Тема: Внутрішні води Африки
Мета: сформувати знання учнів про особливості внутрішніх вод Африки, найбільші озера і річки материка, їх режим та живлення; продовжувати формувати практичні вміння користуватися картами атласу; розвивати самостійність, спостережливість і творче мислення учнів; виховувати ціннісне ставлення до води.
Тип уроку: Набуття нових знань
Обладнання: фізична карта Африки, підручники, комп’ютер.
Епіграфи до уроку: «Як є хліб та й вода, то нема голоду», « Де вода – там і життя.»
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Любі діти, добрий день!
Зичу праці і старання!
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
Тож сьогодні, любі діти,
Хочу я вам побажати
Всі знання з апетитом
На уроці поглинати.
А щоб ці знання і вміння
Вам не стали тягарем,
Побажаю всім терпіння
І старання.
Тож почнем!
ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду
Прийом «Географічне лото»(за географічними координатами потрібно знайти географічний об’єкт )
1. 12°00′ пд. ш. 34°30′ сх. д. (Оз. Ньяса)
2. 17°55′29″ пд. ш. 25°51′29″ сх. д (Водоспад Вікторія)
3. 13°00′ пн. ш. 14°00′ сх. д. (Озеро Чад )
Так це водні об’єкти материка Африка То ж я запрошував вас у подорож по річках та озерах материка.
ІІІ. Цілевизначення і планування
Оголошення теми уроку.
Визначення очікування результатів уроку
Прийом « Гора знань»
Учитель пропонує подолати певні сходинки до вершини знань, щоб стати мудрішими, ерудованішими.
1. Загальна характеристика внутрішніх вод Африки.
2. Особливості річкових систем материка.
3. Найбільші річки Африки.
4. Озера материка
5. Підземні води.
6. Болота.
Учитель. Чи відчуваєте ви в собі сили для такого сходження на вершину знань?
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Загальна характеристика внутрішніх вод Африки.
* Розповідь учителя
В Африці є такі види внутрішніх вод: річки, озера, болота, підземні води.
Перш ніж розглянути нову тему, нам потрібно пригадати основні частини та головні характеристики водних об’єктів.
* Прийом « Незакінчені речення» , Словничок.
Терміни учні записують у «шпаргалку» до уроку, яка їм роздана заздалегідь
- Річка - це…
- Місце, де річка бере початок називається …
- Місце, де річка впадає в іншу водойму, має назву…
- Живлення річок буває …
- Режим річки це…
- Тривале підвищення рівня води в річці називають …
- Тривале зменшення рівня води в річці – це …
- Природна заглибина в землі, заповнена водою …
Типи озер за походженням улоговин - ….
- Надмірно зволожена ділянка – це …
* Розповідь учителя
Річки слугують людям з давніх-давен як транспортні шляхи та джерела зрошення. Коли уважно придивитися до карти густоти населення, то можна помітити, що по долинах річок та берегах озер густота населення найбільша.
Річки Африки належати до трьох басейнів: Атлантичного, Індійського та басейну внутрішнього стоку. Найбільшу площу охоплюють річки басейну Атлантичного океану.
Близько 1/3 території належить до басейну внутрішнього стоку. Живлення та режим річок залежить від кліматичних умов території, по яких вони протікають. Тому густота річкової сітки нерівномірна. Є території, де річок багато, є – де взагалі немає постійних водотоків, лише пересохлі річища, що наповнюються водою тільки під час рідких злив. У Північній Африці їх називають ваді. Річки Африки різні за характером течії. У верхів’ях вони здебільшого мають гірський характер, у середній і нижній течії – пороги і водоспади. Тому більшість річок судноплавні не по всій своїй довжині.
2. Особливості річкових систем материка.
* Прийом «Творча лабораторія».
Учні за фізичною картою Африки визначають річки, які відносять до басейнів Атлантичного , Індійського океанів, та внутрішнього стоку. Називають озера Африки.
3. Найбільші річки та озера Африки.
* Прийом « Спільний проект»
Клас поділяю на 4 групи
Користуючись матеріалами підручника, картами атласу та Інтернетом скласти коротку характеристику річок, заповнюючи таблицю.
І група - Ніл.
ІІ група – Конго.
ІІІ група – Нігер.
ІV група – Замбезі.
Назва річки |
До басейну якого океану належить |
Куди впадає |
Напрямок течії |
Особливості будови річкової долини |
Основні притоки |
Режим та живлення |
Господарське використання |
|
Ніл |
|
|
|
|
|
|
|
|
Конго |
|
|
|
|
|
|
|
|
Нігер |
|
|
|
|
|
|
|
|
Замбезі |
|
|
|
|
|
|
|
|
Звіт учнів.
4. Озера материка.
Учні користуючись підручником та атласом визначають озера за походження озерних улоговин.
5.Підземні води.
* Самостійна робота з підручником.
6. Болота
* Розповідь вчителя
Болота Африки розміщуються у найбільш зволожених районах материка. Найбільше їх знаходиться в середній частині басейну Конго та у верхів’ях Білого Нілу.
7. Прийом «Картографічний практикум»
Робота з контурною картою. Позначення найбільших річок, озер, водоспадів Африки згідно з вимогами програми.
8. Закріплення нових знань та вмінь учнів.
* Гра «Вірю – не вірю»
- Найгустіша річкова сітка на півночі Африки.
- Озеро Чад вулканічного походження.
- Найдовша річка Ніл
- Найбільше озеро за площею Вікторія.
- На річці Конго знаходиться водоспад Вікторія
9. Підсумок уроку.
Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази із рефлексивного екрана на дошці:
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів, що…
Тепер я зможу…
Я навчився…
У мене вийшло …
Я зміг…
10. Завдання додому. Вивчити параграф 14.