Вода на Землі. Три стани води. Кругообіг води

Про матеріал
Урок з Розділу ІІІ. Земля-планета Сонячної Системи. Теми 1. Земля як планета.Розширює знання учнів про воду. Розглядається роль та значення води для всього живого. У дітей формуються уявлення про кругообіг води в природі. Урок сприяє розвитку вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостерігати, аналізувати та робити висновки. Забезпечується формиування екологічної, полікультурної, цифрової компетентності.
Перегляд файлу

Урок в 5 класі

Дата:19.02

Тема: Вода на Землі. Три стани води. Кругообіг води

Мета: Розширити знання учнів про воду. Розглянути роль та значення води для всього живого. Продовжити формувати в учнів уявлення про кругообіг води в природі.

Розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостерігати, аналізувати та робити висновки.

Виховувати інтерес до навчання формувати екологічну, предметну, комунікативну, цифрову компетентність

Тип уроку: Урок формування (засвоєння) й удосконалення навичок та вмінь.

Наукова-лабораторія

Обладнання: ТЗН, Фізична карта світу, глобус; набір реактивів та обладнання для 6 груп ( склянка з водою, паличка для перемішування, пробірки, перманганат калію, олія, цукор, крейда)

Хід уроку

1.Організаційний момент:1хв. На початку уроку учні отримують кольорові наліпки на вибір. З зворотнього боку наліпок поняття  у вигляді пазлів, на яких записані певні поняття, що стосуються теми уроку (Червоні пазли «Фізики» - фізичні властивості: без кольору, без запаху, без смаку, прозора, три агрегатні стани, низька теплопровідність, висока теплоємкість), Вода на Землі (Сині пазли «Географи» - океани, моря, річки, струмки, ґрунтові води, вода у водопроводі, опади), Кругообіг води ( Зелені пазли «Біологи»- основа живих організмів, зберігає та передає інформацію, забезпечує утримання температури завдяки теплоємкості, охолоджує живі організми при потовиділенні; забезпечує рух транспорту, середовище життя,) Жовті пазли «Хіміки» - розчинні речовини, нерозчинні речовини, малорозчинні речовини. Білі пазли «Філологи» Роль води у природі, умова без якої не буде життя, пояснює клімат, середовище життя водних організмів, транспортує речовини, розчиняє речовини, створює гідросферу. Помаранчеві «Науковці». Як попала вода на планету. Що буде з планетою якщо вся вода забрудниться? Що буде якщо вода випарується? Чи можливе повне затоплення суші?

Вчитель:  2хв.Урок сьогодні, друзі, незвичайний.

Тому берімось до завдань негайно.

 Щоб ви знання міцні сьогодні мали,

До нас краплинка дивна завітала.

Вона нам допоможе все збагнути

Дізнатись, дослідити й не заснути

Звіт чергових, готовність учнів до уроку. Вчитель запитує: Який розділ ми зараз вивчаємо(Земля її склад та процеси, що на ній відбуваються). Яке ж завдання ви отримали: (Склад і властивості повітря, нагрівання та переміщення повітря)

ІІ Актуалізація знань. Хто бажає знайти зайве та пояснити чому ( Високий рівень) на дошці запис:

  1. Атмосфера, гідросфера, літосфера, мантія;
  2. Дніпро, Сіверський Донець, Дністер, Чорне море;
  3. Азовське; Атлантичний; Тихий; Індійський;
  4. Рослини; тварини; вода; людина.

Хто бажає встановити відповідність (Достатній рівень):

1.Гідросфера;                      а) розміри Землі, наявність води, повітря;

2. Літосфера;                       б) водна оболонка;

3. Атмосфера;                      в) земна кора;

4) Біосфера;                          г) повітряна оболонка;

5) Земні чинники;                 д) відстань до Сонця, наявність супутника;      

6) Космічні чинники            е) бактерії, рослини, тварини, гриби,віруси

1-б;2-в; 3-г; 4-е; 5-а; 6-д.

Хто бажає оформити асоціативне гроно: Властивості повітря

Поки бажаючі працюють біля дошки вчитель проводить фронтальне опитування  у формі «Бліц турнір»:

  1. Газ який захищає планету від ультрафіолету? (озон)
  2. За відсотковим складом кисню у повітрі? (21%)
  3. 78% в повітрі? (Азоту)
  4. Горизонтальний рух повітря з зони високого тиску в зону низького тиску? (Вітер)
  5. Здатність пропускати тепло? (Теплопровідність)
  6. Здатність утримувати тепло? (Теплоємкість)
  7. Який газ поглинається рослинами при повітряному живленні?(Вуглекислий газ)
  8. Який газ виділяється рослинами? (кисень)
  9. Який газ поглинається при диханні? (Кисень)
  10. Який газ виділяється при диханні?(Вуглекислий газ)

Оцінювання участі в бліц опитуванні та виконанні індивідуальних завдань.

ІІІ . Зовнішня мотивація.

На дошці записано епіграф до уроку слова  Антуана де Сент – Екзюпері:

«….?... З тобою в нас розливається таке блаженство, яке не пояснити словами.    Ти повертаєш нам усі сили, на які ми вже і не сподівалися.

Ти — найбільше у світі і найменш тривке багатство, ти така чиста в надрах землі.

Ти не приймаєш домішок, ти не терпиш, коли тебе псують, ти божество, яке так легко сполохати…!

Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся не знаючи, що ти таке, Не можна сказати, що ти потрібна для життя, ти саме життя, Ти наповнюєш нас радістю яку не пояснити нашими почуттями, з тобою повертаються сили з якими ми вже розпрощались, Ти найбільше багатство на світі.» Антуан де Сент-Екзюпері

Вчитель запитує про яку речовину можна так сказати?

То яка тема сьогоднішнього уроку?

Які освітні цілі та задачі ви можете собі поставити? Якщо ви вірно склали пазли, то ви зможете встановити предмет нашого навчання.

Я пропоную наступний план нашої роботи:

  1. Дізнатись про воду у природі;
  2. Поповнити свої знання про властивості води:
  3. Встановити як відбувається кругообіг води;
  4. Дізнатись про роль та значення води для людини і у природі.

 

  1. Вчитель запитує учнів:
  • Де вода міститься в природі?
  • Якої води більше солоної чи прісної?
  • Чи можна перевести воду солону в прісну, і навпаки?
  • Що впливає на забруднення води?
  • Яка властивість води викликає її забруднення?
  •  На партах у вас атласи. Знайдіть всі океани , моря України, найбільші річки та озера України. Зробіть відповідні записи в зошити.

Слово нашим географам. Покажіть на карті всі океани, моря України, річки та озера.

Пропоную скласти схему-опори по воді у природі

 

 

 

 

 

         

 

                 Прісна (6%):                                        Солона (94%)       

                       - Річки,                                                               - Океани;

                       - Озера;                                                               - Моря;

                       - Водосховища;                                                 - Лімани

                       - Айсберги;

                       - Льодовики;

                       - Опади

 

 

 

 

ІІ. Які властивості води згадані в епіграфі до уроку?

Давайте спробуємо оформити асоціативне гроно. Кожна група має листки де складає своє гроно. Вчитель обирає краще всі знайомляться і доповнюють свої схеми.(2 хв.) Слово нашим фізикам.

Вона і лід, вона і пара.

Бува рухлива і рідка.

Ні «Ніскафе», ні «Ліптон» навіть,

Не варті будуть і гроша

Без неї – Феї із ковша. . .

Вона розчинить сіль і цукор,

І в борщ, і в суп її додай,

Та вже не зможеш повернути,

Коли розлив її у чай. . .

Втамує спрагу, заспокоїть

Або, як кажуть, зніме стрес. . .

Вона потрібна всім навколо,

Не дивлячись на наш прогрес. . .

Відома всім уже давно

Її Величність Аш два О.

 

Слово Фізикам. Прошу всіх оформити асоціативне гроно.

 

 

 

 

 

 

.

ІІІ. Така властивість води як розчинність потребує додаткового експерименту.

Практичне дослідження:

Небезпека чатує нас скрізь,

Тому друже уважно дивись.

Що до чого додати,

Як скоріше змішати…

Не квапливо до справи берись.

І на користь свою потрудись. . .

Слово вчителя хай пролунає:

Скляний посуд загрозу ховає

Коли вдариш  -  вона оживає,

Одяг свій від забруднень ховай

Робиш щось, то не поспішай!

Будь уважним до друзів до школи

І в халепу не втрапиш ніколи

 

Мета: Дослідити розчинність різних речовин у воді

Обладнання: штатив, пробірки, вода, лимонна кислота, крейда, олія.

Хід роботи: стор. 134.

Висновок зробить група хіміків: Речовини бувають :а) розчинні, б) не розчинні, в) малорозчинні.

Робота робиться в групах, під керівництвом вчителя.

 

 ІУ.      ВАЛЕОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА  проходить у формі показу моделей речовин різного агрегатного стану. Учні складають долоньки в кулачки, що є уявним показом молекул води. При твердому стані відстань між молекулами мала, кулачки майже притиснуті один до одного. При рідкому – відстань між молекулами стає більшою, кулачки на відстані. При газоподібному відстані дуже великі. Не забувати слід і про постійний рух молекул. А яка різниця у розташуванні молекул води у твердому стані?

      Агрегатні стани води. Визначення температур кипіння, замерзання, вивчається за спостереженнями за дослідами які проводить вчитель (демонстрація дослідів).

     Матеріал про кругообіг води, використання води людиною можна розглядати і як елемент закріплення знань, тому що про нього учні вже добре знають з курсу природознавства молодшої школи, групову та парну роботи.

А як відбувається кругообіг води в природі?

Про це ви дізнаєтесь прочитавши матеріал на стор.131 вашого підручника. ( 2 хв,). Слово  філологам заслухайте вірш про подорож краплинки води:

Краплинка води, не мала, не велика.

Вона відлетіла і стала безлика.

В  шарах атмосфери на вільних просторах,

Вона замерзала, неначе у горах.

Коли ж друзів безліч краплинок знайшла

В потоки дощу ця вода перейшла.

Вона повернулась

В моря і озера, в ставки і болота і стала весела.

 

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця л’ється.

Як це явище зоветься?(дощ)

 

На небі з'явилася,

Дощом вона пролилася,

Від землі піднялась пара,

Знов на небі стане (хмара)

 

Зоря - зірниця, красна дівиця,

По небу гуляла, плакала - ридала,

Місяць бачив - не підняв,

Сонце встало і забрало (роса)

 

"Що це? Що це? - всі кричать

- Білі мухи он летять" (сніг)

 

Сидить дід за подушками і стріляє галушками (град)

Сиві воли усе поле злягли (туман)

І в вогні не горить, і в воді не тоне (лід)

 

 Учні працюють з підручником. На закріплення вивченого за бажанням учні по таблиці розповідають кругообіг води. Вчитель демонструє модель кругообігу води ( скляна тарілка, в ній вода, накрита скляною кришкою, нагрівається, учні бачать як відбувається конденсація, випаровування та як вода повертається в посуд.)

ІУ. Про роль води у природі ви дізнаєтесь після перегляду фрагменту фільму про воду. (5 хв.). Ваше завдання скласти схему. Значення води. Звітують біологи

У. Ми розглянули всі завдання які ставили перед собою. Та все ж одне не розкрито: Як же з’явилась на нашій планеті вода? Слово нашим науковцям

 

ПІДСУМОК УРОКУ

Наш урок підійшов до кінця. Чи знайшли Ви відповіді на ті запитання що ставили на початку уроку? ( для узагальнення вивченого використовується метод „ мікрофон ”)

Опрацювати   §31-32. Достатній рівень скласти схему-опору „ Властивості води ” чи „Вода в природі ”. Високий рівень підготувати повідомлення на тему: ріки, водоспади, моря, океани, болота .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до проведення уроку:

 

І. Вода на Землі. Географи (сині картки)

Вода найпоширеніша речовина на землі.

Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою.

На Землі міститься 1,5 млрд км3 води, її вага 1,5 . 1018 т! Однак 94% цього об'єму складають солоні води океанів, 6% — це води суші (річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерз­лота), із них тільки 2% — прісні води. Основна маса прісної води на Землі накопичена за мільйони років у льодовиках. (Знайдіть на форзаці підручника  - фізичній карті світу найбільші льодовики: Антарктичний панцир тов­щиною до 4км, Ґренландський льодовиковий покрив, Арктику, гірські льо­довики Північної Америки, Центральної Азії.)

Значно менше прісної води в річках, грунті, підземних водах, пові­трі. Люди, тварини, рослини постійно споживають воду, річки відносять її в океан.

 

ІІ. Фізики (червоні картки)

Вона і лід, вона і пара. Бува рухлива і рідка.

Ні «Ніскафе», ні «Ліптон» навіть,

Не варті будуть і гроша. Без неї – Феї із ковша. . .

Вона розчинить сіль і цукор,І в борщ, і в суп її додай,

Та вже не зможеш повернути,

Коли розлив її у чай. . .Втамує спрагу, заспокоїть

Або, як кажуть, зніме стрес. . .

Вона потрібна всім навколо,

Не дивлячись на наш прогрес. . .

Відома всім уже давно Її Величність Аш два О.

 

ІІІ.  Хіміки. (жовті картки)

Визначення розчинності речовин.

 Завдання 1. Додайте у склянку з водою лимонну кислоту. Прослідкуйте за розчинністю речовини.

Завдання 2. Додайте у склянку з водою олію. Чи розчинилась олія?

Завдання 3. Додайте у склянку з водою питну соду. Що спостерігаєте? Висновок зробить група хіміків: Речовини бувають :а) розчинні, б) не розчинні, в) малорозчинні. Встановіть приклади на відповідність: тваринний жир;  кисень, пісок; цукор; оцет; золото; сіль;  питна сода,

 

 

ІУ. Кругообіг води. Філологи(білі картки)

 

Краплинка води, не мала, не велика.

Вона відлетіла і стала безлика.

В  шарах атмосфери на вільних просторах,

Вона замерзала, неначе у горах.

Коли ж друзів безліч краплинок знайшла

В потоки дощу ця вода перейшла.

Вона повернулась

В моря і озера, в ставки і болота і стала весела.

 

Відгадайте загадки про стани води та знаходження води у природі.

 

На небі з'явилася,

Дощом вона пролилася,

Від землі піднялась пара,

Знов на небі стане …

 

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця л’ється.

Як це явище зоветься?

 

 

Зоря - зірниця, красна дівиця,

По небу гуляла, плакала - ридала,

Місяць бачив - не підняв,

Сонце встало і забрало…

 

"Що це? Що це? - всі кричать

- Білі мухи он летять" ….

 

Сидить дід за подушками і стріляє галушками ?....

Сиві воли усе поле злягли?...

І в вогні не горить, і в воді не тоне ?....

 

У. Значення води у природі. Біологи

Значення води.

Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.

Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.

Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.

Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.

У медицині вода - розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, "транспортний засіб". Підвищення рівня медичного обслуговування та зростання народонаселення планети Земля природним чином веде до зростання водоспоживання на медичні цілі.

У сільському господарстві вода - "транспортний засіб" поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Обсяги води, які витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці, не поступаються обсягами, використовуваним промисловістю.

У побуті вода - засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, "транспортний засіб", що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Вода миє всіх людей, машини, дороги. Норма водоспоживання на одну людину істотно різна по окремих містах. Згадаймо про приблизно 6 мільярдів людей, що населяють планету Земля і нам стане ясно, чому час від часу виникають розмови про дедалі зростаючі проблеми з питною водою навіть у регіонах планети, де дуже багато води.

Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків - нічого не зробити без води!

УІ. Науковці. Як же потрапила вода на нашу планету?

Вода, без якої неможливе життя і яка робить нашу планету унікальною, потрапила сюди з космосу у формі величезних шматків льоду. Це відбувалося під час одного з найбурхливіших періодів у ранній історії планети.

Близько 5 мільярдів років тому усі компоненти океанічної води знаходились у планетарній туманності

Вода - це друга найпоширеніша молекула Всесвіту, що складається з двох атомів водню і одного атому кисню.

Водень існує від самого моменту створення світу під час Великого Вибуху. Після виникнення Всесвіту 13,7 мільярдів років тому частина енергії, яка вийшла з неймовірної вогненної кулі почала конденсуватися у вигляді часток і випромінювання.

У перші три хвилини деякі з новостворених електронів і протонів сповільнилися достатньо, аби притягнутися один до одного. Весь водень у Всесвіті був створений тут, і він донині залишається найбільш поширеним атомом світу.

Атоми кисню з’явилися на мільйони років пізніше. Під час розширення Всесвіту хмари водню поступово скупчувалися, і їхнє взаємне гравітаційне тяжіння зрештою стало настільки міцним, що у хмарах почав синтезуватися гелій. Народилися перші зірки, що сяяли мільярди років, поки не скінчилося водневе паливо в їхніх центрах. У цей момент зірки колапсували і починався синтез уже за участі гелію.Протягом численних етапів синтезу ці зірки першого покоління виробили значну кількість відомих нам хімічних елементів - від гелію до заліза. Очевидно, гравітаційний тиск в зірках не був достатньо сильним, аби сплавити створені важкі атоми, і зірки вибухали неймовірно яскравим спалахом.

Їхні ядра розпадалися на згусток часток, відомих як білий карлик, а вибухи породжували величезні хмари новоявлених атомів вуглецю, неону, сірки, натрію, хлору, аргону і, найголовніше, кисню.

Космос був фабрикою по виробництву водних молекул нашої планети

Планетарні туманності містили компоненти, з яких пізніше зв’явилися наші океаниМолекули й атоми всередині туманності повільно плавали між частками зоряного пилу з вуглецю, кремнію та інших елементів, не підпадаючи під дію гравітації ще молодого Сонця, яке в іншому разі просто всмоктало би їх.Навколо було доволі порожньо - лише декілька тисяч атомів на кубічний сантиметр і більшість з них - атоми водню.

Молекули води, яка зараз наповнює наші океани, випадково потрапляли на частки вуглецю і кремнію, що були значно більші за розміром. І шлях цей був дуже повільним та непростим.

Один атом водню приземлявся на частку космічного пилу в середньому близько разу на день, але, враховуючи його крихітну масу, майже відразу відскакував від поверхні пилу. Атоми кисню, що стикалися з дрібками пилу, залишалися на них трохи довше.

Дуже рідко та випадково атоми кисню та водню разом вдарялися об частки пилу, а ще рідше - опинялися досить близько, щоб утворити хімічні зв'язки один з одним.

Протягом сотень тисяч років частки пилу, на яких поєднувалися атоми водню та кисню, вкривалися послідовними крижаними шарами. За цей час вони збільшувалися лише удвічі. На той час, коли сонячній системі виповнилося мільйон років, вона була наповнена дрібками вуглецю та кремнію, вкритих шматками аморфного льоду.

За відсутності атмосфери молекули води улітали би в космос та перетворювалися би на пар

Зрештою ці інкрустовані льодом пилинки зближалися і об’єднувалися у більш великі частки. Окремі частки виростали спочатку до кількох міліметрів в діаметрі та утворювали крихітні камінці, які потім об’єднувалися у валуни, астероїди і, врешті, планети. Усі тіла нашої Сонячної системи з'явилися, як фенікс, від випадкового танцю зіркового попелу, що залишився після вибуху зірки мільйони років тому.

Перш ніж на нашій планеті з’явилися океани, мала сформуватися сама планета..

Один із таких гігантських каменів, розміром з невелику планету, зіткнувся з Землею. Від його удару відколовся шматок кори і мантії Землі, які почали обертатися навколо нашої планети і згодом перетворилися на Місяць.

Почався дощ, який тривав протягом тисячоліть

Під Землею розпад радіоактивних елементів звільняв великий обсяг тепла. Не дивно, що ці перші півмільярда років геологічної історії планети були названі Гадейським, на ім'я бога підземного світу Аїда (Гадеса).

 

Практично вся вода на поверхні Землі у той час походила з цих поєднань космічного пилу та льоду. Але без розвинутої атмосфери планета не могла утримати молекули води на поверхні, і вони випаровувалися у космос.

Іншим джерелом води були колосальні підземні геологічні процеси, які виштовхували воду на поверхню. Важкі елементи, такі як залізо, осідали переважно в центрі і починали формуватися в окремі шари кори, мантії та ядра, які сьогодні складають структуру Землі.

Вода та інші легкі сполуки потрапляли на поверхню з охолодженням мантії. Через вулкани та тріщини в земній корі гаряча вода випарювалася в атмосферу.

На ранньому етапі розвитку Землі льод не міг утриматися на її поверхні

Через 500 мільйонів років атмосфера і температура Землі стабілізувалися, і вода, яка випарювалася в атмосферу, почала конденсуватися. Пішов дощ, який тривав, можливо, протягом тисячоліть. Виявляється, що всесвітній потоп, який відбивається в міфах про створення світу майже всіх народів, і справді існував.

Тепер на поверхні Землі була вода. Але ці ранні океани у теплих умовах Гадею містили значно менше води, ніж сьогодні.

Image captionКратери на поверхні Місяця - свідчення періоду Астероїдного Бомбардування

Більшість води наших сьогоднішніх океанів прибула з інших джерел. У той час, коли Земля потопала в дощах, решта планет Сонячної системи зазнала інших опадів.

Масивні комети та астероїди, наповнені космічною водою, стикалися з їх поверхнею. Свідченням цього є численні кратери, що залишилися на поверхні Місяця.

Наступним непростим завданням для нашої молодої планети стало утримати океани на її поверхні

Ніхто не знає, скільки космічних тіл зіткнулися з Землею та скільки води вони принесли. Але коли 3,8 мільярдів років тому період інтенсивних астероїдних бомбардувань завершився, на Землі були океани.

Точне походження цих комет та астероїдів невідоме. Один із засобів визначити це - дослідити відносні пропорції важкої води в кометах і астероїдах, які прилітають з різних куточків Сонячної системи.

Важка вода містить дейтерій, форму водню, яка має в ядрі нейтрон та протон. Останні данні, отримані з комет Галеї, Хякутаке та Гейла-Боппа, показують, що вони мають удвічі більше дейтерію у воді, ніж у земних океанах..

Бортовий спектрометр виявив, що порівняно зі звичайною водою, вода на кометі містила утричі більше важкої води. Якщо склад цих комет приблизно такий же, як і в ранній період Сонячної системи (а наукових причин вважати інакше немає), тоді вони не могли бути джерелом води на нашій планеті, і нам залишається шукати його в інших місцях...

Після того, як океани з’явилися на Землі, наступним непростим завданням для нашої молодої планети стало утримати їх на поверхні.

На щастя, наша планета опинилася у правильному місці, саме на той відстані від Сонця, яка уможливила появу життя на ній. Не надто близько і не надто далеко, щоб рідина могла існувати на її поверхні. Живим нагадуванням того, як нам пощастило із місцем під сонцем, є дві сусідні від нас планети.

Венера лежить ближче до Сонця, ніж Земля, і її часто називають злим близнюком нашої планети. Це приклад того, якою була би Земля, аби їй пощастило менше. На Марсі раніше була вода, але вона випарувалась  або залишилась у вигляді льоду. Ключовий приклад - втрата океанів на Марсі.. Після того, як вода потрапила би на поверхню планети під час Пізнього важкого бомбардування, інтенсивна сонячна радіація сприяла би різкому підвищенню вологості. Пари води досягли би найвищих шарів товстої атмосфери планети.

Є свідчення про те, що вода колись існувала на поверхні червоної планети, але її немає там зараз

Чим вище піднімалася би вода, тим вірогідніше, що вона стикалася б з інтенсивною сонячною радіацією, від чого кожна молекула води розпадалася би на кисень та водень. Оскільки водень дуже легкий, він би відразу зникав в атмосфері.За декілька мільярдів років планета повністю втратила би свої океани.

Марс демонструє інший приклад того, що трапилось би з водою надто далеко від Сонця. Через брак сонячної енергії, планета би швидко вкрилася льодом. Заледеніла планета відбивала би практично усе сонячне світло, що досягало її поверхні.У цьому замкнутому колі планета охолоджувалася би ще більше. Є свідчення про те, що вода колись існувала на поверхні червоної планети, але її немає там зараз.

На щастя, Земля не зазнала ні стрімкого заледеніння, ні неминучого випаровування води.

Мільярди років геологічної історії зробили нашу планету досконалим творінням. Вона має стабільну атмосферу, вдале розташування у сонячній системі та м’який клімат, що уможливив існування просторих океанів, які ми маємо сьогодні.

docx
Додано
21 січня 2022
Переглядів
1692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку