Тема уроку. Внутрішня будова Землі. Літосфера.
Мета уроку.
Навчальна: сформувати в учнів уявлення про внутрішню будову Землі та літосферу, ознайомити з поняттями ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера.
Розвиваюча: розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; розвивати логічне мислення,просторове уявлення, уміння створювати образи об'єкта.
Виховна: виховувати почуття дбайливого ставлення до надр Землі, виховувати в учнів інтерес до географії.
Тема уроку. Внутрішня будова Землі. Літосфера.
Мета уроку.
Навчальна: сформувати в учнів уявлення про внутрішню будову Землі та літосферу, ознайомити з поняттями ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера.
Розвиваюча: розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника; виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою; розвивати логічне мислення,просторове уявлення, уміння створювати образи об’єкта.
Виховна: виховувати почуття дбайливого ставлення до надр Землі, виховувати в учнів інтерес до географії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, презентація виконана у програмі Power Point, фізична карта світу, зошити, проектор, екран.
Основні поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро.
Хід уроку
II. Мотивація навчальної діяльності учнів (5хв)
Мабуть усі ви любите казки. Тому наш урок ми проведемо сьогодні у вигляді казки. А щоб вона вдалася, мені потрібна ваша допомога. Тож до роботи.
Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем. Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, добавив частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети, яку він назвав, Землею. Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити. А ще дарую тобі книжку. Коли виникнуть труднощі, звернися до неї, вона тобі допоможе».
Як ви думаєте, яку книжку подарував батько доньці?
Запам’ятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …гори, там де опускала…рівнини. Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…суші!»
Захотілося планеті укритися прозорим серпанком, і з суміші газів утворилося прозоре царство повітря. Потім розтопила частинку льоду, почала утворюватися… ( вода). Виштовхнула вона її на поверхню та заповнила всі знижені місця. Подивилася задоволено на своє вбрання та вигукнула: «Хай це буде царство… (води)».
А щоб життя було радісним, заполонила все мелодійними звуками царства живих організмів.
Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути». І згадала про батьків подарунок. Відкрила книжку, погортала та зупинилася на сторінці 71, розглянула малюнок і зразу повеселішала.
Давайте і ми цю сторіночку знайдемо та розглянемо малюночок. Ану, хто в нас найкмітливіший та найспостережливіший?
Хто здогадався, як назвала Земля свої царства?
Царство суші – Літосфера.
Царство повітря – Атмосфера.
Царство води – Гідросфера.
Царство живих організмів – Біосфера.
А ми з вами всі ці царства об’єднаємо в одне величезне, яке назвемо Географічна оболонка.
III. Повідомлення теми і мети уроку (2хв)
Сьогодні ми подорожуватимемо Царством суші (Літосферою) вивчите її внутрішню будову, ознайомитесь з поняттями «літосфера», «земна кора», навчитесь давати характеристику внутрішнім шарам землі, розрізняти типи земної кори.
IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв)
Розповідь учителя.
Які ж могутні сили створили сучасне обличчя нашої планети? Відповідь на це цікаве питання дасть нам мандрівка до царства «Літосфера», яку розпочинаємо сьогодні. Продовжуватись вона буде 11 днів і ночей.
Перш ніж з’ясувати, що це за сили, як вони діють, і чи може людина впливати на них, треба дізнатися, а що ж міститься всередині планети, тобто, яка її внутрішня будова. Вивченням цього питання і займемося сьогодні.
Записуємо в свої дослідницькі щоденники (зошити) тему нашої сьогоднішньої мандрівки.
Вирушаємо у царство «Літосфера». Нас зустрічає володарка царства «Літос», але я вам підкажу «Літос» в перекладі з грецької означає – тверда, кам’яна. То, мабуть, і в царстві на нас чекають якісь каміння, породи, мінерали. До нас звертається сама володарка «Літос». Вона пропонує нам схему нашої подорожі. Але вона просто так нас не пропускає, бо хоче бути впевненою втому, що ми дійсно заслуговуємо на цю подорож. І вона нам надає іспит «Мозковий штурм». Тож уперед!
ТЕСТИ
1. Визначенням поняття географічна карта є
А зменшене і узагальнене зображення території земної поверхні на площині, за допомогою умовних знаків та у певному масштабі
Б зображення великої ділянки місцевості в певному масштабі й за допомогою певних умовних знаків
В схематичне зображення ділянки місцевості на площині без збереження розмірів
Г зображення ділянки місцевості на площині у вигляді схематичного рисунка
2. На картосхемі зображено маршрут подорожі
А Ібн Баттути Б Марко Поло В Колумба Г Васко да Гами |
|
3. Масштаб, записаний у вигляді «в 1 см 250 км» називають
А іменований В числовий
Б лінійний Г поперечний
4. Географічну довготу починають обчислювати від
А екватора В полюса
Б лінії зміни дат Г нульового меридіана
5. Укажіть географічну широту Південного полюса
А 90* сх.ш В 0* зх.ш
Б 90* пд.ш Г 0*пд.ш
6. Установіть відповідність між азимутом на заданий предмет і протилежну до нього сторону горизонту
1 0* А захід
2 90* Б південь
3 135* В північ
4 180* Г південний схід
Д північний захід
Тепер, діти, ми маємо доступ до схеми, яку надала нам володарка «Літос».
Робота з атласом.
Карта Внутрішня будова Землі.
Пояснення вчителя з елементами демонстрації.
Наука має відомості, на основі яких припускають, що в центрі Землі перебуває ядро; його радіус – близько 3500 км. Ядро оточено мантією (у перекладі з латинської означає «покривало»). Її товщина – приблизно 2900 км. На глибині 50 – 250 км. У верхній частині мантії перебуває розріджений і пластичний шар астеносфера. Над мантією розташована земна кора. Товщина її коливається від 5 до 70 км, під океанами – лише 5 – 10 км.
Земна кора разом з верхньою мантією утворюють літосферу.
Прийом «Творча лабораторія».
Уявіть собі, що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі. На вашому маршрутному листі написаний план, за яким ви описуєте одну із трьох основних частин Землі. Використовуйте текст нашого магічного підручника.
Робота з підручником.
(Учні працюють, потім докладають інформацію за допомогою маршрутного листа.)
Ядро – найгарячіша й найщільніша частина Землі. Його діамететр становить майже 3500км. Припускають, шо ядро складається із заліза з домішками нікелю. Учені визначають зовнішню (в’язку) і внутрішню (тверду) чатини ядра. Внутрішня частина ядра дуже тверда й розжарена до температури 5000 °С, зовнішня перебуває в розрідженому стані при температурі 4000 °С.
Мантія – оболонка Землі, розміщена між ядром і земною корою. Її товщина становить майже 2900 км. Вона складається з кристалічних гірських порід, розжарених від 4000 °С до 1000 °С. Незважаючи на таку високу температуру,речовина мантії є твердою, бо перебуває під дуже високим тиском. Верхня частина мантії завтовшки 200 – 250 км дещо розріджена й пластична. Її називають астеносферою.
Земна кора – зовнішній твердий шар Землі, що має товщину від 5 км – під океанами й до 70 км – під материками. Земна кора є найтоншим шаром Землі. Вона утворилась в ті часи, коли вся наша планета перебувала в розжареному стані. Виокремлюють два типи земної кори: океанічний і материковий. Океанічний тип характеризується наявністю двох шарів – базальту й осодових гірських порід. Земна кора материкового типу має шари базальту, граніту й осадових гірських порід.
Фізкультхвилинка –розминка (1хв)
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
З яким із цих продуктів ви асоціюєте внутрішню будову Землі? Наведіть декілька доказів.
VI. Коментоване пояснення домашнього завдання (2хв)
Опрацювати параграф 16 підручника, відповідати на запитання ст.76 (усно). Придумати розповідь про мандрівку до центра Землі.
VII. Підбиття підсумків уроку (2хв)
Отже, перший день мандрівки по царстві «Літосфера» завершився. Ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль, на наступних уроках ми продовжимо нашу мандрівку.
Людина – дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями технікою, здатною змінити цю природу.
Пам’ятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!
VIII. Рефлексія (1хв)
1. Сьогодні я дізнався, дізналась...
2. Мені було цікаво...
3. Було важко...
4. Я запам’ятав, запам’ятала...
5. Мені сподобалось...
1