Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Запровадження християнства

Про матеріал
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКІВ з історії України за темою " Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Запровадження християнства" З ЕЛЕМЕНТАМИ ТЕХНОЛОГІЇ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ
Перегляд файлу

Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Запровадження християнства.

Формування ключових компетентностей

Уміння вчитися: навчити дотримуватися послідовності виконання роботи під керівництвом вчителя; формувати здатність сприймати мету, яку ставить вчитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати, виконувати навчальні завдання;

Комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

Інформаційної: удосконалювати вміння здобувати інформацію з підручника і додаткових джерел;

Соціальної: розвивати вміння працювати в парі, в групі з усіма в колективі:

Загальнокультурної:  сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці, виховувати повагу до видатних історичних діячів, почуття гордості за минуле свого народу.

Формування предметних компетентностей:

Хронологічної: направляю діяльність учнів на вміння орієнтуватися в історичному часі; називати дати подій та події за датами; встановлення хронологічної послідовності; знати дати правління Володимира, хрещеннч Русі;  

Просторової:  розвивати вміння працювати з картою,знати та показати на карті територію України-Русі; показувати проти  яких слов’янських племен здійснював походи князь Володимир; які території були приєднані до Київської Русі за часів князювання Володимира, які племена нападали на Київську Русь за часів князювання Володимира;

Інформаційної: удосконалювати вміння здобувати інформацію з підручника, додаткової літературою, документів та візуальних джерел,  аналізувати інформаційний матеріал й узагальнювати;

Логічної компетентністі: аналізувати, синтезувати й узагальнювати факти, зокрема і подані в історичних документах, визначати причини, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки історичних подій, робити логічні висновки,

 

  •                   характеризувати діяльність князя Володимир Святославина;
  •                   аналізувати зовнішню та внутрішню політику
  •                   характеризувати,  оцінювати  значіння реформ, які впровадив князь;
  •                   з’ясувати передумови та наслідки прийняття християнства як державної релігії;
  •                   на основі знань про причини виникнення релігій з’ясувати загальні риси й відмінності між язичництвом та християнством;
  •                   підкреслити прогресивне значення прийняття християнства на Русі

Аксіологічної компетентністі: давати оцінку діяльності Володимира Великого; оцінювати значення хрещення; формувати вміння аналізувати хід історичних подій, висловлювати власну думку.

 

Обладнання уроку :   карта    «Київська Русь IX - XI ст.», документи,

підручник, портрет князя,  презентація,  пам’ятка  «Як працювати з історичним документом ?»

Основні терміни та поняття: Червенські міста, Устав земляний, Змієві вали, златники, срібники, реформи, посадники, централізація, язичництво, ідоли, капища, християнство, Десятинна церква.

Основні дати:

980—1051 рр. — князювання Володимира Великого,

980 р. — спроба реформувати язичництво,

988 р. — запровадження християнства як державної релігії,

996 р. — завершеннябудівництваДесятинної церкви.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

 

Ось дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав.

То ж і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

 

Перевіримо емоційну готовність до уроку за допомогою кольорових карток-смайликів:

жовтого кольору – у мене чудовий настрій, я хочу працювати,

червоного – я трішки нервую,  коричневого – мені до всього байдуже

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.                 Історичний диктант Додаток 1
  2.                 Гра «Впізнай героя» Додаток 2

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд відеозапису «Володимир»

(https://www.youtube.com/watch?v=5HGcmD4qQmU)

ІV. Побудова знань (Осмислення)

  1.                     Початок правління.
  •              Робота з текстом документа  Додаток 3
  •              Робота з картою
  •              Скласти схему Додаток 4

2. Внутрішня та зовнішня політика

  •                   Робота з підручником

Заповнити таблицю «Реформи Володимира Додаток 5

  1.                 Запровадження християнства

(https://www.youtube.com/watch?v=RzyzwKNyaUw)

«Незавершене речення» Додаток 8

 

V. Рефлексія

1. «Незавершене речення» Додаток 8

2. Асоціативний кущ «Володимир». Додаток 9

3. Проблемне  питання:Чому князя Володимира Святославовича історики назвали Великим, церква – Святим, а народ – Красним Сонечком?

4. «Знайди помилку» Додаток 10

5. «Сенкан»

Володимир

Мудрий . сильний.

Розширяє, зміцнює, будує

Розавиває Київську державу

Хреститель

VІ Підсумки уроку.

VІІ Домашне завдання: параграф підручника.

Заповнити таблицю Додаток 11

Скласти історичний портрет Володимира Великого. Додаток №12


                                                                 ДОДАТКИ

 

Додаток 1

Картинки по запросу пероІсторичний диктант

 

1). Як називалася релігія давніх слов’ян до Х століття? (Язичництво)

2). На землях якого східнослов’янського племені виник Київ? (Племені полян)

3). На честь кого за легендою названо містоКиїв? (Князя Кия)

4). Як називалосявійсько князя? (Дружина)

5). Як називався торговий шлях, що пролягав через Київ до Візантії? (З варяг у греки)

6). Як називалася правляча династія на Русі до 882 року? (Києвичі)

7). Засновником якої династії став князь Ігор? (Рюриковичі)

8). Відчого зазнав поразки князь Ігор під час морського походу на Візантію в 941 році? (Грецького вогню)

9). Як називався збір данини на користь князя? (Полюддя)

10). Яку першу державну реформу здійснила княгиня Ольга? (Податкову)

11). Як називалися розміри данини, встановлені княгинею Ольгою? (Уроки)

12). Хто з київських князів став першим християнином і здійснив першу спробухрещенняРусі? (Аскольд)

 

 


Додаток 2

« Впізнай героя»

Картинки по запросу кий князь

  1.              Походить із східнослов’янського племені полян. На старокиївській горі засновує місто Київ, яке стає центром об’єднання східнослов’янських племен у єдину державу. ( КИЙ).
  2.              Картинки по запросу ( Святослав  князьКартинки по запросу олег князьМайже все життя провів у походах, метою яких було зміцнення Київської держави та розширення її кордонів. Загинув біля порогів Дніпра у битві з печенігами. ( СВЯТОСЛАВ ).
  3.              Картинки по запросу князь аскольд 882р. – захопив владу у Києві. За свідченням літописця, у 912р. від укусу змії загинув. Померти має від свого коня. Його боялися й шанували за відвагу. В народі прозваний «Віщим». ( ОЛЕГ).
  4.              Картинки по запросу князь ОЛЬГА)Правив у другій половині IX ст.  Уславився воєнними походами на Візантію. Правив разом із братом. Київське князівство від тоді стало називатися Руська земля. (АСКОЛЬД).
  5.              Дружина Ігоря, почала правити 945р.  Вперше відвідала візантійського імператора. Вона була розсудливою і мудрою. Було проголошено Святою. Літописець називав її «наймудрішою серед усіх людей». (ОЛЬГА).
  6.              Картинки по запросу князьСВЯТОСЛАВПочинаючи військові походи із висловом «Хочу на вас іти».  Посів Київський стіл 964р. Літописець писав «Сам був хоробрий і легкий».Син Князя Ігоря та Княгині Ольги. (СВЯТОСЛАВ).

 

 


Додаток 3

 

Робота з документами

 

( Документ )

 Як і отець, він провів багато літ у походах, спав просто на землі, постеливши опону, в голови поклавши сідло, їв в'ялену конину й сухарі, запиваючи водою. Проте між походами його отця була велика відміна – князь Святослав усе життя боровся й життя навіть віддав на бранях з ворогами Русі – печенігами, хозарами, ромеями, - Володимир жив оточений тими ж ворогами, але мусив найперше йти, і то з мечем, у рідні землі, які в час його борні з Ярополком поневолити вороги чи й  самі відкололись, не хотіли платити Києву дань.

Цим він нагадував бабу свою княгиню Ольгу, що збирала, впорядковувала Руську землю, на санях  їздила з Києва до далекого Новгорода, укладала з землями ряд, визначала уроки й устави, а Древлянську землю приєднала  й збройно. Набагато більше, саме стільки, як княгині Ользі й отцю Святославу разом, доводилось робити тепер їхньому онуку й сину Володимиру, на його долю випало тяжке брем'я – брань, походи.  На світанні свого життя ( а життя, звичайно, має свій світанок, день і вечір), маючи від роду тільки – но двадцять літ, молодий, дужий князь Володимир вирушає на захід, щоб визволити й захистити червенські городи й руські землі, які захопив князь Мешко.

Взявши Перемишль, Червен, ще багато городів і весів, нарешті всю Червенську землю, князь Володимир побачив багато такого, про що навіть гадки не мав. Визволивши Червенську землю, князь Володимир велить знову поставити в городах і веснах старих дерев'яних богів, сам перший з усіма цими людьми складає їм вдячну жертву. І далі рушає він на захід, проходить землями, де здавна сидять руські люди, минає високі Карпати, спускається в долину, де над швидкою річкою стоїть Ужгород, їде понад Тисою, по праву руку якої живуть угри, обминувши гору Говерлу, замикає коло в Карпатах. Повертаючись до Києва, князь Володимир проходить землю радимичів, що жили в межиріччі Дніпра і Десни, над Сожем і Іпуттю, - в час борні з Ярополком ця земля відкололась від Київського столу. З радимичами не довелось проливати крові – на річці Піщані, де їх здибали передні полки Володимира, які вів воєвода Вовчий Хвіст, вони враз вдали спини. Радимичі від вовчого хвоста тікають, - сміявся князь Володимир, почувши про втечу. Повернувшись на короткий час після того до Києва, Володимир вирушає в землю в’ятичів, що також перестали платити дань Київському столу в час брані з Ярополком. Це був похід на самий край тодішнього світу – в полуночні землі, до рік Оки й Угри, городів Неринська, Колтеська, Тешилова. Князь Володимир ходив туди не сам, на поміч київському князеві вирушив з Новгорода з великим військом воєвода – посадник князя Добриня. Що вів з собою воїв полуночних земель, новгородців, весь, чудь,-разом вони скорили в’ятичів.  (Ю. Й. Вовк « Історія України в художньо історичних образах з найдавніших часів до середини 16 ст.» сторінки 109- 110).

 

За допомогою карти атласа дайте відповідь на запитання та виконайте завдання:

 

  1.               Назвіть держави та народи, що межували з Київською Руссю на початку ХІ століття ?
  2.               Проти яких слов’янських племен здійснював походи князь Володимир ?
  3.               Які території були приєднані до Київської Русі за часів князювання Володимира ?
  4.               Які племена нападали на Київську Русь за часів князювання Володимира?

 


Додаток 4

 

Заповнити схему « З якими племенами воюв Володимир Великий»

 

 


Додаток 5

Заповнити таблицю. «Реформи Володимира».

 

Реформа

Зміст

Наслідки

Адміністративна

 

Ліквідація племінних князівств та злам сепаратизму місцевої племінної верхівки шляхом передачі влади на місцях намісникам князя — його синам або довіреним особам серед старших дружинників

Послаблення ролі родоплемінної знаті, заміна родоплемінного поділу держави на територіальний

 

Військова

 

Усунення із провідних ролей у дружині

Варязьких найманців, відмова від опори на племінні військові формування та утворення найманого війська, надання найманцям земельних наділів за несення військової служби у віддалених районах

Створення відданого князю війська, формування верхівки військової знаті з місцевого населення

 

Судова

 

Прийняття «Уставу земляного»; розмежування княжого й церковного судочинства; запровадження, а згодомскасуваннясмертної кари, яка не застосовувалася в Русі до монгольськогозавоювання

Формування передумов для створення в майбутньому першої збірки законів

 

Фінансова

 

Карбування за візантійським зразком перших золотих і срібних монет (златників і срібників)

Початок формування

Фінансової системи

 

 

 


Документ 6

Робота з документами

Робота з історичним документом

З „Повісті минулих літ” : „ Осе приходили до мене болгари, хвалили закон свій. Після сих приходили жиди, а потім греки і багато говорили вони. Тож виберемо мужів добрих і тямущих і доручимо розізнати та роздивитися віру та службу в болгар, греків, німців.

І прибули ми до греків; нас привели туди, де вони служать Богові своєму, і ми не знаємо, чи на небі, чи на землі були ми, - бо немає ж на землі такого виду чи такої краси — не вміємо сказати. ”

Завдання :

1.Якого року відбувалася подія, описана в літописі ?\

2.Про яку саме подію йдеться ?

3.Яке рішення прийняв князь Володимир ?

 

„ ... Охрестився ж він у церкві Святої Софії. І єсть церква та в городі Корсуні... По охрещенні привів він цесарицю на обручення. Корсунь же він оддав грекам як віно (викуп) за цесарицю, а сам вернувся до Києва. І коли прибув, повелів поскидати всіх кумирів : тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів прив ’язати коневі до хвоста і волочити з гори Боричевим узвозом на Ручай, а дванадцять мужів приставив бити його жезлами. І, коли тягли Перуна Ручаєм, до Дніпра, оплакували його не вірнії люди, бо ще не прийняли хрещення. І, притягнувши, вкинули його в Дніпро. ”

Завдання :

1. Де сталося хрещення Володимира ?

  1. Які ще назви міста Корсунь ви знаєте ?
  2. Навіщо влаштував князь таку наругу над кумирами ?

 

За легендою, року 988, повернувшись до Києва, князь віддає розпорядження ...

„ Після цього Володимир послав своїх посланців по всьому городу сказати : „ Якщо завтра хто-небудь не буде на річці Почайні: чи багатий, чи бідний, чи жебрак, чи раб, - той буде ворог мій. ” І, почувши це, люди йшли з радістю, раділи і говорили : „ Якби це не було добре, не прийняли цього князь і бояри”. Ранком зійшов Володимир із попами до річки, і зійшлося людей без ліку : і влізли всі в воду, і стояли у ній по шию, а другі — до грудей, малі біля берега, інші тримали дітей на руках, дорослі бродили, а попи ж стояли творили молитву. ”

Завдання :

1. Про яку подію йдеться у тексті ?

2.Яким чином відбувалося хрещення киян

Додаток 7

 

 

Християнство

Язичництво

Віра

 

Триєдиний Бог

Багатобожжя

Поширення

Одна зі світових релігій

Племінна, територіально обмежена

Організація

Сувора церковна організація — ієрархія

Чітка релігійна організація відсутня

Культові споруди поклоніння

Церква

Капище

Служителі віри

 

священики

Жерці

Джерела віровчення

 

Святе Письмо (Біблія)

Усний переказ, міф

Пантеон

Віра у надприродну силу Бога

Вшанування сил природи

 

                                                                                                                Додаток 8

 

«Незавершене речення»

 

Християнство на Русі:

1.Прийнято…(Володимиром)

2.Замість…(язичництва)

3. В…(988 р.)

4.Сприяло…(зміцненню влади князя, розширенню зв’язків Русі)

5.Поширювали…(ченці, монахи, священики)

6.Джерелом є…(Святе Письмо, Біблія)

7. Поклоніння …(єдиному Богові)

8. Служителі…(священики, служителі церкви)

9.Організація…(церковна ієрархія)

10. Культові споруди…(храми, церкви)


Додаток 9

 

Вірш Ю. Шкрумеляка  « Князь Володимир»

« Звав тебе народ ласкавим,

Називав теж «Сонцем ясним»

Бо зробив ти край великим,

А свій люд – багатим, щасним.

Ти зібрав всі руські землі

Від Кавказу по Карпати –

І від моря аж по Волгу

Став « Великий» панувати.

Християнську вніс ти віру

І народ – мов цвіт обнови,

Що оквітчав нашу землю

Світлом правди і любові.

Тож за твого князювання

Край зацвив, як квітка рожі.

І за те ти в нас « Великий»,

А «Святий» у Церкві Божій!..» 

 

Запитання та завдання.

1). Відшукайте у вірші слова, якими називали князя Володимира в народі.

2). Як ви гадаєте, чому він дістав ці прізвища?

 

Християнство       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                       Додаток 10

 

«Знайди помилку»

1. Володимир Великий здійснив реформи: адміністративну, військову, оборонну, містобудування, судову, міську, фінансову,релігійну. (Міську)

2. Володимир Великий був онуком Святослава.

3. Єдиновладним князем Русі Ярополк став 980 року.

4. 982 р. Володимир підкорив ятвягів. (В’ятичів)

5. Першою дружиною князя Володимира стала Малуша. (Рогнеда)

6. За часів Володимира почали карбувати монети — «залізняки» та «срібники». («Златники»)

7. Головним завданням зовнішньої політики Володимир вважавборотьбу з половцями. (Печенігами)

8. Суть містобудівної реформи полягала у розмежуванні єпископського та градського судів. (Судова реформа)

9. 988 року в Київській Русі було запроваджено язичництво.(Християнство)

10. 985 року князь Володимир переміг радимичів. (Болгар)

11. Наприкінці Х ст. Володимир Великий встановив дипломатичнівідносини з Чехією, Угорщиною, Францією. (Польщею)

12. Володимир мав 15 синів. (12)

Учні здійснюють взаємоперевірку роботи.

 

Вправа «Закінчіть думку».

  1. У народі князя Володимира називали… (Красне Сонечко).
  2. Володимир Великий заклав нове місто… (Володимир).
  3. Державною релігією Київської Русі Володимир зробив…(православне християнство).
  4. Володимир охрестив киян у… (Дніпрі).
  5. Християнство було прийнято в …  (988 р.)
  6. До прийняття християнства Володимир був… (язичником).
  7. За розпорядженням Володимира в Києві під керівництвом грецьких майстрів було побудовано першу муровану церкву, яка отримала назву… (Десятинна).
  8. На  її утримання князь наказав віддавати  … (10 частину прибутків).
  9. Символом влади Володимира був княжий герб … (тризуб).
  10.                     Центром вченості У Київській Русі стають… (монастирі).
  11.                     За час свого панування Володимир здійснив… (10  великих походів).
  12.                     Монети Володимира Великого називалися…(срібники і златники).

                                                                                                                        

 

 

                                                                                                                         Додаток 11

Внутрішня політика Володимира Великого

Зовнішня політика

Володимира Великого

 

 

 


Додаток №12

 

Як скласти історичний портрет

 

1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча.

1.1. Де і коли він народився?

1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?

1.3. Як формувалися його погляди?

 

2. Особисті якості й риси характеру.

2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?

2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?

 

Картинки по запросу Володимира Великого .3. Діяльність історичного діяча.

3.1. Охарактеризуйте основні справи його життя.

3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?

3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які — ні та чому?

3.4. Хто були його друзі, а хто вороги та чому?

 3.5. Якими були наслідки його діяльності:

а)для сучасників;б)для нащадків?

3.6. 3а що людство вшановує цю людину?

 

4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?

4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?

4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію

      

docx
Додано
12 липня 2023
Переглядів
1234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку