Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки

Про матеріал

Мета :

навчальна: розглянути неорганічні речовини живих організмів, ознайомити учнів із функціями води в живих організмах; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості води, звернути увагу на значення води для життєдіяльності живих організмів;

розвивальна: розвивати увагу, пам'ять, мову, уміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки та узагальнення;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета.

Перегляд файлу

                                Урок №3            Дата проведення уроку­­­­­­­­­­­­­­­_____________

Тема. Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки

Мета : 

навчальна: розглянути неорганічні речовини живих організмів, ознайомити учнів із функціями води в живих організмах; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості води, звернути увагу на значення води для життєдіяльності живих організмів;

розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, мову, уміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки та узагальнення;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета.

Обладнання : підручники, зошити, таблиці, які ілюструють особливості будови та функції води.

Базові поняття і терміни: хімічні елементи, органічні речовини, неорганічні речовини, вода, молекула, атом.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної  діяльності

  • Бесіда
  1. Які рівні організації життя можна виділити у живих організмів?
  2. Які основні методи біологічних досліджень?
  3. Що таке експеримент?
  4. Яке значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи ?
  • Прийом «Асоціації»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «речовина». Усі відповіді     записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці. Узагальнення результатів.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  • Розповідь з елементами бесіди

1.Хімічні елементи живих організмів

До складу рослинних і тваринних клітин входить понад 70 хімічних елементів. Але у клітині немає якихось елементів, характерних лише для живої природи. Ці самі елементи трапляються й у неживій природі. Усі хімічні елементи за вмістом у живій клітині поділяють на три групи: макроелементи, мікроелементи й ультрамікроелементи.

 

Група елементів

   Хімічні символи

% від маси організму

Макроелементи

Н, О,С, N, P, S, Na, K,Mg,Ca,Cl

10 – 0,001

Мікроелементи

Fe,Cu,Zn,Mn,Co,I,F,Ni

0,001 – 0,000001

Ультрамікроелементи

Au,Se,Hg,Ra

Менше ніж 0,000001

 

 

2.Неорганічні речовини живих організмів

Найбільш поширені в живих організмах вода й мінеральні солі. Трапляються й інші сполуки. Так, кремнезем (SiO2), яким у хвощів насичена оболонка клітин, оберігає ці рослини від поїдання тваринами. Деякі хижі черевоногі молюски розчиняють раковини своїх жертв сульфатною кислотою (H2SO4). А хлоридна кислота (HCl) виділяється в шлунку людей, свиней, акул та інших тварин.

 

3.Властивості води

Як ви вже знаєте, формула води — H2O. Молекула води складається з двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену (мал. 2.1 с.10). Вона є диполем, що має позитивний і негативний заряд на полюсах. Завдяки такій будові протилежно заряджені кінці диполя здатні притягуватись. Так виникає водневий зв’язок. Саме ця особливість будови молекули води й зумовлює властивості води.

  • Самостійна робота учнів з підручником

Властивості води:

  1. Має велику теплоємність
  2. Кипить за t = 100 °С, замерзає за t = 0  °С
  3. Має високу теплоту випаровування
  4. Гарний розчинник
  5. У рідкому стані є прозорою рідиною
  6. У твердому агрегатному стані має меншу густину, ніж у рідкому
  7. Має високу теплопровідність
  8. Відзначається великим поверхневим натягом

 

4.Біологічна роль води

    У живих організмах вода виконує багато функцій: розчинну, транспортну, метаболічну, регуляторну, структурну. Саме тому її вміст у них такий значний .

    Вода є універсальним розчинником для живих організмів, адже для проведення більшості біологічних реакцій речовини, які беруть у них участь, повинні перебувати у водному розчині.

    Дуже важливою для клітин та організмів у цілому є також транспортна роль води. У вигляді водного розчину речовини разом із водою можуть транспортуватися з одних частин клітини в інші. А між різними частинами багатоклітинних організмів вони транспортуються у складі спеціальних рідин (наприклад, у складі крові). Випаровування води листками рослин спричиняє її рух від коренів угору. При цьому переміщуються і речовини, які у воді розчинені.

    Молекули води виконують метаболічну функцію, коли беруть участь у реакціях обміну речовин (їх називають біохімічними реакціями).

    Регуляторна функція води надзвичайно важлива для підтримання температури тіла організмів. Коли, наприклад, людина потіє, то вода, яка випаровується, знижує температуру її тіла.

   Структурну функцію води добре видно на прикладі рослин і деяких безхребетних тварин. Рослини підтримують форму листків і трав’янистих стебел завдяки підвищеному тиску в наповнених водою клітинах. А в багатьох червів форма тіла підтримується завдяки підвищеному тиску води в порожнинах їхнього тіла.

 

5.Біологічна роль неорганічних сполук

    Неорганічні сполуки можуть перебувати в живих організмах як у розчиненій формі (у вигляді йонів), так і в нерозчинному вигляді. Розчиненими формами представлені багато солей. Йони Na+, K+, Cl– та інші накопичуються по різні боки клітинних мембран і забезпечують різний заряд їхньої поверхні, що забезпечує проведення нервових імпульсів по нервах. У вигляді розчину в шлунку хребетних тварин виділяється хлоридна кислота. Вона створює кисле середовище, у якому відбуваються процеси травлення. Крім того, кисле середовище шлунка виконує ще одну важливу функцію. Воно знищує більшість бактерій, які потрапляють туди з їжею. Нерозчинні неорганічні сполуки також важливі для живих організмів. Наприклад, солі Кальцію та Фосфору входять до складу скелета різних тварин і забезпечують його міцність. Без таких речовин неможливе існування здорових зубів у людини. Різні структури організмів тварин здебільшого теж побудовані з неорганічних речовин.

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

  • Бесіда
  1. На які групи поділяють хімічні елементи за вмістом у живій клітині?
  2. Які неорганічні речовини трапляються в живих організмах?
  3. Які властивості води?
  4. Яка біологічна роль води?
  5. Які функції в живих організмах можуть виконувати кислоти?

 

  • Прийом «Мозковий штурм»

      Уявіть ситуацію, коли лікар каже, що в організмі людини не вистачає Ca.  

      Яким чином вона зможе вирішити цю проблему?

 

V. Домашнє завдання

  1. Опрацювати §2 підручника.
  2. Виконати завдання 1-5 на с.13.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
10467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку