Власні назви. Давні імена

Про матеріал
Урок - дослідження про те, як утворилися давні імена та прізвища людей. На уроці діти, використовуючи подані матеріали підручника, уривків із казки "Котигорошко" та власних спостережень, навчаються розуміти утворення давніх імен та прізвищ українців. Закріплюється навичка правопису власних іменників.
Перегляд файлу

Українська мова та читання 2 клас НУШ

Тема: Власні назви. Давні імена та прізвища.

Мета: розвивати навички свідомого читання; розвивати вміння аналізувати тексти, робити висновки; закріплювати навичку правопису власних назв;   виховувати любов до народної творчості.

                                        Хід уроку

І Актуалізація знань учнів

  Відгадування загадки.

                   А відгадайте-но, що я таке?

                   Всі хочуть, як народиться дитина,

                   Щоб я було красиве і дзвінке,

                   Бо носить все життя мене людина. (Ім’я)

  • Коли ми промовляємо слово ім’я, що ви уявляєте?
  • А чи задумувались ви, як виникли імена та прізвища людей? Що вони означають?

ІІ Оголошення теми і мети уроку.

  • Сьогодні, ми спробуємо дослідити історію виникнення та створення древніх імен та прізвищ.
  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • А якими на занятті маємо бути ми?
  • Отже, сподіваюся, що разом ми проведемо цікаве, творче, корисне заняття, на якому кожен  з вас відкриє для себе багато нового.

 

ІІІ Робота над матеріалом.

  1. Для нашої роботи на уроці кожна група вибере собі назву.

( «Розумники», «Винахідники», «Всезнайки», «Сміливі козачата», «Допитливі малята» на вибір дітей)

  1. Для першого нашого дослідження прошу послухати  текст  «Давні імена» (Вправа 1 ст.24 «Українська мова» ІІ частина І. Большакова, М.Пристінська)
  • Що нового ви дізнались?
  • Який висновок можна зробити прослухавши текст.

Виписування з тексту давніх імен .

  1. Дослідження два. Діти, подумайте і скажіть, а як на вашу думку виникли прізвища людей?

Перевіримо ваші припущення. Попрацюйте в групі.

  • Розкажіть, як виникли деякі прізвища людей. 

(Виконання вправи 2, ст.24«Українська мова» ІІ частина І. Большакова, М. Пристінська)

ІV Руханка

  1. Дослідження третє. Гра «Про що можна дізнатися із казки». Робота в групах.
  • Зараз, прошу вас бути уважними і переглянути мультфільм (Мультфільм  «Котигорошко» 1970р. https://www.youtube.com/ ) та назвати головного героя казки і його друзів.
  • Яку назву має мультик? Як називається казка за мотивами якої він був створений? Як звуться друзі Котигорошка?
  • Наступне завдання таке. Кожна група отримує свою картку і розкаже всім нам, звідки походить ім’я вашого героя

(Кожна група  отримує картку з описом імені героя).

 

1 група

От одного разу пішла жінка на річку прати, коли ж котиться горошинка по дорозі… Жінка взяла горошинку та й із’їла. Згодом народився в неї син. Назвали його Котигорошком

2 група

 Іде собі та йде, коли дивиться – відтіль гора і відсіль гора, а між ними чоловік, руками й ногами в ті гори вперся та й розпиха їх. Каже Котигорошко.

– Боже поможи!

– Дай боже здоров’я!

– А що то ти, чоловіче, робиш?

– Гори розпихаю, щоб шлях був.

– А куди йдеш? – питає Котигорошко.

– Щастя шукати.

– Ну, то й я туди. А як ти звешся?

– Вернигора

3 група

 Пішли вони. Ідуть, коли бачать: чоловік серед лісу як махне рукою – так дуби й вивертає з корінням.

– Боже поможи!

– Дай боже здоров’я!

– А що ти, чоловіче, робиш?

– Дерева вивертаю, щоб іти було просторіше.

– А куди йдеш?

– Щастя шукати.

– Ну, то й ми туди. А як звешся?

Вернидуб

3. Ідуть, коли бачать – чоловік із здоровенними вусами над річкою: як крутнув вусом,– так вода й розступилася. Що й по дну можна перейти. Вони до його.

– Боже поможи!

– Дай боже здоров’я!

– А що ти, чоловіче, робиш?

– Та воду одвертаю, щоб річку перейти.

– А куди йдеш?

– Щастя шукати.

– Ну, та й ми туди. А як звешся?

Крутивус

  1. Пояснення тлумачення кожного імені казкового героя. Записування імен казкових героїв на дошці та до зошита.
  2. І останнє на сьогодні завдання.  Певна частина українських прізвищ дійшли до нас із часів Запорізької Січі. Колись козаки давали один одному прізвиська або клички ( зараз у наших воїнів це зветься «позивний). Давайте спробуємо пояснити значення деяких з них.

Кожна група отримує картку з завданням.

1 група

Горбоніс, Чуб.

2 група

Легкоступ, Свистун.

3 група

Побігайло, Убийвовк.

4 група

Кривоніс, Швидкий.

  1. Дякую  кожній групі за вашу сумісну, спільну  працю.

 

V Підсумок уроку. Рефлексія

        Чи справдилися ваші очікування?

З яким настроєм ви закінчуєте урок?

Що нового ви дізналися сьогодні?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

1 група

Горбоніс, Чуб.         


 

                      2 група

Легкоступ, Свистун.

 

            3 група

Побігайло, Убийвовк.

 

4 група

Кривоніс, Швидкий.

 

Малюнки взято із сайту https://www.google.com/search

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку