"Внутрішні інтергаційні зв'язки на уроках зарубіжної літератури як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів"

Про матеріал
Мета уроків літератури – виховати уважного читача, викликати любов до художнього слова. Вона допомагає дитині краще відчути єдність світу та людини. Задача вчителя – пояснити сутність загальнолюдських цінностей на прикладі характерів, проблематики літературних творів, щоб сприяти формуванню цілісного світосприйняття. Внутрішньопредметна інтеграція – один із напрямків активних пошуків актуальних педагогічних рішень. Ми знаємо, що діти сприймають теми уроків відокремлено. Внутрішні предметні зв’язки формують потребу у розширенні читацького кола, прищеплюють інтерес до вивчення дійсності. Описати конкретні події здатна лише література, саме вона дає вичерпну інформацію про світ та життя. Розглядаючи навчальну програму предмету «Зарубіжна література», можна виділити ті теми уроків, які допоможуть вчителю розглянути питання актуальності загальнолюдських цінностей у всі часи, філософські проблеми існування людства, особливості розвитку суспільства. Отже, однією з провідних тем курсу «Зарубіжна література» є увага до людських цінностей як беззаперечної основи нашого життя. Безперечно, найважливішою темою є «Біблія. Старий і Новий Заповіт» у 8 кл. Зв’язок можемо прослідкувати у такій послідовності: 5 клас, роман Е.Портер «Поліанна»( терпимість, любов до ближнього, оптимізм)- 6 клас, оповідання Дж.Лондона «Жага до життя» (віра у свої сили, витримка, прощення) – 9 клас, В.Гюго «Собор Паризької Богоматері» (жертовність, відданість, щирість)- 10 клас, Данте «Божественна комедія» (відповідальність за свої вчинки) – 11 клас, Габріель Гарсіа Маркес «Стариган із крилами» (милосердя, любов до ближнього, спокута). Гуманістична спрямованість предмету не залишає осторонь питання формування особистості. Сила духу людини формується змалечку, її здатність до напруженої праці, дисципліни, подолання об’єктивних та суб’єктивних перешкод стають предметом вивчення письменників, а значить, і вчителів. Це галерея «вічних образів», таких, як Прометей, Ікар, Айвенго, Дон Кіхот, Ромео і Джульєтта, Гамлет, Гобсек, Фауст. Духовним заповітом людям є знаменитий вірш Р.Кіплінга «Якщо…», який навчає дитину дорослішати, робити правильний вибір та вірити у себе. Видатні діячі світової літератури розуміли, що осередком щасливого життя може бути справедливе, гуманне суспільство. Водночас вони розуміли, що досягти цієї мети надзвичайно важко. Змальовуються різні вигадані країни та міста, у яких ми пізнаємо вади і сміємося – Ліліпутія та Блефуску (Джонатан Свіфт «Мандри Гуллівера», 9 кл.), розуміємо пересторогу и заклик бути пильними (Джордж Оруелл «1984», 11 кл.), зважаємо на можливі шляхи розвитку науки і освіти майбутнього, їхньої ролі у суспільстві (А.Азімов «Фах», 7 кл.). Не уникають письменники і гострих, болючих тем. Зокрема, тему Голокосту. Це історія двох хлопчиків, які народилися і загинули в один день (Джон Бойн «Хлопчик у смугастій піжамі», 7 клас) , вражаючий за силою вірш Альфреда Маргула- Шпербера «Про назву концтабору Бухенвальд», 7 клас, болюча «Фуга смерті» Пауля Целана, 11 клас, книга, екранізація якої стала визначальною світовою культурною подією кінця ХХ ст., – «Список Шиндлера» Томаса Кеніллі. На жаль, тема війни стала для наших дітей близькою та зрозумілою. Дуже цікавою є паралель між вивченням творчості спартанського поета Тіртея (8 кл.) та знаменитого оповідання лауреата Нобелівської премії Генріха Белля «Подорожній, коли прийдеш ти у Спа..» (11 кл.). Тіртей прославляє відважних воїнів, які загинули, захищаючи рідну землю, наголошує на тому, що їхній подвиг безсмертний. В оповіданні «Подорожній…» Белль зображує смертельно пораненого солдата Вермахта, який, ставши жертвою агресивної пропаганди фашистського режиму, узяв до рук зброю, щоб бути на стороні зла. Отже, ми бачимо: немає вищого покликання, ніж захищати рідну землю; ганебною є участь у несправедливій, загарбницькій війні. Особливе місце посідають твори філософського спрямування: «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері (8 клас), «Чайка Джонатан Лівінгстон» Річарда Баха (8 клас), «Старий і море» Е.Гемінґвея (11 клас). У різні часи письменники приходять до найважливіших висновків, які зараз є підґрунтям нашої культури та світосприйняття: «Ми відповідальні за тих, кого приручили» (А.де Сент-Екзюпері), « Ти майстер в тому, що пережив, ремісник в тому, що переживаєш, і дилетант в тому, що тобі доведеться пережити» (Річард Бах), «Просто потрібно іти за своєю метою» (Ернест Гемінґвей). Отже, внутрішньопредметна інтеграція не тільки є засобом активізації пізнавальної діяльності учнів, а є засобом вивчення життя та суспільства шляхом зіставлення та аналізу літературних творів та героїв.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВНУТРІШНІ ІНТЕГРАЦІЙНІ ЗВ’ЯЗКИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Номер слайду 2

людські цінності як беззаперечна основ. А нашого життя. БІБЛІЯЕ. Портер. «Полліанна»В. Гюго. «Собор Паризької Богоматері» Данте. «Божественна комедія»

Номер слайду 3

«Вічні» образи – приклад незламності та сили людського духу. ПРОМЕТЕЙПрометейІкар

Номер слайду 4

Айвенго. Дон Кіхот. Ромео і Джульєтта

Номер слайду 5

Гамлет. Фауст і Мефістофель

Номер слайду 6

Роздуми про суспільство. Джонатан Свіфт. «Мандри Гуллівера»Айзек Азімов. «Фах»

Номер слайду 7

Тема Голокосту. Пауль Целан. «Фуга смерті»

Номер слайду 8

Тема війни. Тіртей. «Добре вмирати тому…»

Номер слайду 9

«Ми відповідальні за тих, кого приручили» (А.де Сент-Екзюпері )«Просто потрібно іти за своєю метою» (Ернест Гемінґвей)« Ти майстер в тому, що пережив, ремісник в тому, що переживаєш, і дилетант в тому, що тобі доведеться пережити» (Річард Бах)

pptx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку