Внутрішня будова Землі

Про матеріал
Цей конспект уроку стане у пригоді педагогам, що викладають географію у 6 класах.
Перегляд файлу

 

ТЕМА. ВНУТРІШНЯ БУДОВА ЗЕМЛІ. ЛІТОСФЕРА.

 

Мета: формування в учнів загального уявлення про внутрішню будову землі; розвиток умінь працювати з картою та схемами підручника; сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми, що вивчається.

Обладнання: карта, атласи, схеми, підручники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

ЗМІСТ УРОКУ

І. Організаційний момент

Прийом «Психологічне налаштування»

Вчитель повідомляє тему, яка буде аналізуватися; кількість годин на вивчення та кількість практичних робіт і характер їх виконання.

 

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне питання»

З давніх-давен, намагаючись пояснити влаштування Світу, людство прагнуло дізнатися про внутрішню будову Землі. Давні греки «оселили» в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни- Вулкана. Вчені Середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем. А відомий французький письменник Жюль Верн відправив своїх героїв до центру Землі, і їхня мандрівка була для читачів не менш захоплюючою, ніж подорож навколо світу або на Місяць. Що керувало людьми в їх прагненні розкрити таємниці надр? Чи тільки цікавість, а чи певна мета? Для чого людству потрібно знати, як саме влаштована Земля?

 

 / Відповіді учнів, створення « асоціативного грона відповідей» /

 

К.Є. Ціолковський писав: «Як важливо було б для людей заглибитись у земні глибини і використати багатства, які там знаходяться».

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель пропонує провести дослідження внутрішньої будови Землі.

 /робота з малюнками підручника, атласу, заповнення таблиці з використанням відповідей окремих учнів/

 

 

 

 

 

 

Назва шару

Межі

Стан речовини

Температура

Земна кора

 

 

 

Мантія

 

 

 

Астеносфера

 

 

 

Ядро

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів:

-         З яких основних шарів складається наша планета?

-         Чим різняться між собою шари?

-         Які особливості ядра? мантії? земної кори?

-         Що називають літосферою?

 

Розповідь учителя.

Верхній шар земної кори складається з пухких осадових відкладів, тому він називається осадовим. Під осадовим шаром розміщені кристалічні гірські породи – гранітний шар. Нижче розташований ще один шар – базальтовий.

Поверхня земної кулі, що створює континенти і ложе океанів, різниться. У ложі океанів гранітний шар практично відсутній, а осадовий менш потужний.

Отже, усього шарів земної кулі три: осадовий, гранітний, базальтовий.

В який спосіб відбувається вивчення надр Землі? На допомогу приходять над глибинні свердловини. Однак навіть найглибші з них ще не досягли 15 кілометрів. Під час буріння виникає багато труднощів: з»ясовано, що кожні 33 м вглиб Землі температура підвищується на один градус, збільшується також тиск, складно виймати з надр землі зразки гірських порід. Імовірно, що ще довго довелося б ученим будувати гіпотези щодо підземних багатств Плутона, якби їм не допомогла наука геофізика. За її допомогою можна «прослуховувати» нашу планету спеціальними приладами – сейсмографами. Сейсмічні хвилі поширюються в глибинах Землі з неоднаковою швидкістю, що свідчить про неоднорідність земних шарів. Завдяки геофізичним дослідженням з»ясовано будову першого від поверхні шару – земної кори.

 

 

ІV. Закріплення нових знань і умінь учнів

Пояснення розв»язування географічної задачі.

Яка температура гірських порід на глибині 11000 м, якщо на поверхні вона становить +10 градусів Цельсія?

/вчитель  пропонує учням визначити алгоритм розв»язування задачі, учні записують у зошит розв»язок/

Рішення: 11000:33=333; 333градуси + 10 градусів = 343 градуси.

 

Гра «Географічний бій: ти мені – я тобі» / діти ставлять один одному запитання по темі, що вивчалася на уроці/.

 

V. Підсумок уроку

Прийом «Творча лабораторія»

З якими твердженнями професора ви згодні? Чому?

Вчитель зачитує фрагмент книги Ж. Верна «Подорож до Центру Землі» - учні коментують сторінки твору, визначають наукові помилки допущені автором.

                         Лекція про внутрішню будову Землі  (прочитана професором Отто Ліденброком, членом-кориспондентом усіх наукових географічних і мінералогічних товариств п»яти частин світу, в травні 186…р).

«…Загалом всі знають, що земний радіус становить 6000кілометрів. Достовірно відомо також, що Земля складається із земної кори і ядра. Нижня межа земної кори досягає 40 кілометрів.

О, як багато гірських порід становить земну кору – 600! Саме стільки гірських порід відомо геологічній науці! Всі вони поділяються на горючі, металеві, кам»янисті.

Отож, спочатку земна кора. Але ні ви, мої любі слухачі, ні хто інший не знає напевно, що відбувається всередині земної кулі.

Говорячи про внутрішню будову, ми можемо користуватися лише припущеннями. Так, деякі вчені вважають, що з глибиною температура земної кори зростає приблизно на 1 градус через кожні 200 метрів.

Але тоді всі речовини в центрі Землі перетворилися б у газоподібний чи розжарено-розплавлений стан. І тоді земна кора вибухнула б, як вибухає котел під тиском пари.

Ядро Землі не може бути вогненно рідким. Так, так, так! Жар не може накопичуватись на великих глибинах. Хіба не відомо, що кількість діючих вулканів зменшується. Земля була розжарена з поверхні, а не навпаки.

Я категорично наголошую – подорож до центру Землі можлива! Через кратер вулкана можна спуститись у земні надра!».

 

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника.

Розв»язати географічну задачу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку