збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та виконувати деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояви цих властивостей у природі; виховувати інтерес до вивчення природознавства.
Властивості води. Температура плавлення льоду та кипіння води. Значення трьох станів води для життя на Землі.
ПР: порівняння властивостей води та інших рідин
Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та виконувати деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояви цих властивостей у природі; виховувати інтерес до вивчення природознавства.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Схема «Вода в природі». Прокоментуйте її.
— Що таке Світовий океан? Назвіть його частини та покажіть на карті чи глобусі.
— Розкажіть історію виникнення назв океанів. Назву яких із них ви змінили б? Чому?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 11–14)
— Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.
— Які стани води ви знаєте?
— Де міститься вода у газоподібному стані? у твердому стані? у рідкому стані?
— Доведіть, що хмари, сніг і дощ — це різні стани води.
— Що впливає на перехід води з одного стану в інший?
— Які досліди допомагають відповісти на це запитання?
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 14)
Робота в парі
— Порівняйте властивості води в різних станах: твердому, рідкому і газоподібному. Опишіть властивості води, заповнюючи таблицю.
Властивості води
у рідкому стані у твердому стані у газоподібному стані
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
2. Розгадування та обговорення загадок
— Про які стани води йдеться в загадках?
- Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
- Білим килимом все поле вкрило. (Сніг)
- Ніжна зірка сніжно-біла
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
- Я — вода, і на воді плаваю. (Лід)
- Вночі спить на землі, а вранці висихає. (Роса)
3. Гра «Виправ помилки»
Учням пропонують твердження з помилками. Помилки необхідно знайти та виправити.
- Вода може перебувати у рідкому та газоподібному стані. (У рідкому, твердому та газоподібному стані)
- З космосу наша планета має зелений колір, бо на ній є зелені рослини... (Блакитний, бо більшу частину її займає вода.)
- Світовий океан об’єднує воду всіх річок планети... (Чотирьох океанів)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що ви дізналися на уроці про воду? Прочитайте висновки на с. 14.
— У яких трьох станах перебуває вода в природі? Наведіть приклади.
— Які властивості води ви запам’ятали?
— Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете вдома такий дослід. Налийте води у пластикову пляшку і покладіть її в морозильник. Коли вона замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося. Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося. Поміркуйте, чому це відбувається?
VІІ . Домашнє завдання
Підготувати історію виникнення океанів.