Внутрішні води Африки. Води суходолу (7 клас)
Мета: освітня – закріпити знання у учнів про особливості Африканського материка; ознайомити учнів з особливостями водних ресурсів континенту, розміщенням водних об'єктів, їх типу живлення, режиму річок, а також походження озер за типом улоговин, особливостями розміщення підземних вод Африки. Пояснити взаємозв'язок особливостей водних об'єктів материка з його кліматичними аспектами.
Розвивальна - продовжувати формувати уміння працювати з картою (атласом, контурною картою, та настінними картами); сприяти розвитку у учнів розуміння практичного значення географічних знань та їх застосування.
Виховна – продовжувати виховувати у учнів практичний інтерес до роботи з географічними картами та іншим географічним матеріалом; продовжувати прищеплювати учням любов до географії, як до предмету знань про природу.
Обладнання: підручник, зошит, контурна карта, атлас, настінна карта.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: розповідь з елементами бесіди
Методи: словесні (розповідь, діалог),
наочні (демонстрація карти),
практичні (робота з картою, атласом та зошитом)
Хід уроку
Для початку, пригадайте і дайте визначення поняттю «води суходолу», які елементи до них входять?
У цілому, Африка досить бідна на поверхневі води, які ще й до того нерівномірно поширені по території материка.
Річки Африки належать до басейнів:
-Атлантичного океану,
-Індійського океану,
-внутрішнього стоку.
Що означає «внутрішнього стоку»?
Більшість африканських річок мають дощове живлення. Це пов'язане з тим, де вони беруть початок.
Давайте згадаємо, що таке режим річки?
Найповноводніші річки Африки розташовані у екваторіальному поясі. Як ви гадаєте – чому?
Розберемо річки за кліматичними поясами:
Озера
Найбільше озер на Східно- Африканському розломі. (Пригадайте, які озера за походженням улоговин ви знаєте?)
Більшість озер Африки мають походження тектонічне (Танганьїка, Ньяса), залишкове (Чад), або загатне (Тана). Яка причина цього явища?
Підземні води
Під Сахарою, на глибині 2 кілометрів є потужний шар артезіанських вод, над такими місцями, на поверхні формуються оази.
Практичне завдання:
Учні позначають номенклатуру у карті.
Річки:
Ніл
Конго
Нігер
Замбезі
Оранжева
Лімпопо
Озера:
Вікторія
Танганьїка
Ньяса
Чад
(Під час заповнення номенклатури – учні читають повідомлення про річки Ніл, Нігер, водоспад Вікторія).