Вода - дивовижна речовина.

Про матеріал
Інтегрований урок. Біологія, хімія, географія. Мета: продовжити формування системи знань з теми «Вода», систематизувати та узагальнити знання, отримані на уроках природознавства, розглянути роль води у житті людини; сприяти розвитку логічного мислення, вміння застосовувати знання в нових умовах, вміння працювати у команді, навичок спілкування, емоцій; формувати в учнів компетентності: спілкування державною мовою, математичну, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність та здорове життя; виховувати толерантність, наполегливість, ініціативність, любов до природи, правильне ставлення до природи, людей, самого себе.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ

РАДИ «КИЇВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ»

 

 

АВТОРСЬКИЙ ПРОЄКТ

Вода – дивовижна речовина.

                                          Автор: Самойленко Ірина Анатоліївна,

                                           Слухач курсів підвищення фахової кваліфікації                                            «Організація освітнього процесу на заняттях                                            предметів  галузі «Природознавство» в умовах                                            компетентнісно зорієнтованої освіти                                            учитель біології, хімії, природознавства та                                            географії                                               

                                           Потіївського навчально-виховне обєднання 

                                           «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий 

                                           садок»

                                           Керівник проєкту: Бобкова Олена Степанівна,                                             Методистка відділу хімії, біології, екологіцї                                             та основ здоровя КНЗ КОР КОІПОПК

 

 

 

 

 

 

Біла Церква-2021

Тема: Вода – дивовижна речовина.

Мета: продовжити формування системи знань з теми «Вода», систематизувати та узагальнити знання, отримані на уроках природознавства, розглянути роль води у житті людини; 

сприяти розвитку логічного мислення,  вміння застосовувати знання в нових умовах,  вміння працювати у команді, навичок спілкування, емоцій;  формувати в учнів компетентності:

спілкування державною мовою, математичну, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність та здорове життя;

виховувати толерантність, наполегливість, ініціативність, любов до природи, правильне ставлення до природи, людей, самого себе. 

 

 

Очікувані результати уроку

Учень: розрізняє поширеність води у природі, її фізичні та хімічні властивості;  спостерігає фізичні властивості води; описує склад молекули води;

робить висновки про роль води в життєдіяльності організмів;

 

 

 

 

 

Вода – сік життя  Леонардо да Вінчі 

 

Вода, у тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти – саме життя! Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями… Ти - найбільше багатство на світі...

Антуан  Сент – Экзюпері

 

 

 

 

 

І етап заняття. Мотивація.

 

-          Робота з епіграфом. Чи маємо ми докази цих слів Антуана де Сент-Екзюпері? Про що йтиме мова? Запропонуйте тему уроку. Повідомлення варіанту теми уроку учителем. Чого хотіли би дізнатися?

-          Що таке вода? Дане питання може здатися не тільки дивним, але навіть трохи неввічливим.

Хто ж цього може не знати?

 

 

ІІ етап заняття.

Надзвичайно важливе значення у нашому житті має вода. Це одна з найважливіших речовин, необхідних для органічного життя. Рослини та тварини містять понад 60 % води за масою. Усі  процеси травлення і засвоєння їжі людиною і тваринами відбувається у водному середовищі. Надмірна втрата води організмом до 10 – 20 % може призвести до загибелі. Щоденна потреба дорослої людини у воді становить 2,5 – 4 дмᵌ.

На Землі водою покрито 70,9 % поверхні. Вона здійснює у природі постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись у вигляді атмосферних опадів. Вода має велике значення для сільського господарства й промисловості. Прісні води, придатні для пиття, становлять лише 2,5% від загальної кількості води на Землі. Нестача води може стати однією з найгостріших проблем людства в найближчі десятиліття.

 

image
image image

 

Всі живі істоти складаються з води:

тварини - на 75%, риби - на 75%,медузи - на 99%, картопля - на 76%, яблука - на 85%, помідори - на 90%, огірки - на 95%. Один з найбільш водянистих продуктів - це кавун. Кавун – на 93% складається з води. Людський організм - на 60-70% також складається з води.

image

 

 

 

 

До прикладу, людський ембріон – на 90%, новонароджена дитина – на 80%, доросла людина – на 65% складаються з води. З віком людина втрачає воду, що є однією з причин біологічного старіння. В організмі дорослої людини з масою тіла 70 кг у середньому міститься 42 літра  води.

 

 

 

«Кількість води в тілі залежно від віку людини»

image 

 

Різні тканини  в організмі людини містять різну кількість води. Найбільше води у склоподібному тілі ока - 99%. Найбідніша на воду зубна емаль,у ній води лише 0,2%. Кров містить 83% води. Багато води міститься в речовині мозку – 90-95%.

 

«Кількість води в різних органах людини» 

image 

             

ІІІ етап уроку. 

На основі вивченого матеріалу виконати завдання – порівняти організми за вмістом води в них (поставити між зображеннями ›, ‹, =)

             

image

image

image

image

IV етап заняття.

Будь яку речовину ми вивчаємо за планом: склад - будова  - властивості - застосування.

Як довести, що до складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену?

(Треба пропустити через воду електричний струм. Цей процес називають електролізом ).

Напишіть рівняння реакції, яка відбувається. До якого типу вона належить?

Такий метод у хімії називають аналізом. Довести, що до складу води входять атоми Гідрогену та Оксигену можна також  реакцією синтезу.  - Як саме?

(Пропонує учням записати рівняння реакції)

2Н2 + О2 ―› 2Н2О

        -    Складіть електронну та графічну формули води.

Далі учитель хімії показує кулестержневу модель молекули води, пояснює, що кут між зв’язками в молекулі води - 104º5ˊ. Пояснює поняття «диполь» і показує малюнок.

 

image

 

 

 

Давайте опишемо фізичні властивості води за наступним планом:

 

 

 

 

 

image

image

Прийом «Довіряй, але перевіряй!» 

Учні розподіляються на пари. Один учень називає властивість води, а інший учень демонструє дослід на підтвердження цієї властивості.

 

Демонстрування 1. Колір води. Беремо кілька стрічок паперу різного кольору (червоного, жовтого, білого, зеленого, синього). Порівняти колір води із кольором стрічок паперу. Висновок: вода не має кольору.

 

Демонстрування 2. Прозорість води. Поставити будь-який предмет за склянку з водою або опустити предмет у воду. 

Висновок: вода прозора.

 

Демонстрування 3. Форма води. Текучість води. У посуд різного розміру та форми на дно покласти кульку та налити води. Чи змінилась форма кульки? Що сталося з водою?

Висновок: вода не має форми, а набуває форми посуду, в який налита. Вода текуча.

 

Демонстрування 4. Смак води. Які смаки вам відомі? (Солодкий, солоний, гіркий, кислий).  Спробуйте на смак воду (звичайну, кип’ячену, мінеральну, джерельну, дистильовану). Який він?

Висновок: вода без смаку.

Примітка. Різний смак воді надають ті речовини, що в ній розчинені.

 

Демонстрування 5. Вода — розчинник. Приготувати три склянки з водою. В одну покласти ложку солі, у другу — цукру, в третю — крейду, Ретельно перемішати воду в склянках. Що відбулося у кожній склянці. Солі та цукру в склянках не видно. Що з ними відбулося?

Висновок: вода — розчинник. У третій склянці вода помутніла, крейда не розчиняється у воді.

 

VI етап заняття.

Робота в групах: «Аномальні властивості води».          

        -    Чому лід плаває? Що відбувається з тілами за Законом Архімеда? 

(Тому що він легший за воду. Густина льоду становить 0,92 г/см3, у той час, як густина води при 4ºС дорівнює 1,0 г/см3. Якби лід не мав такої властивості, він опускався б на дно. Річки й озера не виходять з берегів завдяки властивості льоду триматися на поверхні води.) -       Як пояснити той факт, що вода – природний регулятор клімату на Землі?

(Завдяки міцному каркасу водневих зв’язків вода належить до найбільш теплоємних речовин на Землі – 4,2 Дж/г. Вода океанів, морів, рік повільно накопичує літнє тепло й настільки ж поступово віддає його в холодні осінні й зимові дні, згладжуючи капризи погоди. В одному літрі води можна запасти в 330 разів більше тепла, ніж у тому ж обсязі повітря). - Чому у водоймах можливе життя?

(Всі тіла при нагріванні розширяються. Вода при охолодженні від 0ºС до 4ºС розширюється.

При 4ºС вода має найбільшу густину. Завдяки цьому під шаром льоду у воді живуть риби).

-          Чому під час снігопаду спостерігається потепління?

(Вода має дуже велику питому теплоту плавлення. Внаслідок чого при снігопаді зазвичай стає тепліше.)

-          Чому там, де багато води, не дуже спекотно?

(Вода потребує дуже велику кількість теплоти для випаровування. Ось чому там, де багато води, навіть під проміннями сонця не дуже спекотно).

-          Як ви думаєте, щоб сталося в світі, якби питома теплота пароутворення води зменшилася б? 

(Якщо би питома теплота пароутворення води була б в 10 разів менша (наприклад, як у гасу), то один за одним висохли б малі водойми, дощ перетворився б на пару ще в повітрі, а ліси перетворилися б на пустелю).

 

VII етап заняття.

Розповідь вчителя із використанням схеми Світового кругообігу води.

Із поверхні Землі, яка нагрівається сонячними променями, здійснюється випаровування води. Переважна частина води випаровується зі Світового океану, який займає 2/3 поверхні планети. Ця волога в атмосфері перетворюється на маленькі крапельки води й кристали льоду, формуючи хмари. Опади із хмар випадають над океаном і над суходолом. Опади, які випали над суходолом, здатні знову випаровуватися, здатні потрапити до річок, здатні просочитися углиб землі, поповнюючи запаси підземних вод. Ці води живлять річки, річки виносять воду в Світовий океан. 

Саме так, вода, що випарувалася із Океану та опинилася на суходолі, знову через певний час потрапила до Океану. Таким чином замикається кругообіг води в природі. Найбільш швидше повертаються до світового океану води, які випали над ним в формі опадів, дещо повільніше - вода, яка потрапила до річок.

Набагато довше затримується на суходолі вода, яка законсервована у льодовиках (10 - 120 років, у Антарктиді та Гренландії - до 250 тис. років), та підземна вода у глибоких водоносних горизонтах. Учені вважають, що близько 3 тис. років вся вода у Світовому океані виконує повний кругообіг.

Таким чином, на поставлені раніше питання можна відповісти саме так.

Кругообіг води у природі здійснюється дякуючи енергії Сонця, оскільки вода нагрівається та із рідкого чи твердого стану переходить у газоподібний. Випаровуючись, вона потрапляє у атмосферу, де під впливом низької температури переходить у рідкий чи твердий стан, та, дякуючи силі тяжіння Землі, випадає знову на суходіл чи у Світовий океан в формі опадів- дощу, снігу чи граду. 

Саме тому світовий кругообіг води у природі представлений саме так:

ОКЕАН-АТМОСФЕРА - ОКЕАН;

ОКЕАН - АТМОСФЕРА - СУХОДІЛ - ОКЕАН.

image

ПОДОРОЖ КРАПЕЛЬКИ ВОДИ  

Дівчинка із бабусею жили на окраїні лісу. Поруч з будинком розміщався старий колодязь. Він неглибокий, та влітку води в ньому було досить мало. Дівчинка любила квіти, головним чином троянди. Восени посадила вона кущ червоної троянди. Вона на зиму його присипала листям, коли випав сніг, накидала над кущем замет, аби зберегти троянду від тріскучих морозів.

Даного року весна була рання, сніг швидко розтанув, а дощу довго не було. Дівчинка поливала троянду колодязною водою, й на кущі виникли спочатку бруньки, далі ніжне зелене листячко. От й літо настало, однак дощів все не було. В колодязі майже висохла вся вода, та нічим стало поливати квітки. Троянда стала марніти, а дівчинка не розуміла, чим їй допомогти. Могла вона годинами сидіти поруч куща і умовляти троянду: «Потерпи іще трохи, згодом підуть дощі, і в нас знову буде вода». І троянда докладала усіх сил, однак вона не змогла довго існувати без води. 

Сонячне проміннячко помітило переживання дівчинки та сказало: «Я допоможу тобі справитися із цим лихом». Дівчинка здивувалася: «Як же ти допоможеш? Навпаки, промені Сонця убивають мою троянду». «Ти ще маленька та не розумієш, що якби не було мене, то не було би й води на суходолі, й тим більше не існувало б лісів та ланів, рослин й тварин. Я допоможу троянді, а ти пообіцяй розповісти людям як промені Сонця допомагають вологою наситити землю, напоїти рослини, тварин, людей й навіть наповнити твій колодязь. Домовились? » «Домовились», - відповіла дівчинка. 

Згодом сонячне проміннячко зникло, зате з'явилися хмари, та пішов дощ. Спочатку упала одна крапля, далі інша, третя…десята. Дівчинка сміялася й простягала назустріч крапелькам власні долоньки. Ніби розуміючи це, дощ пішов сильніше - її долоні стали мокрими. Мілкі крапельки води падали із неба й земля швидко поглинала їхнє. Здавалося, не вистачить цілого океану, аби напоїти її. Однак дощ ішов усе сильніше й сильніше, згодом із'явилися калюжі і набігли струмки. Дощ йшов цілу добу. Наступного дня дівчинка подивилася до колодязя та помітила, що води в ньому стало більше, а через день - ще більше. Вона разів в разів поливала кущ, й троянда ожила: виник бутон, котрий згодом перетворився в чудову квітку. Одного немогла зрозуміти дівчинка: як це сонячне проміннячко допомогло напоїти землю та наповнити колодязь? І в цьому їй допомогла крапелька води, яка виблискувала на листі троянди.

Крапелька розповіла, що ще кілька днів тому вона із іншими крапельками плавала у океані. Спекотливе сонячне проміннячко нагрівало, поки крапельки не перетворилися у водяну пару і згодом створили хмари. Вітер підхопив дані хмари й поніс на материк. Хмари недовго подорожували над суходолом - крапельки поєднувалися та ставали усе більшими та більшими, й нарешті пішов дощ. Деяка частина крапельок потрапила до річок й одразу стала поспішати назад до океану - «додому». Через декілька днів вони здатні опинитися там, де сонячне проміннячко знову «відправить» їхніх на суходіл. «А я - сказала крапелька-мандрівниця, - упала на землю, мені знадобилося декілька днів, аби просочитися униз і опинитися на глибині три метри, - там теж являється вода. Разом із іншими крапельками ми подорожували під землею й потрапили до колодязя». 

Дівчинка у захваті слухала крапельку й не побачила, як знову стало пригрівати Сонце. Крапелька раптом захвилювалася. «Ну усе, мені пора, необхідно знову вирушати у дорогу», - ледь устигла сказати вона та зникла.

 

 

 

 

 

 

 

Демонстрація колообігу води: Water Cycle Колообіг води, Student work - YouTube

image

 

IX етап заняття.

Домашнє завдання. 

Створити діючу модель колообігу води за покроковою інструкцією.

1.      Візьміть zip-пакет (пакет із застібкою), воду, маркер.

 

image

 

 

2.      Намалюйте сонце та хмарки на пакеті маркером, так як вони важливі елементи колообігу води. 

image

3.      Наповнити пакет водою на 1/5 (20%) та щільно застібніть. 

 

image

 

4.      Прикріпіть пакет до вікна (із сонячної сторони) та спостерігайте. 

 

image

 

 

5.      Результати досліду подайте у вигляді фотозвіту у додатку Classroom.

 

Х етап заняття.

Висновок. 

      У медицині вода - розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, "транспортний засіб".

     У сільському господарстві вода - "транспортний засіб" поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Величезні обсяги води, витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці.

     У побуті вода - засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, "транспортний засіб", що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Норма водоспоживання на одну людину істотно різна по окремих містах. Згадаймо про приблизно 6 мільярдів людей, що населяють планету Земля і нам стане ясно, чому час від часу виникають розмови про дедалі зростаючі проблеми з питною водою.

     Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків - нічого не зробити без води!  

     Людина та її господарська діяльність є головним джерелом забруднення води. Вода потрібна в побуті, для виробництва електроенергії, в промисловості та для сільського господарства, для розвитку водного транспорту, організації туризму й відпочинку людей, бо водойми — це зони відпочинку, мінеральні джерела мають лікувальне значення.     Надмірне вирубування лісів, осушування боліт є причиною зменшення водності річок, що, у свою чергу, призводить до значних утрат прісної води. 

     Останнім часом проблема питної води значно загострюється і більшість країн світу  намагаються вирішити її на законодавчому рівні. Крім того створюються міжнародні організації і приймаються нормативні акти покликані відрегулювати проблеми водопостачання, водо забезпечення та запобігання забруднення водойм.  Кожен із нас може зробити особистий вклад у цю справу просто економлячи воду в себе вдома.

 

ХІ етап заняття. 

 

Бесіда

Вода корисна чи шкідлива?  (учні дають усні відповіді)    Позитивне значення:  

image вода — важлива сировина для хімічної промисловості

 (одержання водню);  image дуже багато води використовують у техніці для охолодження; image є розчинником (для приготування розчинів, для промивання 

               різних речовин, одержання розчинів хімічних речовин); image потрібна для виробництва електроенергії; image для зрошування полів; image необхідна у побуті, медицині, господарстві; image водойми – для транспорту і відпочинку. Негативне значення:

image заливає посіви сільськогосподарських культур; image утворює яри, вимиває рослини; image заболочує ґрунти; image спричиняє стихійні лиха; image розмиває шляхи і змиває мости; image спричиняє корозії, псує гігроскопічні матеріали, ушкоджує image дерев'яні будівлі; а занадто вологе повітря завдає шкоди здоров'ю людини.

 

ХІІ етап заняття.

Рефлексія

 Продовжити речення:

image Вода унікальна речовина бо…

image Вода застосовується для приготування хімічних…

image Властивості води, забезпечують такі процеси в живих організмах…

image Вода є середовищем існування для…

image Людина розвивається у воді  під час…

image Мені особисто вода необхідна для…

image Воду потрібно економити тому, що…

 

pdf
Додано
14 січня 2022
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку