Внутрішня та зовнішня політика князя Данила Галицького. Коронація Данила.

Про матеріал

Розробка містить методи і прийоми роботи з інтерактивною дошкою, цікаві методи рефлексії та оцінювання знань учнів. Методи використані у розробці дають можливість розвивати в учнів критичне мислення, удосконалювати навички роботи в групах, вміння узагальнювати матеріал - робити висновки з кожного етапу уроку.

Перегляд файлу

7 кл.  Історія України                                                         

Тема: Внутрішня та зовнішня  політика князя Данила Галицького.

Коронація Данила.

Мета:

Навчальна: формувати уявлення про Галицько-Волинську державу як спадкоємицю традицій Київської Русі, характеризувати зовнішню та внутрішню політику Данила Романовича, показати роль Данила Галицького в процесі державотворення.

Розвивальна: вдосконалювати вміння працювати з історичною картою, встановлювати хронологічну послідовність подій історії Галицько-Волинської держави, визначати причини, суть та наслідки основних явищ і подій періоду.

Виховна: виховувати інтерес до історії, гуманізм, патріотизм, повагу до історичної спадщини.

Очікуваний результат:

  •                               учні, користуючись картою, пояснюють причини і наслідки історичних подій; порівнюють територію Галицько-Волинської держави часів її піднесення з кордонами Київської держави часів Ярослава Мудрого;
  •                               визначають особливості залежності галицько-волинських земель від Золотої Орди;
  •                               характеризують та оцінюють на основі різних джерел інформації діяльність князя Данила Романовича;
  •                               висловлюють судження про доленосні події доби.

Для формування предметних компетенцій учням пропонуються спеціальні завдання компетентнісного спрямування. Наприклад, на групу логічних умінь: порівнювати, зіставляти, характеризувати; на групу практичних умінь: робота з історичною та контурною картами, відеоматеріалами, історичними документами, ілюстраціями; на групу емоційно-ціннісних суджень: висловлювати своє ставлення до окремих подій, історичних постатей, емоційно-оцінне судження тощо.

Обладнання уроку: підручник В.А. Смолій, В.С. Степанков «Історія України. 7 клас», Атлас «Історія України. 7 клас» - Х: Видавництво «Ранок», 2013, «Історія України. 7 клас: контурні карти із завданнями» / Авт.-упоряд. О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. – Х.: Видавництво «Ранок», 2013.

Дидактичні та методичні матеріали:

Демонстраційне обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, смарт презентація, відеоматеріали; робочі картки уроку.

          Тип уроку : комбінований

 

Хід уроку:

І. Мотиваційний аспект

Вправа Упізнай героя

                     Учитель: сьогодні до школи надійшло  запрошення  з туристичної фірми. Нам з вами запропоновано незвичайну подорож на машині часу нам надали можливість перенестися на один урок до однієї з держав середньовіччя. Тож спочатку нам необхідно з’ясувати, куди саме ми вирушимо. Відповідь на це питання отримаємо, коли правильно розгадаємо загадку.

Загадка:вчитель показує бджолу, яка їсть мед. (Слайд 1)

- Про якого князя нагадує ця комаха?

Відгадка: «Не передавивши бджіл, меду не поїси » - Роман Мстиславович.

 - Отже до якої держави ми відправимося?

Ми вирушаємо до Галицько- Волинської держави- однієї з наймогутніших держав середньовіччя. Наші предки- слов’яни доклали чимало зусиль, щоб зміцнити її та вберегти від ворогів. Атмосферу того часу  добре передав у своєму вірші С. Слюсаренко.

А допоможе нам у цьому _________________

Трудилися вони у поті своїх чіл,

Орали землі, ставили оселі,

Воздвигли городи і частокіл

І в клопотах буденних трудних діл

Сади садили, будували села.

Сварилися, бо рід ішов на рід

І плем’я кров братерську проливало.

На князя князь ішов, і був розбрід,

І знов був мир, за рало брався рід.

Русі знамена сонце осявало.

Боролись предки. З моря і степів

Ворожі хижі орди налітали,

Палили городи і нищили засів,

Та проти них вставали тьма списів,

Мечі із піхов люди витягали.

Спасибі вам за цю тернисту путь,

В труді й на роті гідно ви стояли,

Нікому з нас ніколи не забуть,

І  кожному годиться пом’янути,

Що ви створили, що ви збудували.

Робота з картою ( Слайд 2)

Учитель: щоб здійснити подорож, нам необхідно знати, де розташована  країна, яку ми зібралися відвідати.

 

ІІ. Етап організації навчальної діяльності.

1.Організаційний момент . Вправа «Три кроки». (слайд 3)

 

ПІ  учня  ______________________________________клас _______

 

Бали

 

КРОК ПЕРШИЙ

Запрограмуй

результат

КРОК ДРУГИЙ

Оціни себе сам

КРОК ТРЕТІЙ

Експрес-контроль

Від 1 до 12

 

 

 

 

 

- Діти! На кожному уроці ви працюєте, виконуєте різноманітні завдання. За свою роботу отримуєте оцінку. До сьогоднішньої оцінки у вас є три кроки. Уважно розгляньте свою схему-таблицю. Зараз ми знаходимось на першому кроці «Запрограмуй результат». Позначте ту оцінку, яку хотіли б отримати на уроці. До наступних кроків повернемось пізніше.

2. Актуалізація опорних знань:

Метод Запитальний ряд ( слайд 4)

1.У якій частині Європи була розташована Галицько- Волинська держава? (Східній)

2. Галицьке й Волинське князівство об’єднав в одну державу князь…( Роман Мстиславович)

3.Ця подія відбулася в … році (1199 р.)

4. Які нові завойовники  прийшли  на руські землі в 13 ст.?( монголо- татари)

5. Назвіть ім’я найголовнішого монгольського хана на початку  13 ст. ( Чінгісхан)

6. Де відбулася перша битва русичів з монголо- татарами, коли? (1223 р., р. Калка)

7. В якому році було зруйновано Київ? (1240)

8 Яка головна причина поразки руських військ в боротьбі з монголо- татарами?

 (На екрані правильні відповіді. Діти обмінюються зошитами, виставляють оцінки один одному)

   3.Мотивація навчальної діяльності: ( слайд 5)

Гра «Темна конячка»

- Ви правильно визначили, ми в Галицько- Волинської держави- однієї з наймогутніших держав середньовіччя, такою її зробив князь про якого можна сказати наступні слова: «Народжений керувати, він з дитинства змушений був поневірятися по сусідніх королівських дворах, зі зброєю в руках  добиватися  своєї вотчини. Його діяльність на благо своєї землі викликала  повагу навіть у його ворогів.»

Бесіда з класом:

  1. Про кого йдеться в тексті?

Відповідь учнів: у тексті йдеться про князя Данила Галицького.

Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з внутрішньою та зовнішньою політикою князя Данила Галицького. Про його правління  Галицько-Волинський літопис говорить так: «Сей же король Данило був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами, і братолюбством він світився був із братом своїм Васильком. Сей же Данило був другим по Соломоні. »

На основі теми уроку та уривків з літопису поставте запитання гідові нашої подорожі.  (Очікування)

(Учні пишуть на стікерах запитання та прикріплюють її до зображення Галицько-Волинського князівства.)

( слайд 6)

Сподіваюсь, що ви знайдете відповіді на всі поставлені вами запитання та в кінці нашого уроку зможете сказати : Яку роль відіграв Данило Галицький в історії України?

 4.Оголошення теми і завдань уроку. ( слайд 7)

План уроку

  1. Внутрішня політика
  2. Зовнішня політика
  • ПоїздкаД.Галицького в Орду
  1. Коронація Данила Галицького

5.Вивчення нового матеріалу:

Вчитель: Данило Галицький - видатний полководець, мудрий політичний діяч, будівничий, мужня людина.

А коли ж відбувалися події про які йтиметься сьогодні? Давайте зробимо невеличку зупинку на галявині Хронологічній і розв’яжемо задачу: ( слайд 8)

Данилові, великому нащадку В. Мономаха, було всього 4 роки, коли загинув його батько, Роман Мстиславович, самодержець всія Русі. У якому році народився Данило Романович?

1. 1205- 4 =1201 році

2. Скільки років минуло з того часу?

2015-1201=814 років

( слайд 9)

Робота у групах.

Прийом «Ротаційні групи» ( слайд 10)

 

Учитель: Напочатку уроку ви були обєднані у ротаційні групи. Які працюватимуть за напрямами Д.Галицький:

  • Великий полководець, ( 1-а група)
  • Неперевершений будівничий, ( 2-а група)
  • Видатний державний діяч ( 3-я група)

Інформація для 1 групи.

Д. Галицький розумів, щоб дати відсіч татарам йому необхідно було мати сильне військо. Тому він провів військову реформу. Основою війська стала князівська кіннота, з спеціальними залізними обладунками для коней, до війська він також залучив селян та міщан, закріпив за кожним воїном по кілька коней, а також ввів на озброєння війська арбалети та метальні машини.

Інформація для 2 групи:

Спустошень галицько- волинська земля зазнала менше, ніж східні князівства. Тому після відходу орди з українських земель, Данило розпочинає не тільки відбудовувати  зруйновані міста, але й будувати нові. Так у 1255 р. було закладено нове місто Львів, яке названо за ім’ям старшого сина Данила-Лева.       Столицю князівства Данило переніс з бунтівного Галича на Волинь,у м. Холм. Навколо міст він звів могутні укріплення. У місті князь побудував церкву, Іоана  Златоуста, заклав чудовий палац.

    Інформація для 3 групи

У внутрішній політиці Данило прагнув приборкати собі гальцьких бояр, забезпечити собі підтримку селян та міщан. Він дбав про розвиток зовнішньої та внутрішньої торгівлі. З цією метою князь запрошував ремісників та купців із Німеччини, Польщі, зруйнованої монголо- татарами Русі.

( слайд 11)

По ходу роботи учні виконують вправу «Фішбоун»

 

 

 

2.Зовнішня політика Данила Романовича

Зміцнивши внутрішньо країну Данило Романович проводив активну зовнішню політику.

( слайд 12)

Робота з картою атласу.

Учні ставлять запитання по карті атласу та відповідають на питання в контурній карті.

   1) Покажіть з якими ворогами вів боротьбу  Данило Романович за відродження держави.

   2) Покажіть місця основних битв, які провів князь.

   3) Покажіть території, які були приєднані до Галицько-Волинської держави за князювання Данила Галицького.

Орієнтовна відповідь учнів

Практично відразу після встановлення своєї влади в Галичині , князю Данилу прийшлось воювати з німецькими  рицарями - хрестоносцями, 1238р. -завдяки перемозі, яку він зумів отримати, приєднав м.Дорогичин.

 1243 -  1244   важкі роки боїв  з поляками, Данилу  вдалося  приєднати  Волинські  землі.

А в 1245р.-під містом  Ярослав Данило розбив польсько-угорське  військо.

 

2.1. Поїздка Д.Галицького в Орду

Відео ( мультфільм про Альошу Поповича)

Ми знаємо який план придмали персонажі мультфільму, а як вчинив Данило Галицький? Про це ми дізнаємося з наступного відео…

( слайд 13)

Перегляд відео «Поїздка Д.Галицького до Золотої Орди.»

Учитель:  Найбільш важким в  цей період для  наших  земель  було монголо – татарське ярмо. За умовами якого кожен  князь України повинен був їздити на поклін до монгольського  хана, і отримати дозвіл на князювання-ярлик. Галицько – Волинське князівство не було винятком, в 1245р. хан Батий  наказав Данилу: "Віддай  Галич!".Що ж зробить Данило віддасть батьківську землю чи поїде до хана за ярликом?

Учитель: Повернення Данила Галицького додому сприймалась і як велика радість і як велике горе.

( слайд 14)

Прийом «Міні - дебати»

  1. Коронація Данила Галицького

Учитель: повернувшись додому князь не полишав надію визволити з під ординського ярма свою батьківщину. З цією метою він звертався по допомогу до польських князів, хрестоносців Тевтонського ордену. Він вів переговори з Папою Римським про оголошення хрестового походу проти монголо-татар. Переговори велись довго і Папа довго не хотів організовувати хрестовий похід проти ординців, проте прагнув поширити вплив католицької церкви на Галич. З цією метою він пропонував Галицькому коронуватись і змінити віру на корону. Данило довго відмовлявся і лише після того як у 1253 році Папа оголосив хрестовий похід погодився на коронацію. ( слайд 15)

Робота з історичним джерелом

 Запитання до уривку з роману «Данило Галицький».

1) Чим можна пояснити прагнення папи римського Інокентія IV коронувати Данила Галицького?

2) Чому князь довго відмовлявся від коронації?

3) Чому все ж таки наважився стати королем?

4) Чи потрібна була коронація Данилу Галицькому?

5) В чому міжнародне значення коронації Данила Галицького?

Учитель: Говорять, що зовнішня політика Данила Галицького схожа на політику Ярослава Мудрого. Розгляньте сторінку 146 підручника та дайте відповідь, у чому саме?

(відповідь учнів: Данило Галицький як і Ярослав Мудрий вдавався до Укладення династичних шлюбів.)

Учитель: Нажаль, Папа Римський не стримав свого слова, а така політика князя розгнівала Золоту Орду. Це спровокувало війну між Ханом та князем, яка закінчилась захопленням у 1259 р. Волині . Такі події підірвали здоров’я князя і він помер у 1264 р. у м. Холм.

ІІІ. Заключна частина

Закріплення вивченого матеріалу

Підведення підсумків уроку.

( слайд 16)

Вправа «Три кроки».

- Ми підійшли до другого кроку «Оціни себе сам». Поставте собі оцінку за роботу на уроці.

( слайд 17)

 2) Експрес – опитування (вправа із взаємоперевіркою).

( слайд 18)

3) Вправа «Три кроки».

- На третьому кроці «Експрес – опитування» занотуйте оцінку, яку отримали за тести (1 бал за правильну відповідь).

VІ. Підсумок уроку.

( слайд 19)

1)Робота над проблемним запитанням.

( слайд 20)

Перевіряємо чи справдилися очікування.

2) «Мікрофон».

- Виправдалися майже всі очікування, то значить ви багато дізналися нового. Давайте назвемо «наші відкриття» на сьогоднішньому уроці.

Заключне слово вчителя:

Таким чином, ми можемо сказати, що Данило  Галицький був одним з найбільш відомих князів  української  історії: талановитий, освідчений. Обставини, які склались в той час завадили йому довести до кінця справу процвітання своєї держави, але, незважаючи на всі перешкоди, він зробив багато чого в цьому напрямку:  об'єднав  землі, якими володів Роман, утворив  сильну державу, зумів зламати  боярську опозицію,  встановив і підтримував зв’язки з Західною Європою. Навіть  ярлик, який підтвердив залежність Данила від Золотої Орди слід розцінювати  як мудрий крок зі сторони князя, тому що він все життя боровся за Руську землю.

Як сказала Н. Яковенко у своїй книзі «Нариси  історії України з найдавніших часів до кінця 18ст.,:..Він зумів здійснити 2 важливі завдання правителя - , встановити  внутрішній  мир в своїх володіннях і забезпечити їх авторитет в очах сусідів... "

Учитель: пам'ять про Данила Галицького увічнена в сучасній Україні.

Пам’ятник  королю Данилу Галицькому в Галичині. 1998 р. скульптор О. Пиляєв ( стор. Підручника 152)

( слайд 21)

Домашнє завдання: сьогодні  ми подорожували у складі княжої дружини, а наступного разу кожен піде своєю стежкою. Щоб правильно її знайти, записуємо у щоденник дороговказ

  1. скласти порівняльну  таблицю Роман Мстиславович і Данило Галицький

" Сторітеллінг"

  1. взяти інтерв’ю  у Данила Романовича.                 
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вайтиковська Магдалина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
3598
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку