Власні і загальні назви. Велика буква і мала у власних назвах.

Про матеріал

Удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви, поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати вміння школярів виділяти головне в темі; виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови.

Перегляд файлу

Дата:

Клас:11

Предмет: укр.мова

Тема: Власні і загальні назви. Велика буква і мала у власних назвах.

Мета уроку: удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви, поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати вміння школярів виділяти головне в темі; виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови.

Обладнання:  підручник.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Мовно-географічна вікторина.

Учитель. Розпочнемо свою роботу із мовно-географічної вікторини. Відповіді на запитання запишемо і матимемо словничок власних назв.

  1. Столиця України.
  2. Наш обласний центр.
  3. Назва нашої області.
  4. Одне з морів, що омиває Україну.
  5. Місто Львів знаходиться на території (Північної, Південної, Західної, Східної) України.
  6. Річка, без якої ми не уявляємо місто Київ.
  7. Місто у Київській області, назва якого складається з двох слів.(Біла Церква)
  8. Гори на території Західної України.
  9. Назви країн, що межують з Україною.

Учитель. Прочитайте записане. Поясніть написання. Зробіть висновок про вживання великої букви у власних назвах.

 

Бесіда

Бесіда.

— Чим відрізняються загальні та власні назви?

— Які правила правопису власних назв ви пам’ятаєте?

— За якої умови власні назви беруть у лапки?

 

  1. Записати текст. Знайдіть іменники, підкресліть їх відповідно до їхньої синтаксичної ролі. Зробіть висновок про те якими членами речення можуть бути іменники. Виділені слова запишіть звукописом.

З панів був славетний ватажок – князь Дмитро Вишневецький, прозваний Байдою.  Він збудував на острові Хортиці серед Дніпра замок, зібрав там козаків та й бив звідти на Туреччину. Мало-помалу козаки оселилися на Дніпровому острові за порогами, – через те стали зватися запорізькими козаками, а місце, де вони жили – Запорізька Січ (за Б.Грінченком)

  1. Комунікативний практикум.
  • Що вивчає морфологія?
  • Що вивчає орфографія?
  • Поясніть різницю між іменниками назвами істот і неістот.
  • Наведіть приклади збірних іменників.
  • Наведіть приклади іменників, що означають абстрактні назви.
  • Чим відрізняються загальні іменники від власних?
  1. Підсумок учителя.

Отже, іменники можуть бути назвою ряду однорідних предметів або індивідуальною назвою одного предмета. За цією ознакою вони поділяються на загальні і власні. Власні іменники пишуться з великої літери.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1. Самостійне ознайомлення учнів із матеріалом підручника  «Велика літера у власних назвах», «Лапки у власних назвах».
  2. Відповідь вчителя на запитання дітей, які у них виникли під час роботи.
  3. Усна розповідь про правопис великої літери.
  4. Усна розповідь учнів про лапки у власних назвах

Велика літера у власних назвах

 Лапки у власних назвах

  1. Завдання на розвиток лінгвістичного мовлення учнів.

Заповніть другу частину таблиці, навівши власні приклади до кожного правила.                               

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності

  1. Гра «Хто більше». До поданих назв підібрати власні, записати їх і пояснити контрольні орфограми. Робота в малих групах.

Назви релігійних свят: Різдво, …
Назви культових книг: Псалтир, …
Назви храмів, пам’яток архітектури: П’ятницька церква, …
Назви історичних подій: Столітня війна, …
Назви орденів: орден Незалежності, …
Назви медалей: «За відвагу», …
Назви творів, кінофільмів: кінофільм «Визволення», …

  1. Робота з підручником.

Списати, розкриваючи дужки й замінюючи, де треба, малу букву на велику. Виконання вправи 202.

  1. Словниковий диктант.

Золотоверхий (про Київ), Президент України, Міністерство освіти України, Хрещатик, Печерська лавра, Золоті ворота, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, журнал «Барвінок», Голова Верховної Ради України, майдан Незалежності, Конча-Заспа, Софійський собор, Конституційний Суд України, Національний банк України, «Повість минулих літ», Київський залізничний вокзал, міжнародний аеропорт «Бориспіль».

  1. Лінгвістична задача. Складіть пари речень так, щоб в одному вживалася власна назва, а в іншому – загальна..

Роман – роман, Барвінок – барвінок, Кривий Ріг – кривий ріг.

Дослідження-відновлення

Відновити уривки з поетичних творів Т.Г. Шевченка, поставивши

іменники, що в дужках, у форму кличного відмінка. Усно обґрунтувати вибір закінчення.

  1. Прийми, (Бог), мою душу,/ А ти – моє тіло!
  2. (Бог мій)! (Іван)! І ти мене покидаєш?/ А ти ж присягався!
  3. (Ярема)! герш-ту, (хамів син)?/ Піди кобилу приведи,/ Подай патинки господині/ Та принеси мені води…
  4. Бач, (Оксанка), я жартую,/ А ти справді плачеш.
  5. Запиши, (Микола),/ У реєстр. Нехай буде…/ Нехай буде Голий,/ Так і пиши!
  6. «Чи спиш, чи чуєш, (брат Луг)?(Хортиця)! (сестра)?»/ Загула Хортиця з Лугом: «Чую, чую!»
  7. Не буди, (Босфор): буде тобі горе,/ Твої білі ребра піском занесу,/ У мул поховаю!
  8. Слава тобі, (Гамалія),/ На ввесь світ великий,/ На ввесь світ великий,/ На всю Україну.
  9. (Чигрин, Чигрин),/ (Мій друг єдиний),/ Проспав єси степи, ліси/ І всю Україну.
  10. Ходім, (Марія), повінчаймось,/ А то… -/ Й не вимовив: уб’ють/ На улиці. -/ І не заховаймось/ В своїм оазисі.

VІ. Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок.

Лінгвістична гра «Я перший». Запишіть  5назв творів з української літератури, що вивчалися в 6 класі, та їх авторів.

VІ. Рефлексія. 

VІ. Завдання додому:  ____, вправа _______________ 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
9907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку