмів, пам’яток архітектури: П’ятницька церква, …
Назви історичних подій: Столітня війна, …
Назви орденів: орден Незалежності, …
Назви медалей: «За відвагу», …
Назви творів, кінофільмів: кінофільм «Визволення», …
Списати, розкриваючи дужки й замінюючи, де треба, малу букву на велику. Виконання вправи 202.
Золотоверхий (про Київ), Президент України, Міністерство освіти України, Хрещатик, Печерська лавра, Золоті ворота, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, журнал «Барвінок», Голова Верховної Ради України, майдан Незалежності, Конча-Заспа, Софійський собор, Конституційний Суд України, Національний банк України, «Повість минулих літ», Київський залізничний вокзал, міжнародний аеропорт «Бориспіль».
Роман – роман, Барвінок – барвінок, Кривий Ріг – кривий ріг.
Дослідження-відновлення
Відновити уривки з поетичних творів Т.Г. Шевченка, поставивши
іменники, що в дужках, у форму кличного відмінка. Усно обґрунтувати вибір закінчення.
VІ. Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок.
Лінгвістична гра «Я перший». Запишіть 5назв творів з української літератури, що вивчалися в 6 класі, та їх авторів.
VІ. Рефлексія.
VІ. Завдання додому: ____, вправа _______________